ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Майже в 40% постів в анонімних телеграм-каналах не зазначають імені експертів – дослідження ІМІ

20.06.2025, 16:28

Майже 40% постів з “експертними” коментарями в анонімних телеграм-каналах публікуються без зазначення конкретних імен. Коментарі титрують узагальнено – “експерти”, “світові експерти” або “військові експерти”, не надаючи деталей щодо прізвища чи іншої важливої інформації. Минулого року кількість постів з анонімною експертизою становила 35%.

Про це йдеться в дослідженні Інституту масової інформації, оприлюдненому в червні 2025 року.

Аналітики ІМІ зазначають, що таке масове використання безіменних “експертів” – один із ключових інструментів для легітимізації маніпулятивних меседжів у телеграм-каналах, а також є порушенням журналістського стандарту достовірності.

“Анонімні телеграм-канали зловживають анонімністю не лише через повну відсутність інформації про медіавласників, а й також недостатню інформацію для читачів, щоб із прочитаного посту зрозуміти, хто коментує певну подію і чи взагалі названий експерт має досить досвіду та розуміння теми. Через абстрактне вживання слова “експерт” відбувається хибне уявлення, що ця інформація відповідає дійсності. Насправді для аудиторії це має бути червоним прапорцем, що адміни таких телег намагаються їм просунути тексти із сумнівною якістю та достовірністю”, – коментує Яна Машкова, дослідниця медіа Інституту масової інформації.

Крім того, аналітики ІМІ повідомляють, що в анонімних телеграм-каналах “думки” анонімних експертів можуть використовуватися в замовних матеріалах для дискредитації чи, навпаки, просування проплачених меседжів.

В ІМІ також розробили поради, як розпізнати справжнього експерта від вигаданих: 

  • Пошукати в гуглі або іншому пошуковику інформацію про експерта, його чи її освіту, досвід роботи та проєкти.
  • Цитати експертів не мають містити надмірної емоційності, маніпуляцій та припущень.
  • Експерт/-ка не має коментувати “все на світі”, до прикладу політику, експорт лісу-кругляка, воєнні дії на Сумщині, ціноутворення і рівень захворюваності на ковід.
  • Експерти/-ки не мають бути помічені в чорному піарі в інтересах інших осіб (політичних чи бізнесових); це можна перевірити в базі псевдоекспертів від “Текстів”.
  • Експерт/-ка не мають публікувати у своїх соціальних мережах пости з емоційними та маніпулятивними висновками, а у своїх судженнях повинні спиратися на факти.

Інститут масової інформації рекомендує українцям користуватися Білим списком якісних медіа та Мапою рекомендованих медіа. Це перелік медіа, що публікують достовірну інформацію та не поширюють маніпулятивних текстів, фейків та напівправди.

*ІМІ використовує власні автоматизовані методи, збирає та систематизує дані телеграм-каналів за допомогою програмування. У моніторинговий період з 1 червня 2024 до 31 травня 2025 року включно було стягнуто 223 241 повідомлення. За цей період 1409 повідомлень містили слово “експерт”.

До моніторингу ввійшли анонімні телеграм-канали – мільйонники, які входять до українського сегмента: “Труха⚡️Україна”, “Times of Ukraine”, “Инсайдер UA”, “Реальна Війна”, “Реальний Київ”, “Украина Сейчас”, “Україна Online”,  “Всевидящее ОКО”, “Телеграмна служба новин”, “Київ ІНФО”.

Liked the article?
Help us be even more cool!