ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Жінки як експертки повернулися в регіональні медіа, але стратегічні теми залишаються "чоловічими": дослідження ІМІ

06.03.2025, 10:24
Колаж ІМІ
Колаж ІМІ

Кількість жінок-експерток у новинах регіональних онлайн-медіа у 2024 році становила 27%, що свідчить про поступове відновлення їхньої представленості до довоєнного рівня (28%). Жінки-експертки найчастіше коментують соціальні наслідки війни (18%), загальні соціальні питання (16%) та медичну тематику (13%).  

Натомість чоловіки залишаються домінантними голосами в експертному середовищі, забезпечуючи 73% експертних коментарів, причому більшість їхніх виступів стосуються війни та її соціальних наслідків. Це свідчить про те, що стратегічні, військові та політичні аспекти війни продовжують висвітлюватися переважно чоловіками.

Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене в 19 регіонах України в лютому цього року.*

Щодо представленості жінок як героїнь у новинах, їхня частка становить 26%, тоді як чоловіки-герої фігурують у 74% випадків. У порівнянні з 2024 роком кількість жінок-експерток у регіональних новинах зросла на 4%, а жінок-героїнь – лише на 1%. Це свідчить про повільніше відновлення видимості жінок як активних учасниць подій у воєнний період.

Жінки-експертки поступово повертаються до довоєнного рівня представленості в медіа, тоді як видимість жінок як героїнь зростає значно повільніше, що може бути пов’язане з гендерними стереотипами у висвітленні війни та її наслідків.

Експертки та експерти: основні тенденції висвітлення

Соціальні питання, наслідки війни, медицина залишаються основними темами, в яких експертки активно представлені (разом – 47% загальної кількості згадок експерток). Також експертки згадувались у культурній і суспільній тематиці – по 11% згадок відповідно. Водночас у кримінальних новинах частка коментарів жінок як експерток значно скоротилася – з 15% минулого року до 8% цього року. Це може свідчити про зміну редакційних пріоритетів або скорочення кількості жінок серед коментаторів у правоохоронній сфері.

Дослідження ІМІ свідчить, що експертки майже відсутні у висвітленні ключових стратегічних тем, таких як економіка, війна чи політика. Зокрема, в матеріалах на економічну тематику лише 7% усіх експертних коментарів були коментарями експерток. У матеріалах про війну, політику і міжнародних новинах – по 4% загальної кількості експертних коментарів надали жінки. Ці цифри показують надзвичайно виражену гендерну асиметрію в інформаційному полі, особливо в темах, які мають стратегічне значення для суспільного дискурсу та ухвалення рішень.

Варто зауважити, що 2024 року загальна кількість згадок жінок як експерток у тематиці війни та її соціальних наслідків становила 23% загальної кількості згадок експерток у регіональних новинах, що лише на 1% менше за аналогічний показник у 2025 році. Водночас загальна кількість чоловіків-експертів у тематиці війни та її соціальних наслідків 2024 року становила 51% загальної кількості згадок експертів у регіональних новинах. У 2025 році цей показник знизився на 5% – до 46%, що може свідчити про поступову зміну експертного дискурсу, зокрема про залучення ширшого кола спікерів.

Найменше згадок про жінок як експерток було в тематиці спорту (1% загальної кількості згадок експерток у новинах). Спортивна тематика загалом займає невелику частку в регіональних онлайн-медіа, що може частково пояснювати низьку представленість жінок у цьому сегменті.

Найбільше жінок як експерток залучали медіа таких регіонів:

  • Полтава (56% коментарів у медіа припало на жінок);
  • Житомир (46% експертних коментарів від жінок);
  • Одеса (46%);
  • Чернігів (43%).

Найменше експерток зафіксовано в онлайн-медіа Харкова (11%) і Луганська (лише 8% коментарів від жінок порівняно з 92% коментарів від чоловіків).

У порівнянні з минулим роком кількість згадок експерток в одеських медіа збільшилася на 30%, у полтавських медіа – на 25%, чернігівських медіа – на 11%. Водночас в онлайн-медіа Хмельницького кількість згадок про жінок-експерток зменшилася на 22%, Дніпра – на 10%.

Герої та героїні матеріалів у регіональних медіа

Моніторингове дослідження ІМІ також оцінило баланс згадок про жінок і чоловіків у медіа як героїнь та героїв матеріалів.

У 2025 році кількість згадок про жінок-героїнь зросла на 1%, досягнувши 26%. Відповідно, чоловіки-герої залишаються значно більш представленими – 74% згадок. Це свідчить про повільну динаміку змін у гендерному балансі, де чоловіки все ще переважають у наративі героїчності.

Найбільше матеріалів про жінок як героїнь писали в харківських (38%), полтавських (37%), луганських (33%) і херсонських онлайн-медіа (32% загальної кількості героїнь / героїв у медіа регіону). Найменше героїнь було в онлайн-медіа Кропивницького (18%), Вінниці (17,5%) і Черкас (14% загальної кількості героїнь / героїв у медіа регіону). Особливо варто відзначити полтавські медіа, де кількість згадок про жінок-героїнь зросла більш ніж удвічі – із 17 до 37%. Натомість у деяких регіонах спостерігалося значне скорочення представленості героїнь: у донецьких медіа з 37 до 20%, у черкаських – з 30,5 до 14%. Ці зміни можуть бути пов’язані як з редакційною політикою медіа, так і з динамікою новинного контексту в цих регіонах.

За результатами моніторингу, як і торік, у регіональних новинах жінки найчастіше виступали героїнями в кримінальній хроніці й надзвичайних новинах (36% із загальної кількості героїнь у новинах регіону). Цей показник лише на 3% менше, ніж кількість згадок чоловіків у цій тематиці (39% із загальної кількості згадок героїв у новинах регіону). Ці цифри свідчать про відносний баланс у висвітленні кримінальних подій, де жінки представлені майже нарівні з чоловіками.

На тематику соціальних наслідків війни припала кожна п'ята згадка про жінку-героїню, тоді як у темі війни (бойові дії) кількість згадок жінок-героїнь не перевищувала 7%. Разом з цим чоловіки-герої мали 21% згадок у тематиці соціальних наслідків війни й 15% згадок у тематиці війни (бойових дій). Зауважимо, що загальна кількість згадок жінок у цих двох тематиках за рік збільшилася загалом із 23 до 27%, тоді як кількість згадок чоловіків-героїв у цих тематиках виросла загалом на 2%, до 36% згадок. Це свідчить про значний гендерний розрив у висвітленні військової участі, де жінки все ще зрідка представлені як безпосередні учасниці бойових дій.

Одним з важливих досягнень 2025 року стало те, що дослідження не зафіксувало випадків сексизму в регіональних новинах. Нагадаємо, що минулого року в регіональних новинах було зафіксовано 13 випадків стереотипів і дискримінаційної лексики щодо жінок.

Отже, хоча представленість жінок у медіа зростає, вона все ще є недостатньою в стратегічно важливих темах, зокрема у військовій і політичній сфері. Це вказує на необхідність подальшої роботи з редакціями щодо збалансованого гендерного висвітлення.

Інфографіка ІМІ (щоб збільшити зображення, клікніть на нього)

*У межах дослідження було проаналізовано 4750 публікацій (по 50 перших публікацій у кожному медіа) починаючи з 3 лютого 2024 року в 95 регіональних онлайн-медіа 19 регіонів України (Волинь, Вінниця, Дніпро, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Кропивницький, Луганськ, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Тернопіль, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувались аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси.

Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості в новинах експерток / експертів, героїнь / героїв, а також тематичне розподілення експерток / експертів, героїнь / героїв у регіональних новинах. Усього в проаналізованих регіональних новинах виявлено згадки про 381 експертку і 1025 експертів, а також 1117 героїнь і 3181 героя.

Тематика новин охоплювала такі категорії: війна (бойові дії), соціальні наслідки (зокрема, новини з ТОТ), політика, економіка (зокрема, корупція), кримінальні новини / надзвичайні події, здоров'я / медицина, соціальна тематика (зокрема, вразливі категорії населення, ВПО, меншини, люди з інвалідністю, діти тощо), культура, спорт, суспільство, міжнародні новини, інше.

Liked the article?
Help us be even more cool!