Уявний добробут у Криму та "лагідна" русифікація. Про що пишуть медіа окупованого півострова
Підконтрольні Кремлю кримські медіа в січні 2024 року дуже мало згадують про Україну і навіть не особливо часто пишуть про війну. Загалом частка матеріалів, що стосуються України в кримських медіа, становить 5%, а про війну – 6% усього контенту. Тоді як, за даними попереднього дослідження ІМІ, частка матеріалів, що стосуються військових дій, становила 10%.
Більшість матеріалів у кримських медіа стосується суто місцевої проблематики. 19% матеріалів стосуються подій в Росії, Путіна і керівництва РФ. Помітно, що кримські інформаційні ресурси зосередилися переважно на соціальних та комунальних питаннях півострова, а також на вихвалянні всього російського та радянського. Такими є результати дослідження ІМІ, що проводилося в січні 2024 року.
Найбільше новин у медіа півострова стосуються соціальних питань, на них припало 28% усіх матеріалів, що потрапили до моніторингової вибірки.
Переважну більшість таких новин написано в позитивному дусі, коли увага акцентується на тому, як нібито окупаційна влада півострова розв'язує важливі для громадян соціальні питання. Наприклад, повідомляють, скільки людей скористалися пільгами на транспортний податок. Або очільник колаборантської міської адміністрації Ялти Яніна Павленко звітує про те, що 13 сімей з аварійних будинків отримали нове житло.
Теми, про які найчастіше пишуть кримські медіа
Окупаційна влада за допомогою підконтрольних їй медіа створює картинку розбудови соціальних об'єктів на півострові:
- "В Керчи построили новый детский сад "Сказка" (KP.RU)
- "На строительство школы в Ялте потратят более 3,3 млрд рублей" (KP.RU)
- "В Керченском микрорайоне Семь ветров появятся детские и спортивные площадки" (Крыминформ)
- "В Ялте построят новую школу на 1100 мест за 2 миллиарда рублей" (РИА Новости Крым)
Комунальні питання в кримських медіа
24% матеріалів у медіа півострова стосуються комунальних питань. Про комунальні та соціальні питання пишуть з єдиною метою – сформувати уявлення про те, що російська окупаційна влада півострова нібито не сидить склавши руки, а щоденно розв'язує важливі питання з благоустрою.
Багато новин у межах цієї теми стосуються відкриття та ремонту транспортних шляхів, про що знову ж таки звітує місцева підконтрольна Росії влада.
- "Проезд по Симферопольскому шоссе в Феодосии открыт" (РИА Новости Крым)
- "Завершён ремонт участка дороги в селе Тепловка Симферопольского района" (Крымское информационное агентство)
- "В Кореизе восстанавливают дорогу, размытую после ливня" (Крымское информационное агентство)
- "В Симферополе начался ямочный ремонт дорог" (KP.RU)
Кумедно, що водночас місцева окупаційна влада активно інспектує комунальні підприємства і часто не задоволена їхньою роботою. Наприклад, призначеного Кремлем керівника півострова Сергія Аксьонова обурює погана робота комунального транспорту.
У зв'язку з цим Аксьонов дав вказівку "міністерству транспорту" розв'язати цю проблему, пише видання "Крымское информационное агентство". Паралельно видання "Криминформ" пише, як той-таки Аксьонов, вирішує питання грейдування ґрунтових доріг на півострові.
Також кримські медіа повідомляють про причини відсутності в помешканнях кримчан світла чи води:
- "На каких улицах Евпатории отключат воду на ночь?" (Крымское информационное агентство)
- "Часть Евпатории завтра ночью останется без воды из-за ремонта на водопроводе" (Крымское информационное агентство)
- "Водоснабжение в Севастополе практически восстановлено – Развожаев" (РИА Новости Крым)
Не забувають місцеві медіа повідомляти й про розбудову туристичних об'єктів на півострові. Видання Crimea.kp.ru пише про будівництво на західному узбережжі Криму найбільшого в Росії пляжу.
Усі подібні новини мають єдине смислове навантаження – картинка добробуту та процвітання Криму.
На кримінал, ДТП та надзвичайні події припадає близько 15% контенту кримських медіа. Ще 9% повідомлень стосуються інформації про погоду.
Війна РФ проти України
У кримських медіа лише 6% контенту дотичні до війни Росії проти України. Переважно це вшанування пам'яті так званих "героїв СВО".
Менша частина матеріалів стосується "допомоги фронту" і "гуманітарної допомоги" в катастрофі, яку спричинили самі ж росіяни:
- "Как крымские студенты помогают фронту" (РИА Новости Крым)
- "Из Ялты в зону СВО отправили гуманитарную помощь" (Крымское информационное агентство)
- "Волонтеры из Крыма отправили на фронт 300 тонн гуманитарной помощи" (Крымское информационное агентство)
Проросійські наративи та маніпуляції
Раніше ми писали про маніпуляції та наративи кремлівської пропаганди в російських медіа. Проте в кримських медіа пропаганда працює інакше.
Одним із завдань російських пропагандистів є подальша русифікація населення півострова. У прокремлівських кримських медіа її проводять шляхом нав'язування російської та радянської культури чи російського бачення історії. Саме цим можна пояснити систематичну появу "ностальгійних" матеріалів про радянське кіно та мультфільми.
Наприклад, у матеріалі "Угадайте цитаты из популярных мультфильмов СССР" (SevastopolMedia) автор ностальгує про радянські мультфільми:
"Але секрет успіху радянських мультфільмів криється не лише у візуальній частині – блискучі сценаристи створювали яскравих персонажів і репліки, що запам'ятовуються. Багато з цих діалогів пережили епоху і міцно ввійшли до російської мови, ставши афоризмами та цитатами. Навіть якщо ви не є затятим фанатом радянських мультфільмів, найімовірніше, ви не раз зустрічали їхні висловлювання в розмовній мові".
В іншому матеріалі на сайті SevastopolMedia.ru вже пригадують пісні 90-х років. Особливою, на думку автора, є пісня "А мы ему по морде чайником" (18+) від гурту "Президент и Амазонка", в матеріалі стверджується, що цю пісню "пела вся страна".
Окупаційні медіа русифікують кримчан не лише розвагами, але й маніпуляціями з історією. Наприклад, нав’язують свою фіксацію на "побєдобесії", яка є частиною російської офіційної доктрини. Приміром, сайт KP.RU пропонував жителям півострова з якогось дива вшановувати пам'ять захисників та мешканців блокадного Ленінграда. Акцію назвали "Блокадный хлеб", а наприкінці мітингу кримчанам роздавали по шматочку хліба.
Пропагують серед жителів півострова й "великий и могучий русский язык". Наприклад, пропонують насолодитися тлумаченням слова "плацкарт", яким, на думку автора матеріалу, користуються мільйони. Цікаво, що в заголовку йдеться, що цього слова немає в жодному словнику ("Самое загадочное слово русского языка: его нет ни в одном словаре, но используют миллионы"), а вже в самій новині автор посилається на словники. "Официально, в словарях, утверждается только слово "плацкарта", которое означает "билет на нумерованное место в поездном вагоне". То есть в этом слове нет указания на конкретную организацию мест в вагоне", – пише SevastopolMedia.ru.
У підсумку дослідження показало, що головними наративами російської пропаганди в кримських медіа є уявне благополучне життя на півострові та соціальна спрямованість дій окупаційної влади, а також систематична і нав’язлива русифікація населення півострова.
Моніторинг охопив інформаційні ресурси: РИА Крым, Крыминформ, "Комсомольская правда. Крым", SevastopolMedia, Крымское информационное агентство, KP.RU.
Інститут масової інформації (ІМІ) – медійна громадська організація, яка працює з 1995 року. ІМІ відстоює права журналістів, аналізує медіасферу та висвітлює пов’язані з медіа події, протидіє пропаганді та дезінформації, забезпечує медіа засобами захисту для відряджень до зони бойових дій під час російсько-української війни починаючи з 2014 року.
ІМІ робить єдиний в Україні моніторинг свободи слова та список якісних і відповідальних онлайн-медіа, документує медійні злочини Росії у війні проти України. ІМІ має представників у 20 регіонах України та мережу хабів "Медіабаза" для безперебійної підтримки журналістів. Серед партнерів ІМІ – "Репортери без кордонів" та Freedom House, організація входить до мережі Міжнародної організації із захисту свободи слова (IFEX).
Help us be even more cool!