Експертка ІМІ вказала на три проблеми висвітлення жінок у медіа
Три системні проблеми у висвітленні жінок в українських онлайн-медіа – це нерівна представленість, сексизм та відсутність видимості через ігнорування фемінітивів.
Про це розповіла медіаекспертка Інституту масової інформації Ірина Земляна на лекції для ГО “Жіноча Ліга” в межах проєкту “Академія бізнесу для дівчат 1.0”.
“Реальне життя та висвітлення його в медіа дещо різняться – за статистикою, жінок більше, але чомусь у медіа їх значно менше. Про це й говорили з учасницями тренінгу, де розглядали медіааналітику як можливість побачити більш системні проблеми в медійному полі та окремих медіа в цілому. Таким прикладом є представленість жінок у медіа”, – розповіла Ірина Земляна.
Нерівна представленість
За словами Ірини, повномасштабна війна Росії проти України негативно вплинула на представленість жінок у медіа. На них припадають лише 17% усіх експертних коментарів у медіа, тоді як 2021 року ця кількість становила 30%. Такі результати показав проведений у 2024 році моніторинг ІМІ.
Аналіз ІМІ представленості військовослужбовиць в онлайн-медіа також відбиває відповідну тенденцію – як героїні та експертки українські захисниці трапляються лише в 3% матеріалів про війну, решта згадок стосуються чоловіків.
Сексизм
Ірина Земляна зазначила, що українські онлайн-медіа регулярно вдаються до сексизму. 48% українських онлайн-медіа у своїх текстах вживають висловлювання, що розцінюються як сексизм та дискримінація за гендерною ознакою, за даними проведеного наприкінці 2023 року моніторингу ІМІ.
Водночас через сексизм страждають самі українські журналістки. 18% медійниць в анонімному опитуванні ІМІ вказали, що стикались із сексизмом та об’єктивацією.
Відсутність видимості через ігнорування фемінітивів
За словами Ірини, ігнорування фемінітивів призводить до недостатньої видимості жінок в українських медіа. Попри те що ситуація має позитивну тенденцію з огляду на 2022 рік, 40% медіа мають лише часткове вживання фемінітивів, за даними моніторингового дослідження ІМІ у 2023 році. Однак у ньому все ж не виявлено медіа, які б узагалі не вживали фемінітивів.
Інститут масової інформації (ІМІ) – медійна громадська організація, яка працює з 1996 року. ІМІ відстоює права журналістів, аналізує медіасферу та висвітлює пов’язані з медіа події, протидіє пропаганді та дезінформації, забезпечує медіа засобами захисту для відряджень до зони бойових дій під час російсько-української війни починаючи з 2014 року.
ІМІ робить єдиний в Україні моніторинг свободи слова та список прозорих і відповідальних онлайн-медіа, документує медійні злочини Росії у війні проти України. ІМІ має представників у 20 регіонах України та мережу хабів “Медіабаза” для безперебійної підтримки журналістів. Серед партнерів ІМІ – “Репортери без кордонів” та Freedom House, організація входить до мережі Міжнародної організації із захисту свободи слова (IFEX).
Help us be even more cool!