Представниця ІМІ: Метою пропаганди є вплив на думки людей та сіяння паніки
Пропаганду поширюють з різною метою: впливати на думки людей, посіяти паніку, страх, показати політиків хорошими, а не такими як вони є. Тому важливо оперативно протидіяти поширенню дезінформації в інфопросторі.
Про це сказала представниця Інституту масової інформації у Волинській області, журналістка Мая Голуб у Києві 10 листопада під час круглого столу в Укрінформі в межах ініціативи IWPR Protecting the Frontline за підтримки ЮНЕСКО.
“Основне завдання пропагандистів – створити таку інформацію, щоб у неї вірили. Пропаганду поширюють в інтересах влади й тому легко розганяють маніпуляції та фейки. Пропаганду транслюють різними каналами та сайтами, щоб нав’язати свою версію того, що відбувається в країні й навколо. Важливо пам'ятати, що пропагандисти не мають нічого спільного з журналістикою. І в жодному разі їх не можна називати журналістами, бо пропагандисти брешуть”, – розповіла журналістка.
Також Мая Голуб, згадуючи російську пропаганду, зазначила, що не варто забувати й про пропаганду в Білорусі.
Влітку цього року журналістка за допомогою VPN досліджувала, що пропагандисти пишуть у Білорусі про російсько-українську війну.
За її словами, пропагандисти навмисно називають “украинским конфликтом” російсько-українську війну. Водночас спеціально не додають передісторію про повномасштабне вторгнення Росії в Україну 24 лютого 2022 року. Вони поширюють вигадки про “громадянську війну”, записують виступи своїх заангажованих “експертів”, а команду Президента України Володимира Зеленського називають “режимом Зеленского”, зазначила вона.
Також Мая Голуб зазначила, що білоруські сайти часто посилаються на російські, зокрема на “Лента.ру”, ТАСС, Интерфакс, “КоммерсантЪ”, “Россия 24”, РИА Новости тощо. Тому, за її словами, в білоруській пропаганді часто звучать кремлівські тези. Переважно російські пропагандисти створюють фейки та маніпуляції, а решта сайтів це “підхоплює”.
Крім того, пригадала Голуб, пропагандисти поширюють вигадані історії про спроби обстрілу своїх територій українськими військовими, про створення біологічних лабораторій в Україні та інше. Також пропагандисти активно розганяють фейки та маніпуляції не лише про Україну, а й про Польщу, яка підтримала Україну після повномасштабного вторгнення Росії.
За даними моніторингу Media IQ, якщо у 2022 році більше за всіх пропаганду використовував телеканал “Беларусь 1” – у середньому 67% загальної кількості досліджених повідомлень, то за перше півріччя 2023 року лідером став канал ОНТ із 60%. А “Беларусь 1” і СТВ показали рівну кількість використання пропаганди – по 56% усього контенту.
Також журналістка поділилася думками про те, як варто протидіяти пропаганді.
“На мою думку, треба, щоб було ще більше текстів, які б оперативно реагували на пропаганду, спрямовану проти України. Це все треба перекладати якомога більшою кількістю мов світу. Важливо, щоб було більше міжнародних проєктів, де експерти б говорили прямо, де є дезінформація, та пояснювали, як усе насправді”, – зазначила Мая Голуб.
Нагадаємо, що ІМІ закликає замість слова “пропаганда” використовувати “агресивна пропаганда” чи “геноцидна риторика”, якщо йдеться про дії Росії та скоєні нею злочини на підґрунті ненависті проти України.
Help us be even more cool!