ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

На Волині Держпродспоживслужба викликає журналістку на розмову через рекламу у фейсбуці

20.11.2019, 16:18
Фото – фейсбук Мар'яни Метельської
Фото – фейсбук Мар'яни Метельської

Головне управління Держпродспоживслужби у Волинській області надіслало листа головній редакторці інтернет-видання “Волинь Online” Мар'яні Метельській із вимогою з'явитися до установи 23 листопада через розміщення у фейсбуці реклами з порушенням законодавства.

Про це журналістка повідомила представниці ІМІ у Волинській області.

У листі за підписом заступника начальника Геннадія Кожевнікова вказано, що працівники Держпродспоживслужби виявили рекламу у фейсбуці, яку оприлюднила журналістка, з ознаками порушення Закону України “Про рекламу”. Натомість журналістка вважає це тиском.

Мар'яна Метельська, яка є засновницею “Волинь Online”, вирішила зібрати гроші на розвиток сайту через фейсбук та зробити розіграш призів для читачів, які підтримали грішми видання.

У декількох групах у фейсбуці вона поширила пост про розіграш, у якому можна виграти три ящики ігристого вина від конкретної торгової марки. За умовою конкурсу, участь у розіграші беруть лише ті, хто підтримає роботу видання на суму від 50 гривень.

У листі від Держпродспоживcлужби йдеться: “Розповсюджена реклама про розіграш призів супроводжується фотозображенням алкогольного напою “Fragolino” та бокалів із вмістом рідини. Однак реклама не супроводжується текстом такого змісту: “Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я”. Для приваблювання читачів медіакомпанії оголошений розіграш заохочує споживачів до вживання алкогольних напоїв. У рекламі відсутня інформація про строки проведення цього заходу та місце проведення цього заходу. В даній рекламі подано відомості та заклики до дій, які можуть спричинити порушення законодавства”.

Мар’яна Метельська вважає тиском на неї виклик прийти до відомства. Також вона припускає, що це може бути пов’язане з опублікованим 31 жовтня розслідуванням (про схеми в закупівлях. – Авт.) і вона могла когось ним “зачепити”. 

Вона також розповіла, що перед отриманням листа їй у приватні повідомлення у фейсбуку щодо реклами написала головна спеціалістка Головного управління Держпродспоживслужби у Волинській області Тетяна Гвоздецька. Гвоздецька писала журналістці, що та поширює рекламу у фейсбуці з порушенням. 

“Я сприймаю це як переслідування за професійну діяльність, бо ніяких юридичних підстав для звинувачень, які висуває Тетяна Гвоздецька, немає. Окрім того, я не чула жодного аналогічного випадку щодо осіб, які так само розміщують світлини слабоалкогольних напоїв і є публічними людьми і працівниками ЗМІ. Я не вважаю, що до посадових обов’язків цієї працівниці належить написання зауважень щодо законності чи незаконності реклами методом листування в соцмережі”, – зазначила Мар'яна Метельська.

Тетяна Гвоздецька в коментарі представниці ІМІ заперечила, що чинить тиск на журналістку, та не вбачає перевищення службових обов’язків.

“Перше, що було написано їй: "Доброго дня. Чи є у вас офіс? Як зареєстровано “Волинь Online”?" Вона у відповідь каже: "Для чого вам?" Я, як державний службовець, зобов’язана поінформувати, для чого турбую людину. Вимоги доносимо через пошту або “наручно”. З метою економії коштів, то якщо недалеко – взяла в руки й віддала. Я могла прийти і з нею познайомитись”, – зазначила Тетяна Гвоздецька.

Також вона зауважила, що її завдання не допустити порушення законодавства.

“На сайті “Волинь Online” є посилання “Ми у фейсбуці!” з їхнім логотипом. Тобто в такий спосіб споживачів і читачів посилають туди. Заходиш і бачиш цікаву інформацію, а саме – алкоголь. Законодавством України не регламентований порядок розміщення реклами, але обов’язковим є виконання і дотримання змісту реклами. Дізналися її адресу й надіслали листа. Перевищень службових повноважень немає. Ми не є зацікавленими особами в алкоголі, а насамперед – маємо не допустити порушення законодавства”, – пояснила Гвоздецька.

Крім того, вона порадила редакторці виправити допис у фейсбуці і додати фразу: “Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров’я”. Проте, додала чиновниця, журналістка сприйняла її слова агресивно.

“Вона не доповнила дану рекламу застереженням, що з гарантованим виграшем може бути особа, що досягла повноліття. Тобто буквально два речення. Реклама алкоголю обмежена на певних умовах, але не заборонена у фейсбуці. Якщо дитина за однієї умови дасть 50 гривень, стане учасником. А ймовірно, й виграє ящик алкоголю. Ви б хотіли, щоб ця дитина ваша була і випила ящик шампанського?” – зазначила вона. 

Юрист ІМІ Алі Сафаров зазначає, що в Держпродспоживслужби відсутні повноваження самостійно виявляти порушення рекламного законодавства і такі дії можуть розцінюватися як зловживання владою або службовим становищем. 

Він навів частину другу статті 19 Конституції України, згідно з якою органи державної влади України зобов’язані діяти лише в межах і в спосіб, встановлені законами України. Держпродспоживслужба, за словами Сафарова, зобов’язана діяти відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів” та інших законів, а також на підставі Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 667. 

“Відповідно до підпункту 9 пункту 4 цього положення, Держпродспоживслужба має повноваження щодо контролю за рекламою лише в частині захисту прав споживачів реклами, визнання реклами недобросовісною, прихованою, визнання порівняння в рекламі неправомірним. Повноваження щодо самостійного дослідження змісту реклами на предмет відповідності її вимогам законодавства про рекламу в положенні та в інших нормативних актах, зокрема в статті 26 Закону України “Про рекламу”,  відсутні”, – сказав Алі Сафаров. 

Вчинення з боку посадовців дій, які виходять за межі встановлених законом повноважень, можуть підпадати під ознаки кримінально караного злочину, передбаченого статтею 364 Кримінального кодексу України “Зловживання владою або службовим становищем”, додав юрист. 

“Якщо ж такі дії були здійснені як помста за розповсюджену раніше статтю засобом масової інформації – такі дії можуть додатково мати ознаки злочину, передбаченого статтею 171 Кримінального кодексу України “Перешкоджання законній професійній діяльності журналістів”, – сказав Алі Сафаров.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!