ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Українські журналісти в період карантину: аналітичний звіт за результатами опитування

13.04.2020, 10:00

Дослідження стосується роботи та життя журналістів під час карантину, пов'язаного з пандемією коронавірусу (штам Covid-19) в Україні та світі, а також впливу наслідків пандемії на медіа.

Мета – глибше зрозуміти всі нюанси та реалії роботи медійників в Україні під час карантину та виробити рішення, які можуть допомогти журналістам. 

Обґрунтування методу дослідження. Для проведення цього дослідження вирішено скористатися простим анкетним опитуванням. Анкета заповнювалась особисто в електронному вигляді. Тому всі впливи були мінімізовані. Анкета анонімна та складалася з 18 запитань. На заповнення було потрібно не більш ніж 10 хвилин. На деякі запитання запропоновано варіант відповіді “Волію не відповідати”, для того щоб створити максимальний комфорт для респондентів. 

Розроблення анкети та оброблення результатів: Ірина Земляна, медіаекспертка та експертка з безпеки ІМІ, менеджерка з організації маркетингових досліджень (сертифікат Української асоціації маркетингу № КС 22/08-ОМД).  

Вхідні дані: протягом шести днів березня (19–24) 2020 року були надіслані листи до журналістів, які є в базі розсилань ІМІ, використані журналістські групи в соціальних мережах. Також залучено місцевих журналістів із 20 областей України. 

1. Загальні відомості

Участь в опитуванні взяло 200 респондентів. 

З них 64,5% жінок та 35,5% чоловіків, 60% – журналісти з усіх регіонів України, 40% – з міста Києва. 

Найбільше опитаних журналістів працюють для онлайн-ЗМІ. 

Типи ЗМІ, для яких працюють журналісти

Тип ЗМІ% журналістів,
що для них працюють
1Онлайн77%
2Друковані видання10%
3ТБ9%
4Радіо4%

 

Під час аналізу типів журналістської діяльності виявилося, що найбільше опитаних є журналістами/-ками (62%). Керівниками/-цями редакцій є 11%, по 7% припадає на редакторів/-ок та кореспондентів/-ок. Відеооператори/-ки та фотографи/-ині становлять 4%. І тільки 2% є ведучими. Інші види діяльності ведуть 7% загальної кількості опитуваних.

78% журналістів постійно працюють у штаті медіа та регулярно отримують зарплатню, а інші 22% є залученими працівниками та не мають постійного заробітку.

2. Умови роботи журналістів під час карантину

65% опитаних ІМІ медійників зазначили, що медіа, у яких вони працюють, перейшли на роботу з дому, 8,5% опитаних указали, що редакції лише частково працюють дистанційно, 7% повідомляють, що їхні медіа не працюють дистанційно, 1% тільки планують переходити на віддалену роботу. Водночас 18,5% журналістів доводиться виїжджати на журналістські завдання.

75% редакцій опитаних журналістів не забезпечують їх жодними засобами захисту чи антисептиками, 21% редакцій повністю забезпечують, а ще 3% роблять це частково і 1% редакцій планує це зробити найближчим часом.

77% медійників на момент опитування вже відчули негативні наслідки карантину, пов'язані з професійною діяльністю. І тільки для 3% нічого не змінилося.

Наслідки карантину, які вже зараз відчувають журналісти

 

Наслідки

% журналістів

1

Проблеми із заробітною платою у вигляді затримань та скорочень

22%

2

Збільшення уваги до матеріалів

20%

3

Скорочення / зменшення діяльності

14%

4

Скорочення замовлень

11%

5

Відсутність замовлень

9%

6

Відмова від замовлень

8%

7

Збільшення замовлень

4%

8

Відпустка власним коштом

3%

9

Збільшення обсягів роботи

3%

10

Закриття медіа

1%

11

Інше

2%

12

Не відчули жодних наслідків

3%

Найбільше опитаних медійників вважають, що наслідки карантину приведуть до зростання уваги аудиторії і збільшення впливу медіа (23% респондентів).

Очікувані наслідки карантину для медійників

Наслідки карантину, що очікуються

% журналістів

1

Зростання уваги аудиторії до медіа і зростання впливу медіа

23%

2

Переформатування діяльності й пошук нових рішень для медіа в онлайн-сфері

22%

3

Скорочення / затримання ЗП

18%

4

Відсутність замовлень

10,5%

5

Зупинення роботи медіа без ЗП

6,5%

6

Закриття медіа

5%

7

Зменшення уваги аудиторії і падіння впливу медіа

4%

8

Звільнення

4%

9

Зміна сфери діяльності

3%

10

Інше

2%

11

Не очікують жодних наслідків

2%

У зв’язку з карантином 81,5% опитаних відчуває потребу покращити свої професійні вміння.

3. Психологічний стан медійників

Опитування показало, що 84% журналістів дотримуються режиму самоізоляції, а 12% не мають такої можливості. Лише 4% не додержуються карантину та не збираюся цього робити.

97,5% опитаних журналістів відчувають занепокоєння через карантин, пов’язаний з пандемією коронавірусу. З них 14,5% відчувають напружену тривогу, 60% – середній рівень стурбованості і 15% – незначне хвилювання. Тільки 2,5% українських журналістів не відчувають стурбованості через карантин. 

92% опитаних відчувають ті чи інші симптоми, які можуть свідчити про емоційне напруження.

Перелік симптомів, які відчувають опитані медійники під час карантину

Симптоми

% журналістів

1

Утома або злість 

18%

2

Дратівливість

14%

3

Проблеми з концентрацією уваги

13%

4

Проблеми зі сном

9%

5

Депресія чи безнадія

7%

6

Зростання фізичного болю в певних частинах тіла

7%

7

Постійні переїдання або відсутність апетиту

5%

8

Відчуття, що підводите себе та оточення 

4%

9

Ви стали помічати, що почали дуже повільно або занадто швидко говорити та рухатися

3%

10

Флешбеки або нічні жахи

3%

11

Вживання алкоголю або наркотичних засобів більше, ніж зазвичай

3%

12

Проблеми в стосунках з коханим/-ою 

2%

13

Думки, що без вас було б краще у світі, або про те, щоб завдати собі шкоди

1%

14

Волію не відповідати

1%

15

Інші

1%

16

Не відчули жодних наслідків

9%

На запитання, чи потрібна допомога психотерапевта, ствердно відповіли 11% опитаних, ще 6% відвідують психотерапевта. 83% психотерапії не потребують.

Для 78,5% опитаних медійників наразі не досить інформації від спеціалістів з поясненнями, як реагує психіка на ситуацію, що склалася.

4. Гендерний аспект

Під час карантину 46% журналісток відчули збільшення навантаження внаслідок роботи з дому. Тоді як тільки 22% чоловіків-журналістів відзначають збільшення навантаження.

Розподіл навантаження внаслідок роботи з дому

Навантаження 

% жінок

% чоловіків

1

Складно спланувати день і тримати його в межах плану

40%

46%

2

Зросла хатня робота

18,5%

16%

3

Доводиться більше готувати на родину

17%

11,5%

4

Відчуття самотності

14%

5%

5

Доводиться вчити уроки, розважати дітей

8%

11,5%

6

Зросло напруження і тривожність у стосунках з партнером/-кою

2,5%

10%

Чоловіки частіше вказували в опитуванні на напруження і тривожність у стосунках з партнеркою/-ом.

 

Liked the article?
Help us be even more cool!