
Ілюстрація ІМІ
Оновлення: до переліку медіа, які публікують новини російського шоубізнесу, додано видання “Главред”, відтак їх 13.
Новини українських онлайн-медіа про російський шоубізнес формують нейтральне ставлення або ж прихильність до російської культури в української аудиторії.
Про це зазначає медіааналітикиня Інститут масової інформації Яна Машкова у дослідженні “Шоубіз без кордонів. Як російська культура досі просувається в Україні”.
Це дослідження показало, що 13 із 20 найпопулярніших онлайн-медіа публікують новини, які стосуються російського шоубізнесу.
За словами медіаекспертки, забивання стрічки новин “старими знайомими обличчями” росіян — це не випадковість, а радше відсутність чіткої редакційної політики щодо висвітлення росіян.
“Навіть негативними новинами про росіян редакції повертають часи, коли росшоубіз був домінантний в українському просторі. Деякі українські медіа нагадують, що “хороші рускі” підтримують Україну, хоча це насправді лише фантазія для додаткового клікбейту”, — пояснює Яна Машкова.
Новини про російський шоубізнес націлені на різні вікові групи, з’ясувала експертка.
“Деякі українські медіа орієнтуються на різні вікові категорії: від тих, хто дивився “Дом-2” до тих, хто танцював під пісні Кобзона в 90-х. Таке різноманіття матеріалів також свідчить про те, що деякі редакції навмисно та стратегічно використовують тригерні теми пов’язані із російським шоубізом. Водночас є питання етики та відповідальності, чи всі редакції усвідомлюють, що разом з масовим клікбейто, вони заново приносять росіян в українські стрічки та нормалізують їх появу”, — розповіла медіааналітикиня ІМІ.
Дослідження контенту проводилося з березня до липня 2025 року у 20 найпопулярніших онлайн-медіа: “Українська правда”, “Цензор”, “24 канал”, РБК-Україна, ТСН, “Кореспондент”, “Фокус”, УНІАН, NV, “Гордон”, “Главком”, “Еспресо”, “Обозреватель”, “Телеграф”, novyny.live, Liga.net, Glavred, ZN.ua, Радіо Свобода, Суспільне.
Інститут масової інформації (ІМІ) — медійна громадська організація, яка працює з 1996 року. ІМІ відстоює права журналістів, аналізує медіасферу та висвітлює пов’язані з медіа події, протидіє пропаганді та дезінформації, забезпечує медіа засобами захисту для відряджень у зону бойових дій під час російсько-української війни починаючи з 2014 року.
ІМІ робить єдиний в Україні моніторинг свободи слова та список прозорих і відповідальних онлайн-медіа, документує медійні злочини Росії у війні проти України. ІМІ має представників у 20-ти регіонах України та мережу хабів “Медіабаза” для безперебійної підтримки журналістів. Серед партнерів ІМІ — “Репортери без кордонів”, також організація входить до мережі Міжнародної організації із захисту свободи слова (IFEX).
Авторки: Леся Луцюк, Ганна Чабарай