Журналісти викрили агенцію, що працює на Кремль та дискредитує Україну
Низка європейських медіа дослідила, що підсанкційна в ЄС та США російська “Агенція соціального дизайну” (АСД) працює на адміністрацію президента РФ та використовує дезінформацію для дискредитації України.
Про це повідомляє Радіо Свобода (“Схеми”), яке разом з іноземними медіа Süddeutsche Zeitung, NDR і WDR, Delfi дослідило витік внутрішніх документів АСД.
Згідно з дослідженням, АСД, яким керує російський політтехнолог Ілля Гамбашидзе, використовує дезінформацію для дискредитації України, її найвищого керівництва та громадян, а також лідерів західних країн, які її підтримують. Водночас агенція просуває інтереси Росії та тих європейських політиків, які їх обстоюють.
Російські аналітики АСД ретельно досліджують інформаційне поле України, виявляють чутливі теми та використовують їх для поляризації суспільства. Серед таких тем, наприклад, мобілізація, втрати на полі бою, обмеження свободи слова під час воєнного стану, зниження військової допомоги, корупція та контрнаступ.
Також, йдеться в матеріалі, АСД використовує для розколу суспільства й непрості відносини чинного президента Володимира Зеленського з його попередником Петром Порошенком, чинним міським головою Києва Віталієм Кличком, а також колишнім головкомом ЗСУ Валерієм Залужним.
Крім того, АСД розробила стратегію медійного просування організації Віктора Медведчука “Другая Украина”. Головним завданням було позиціювати Медведчука як “послідовного борця за мир”, який нібито виступає за діалог з Росією, щоб уникнути ядерної війни, а також просуває тези про те, що Україну “використовують як полігон для випробувань західної зброї”. Крім того, політтехнологи доносили тези про необхідність “мирного” діалогу з Росією та критикували західну допомогу Україні.
Також журналісти дослідили, що АСД підробляла європейські медіа, щоб поширювати дезінформацію про Україну. Політтехнологи створювали фейкові новини під виглядом авторитетних західних видань, таких як Le Monde, Der Spiegel та Bild, для дискредитації України на міжнародній арені. Ця тактика була частиною масштабної кампанії під кодовою назвою “Doppelganger”.
Одним з найрезонансніших прикладів такої діяльності стало створення фальшивого відеосюжету, який нібито був опублікований німецьким виданням Bild. У цьому відео стверджувалося, що українські біженці, намагаючись спалити російський прапор, випадково підпалили будинок німецької родини, яка їх прийняла. Насправді це відео було скомпільоване з різних архівних матеріалів і не мало жодного стосунку до реальних подій.
Ще одним прикладом стала фальшива новина про українських підлітків, які нібито в Німеччині зґвалтували 12-річну дівчинку. Цю історію російські політтехнологи стилізували під матеріал авторитетного німецького видання Die Zeit, а фейк був поширений на телеграм-каналах, орієнтованих на німецькомовну аудиторію.
Крім того, витік внутрішніх документів АСД виявив масштабну операцію з боку Кремля, спрямовану на втручання в парламентські вибори в Європейському Союзі в червні 2024 року. Політтехнологи АСД намагалися вплинути на результати виборів, щоб підняти рейтинги проросійських правих партій у ключових країнах Європи – Німеччині, Франції, Італії, Іспанії та Польщі.
Мета операції – підтримка правих політичних сил, які у своїх програмах просувають антиглобалістські та націоналістичні наративи, що збігаються з інтересами Росії. Серед партій, на які спрямовувалась особлива увага, були “Альтернатива для Німеччини” (AfD) та французький “Національний Фронт”, очолюваний Марін Ле Пен. За даними з витоку, аналітики АСД намагалися досягнути того, щоб ці партії отримали до 20% голосів на виборах, а серед громадян формувалися негативні настрої щодо НАТО, західної економічної політики та підтримки України.
Основні напрями кампанії АСД в ЄС:
- Критика зовнішньої політики ЄС. Політтехнологи намагалися дискредитувати європейські уряди, звинувачуючи їх у необґрунтованому нагнітанні страху перед Росією. Один з основних наративів полягав у тому, що Європа нібито перебуває на межі війни через “провокації” з боку НАТО та США.
- Атаки на гендерну рівність та права ЛГБТ (АСД поширювала фейки про те, що підтримка гендерної рівності та ЛГБТ в Європі нібито підриває традиційні цінності та призводить до деградації молодого покоління).
- Економічна політика та соціальна нестабільність (звинувачення керівництва ЄС у високій інфляції та безробітті з використанням цих проблем як аргументу проти підтримки України та санкцій проти Росії).
- Маніпуляції щодо зброї. Одним із ключових наративів стало твердження, що німецька зброя, яка постачається Україні, використовується для скоєння воєнних злочинів та потрапляє на чорний ринок.
Кампанія передбачала використання класичних методів дезінформації, таких як фейкові новини, меми, карикатури, а також роботу ботів у соціальних мережах. Зокрема, особливу увагу приділяли поширенню фейків про те, що українські військові скоюють злочини за допомогою західної зброї. Також активно просувались ідеї про те, що підтримка України з боку ЄС веде до економічного виснаження європейських країн, особливо Німеччини та Франції.
Як повідомляв ІМІ, журналісти “Схем” з'ясували, що до “політичного руху” “Другая Украина”, створеного в Росії обвинуваченим у держзраді Віктором Медведчуком після обміну, долучаються втікачі з України: політичні коментатори з уже закритих проросійських телеканалів, депутати місцевих рад від ОПЗЖ і обвинувачені в державній зраді й сепаратизмі політтехнологи. Їм вдалось уникнути покарання і виїхати з України, дехто з них утік після 24 лютого 2022 року.
5 грудня 2023 року Посольство України в Сербії скерувало офіційний протест до міністерства закордонних справ Сербії з вимогою припинити діяльність представництва громадської організації Медведчука “Другая Украина”.
У травні 2024 року Служба безпеки України викрила в Києві осередок прокремлівського політичного проєкту “Другая Украина”, яку очолює обвинувачений у державній зраді екснардеп Віктор Медведчук.
Help us be even more cool!