ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Ядерний удар і магія. Фейки та маніпуляції процвітають в українських медіа

Фейки й маніпуляції активно присутні в національних онлайн-медіа. Їхнє головне джерело далеко не тільки російська пропаганда. 

Ми проаналізували всі новини 23 загальнонаціональних онлайн-медіа, які виходили протягом 7–9 вересня 2020 року. За цей короткий період ми виявили 150 фейків і ще 461 маніпуляцію.  

Основними темами фейків виявилися: побутові (39% – забобони, магія, прогнози ноунейм-астрологів щодо всіх аспектів життя, або "політична астрологія"), проросійські (34%) та фейки, пов'язані з місцевими виборами (12%). 

Що стосується маніпуляцій, то майже половина (47%) була пов'язана з місцевими виборами. На другому місці – проросійські маніпуляції (17%), і на третьому – маніпуляції про гроші, економіку і зарплати (16%). 

Таким є висновок моніторингу, який провели аналітики Інституту масової інформації в межах проєкту INFOCRIME*. 

Ми підготували огляд і спростування тих фейків і маніпуляцій, які траплялися найчастіше в період моніторингу. 

Фейк "Обмін ядерними ударами в Україні"

"Обмін ядерними ударами в Україні" та ціла низка інших фейків з’явилися в українському інформаційному просторі 9 вересня. Стосувалися вони спільних дій української та американської авіації в небі над Україною. Зокрема, за участю стратегічних бомбардувальників B-52.

Спочатку заяву з фейками розмістили на сайті "Опозиційної платформи – За життя". Потім цю заяву поширив нардеп ОПЗЖ Ренат Кузьмін у себе на фб-сторінці. Далі інформація потрапила в медіа, зокрема на сайт Newsone.

Починається матеріал з давнього фейку про "біолабораторії Пентагону на території України". Цей фейк активно поширювали навесні 2020-го. Тепер це використано як факт у заголовку.

У самому матеріалі представники ОПЗЖ бездоказово поширюють неправду проти національної безпеки, зокрема кажуть про:

  • "Подальшу ескалацію напруження", яке нібито триває з 2008 року, та "розв’язаного Саакашвілі осетинського конфлікту". Насправді того року Росія окупувала частину Грузії. А проліт B-52 над Україною мав місію виключно патрулювання. Про це заявляли в українському Міноборони ще за кілька днів до появи фейку.
  • "Зловещее предзнаменование", нібито проліт B-52 використають "в целях геостратегической конфронтации, и ей (Украине. – Авт.) уготована роль Афганистана".
  • Перетворення української території на "безжизненное пространство" внаслідок спільних навчань.

Найбільшим же фейком виглядає твердження про загрозу "обмена ядерными ударами на территории Украины". Жодна країна, над якою раніше пролітали американські бомбардувальники B-52, не ставала після цього місцем обміну ядерними ударами.

Усі ці фейки та маніпуляції в першоджерелі є нічим іншим, як елементом інформаційної війни.

Фейк "Україна відповідає за постачання води до Криму"

У російських медіа була перекручена позиція Управління Верховного комісара ООН з прав людини щодо відповідальності за забезпечення водою жителів окупованого Криму. Відповідною заявою відповідальність за воду в Криму покладалася на окупаційну владу, тобто Росію. Натомість у російських медіа цією заявою зманіпулювали й додали, що відповідальність за це лежить і на Україні. Водночас відповідний матеріал на сайті ZIK був опублікований із заголовком, наче на Росії і Україні лежить спільна або співмірна відповідальність, що є фейком.

Це не вперше українські медіа потрапляють у ситуацію, коли заяви іноземців виходять у новинах з маніпуляціями. Усе через те, що багато редакцій беруть відповідні новини саме з російських джерел, які маніпулюють першоджерелами на користь пропаганди федерації.

Фейк "Пластична операція Порошенка"

8 вересня телеграм-канал "Klymenko Time" розмістив повідомлення, що Петро Порошенко зробив пластичну операцію на обличчі. Водночас посилалися на анонімні джерела – спеціалістів у галузі пластичної хірургії. За методологією дослідження такі повідомлення мають ознаки фейку.

Ця інформація менш ніж за пів години з’явилася в новині сайту "Znaj.ua". Розлогіший матеріал вийшов на сайті "Вести". Тут також використовуються сумнівні джерела: "Эксперты говорят, что народный депутат воспользовался услугами пластического хирурга".

Також міститься фейкова інформація, яку можна перевірити. У матеріалі йдеться, що Порошенко перебував у клініці, програма зі схуднення в якій коштує 3600 євро на добу. Натомість на сайті клініки йдеться про 3600 євро на тиждень.

Автор матеріалу без достовірних джерел припускає, що Порошенко схуд за допомогою "харчування за дзеном", ідеєю якого є "дзен-буддизм", але в підсумку наводиться теза, що Порошенко "продолжил исповедовать скорее "Искусство войны" Сунь Цзы". Водночас цю інформацію не підкріплено жодним фактом.

І ще в матеріалі використовуються анонімні джерела "хирурги уверены", "эксперты не исключают" та "стилисты утверждают". З посиланням на цих неназваних експертів стверджується, що пластична операція Порошенка пройшла невдало і йому доведеться її повторювати.

Усе це експерти проєкту визначили як фейк за ознакою чорнуха, яка не відповідає дійсності.

Фейк "Новічок має 100-відсоткову летальність"

Один з розробників отрути "Новічок" Леонід Рінк заявив, що вона має 100-відсоткову летальність, а якщо Навальний вийшов з коми, то, "значит, это не "Новичок". Ця заява стала основою новини на сайті "Корреспондент". Водночас не вказується інший відомий випадок, коли після отруєння "Новічком" люди так само вижили. Це відоме на весь світ отруєння в британському Солсбері. Отже, новина містить відвертий фейк, який міг би бути спростований кількома реченнями в бекграунді. Але редакція цього не зробила.

Загалом історія з отруєнням Олексія Навального стала джерелом маніпуляцій для восьми новин українських сайтів. Серед цих новин як фейки, так і маніпуляції. Усі ці матеріали мають російські першоджерела.

Фейк "Зарплати вчителям знизять"

5 вересня Профспілка працівників освіти і науки поширила заяву, що Міносвіти розробило проєкт концепції реформування оплати праці педагогічних працівників. Нібито ця концепція має ревізувати норми закону про освіту та скасувати низку постанов уряду щодо оплати праці освітян. Профспілка стверджувала, що такі ініціативи озвучили на засіданні профільного парламентського комітету. Усі вони спрямовані на зменшення зарплати, повідомила пресслужба профспілки.

Ця заява стала джерелом для тверджень у новинах сайтів "Страна", "Хвиля", From-ua, Znaj.ua.

Ці твердження спростували в МОН. Інформацію посадовців повідомила "Українська правда". Т.в.о. міністра Сергій Шкарлет заявив, що була створена робоча група для розроблення проєкту концепції. І лише "нещодавно відбулося перше установче засідання", тож тексту проєкту концепції ще немає. Ба більше, посадові оклади освітян, оплата праці яких здійснюється за Єдиною тарифною сіткою, протягом 2021-го зростуть на 30%.

Іншим сайтам так само можна було звернутися по офіційні коментарі, щоб збалансувати інформацію.

Фейкова соціологія

З початком виборчої кампанії можна пов’язати оприлюднення рейтингів кандидатів, які базуються на фейкових соцопитуваннях.

Усі виявлені ІМІ фейкові соцопитування стосувалися виборів міського голови Києва і виводили на друге місце Андрія Пальчевського.

Так, учасник бази псевдосоціологів "Центр суспільного розвитку" нібито провів дослідження ще в липні. За тими "результатами", різниця між Кличком та Пальчевським становила лише 1%, а на третьому місці був Микола Томенко з показником 10,5%. Цей "центр" спіймано на завищенні рейтингів Пальчевського ще починаючи із зими цього року. Попри це сайт "Політека" зробив дві новини на основі цих результатів – 7 вересня і 9 вересня. Також варто зауважити, що інфографіка з цього дослідження на рекламній основі поширюється в соцмережах.

9 вересня було оприлюднене ще одне соцдослідження. Зазначалося, що його провів центр "Соціальний моніторинг". Раніше цей центр входив до тих, кому закликали довіряти. Проте саме це дослідження від 9 вересня потрапило до бази псевдосоціологів. Усе через завищення показників того ж Пальчевського.

Ще одне фейкове соцдослідження також завищувало рейтинги Пальчевського. Проводилося воно навіть не соціологічною службою. Джерелом стало телефонне опитування, яке нібито провело видання "Politeka". Результати цього дослідження оприлюднив сайт "Znaj.ua". У таких випадках у редакцій мають виникати сумніви, чи здатне інше медіа провести власними силами соцдослідження, чи має воно в штаті професійних соціологів.

Політика і джинса

На період дослідження припав початок кампанії місцевих виборів. Можна припустити, що саме це стало причиною великого показника маніпуляцій, які стосуються теми політики й виборів, – 243 матеріали

Джерелами для матеріалів з такими маніпуляціями стали заяви політиків, їхні дописи в соцмережах, заяви партій, які потрапляли в медіа без будь-якої перевірки чи бекграунду.

Зокрема, в межах моніторингу були виявлені маніпулятивні новини, у яких фігурують такі політики: міський голова Дніпра Борис Філатов; нардеп "Батьківщини" Валентин Наливайченко; претендент на посаду міського голови Києва Микола Томенко; співголова партії "Наш край" Сергій Шахов; лідер партії ОПЗЖ Віктор Медведчук; колишній заступник глави Адміністрації Президента часів Януковича Андрій Портнов; нардепка ОПЗЖ Наталя Королевська; міський голова Києва Віталій Кличко; претендент на посаду міського голови від Екопартії Борислав Береза; заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко; претендент на посаду міського голови від ОПЗЖ Олександр Попов; претендентка на посаду міського голови Києва від "Слуги народу" Ірина Верещук; претендент на посаду міського голови від власне партії Андрій Пальчевський; нардеп "Європейської солідарності" Олексій Гончаренко; нардеп ОПЗЖ Ренат Кузьмін; партія "Опозиційна платформа – За життя".

Як видно вже з цього переліку, значна частина матеріалів розміщується в медіа від імені кандидатів на посади в місцевих органах влади.

Пропаганда Росії

Під час моніторингу виявлено новини, які було визначено як російську пропаганду.

Одним з прикладів російської пропаганди є висвітлення подій на Донбасі в районі населеного пункту Шуми. Партія "Опозиційна платформа – За життя" розмістила пресреліз, у якому поклала відповідальність за зрив перемир’я на Володимира Зеленського та його оточення. Укотре в межах російської пропаганди відповідальність за війну на Донбасі покладається саме на Україну. Ця заява без будь-яких змін, уточнень та доповнень була опублікована в новині сайту "Подробности". У такий спосіб був поширений фейк.

У подібних випадках потрібно звертати увагу, від кого надходить інформація про події на Донбасі. Чи має джерело достовірну інформацію, чи посилається на Росію та окупаційні війська у своїй заяві.

Пропаганда Білорусі

На період дослідження припала зустріч Олександра Лукашенка з працівниками російських медіа. Ця розмова стала джерелом маніпуляцій та фейків, які потрапили й до українських ЗМІ. Загалом експерти проєкту визначили 31 новину, яка містить білоруську пропаганду.

Зокрема, у новину сайту "Вести" потрапив фейк від Лукашенка: "Если я уйду, моих сторонников будут резать!". Водночас у ній не зазначили, що протестувальники в Білорусі поводяться максимально мирно, а насильство застосовують саме силовики.

Ще один озвучений фейк від Лукашенка, що нібито Марію Колеснікову викинули з машини на кордоні з Україною її соратники. Ця маніпуляція потрапила в новину сайту "Страна". Водночас не згадується, що опозиціонерку затримали невідомі в Мінську, після чого вона зникла.

А заява Лукашенка про керування протестами в Білорусі з України "прикрасила" новину на сайті "Подробности". Україну Лукашенко згадав разом з кількома іншими країнами – США, Польщею, Чехією та Литвою. І нібито через військові навчання на кордоні змусили Лукашенка "пол армии Беларуси мобилизовать для того, чтобы этому противостоять".

Усі ці заяви підпадають під визначення "пропаганда". Залежно від того, як заяви Лукашенка згадувались у медіа, експерти ІМІ позначали їх як маніпуляцію або як фейк та дезінформацію.

Суспільство має знати думки диктаторів. Але під час підготування матеріалів редакціям потрібно ретельно виписувати новини, надавати більше бекграундів і пояснень. Читач має чітко розуміти, що вислови того ж Лукашенка не є остаточним фактом. А часто озвучуються і поширюються саме для маніпуляцій та пропаганди.

Ще один фейк виник через недостовірне соціологічне дослідження. Так, сайт "From-ua" провів опитування своїх читачів щодо того, кого вони підтримують у конфлікті в Білорусі. Серед читачів виявилося 46% тих, хто підтримав Лукашенка. У підсумку був зроблений висновок, що "украинцы в президенты хотят диктатора". Це є фейком із двох причин. По-перше, опитування на сайті ніколи не може сприйматися як соцдослідження, яке виявляє настрої всіх українців. По-друге, питання не стояло, "чи хочете ви бачити Президентом України диктатора". Це маніпулятивний висновок, який перетворився на фейк.

* Проєкт реалізується ГО "Інституту масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у межах програми підтримки незалежних ЗМІ в країнах Східного партнерства, за підтримки Міністерства закордонних справ і в справах Співдружності націй Великої Британії.

Моніторинг охопив 23 національних онлайн медіа: Корреспондент, Страна, Хвиля, Фром-юа, Українські новини, Політека, Знай, Подробности, Обозреватель, 112, ZIK, Newsone, Прямий, КП в Україні, Весті, Апостроф, Українська правда, Цензор, 24 канал, РБК-Україна, ТСН,  Гордон, НВ.

З методологією моніторингу можна ознайомитися на сайті ІМІ.

Олексій Братущак, Оксана Романюк

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!