Представленість жінок у регіональних онлайн-медіа знизилася на 9% за рік повномасштабної війни – ІМІ
Кількість жінок-експерток у новинах регіональних онлайн-медіа становить 19%, водночас на чоловіків припадає 81% експертних коментарів. У порівнянні з часами до повномасштабного вторгнення загальна кількість експерток у новинах знизилася на 9%. Отже, велика війна справила надзвичайно негативний ефект на гендерний баланс і представництво жінок в інформаційному просторі.
Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене в 10 регіонах України у лютому цього року.*
Дослідження виявило, що жінки найчастіше коментують соціальну тематику: на неї припало 22% загальної кількості згадок про експерток у новинах. На другому місці – коментарі про війну і бойові дії (здебільшого це заяви прессекретарок і спікерок, які давали зведення з фронтів, – 18%). На третьому – коментарі від жінок у темах волонтерства й активізму (13%). У кримінальній тематиці експертки згадувалися в 10% випадків, але, як і у воєнній тематиці, більшістю експерток були речниці правоохоронних органів. Не зафіксовано коментарів від експерток у тематиці, пов'язаній з корупцією і спортом.
Натомість експерти-чоловіки найчастіше коментували війну і бойові дії: на такі коментарі припало 43% загальної кількості згадок про експертів у новинах.
Дослідження зафіксувало сталу тенденцію, у якій жінки-експертки більше коментують теми волонтерства (13% згадок про експерток проти 3% згадок експертів), культури (8% експерток проти 3% експертів), медицини (6% експерток проти 2% експертів) і освіти (4% експерток проти 1% експертів) тощо.
Цікаво, що найбільше жінок як експерток залучали медіа Херсона (45% коментарів у медіа припало на жінок і 55% – на чоловіків), Кропивницького (44% експертних коментарів від жінок) і Черкас (42%). Найменше експерток зафіксовано в онлайн-медіа Донеччини (лише 2% коментарів від жінок порівняно з 98% коментарів від чоловіків) і Харкова (6% експертних коментарів від жінок).
Моніторингове дослідження також оцінило баланс згадок про жінок і чоловіків у медіа як героїнь та героїв матеріалів. Виявилося, що на жінок припадає 25%, а на чоловіків – 75% згадок у медіа. Найбільше про жінок як героїнь матеріалів писали в херсонських (42,5%), черкаських (42%) і рівненських регіональних онлайн-медіа (31% загальної кількості героїнь / героїв у медіа регіону). Найменше героїнь було в онлайн-медіа Харкова (всього 12%) і Одеси (17%).
На жаль, за результатами моніторингу в регіональних новинах, жінки найчастіше виступали героїнями в кримінальній хроніці, де їх переважно зображували як жертв злочинів, і у воєнній тематиці, де йшлося про родичок, матерів загиблих, жертв війни.
Натомість чоловіки були героями в новинах про війну і бойові дії (згадки про учасників бойових дій), а також у кримінальній тематиці, але, на відміну від жінок, не як жертви, а як суб’єкти скоєння злочинів.
*У межах дослідження проаналізовано 2500 публікацій (по 50 перших публікацій, у яких є дійові особи) починаючи з 6 лютого 2023 року в 50 регіональних онлайн-медіа 10 регіонів України (Волинь, Дніпро, Донецьк (неокупована частина), Кропивницький, Миколаїв, Одеса, Рівне, Харків, Херсон (неокупована частина), Черкаси). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувалися аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси.
Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості в новинах експерток / експертів, героїнь / героїв, а також тематичне розподілення експерток / експертів, героїнь / героїв у регіональних новинах. Усього в проаналізованих регіональних новинах виявлено 248 експерток і 1034 експерти, а також 634 героїні і 1976 героїв.
Тематика новин охоплювала такі категорії: соціальна тематика (зокрема, пільги, незахищені / вразливі групи населення, соціальні наслідки війни тощо), війна і бойові дії в повномасштабній війні в Україні, волонтерство /активізм, кримінал / НП / ДТП, культура, медицина, політика, економіка / бізнес, освіта, міжнародні новини, корупція, спорт, інше.
Моніторинг проводили в таких онлайн-медіа:
Волинь (ІА Волинські новини, ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, ІА Конкурент); Дніпро (Днепр Оперативный (dnepr.express), Днепровская панорама (dnpr.com.ua) Информатор (dp.informator.ua), gorod.dp.ua, 056.ua); Донецьк (0629, Карачун, Маріуполь city, Новини Донбасу, Восточный Вариант); Кропивницький (Гречка, Без купюр, Точка доступу, CBN, Dozor); Миколаїв (Новини-N, Корабелов.Инфо, 0512.ua, NIKCENTER, Свідок.Інфо); Одеса (Думська, Одеса.Онлайн, 048, Одеське життя, УСІ); Рівне (Рівне вечірнє, Радіо Трек, Рівне медіа, Рівне 1, ОГО); Харків (Newsroom, Об’єктив, SQ, 057.ua, KHARKIV Today); Херсон (Херсон онлайн, Типичный Херсон, Вгору, Суспільне Херсон, Кавун.city); Черкаси (18000, Прочерк, Провсе, Змі.ck.ua, Вичерпно).
Help us be even more cool!