ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Уявна заборона реклами алкоголю

09.08.2011, 17:00
 З 1 січня 2010 року набули чинності положення закону, що забороняють рекламу алкогольних напоїв і тютюнових виробів в друкованих засобах масової інформації. Відтоді в усіх друкованих засобах масової інформації, крім спеціалізованих видань, забороняється реклама алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Але чи реальна ця заборона? І чому шпальти видань сьогодні рясніють яскравими картинками пляшок та цигарок? Наведемо деякі юридичні аспекти і перспективи розвитку ситуації.
 

Внесені зміни і доповнення до закону "Про рекламу" заборонили у всіх друкованих засобах масової інформації (окрім спеціалізованих видань) рекламу тютюнових виробів, алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, та інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби і алкогольні напої (стаття 22 ЗУ "Про рекламу").

Прийнятий Закон викликав відверте занепокоєння і протест у виробників алкоголю і тютюну. Реклама (рушійна сила торгівлі) обмежувалась у достатньо широкому обсязі. Відтепер (1 січня 2010 року) шпальти газет і журналів, в загальній сумі, з мільйонними тиражами не будуть рясніти яскравими картинками із зображеннями пляшок та пакунків цигарок. Відповідно їх не побачать читачі (потенційні покупці).

Що ж спонукало народних обранців до таких змін? У пояснювальній записці до, ще на той час, законопроекту, зазначалось наступне. Автори, керуючись пріоритетністю забезпечення збереження здоров'я нації, враховуючи відсутність альтернативних шляхів вирішення проблеми, пропонують заборонити  рекламу алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Згідно усталеного суспільного бачення та державної політики, вживання тютюнових виробів та алкогольних напоїв бажано зменшувати, відтак їхню рекламу слід замінити соціальною антирекламою.

Тобто метою народних обранців була заборона реклами алкоголю та тютюнових виробів. Що вони й реалізували, внісши зазначені зміни в рекламний закон.

Проте пройшов час, і «вовк» виявився не таким страшним яким його малювали. І навіть далеко не «вовком», а маленькою «овечкою». А диявол, як завжди, ховається в деталях.

Комітету Верховної Ради України з питань свободи слова та інформації дав з цього питання роз’яснення. Для цілей Закону України «Про рекламу» «періодичне і таке, що продовжується, видання, яке виходить під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію (ст. 1 «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні»), може вважатися спеціалізованим у випадку наявності та зазначення у свідоцтві про державну реєстрацію спеціальної категорії читачів та/або тематичної спрямованості.

А враховуючи це, своє роз’яснення дав також Мінюст. Відповідно до нього, критеріями віднесення певного друкованого засобу масової інформації до спеціалізованих видань, у яких дозволяється реклама алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів (за аналогією зі ст. ст. 21, 23 Закону України «Про рекламу»), можуть бути наявність та зазначення у свідоцтві спеціальної категорії читачів (осіб, які здійснюють господарську діяльність у сфері виробництва та обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів) та/або спеціальної тематичної спрямованості (висвітлення питань виробництва, обігу та споживання алкогольних напоїв та /або тютюнових виробів), виду видання за цільовим призначенням – спеціалізоване.

     

Що маємо сьогодні? В пресу досить жваво повертається реклама алкоголю та тютюнових виробів. Шпальти газет і журналів рясніють яскравими картинками пляшок та пачок цигарок. Видання починають використовувати законодавчі «шпарини» і пристосовуватися до нинішніх умов. А ціль законотворців про заборону масової реклами алкоголю та тютюну так і залишилась нереалізованою, через невеличку «шпарину» в законодавстві.

Що ж сьогодні потрібно щоб змінити цю ситуацію? А необхідно просто доповнити закон визначенням «спеціалізоване видання» та обмежити види видання, на які воно поширюється.

На сьогодні у парламенті знаходиться на розгляді законопроект про внесення змін до Закону України "Про рекламу" (щодо уточнення поняття "спеціалізовані видання" та усунення протиріч між окремими положеннями Закону) № 5316. Законопроект прийнято у першому читанні.

Проектом пропонується: по-перше, уточнити поняття спеціалізоване видання. Алкогольна та тютюнова реклама заборонена, крім спеціалізованих видань, призначених для осіб, які здійснюють господарську діяльність у сфері  виробництва та обігу тютюнових виробів, або які мають спеціальну тематичну спрямованість висвітлення питань виробництва, обігу та споживання алкогольних напоїв. Тобто, тепер видання повинно мати спеціальну цільову аудиторію або тематику.

По-друге, встановлюються спеціальні умови випуску та обігу видань. Спеціалізовані видання, що містить рекламу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, можуть розповсюджуватися лише за умови непрозорої упаковки і за наявності на упаковці спеціального повідомлення «продукція містить рекламу алкогольних напоїв та/або тютюнових виробів».

Не вдаючись в детальний аналіз плюсів і мінусів законопроекту, можна сказати, що його прийняття повинно призупинити насиченість алкогольної та тютюнової реклами на шпальтах видань. І соціальна ціль законотворців, щодо забезпечення збереження здоров'я нації і зменшення  реклами алкоголю і тютюну в основному рекламному законі буде нарешті реалізована.


Дмитро Чоповський, Інститут масової інформації

 

 
Liked the article?
Help us be even more cool!