Дослідження стосується роботи та життя журналістів під час карантину, пов’язаного з пандемією коронавірусу (штам Covid-19) в Україні та світі, а також впливу наслідків пандемії на медіа.
Мета – глибше зрозуміти всі нюанси та реалії роботи медійників в Україні під час карантину та виробити рішення, які можуть допомогти журналістам.
Обґрунтування методу дослідження. Для проведення цього дослідження вирішено скористатися простим анкетним опитуванням. Анкета заповнювалась особисто в електронному вигляді. Тому всі впливи були мінімізовані. Анкета анонімна та складалася з 18 запитань. На заповнення було потрібно не більш ніж 10 хвилин. На деякі запитання запропоновано варіант відповіді “Волію не відповідати”, для того щоб створити максимальний комфорт для респондентів.
Розроблення анкети та оброблення результатів: Ірина Земляна, медіаекспертка та експертка з безпеки ІМІ, менеджерка з організації маркетингових досліджень (сертифікат Української асоціації маркетингу № КС 22/08-ОМД).
Вхідні дані: протягом шести днів березня (19–24) 2020 року були надіслані листи до журналістів, які є в базі розсилань ІМІ, використані журналістські групи в соціальних мережах. Також залучено місцевих журналістів із 20 областей України.
1. Загальні відомості
Участь в опитуванні взяло 200 респондентів.
З них 64,5% жінок та 35,5% чоловіків, 60% – журналісти з усіх регіонів України, 40% – з міста Києва.
Найбільше опитаних журналістів працюють для онлайн-ЗМІ.
Типи ЗМІ, для яких працюють журналісти
| № | Тип ЗМІ | % журналістів, що для них працюють |
| 1 | Онлайн | 77% |
| 2 | Друковані видання | 10% |
| 3 | ТБ | 9% |
| 4 | Радіо | 4% |
Під час аналізу типів журналістської діяльності виявилося, що найбільше опитаних є журналістами/-ками (62%). Керівниками/-цями редакцій є 11%, по 7% припадає на редакторів/-ок та кореспондентів/-ок. Відеооператори/-ки та фотографи/-ині становлять 4%. І тільки 2% є ведучими. Інші види діяльності ведуть 7% загальної кількості опитуваних.
78% журналістів постійно працюють у штаті медіа та регулярно отримують зарплатню, а інші 22% є залученими працівниками та не мають постійного заробітку.
2. Умови роботи журналістів під час карантину
65% опитаних ІМІ медійників зазначили, що медіа, у яких вони працюють, перейшли на роботу з дому, 8,5% опитаних указали, що редакції лише частково працюють дистанційно, 7% повідомляють, що їхні медіа не працюють дистанційно, 1% тільки планують переходити на віддалену роботу. Водночас 18,5% журналістів доводиться виїжджати на журналістські завдання.
75% редакцій опитаних журналістів не забезпечують їх жодними засобами захисту чи антисептиками, 21% редакцій повністю забезпечують, а ще 3% роблять це частково і 1% редакцій планує це зробити найближчим часом.
77% медійників на момент опитування вже відчули негативні наслідки карантину, пов’язані з професійною діяльністю. І тільки для 3% нічого не змінилося.
Наслідки карантину, які вже зараз відчувають журналісти
|
Наслідки |
% журналістів |
|
|
1 |
Проблеми із заробітною платою у вигляді затримань та скорочень |
22% |
|
2 |
Збільшення уваги до матеріалів |
20% |
|
3 |
Скорочення / зменшення діяльності |
14% |
|
4 |
Скорочення замовлень |
11% |
|
5 |
Відсутність замовлень |
9% |
|
6 |
Відмова від замовлень |
8% |
|
7 |
Збільшення замовлень |
4% |
|
8 |
Відпустка власним коштом |
3% |
|
9 |
Збільшення обсягів роботи |
3% |
|
10 |
Закриття медіа |
1% |
|
11 |
Інше |
2% |
|
12 |
Не відчули жодних наслідків |
3% |
Найбільше опитаних медійників вважають, що наслідки карантину приведуть до зростання уваги аудиторії і збільшення впливу медіа (23% респондентів).
Очікувані наслідки карантину для медійників
|
№ |
Наслідки карантину, що очікуються |
% журналістів |
|
1 |
Зростання уваги аудиторії до медіа і зростання впливу медіа |
23% |
|
2 |
Переформатування діяльності й пошук нових рішень для медіа в онлайн-сфері |
22% |
|
3 |
Скорочення / затримання ЗП |
18% |
|
4 |
Відсутність замовлень |
10,5% |
|
5 |
Зупинення роботи медіа без ЗП |
6,5% |
|
6 |
Закриття медіа |
5% |
|
7 |
Зменшення уваги аудиторії і падіння впливу медіа |
4% |
|
8 |
Звільнення |
4% |
|
9 |
Зміна сфери діяльності |
3% |
|
10 |
Інше |
2% |
|
11 |
Не очікують жодних наслідків |
2% |
У зв’язку з карантином 81,5% опитаних відчуває потребу покращити свої професійні вміння.
3. Психологічний стан медійників
Опитування показало, що 84% журналістів дотримуються режиму самоізоляції, а 12% не мають такої можливості. Лише 4% не додержуються карантину та не збираюся цього робити.
97,5% опитаних журналістів відчувають занепокоєння через карантин, пов’язаний з пандемією коронавірусу. З них 14,5% відчувають напружену тривогу, 60% – середній рівень стурбованості і 15% – незначне хвилювання. Тільки 2,5% українських журналістів не відчувають стурбованості через карантин.
92% опитаних відчувають ті чи інші симптоми, які можуть свідчити про емоційне напруження.
Перелік симптомів, які відчувають опитані медійники під час карантину
|
№ |
Симптоми |
% журналістів |
|
1 |
Утома або злість |
18% |
|
2 |
Дратівливість |
14% |
|
3 |
Проблеми з концентрацією уваги |
13% |
|
4 |
Проблеми зі сном |
9% |
|
5 |
Депресія чи безнадія |
7% |
|
6 |
Зростання фізичного болю в певних частинах тіла |
7% |
|
7 |
Постійні переїдання або відсутність апетиту |
5% |
|
8 |
Відчуття, що підводите себе та оточення |
4% |
|
9 |
Ви стали помічати, що почали дуже повільно або занадто швидко говорити та рухатися |
3% |
|
10 |
Флешбеки або нічні жахи |
3% |
|
11 |
Вживання алкоголю або наркотичних засобів більше, ніж зазвичай |
3% |
|
12 |
Проблеми в стосунках з коханим/-ою |
2% |
|
13 |
Думки, що без вас було б краще у світі, або про те, щоб завдати собі шкоди |
1% |
|
14 |
Волію не відповідати |
1% |
|
15 |
Інші |
1% |
|
16 |
Не відчули жодних наслідків |
9% |
На запитання, чи потрібна допомога психотерапевта, ствердно відповіли 11% опитаних, ще 6% відвідують психотерапевта. 83% психотерапії не потребують.
Для 78,5% опитаних медійників наразі не досить інформації від спеціалістів з поясненнями, як реагує психіка на ситуацію, що склалася.
4. Гендерний аспект
Під час карантину 46% журналісток відчули збільшення навантаження внаслідок роботи з дому. Тоді як тільки 22% чоловіків-журналістів відзначають збільшення навантаження.
Розподіл навантаження внаслідок роботи з дому
|
№ |
Навантаження |
% жінок |
% чоловіків |
|
1 |
Складно спланувати день і тримати його в межах плану |
40% |
46% |
|
2 |
Зросла хатня робота |
18,5% |
16% |
|
3 |
Доводиться більше готувати на родину |
17% |
11,5% |
|
4 |
Відчуття самотності |
14% |
5% |
|
5 |
Доводиться вчити уроки, розважати дітей |
8% |
11,5% |
|
6 |
Зросло напруження і тривожність у стосунках з партнером/-кою |
2,5% |
10% |
Чоловіки частіше вказували в опитуванні на напруження і тривожність у стосунках з партнеркою/-ом.