Як ОПЗЖ мочила Зеленського, а карти таро агітували за Тимошенко
Ця парламентська передвиборча кампанія була менш потужною за накалом, ніж президентська, але і в ній не бракувало своїх піків і падінь. Піар кандидатів активно включився тільки, починаючи з липня, але навіть за такий короткий період часу рівень джинси вдвічі побив показники президентської кампанії.
Експерти ІМІ проаналізували, на чому саме піарилися кандидати і партії під час завершення передвиборчих перегонів.
“Опозиційна платформа - За життя”
Головним наративом цієї політичної сили під час третьої хвилі моніторингу стала критика президента Зеленського та захист телеканалу NewsОne у зв'язку з організацією “телемосту”.
Головними ньюзмейкерами ОПЗЖ залишилися незмінні Вадим Рабінович, Віктор Медведчук та Юрій Бойко.
Вадим Рабінович порівнював Володимира Зеленського з експрезидентом Порошенком: “Мозг Порошенко перетек в Зеленского, - Вадим Рабинович”, а також відзначав, що назва “слуга народу” по відношенню до Зеленського не відповідає дійсності: “Слуга народа - служит народу, а вы делаете совсем другое, - Вадим Рабинович”.
Нестор Шуфрич у програмі “Пульс”, де він зживається з роллю журналіста, відзначав про несамостійність президента, що рішення за нього приймає його оточення: “Секретарь СНБО Александр Данилюк не доверяет президенту Украины Владимиру Зеленскому прямые переговоры с главой РФ Владимиром Путиным”.
Віктор Медведчук, в свою чергу, взагалі не бачив необхідності зустрічатися з Зеленським, аргументуючи це таким чином: “Я же простой гражданин Украины, а он - президент, поэтому не так просто поговорить с Президентом”. Окрім цього, Медведчук зауважував, що сподівання, щодо Зеленського “чрезмерно завышенные”.
Не здивував той факт, що представники ОПЗЖ стали на захист проведення так званого “телемосту” на телеканалі NewsОne, адже ключові представники цієї партії прекрасно поєднують свою політичну діяльність з веденням програм на телебаченні. Також нагадаємо, що за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, власником телеканалу є народний депутат Тарас Козак, близький соратник лідера “Опозиційної платформи – За життя” Віктора Медведчука.
Так, Наталія Королевська назвала ситуацію навколо ініціативи щодо “телемосту” з Росією “терором против свободы слова”. Рабінович, в свою чергу, пройшовся відразу і по Луценку, і по Парубію, і по Ткаченку, і навіть Кіпіані згадав.
Так, щодо Луценка він зауважив, що “адекватность его высказываний пусть оценивают медики”. Парубій Рабіновича не здивував, оскільки: “всегда в подобных случаях они предлагали "сжечь", "убить", "уничтожить". А ось хто його й справді здивував, принаймні так він стверджує, то це Олександр Ткаченко: “Меня насторожили слова девятого номера списка пропрезидентської “Слуги народа”, журналиста и гендиректора телеканала "1+1" Александра Ткаченко о том, что на каналах нужно вводить цензуру.”. Цікавим є зауваження Рабіновича, ніби “Я насторожился, когда "патриот" Вахтанг Кипиани предложил подбрасывать наркотики журналистам, которые работают на независимые медиа.”, оскільки воно не відповідає дійсності. Кіпіані написав пост про у соціальній мережі і стосувався він Медведчука, а зовсім не журналістів: “Проблема не тільки в тому, що медведчуки купують телеканали, а в тому, що в них є на це гроші… Сотні тисяч людей у погонах, а патрона чи пакетик з білою синтетичною речовиною підкинути нема кому.”, Далі він зазначив, що це жарт. Проте представники ОПЗЖ та ряду російських ЗМІ зробили з цього жарту, хто інформпривід, а хто фейкову новину.
Проте найбільше здивував експертів “камінгаут” Рабіновича: “Я голосовал за Зеленского и заинтересован в том, чтобы мой голос не пропал. ” - цікаво, як це сприйняли його однопартійці.
ОПЗЖ також активно використовувало “незалежних експертів”. Цього разу політичний експерт Володимир Мулик в ефірі телеканала "112 Украина" розповідав про високий професіоналізм Юрія Бойка: “Я раскрою некоторые даже не карты, а шторы, ширму над этим вопросом. Юрий Бойко - во-первых, это высококлассный специалист, который не один год проработал в этой сфере. Он прекрасно знает и о запросах европейских, 550 млрд кубометров газа нужно Европе в прошлом году было и в следующем году - 650... Юрий Бойко, знающий рецепты изнутри этой сложной системы, он, в принципе, если он будет во власти на премьерском кресле, он может гарантировать скидку 25% и функционирование нашей трубы”, - зазначив експерт.
Більше про “незалежних експертів” можна почитати в матеріалі ІМІ “Експерти” на службі політиків: хто в ЗМІ захищає NewsOne, піарить Тимошенко та хвалить Медведчука”.
Юлія Тимошенко та партія “Батьківщина”
Юлія Тимошенко є головною і практично єдиною спікеркою у своїй партії.
Головні тези Тимошенко прямо протилежні заявам ОПЗЖ. Так, Юлія Володимирівна негативно відреагувала на намагання проведення “телемосту” між Україною та Росією на телеканалі Newsone.
Тимошенко розкритикувала цю ідею, проте зазначила, що її політична сила завжди виступала за свободу слова.
Також пані Тимошенко проїхалась по “попередніках”: “Повышение цены на газ правительства Порошенко-Гройсмана - незаконное, - Тимошенко”.
Загалом, як і раніше, Юлія Володимирівна піарилась на популярних в суспільстві темах - зниженні комунальних тарифів, боротьбі з корупцією та збільшенню достатку населення:
- Победа "Батьківщини" в суде открывает путь к быстрому снижению тарифов для людей
- Тимошенко: наведение порядка в стране нужно начинать со ломания коррупционных схем
- Тимошенко: бюджетный процесс сорван, надо действовать немедленно!
- Тимошенко: украинцы должны зарабатывать больше – тогда отечественная экономика заработает
Традиційно, за Юлію Тимошенко агітують чаклуни та астрологи. На сайті Знай.юа тарологиня заявила про необхідність голосувати за Тимошенко, оскільки це найкращий для України вибір: “Варто відзначити, що найкращим варіантом для України її карти назвали Юлію Тимошенко… раніше вона чітко передбачила перемогу Володимира Зеленського на виборах”. Сама тарологиня зазначила, що буде неодмінно голосувати за “Батьківщину”.
“Європейська солідарність” та Петро Порошенко
7% замовних матеріалів припало на політичну силу експрезидента Порошенка. Головні меседжі в замовних матеріалах на користь Європейської солідарності базувалися на підтримці експрезидента європейськими лідерами:
- "5 лет эффективнее десятилетий": Юнкер оценил усилия Порошенко на пути к Европе
- "В моих глазах вы все герои!" Туск встретился с Порошенко в Украине. Яркие фото и видео
та відомими людьми в Україні:
- "У людей все серьезно": известная писательница Забужко поддержала партию Порошенко
- Малкович поддержал партию Порошенко и назвал его одним из сильнейших европейских лидеров
Також Петро Порошенко засудив намагання проведення “телемосту” і скасування параду до Дня Незалежності.
Віталій Кличко
6% матеріалів з ознаками замовлення висвітлювали діяльність мера Києва Віталія Кличка. Незважаючи на те, що Кличко наразі не є суб'єктом виборчого процесу, рівень матеріалів на його користь є досить високим. Передусім експерти ІМІ пов’язують це з ситуацією щодо розділення повноважень міського голови та голови Київської міської адміністрації, що запропонував президент Зеленський. Звичайно, ідея позбавити його повноважень мері не сподобалась:
Кличко: Разделение полномочий избранных мэра и председателя КГГА лишит Киев самоуправления
Кличко навіть, так би мовити, попередив Президента: "Революция начиналась с Киева": Кличко сделал жесткое предупреждение Зеленскому.”
І зрештою почав активніше поширювати матеріали компліментарного характеру про свою діяльність, щоб ніхто не сумнівався у його ефективності:
Кличко во время инспекции строительства метро на Виноградарь: Работы продолжаются по графику
За підсумком двох передвиборчих кампаній, можна зауважити, що наразі політики не вважають за можливе відмовитися від такої технології, як джинса - немаркована агітація в медіа. Напевно, це стане можливим тоді, коли самі споживачі контенту зможуть чітко відокремлювати джинсові матеріали від реальних новин, що призведе до значного зниження впливу такої агітації. Одним з ключових факторів подолання джинси є збільшення медіаграмотності населення, і покращення вміння людей відрізняти якісну журналістику від неякісної.
Матеріал написано за результатами аналізу, що проводився в період з 08 по 12 липня 2019 року в таких ЗМІ: “Обозреватель”, “Знай.ua”, 24-й канал, “Гордон”, “Українська правда”, “Новое время”, УНІАН, “Сегодня”, ТСН, 112.ua, Newsone, RBC.ua, “Ліга”. Вибірка охоплює всі новини підряд, що вийшли на сайтах за вказаний період (понад 12 тисяч новин).
Дослідження проведено в межах проєкту Інституту масової інформації за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.
Олена Голуб, медіаекспертка ІМІ
Help us be even more cool!