Сам собі медіа: як створити особистий бренд та розпочати успішний блог
Публічність невпинно стає трендом останніх років. Згадайте, скільки бізнесменів, посадовців, активістів вийшло в публічну площину за цей час.
Вони роблять інтерв'ю на ютубі, заводять телеграм-канали, активно постять у фейсбуці та інстаграмі й пишуть авторські колонки на різні медіа.
Це й не дивно, адже ми перестаємо дивитися телебачення, і цю інформаційну прогалину органічно став заповнювати інтернет у всіх його виявах.
З часу винайдення друкарського верстата принципи медіа були доволі тривіальними: інформація йшла від професійних медіавиробників до пасивних медіаспоживачів.
Інтернет і доступність технологій зробили цих пасивних медіаспоживачів активними медіавиробниками. Кожен з нас став медією, а контент став вузько сегментованим. Це породило нові правила гри.
Ця гра ще більш актуалізувала гендерне питання в медіа, тримаючи на плаву лише "найзубастіших" і тих, хто має доступ до ресурсів. І дуже часто цими персонами є саме не жінки. За даними ІМІ, жінок-експерток у медіа приблизно 20%, а 80%, відповідно, припадає на чоловіків. І це дуже тривожно, адже не демонструє реальної картини світу через призму медіа. Реального світу, де жінок трішки більше, ніж чоловіків.
Тож як жінкам виграти в грі під назвою "Публічність – чума XXI століття?" і дістати максимально бонусів від публічності та побудови особистого бренду?
Як розпочати хороший блог – далі.
Для початку розберімося, для чого люди взагалі ведуть блоги.
- Людям більше платять на основній роботі за додаткову публічну діяльність. За даними різних досліджень у галузі оплати праці, спеціалістам, які крім основної професійної діяльності ведуть публічні сторінки чи блоги, платять у середньому на 20% більше, ніж їхнім колегам, які цього не роблять. Такі фахівці легше знаходять нову перспективну роботу та завжди є під прицілом хедхантерів.
- Люди шукають однодумців, щоб навколо себе формувати ком'юніті. Це можуть бути як професійні спільноти, так і групи людей за інтересами. Люди знайомляться, діляться актуальними новинами, коментують їх, зустрічаються на івентах і, можливо, навіть починають реалізовувати спільні проєкти.
- Люди формують майданчик для висвітлення особистих думок, позицій. Згадайте, як останнім часом у новинах ви чули, як ведучі посилаються на інформацію з фейсбука того чи іншого посадовця, журналіста.
- Люди популяризують свій особистий бренд і заявляють про себе як про експерта в певній галузі. Це дає можливість медіа швидше відшукати їх для своїх статей. Ці статті, своєю чергою, дають можливість ще ширшій (або просто іншій) аудиторії цих медій дізнатися про вас.
- Люди використовують блоги для розповіді своїх історій та натхнення інших людей. У кожному з нас живе маленький чи великий містер Справедливість, і йому час від часу треба давати волю. Круто, коли через особисті історії ви можете висвітлювати важливі соціальні аспекти й впливати на суспільні процеси.
Деякі люди ведуть особисті блоги, щоб лікувати психологічні діри та дитячі страхи, показуючи гіперболізоване хороше життя та намагаючись заслужити якнайбільше любові аудиторії. У такому разі краще йти до психолога, а не починати блог. Але це вже зовсім інше соціальне явище, яке ми тут не розглядатимемо.
Дуже часто популярний блог та популярність виконують роль щита. Медійних людей набагато рідше намагаються обдурити, адже бояться публічного висвітлення свого негідного вчинку.
Які негативні сторони блогерства?
- Це займає час.
- Хейтери.
Про хейтерів можна писати окрему статтю, але, повірте, вони не можуть бути еквівалентні тим плюсам, які дає ведення професійного блогу. Тож, якщо ви все зважили, зайнялися тайм-менеджментом і викроїли в себе час на цю справу, наступний блок – для вас!
Як почати блог?
- Окреслити тему блогу та перелік суміжних цікавих для вас тематик. Це може бути професійний блог юриста, який час від часу пише про походи в горах, чи митця, який розповідає про культуру і висвітлює теми захисту жінок. Продумайте, хто ваша цільова аудиторія та якою мовою чи сленгом вона розмовляє, звідки вона черпає інформацію. Це допоможе скоригувати канали публікації, де перетинатиметеся ви та ваша аудиторія.
- Скласти повний список ваших навичок. Ви вмієте гарно закручувати думки в тексти чи божественно фіксувати світлинами різні життєві моменти? А може, ви дуже гарно тримаєтесь у кадрі та викликаєте довіру в глядачів? До цього переліку також можна дописати навички оброблення фото / відео, комунікативні навички, вміння систематизовувати та працювати з великими полями інформації.
- Вибрати, що з вищезгаданого переліку у вас виходить найкраще і більше вам до душі. У блогах, зроблених "через силу", можуть майоріти нотки сухості та нещирості. Краще так не робити. Кайфуйте від того, що робите. Це надважливий складник успіху.
- Зрозуміти, у якому з вищезгаданих пунктів у вас вже є напрацьований досвід, найцікавіший і найперспективніший з вашого погляду. Пам'ятайте, завдання особистого бренду – виявити сильні сторони особистості й далі на цей стрижень нанизувати все інше.
- Почати писати / знімати / викладати. Пригадаймо хоча б фізику за 8-й клас. Яка найбільша сила тертя? Так, сила тертя спокою, коли треба докласти найбільших зусиль, щоб зрушити диван з місця, а не досунути його в інший куток кімнати. Багато копірайтерів, письменників та людей, які працюють із творчими текстами, кажуть, що сидіти чекати музу – не працює. Натомість вони рекомендують сісти та змусити свій мозок писати хоча б щось, у таких спосіб розкачуючи його та налаштовуючи на плідну роботу. І натхнення прийде в цьому процесі. Перевірено стократно.
Що вам допоможе в цій справі?
Контент-план. Орієнтовний план з датами та темами публікацій. Він добряче систематизує та структурує роботу. Так, до цього слід ставитись як до роботи.
Список людей, що надихають. Виберіть собі, до прикладу, топ-5 людей, за блогінговою діяльністю яких ви ретельно стежитимете. Людей, які вас надихають та які пишуть / знімають на суміжні з вами тематики. Ви можете "підглядати" за їхніми матеріалами й робити на свій манір. Але тільки не плагіатьте! В інформаційну епоху це надто легко виявити. Не треба на цьому розпочинати будувати свій імідж.
Соціальна складова. Я вважаю, що будь-яка людина, що виходить у публічну площину, повинна мати соціально відповідальну складову та у своїх матеріалах зачіпати якісь важливі суспільні проблеми: гендерну нерівність, екологію, бездомних тварин чи ще щось. Це свідомо та справедливо. Виберіть для себе таку близьку сферу та маленькими кроками змінюйте світ на краще.
Сторітелінг. Він стає основою сучасної журналістики, яка будується навколо людей та їхніх історій. Історії зачіпають. Історії ранять. Історії продають. Історії роблять імпакт. Навчіться розповідати історії та впливати на світ.
Книги з копірайтингу. Їх зараз удосталь. Не ігноруйте цей інструмент. Напишу кілька рекомендацій: "Сторітелінг для вух очей та серця", Марк Лівін; "Текст-пекс-шмекс!", Вільям Зінсер; "В очікуванні копірайтера", Стаська Падалка; "Слово живе та мертве", Нора Галь.
У вас усе вийде, я вірю у вас!
P.S. Але, пам'ятайте, все, що з'являється в інтернеті, залишається там назавжди!
Галина Падалко, медійниця, телеведуча, блогерка для сайту Рубрика
Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews Network.
Help us be even more cool!