ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

У львівських ЗМІ кількість "джнси" зменшилась у порівнянні з попереднім місяцем

05.11.2008, 00:50
11 матеріалів в друкованих львівських ЗМІ опубліковано з порушенням журналістських стандартів, що на 9 менше, ніж у жовтні 2008 р..

Листопадовий аналіз журналістських матеріалів не виявив явного лідера за кількістю матеріалів, які зроблені з порушенням журналістських стандартів. Про це свідчать результати моніторингу наявності “джинси” (замовних матеріалів) у львівських друкованих ЗМІ та інтернет-виданнях у період від 27 жовтня по 30 листопада 2008р., який провели члени ГО “Центр “Журналістський правозахист” та експертна група.

Експерти: Олег Онисько, журналіст, екс-редактор газет "Поступ" та "Львівська газета"

Борис Потятиник, журналіст, викладач факультету журналістики ЛНУ ім І. Франка,

Анатолій Романюк, журналіст, відомий політолог

визначили:



Найбільшими покупцями інформації без грифу «реклама» були:

- газета «Високий замок"  - 2;

- газета «Експрес" - 2;

- газета "Новий погляд" - 2;

- газета «Суботня пошта» - 2;

- газета «Львівська газета" - 1;

газета "Ратуша" - 1

 

газета "За вільну Україну" - 1

Аналіз і тенденції:
Експерт Олег Онисько глибоко переконаний, що зменшення кількості політичної "джинси" на сторінках друкованих ЗМІ, напряму пов’зано з віддаленою перспективою виборів до парламенту. З наближенням виборів до ВР або гіпотетичним створенням коаліції, переконаний пан Олег Онисько,  політінструктури знову відкриють грошові ресурси з "чорним налом", щоб пропіарити власну структуру або пояснити різку зміну політичних партнерів.

Експерт Борис Потятиник відзначив, що до газет.,. у яких з’являється неполітична "джинса". він ставится набагато лояльніше. Адже дуже часто замовні матеріали несуть у собі й вельми цікаву та пізнавальну інформацію, а їх появу редакції пояснюють "власним поглядом на деякі еконмічні моменти розвитку". В листопаді місяці у львівських ЗМІ, на думку експерта, домінувала позиція "джинсового" піару місцевої влади

На думку експерта Анатолія Романюка відрізнити "замовні" матеріали вельми просто. «У замовних матеріалах переважно подається лише одна позиція, якщо ж подається й інша сторона, то її думку дають пунктирно, - переконаний експерт. - Ба більше, замовник переважно подається у білому світлі, а жертва його замовлення - в чорному. Наприклад, в одній з публікацій зазначено, що "Антикризові заходи, які застосовує Ющенко, підтримують олігархи, а те, що пропонує Тимошенко - підтримує народ". Позиція Ющенка сьогодні - це стандарти, які прийняті в Європі. То що - вся Європа працює на олігархів? Подекуди дивує примітивізм подання інформації, яка в першу чергу скерована на малопоінформованого читача. Часто в різних газетах подаються одні й ті ж передруки з посиланням на інтернет-ресурси. При перегляді ресурсів з’ясовується, що саме там розміщені типові "заказухи". Це, на жаль, теж технологія". 

З чотирьох проаналізованих львівських  сайтів лише один викликав підозри відносно публікації замовних матеріалів без відповідного маркування.

У рамках моніторингу здійснювався перегляд аналітичних матеріалів, розміщених на чотирьох сайтах  http://portal.lviv.uа , http://vgolos.com.ua , www.zik.com.ua, www.zaxid.net. Мета моніторингу -- з’ясувати, чи носять тексти відверто рекламний, замовницький характер, завуальований під звичайні журналістські, редакційні матеріали.

Сайт www.zik.com.ua:

Проаналізовано 20 аналітичних статей сайту, розміщених упродовж листопада. Загалом, можна стверджувати, що замовних матеріалів серед переглянутих не представлено. Про це свідчать і обрані для журналістського дослідження теми, представлені у них дійові особи, стилістичні прийоми. В окрему групу можна виділити два матеріали політичної спрямованості, де йдеться про проблемні моменти у діяльності міського ради, зокрема мера Львова, критика у його бік. http://www.zik.com.ua/ua/news/2008/11/30/160052, http://www.zik.com.ua/ua/news/2008/11/27/159835 «Як Садовий і Тарута «розводили» депутатів» , «Руки геть від Погулянки» (передрук статті з тижневика «Карпати»). Керівництво міста замальовується у негативному світлі, як і у матеріалах попереднього місяця. Виклад матеріалу може свідчити як про редакційну позицію та намагання донести до читача ситуацію у владі міста, так і про звичайне  подання негативу стосовно окремо обраних політичних фігур регіону.

Сайт http://vgolos.com.ua :

Проаналізовано 48 аналітичних статей сайту. Серед усього опублікованого за листопад виділяється кілька статей, з яскраво вираженим  критичним ставленням до керівництва як області, так і міста. У порівнянні із ЗІКом, де у політичних матеріалах більше фактажу, ніж емоцій, сайт http://vgolos.com.ua часто зловживає нав’язуванням читачам власного сприйняття певних осіб. Особливо «веселими» у цьому контексті є фоторепортажі , зокрема «Яценюк рулить з Сеником»  http://vgolos.com.ua/articles/8498.html, «Я- це нюк» http://vgolos.com.ua/articles/8499.html., «Стадіон-привид на Стрийській» http://vgolos.com.ua/articles/8476.html, «Білочка-білозірочка» http://vgolos.com.ua/nagolos/8541.html, «Пікетування злочинної влади», тощо. Особливої уваги заслуговує випадок , де у двох матеріалах фігурує одна й та сама політична діячка В.Семенюк. 28 листопада опубліковано коротку замальовку із прес-конференції із звичним для редакції сарказмом та використанням стилістичних прийомів «Семенюк-Самсоненко роздирає пащу приватизації». Головна героїня В.Семенюк отримала від автора прізвисько «Сем-Самка».  А вже  наступного дня, 29 листопада, подається абсолютно протилежного характеру та забарвлення стаття із солідним заголовком «Валентина Семенюк: Я солдат партії…» з підзаголовком «Валентина Семенюк-Самсоненко – голова Фонду державного майна України, член СПУ». Передбачувані питання і відповіді, шанобливе ставлення до інтерв’юерки, виклад матеріалу  ( а особливо у порівнянні з попереднім) чітко вказує на замовний характер публікації.

Наштовхує на певні думки щодо замовності матеріалу публікація «Петро Адамик: Депутатам і меру необхідно переступити через амбіції» http://vgolos.com.ua/articles/8555.html   .  Широкий виклад позиції політичної сили та власної думки, що представляє герой статті, та інші засоби дають підставу запідозрити «джинсу». 

Подібною за журналістським підходом є і інтерв’ю «Іван Денькович: Брати спільну відповідальність за те, що відбувається, не маючи своїх представників у владі – для БЮТ – це хибна політична позиція, нам це не потрібно»  http://vgolos.com.ua/articles/8536.html

Піаром, а відтак матеріалом замовним можна назвати «Звіт Людмили Козак про роботу на посаді заступника голови Львівської обласної ради» http://vgolos.com.ua/nagolos/8558.html. (без коментарів)

Чи не єдиним прикладом з переглянутих матеріалів, в якому подається думка кількох експертів, мінімум оціночних суджень автора статті, епітетів, які б  наштовхували читача на негатив чи позитив є матеріал «Степан Кубів: Світова економічна криза і її наслідки для Львівщини». Хоча із заголовку не зрозуміло, що фігуруватиме у публікації не С.Кубів єдиний.

Сайт http://portal.lviv.ua:

Було проаналізовано 15 аналітичних матеріалів на сайті. З попередніми сайтами ріднить розміщення критичних матеріалів про керівництво містом. Проте такі матеріали відрізняються поданням думок різних експертів.  Хіба у деяких моментах може насторожити той факт, що часто повторюються прізвища експертів, які подають свій коментар до різноманітних тем, наприклад, П.Писарчук, народний депутат від Партії регіонів.

Сайт www.zaxid.net:

Аналіз 16 аналітичних  статей наявність джинси не виявив. На відміну від трьох попередніх інфо-сайтів, www.zaxid.net, що виглядає вельми дивним. Складається враження ніби-то у керівництва Львова відсутній будь-який негатив у діях, що наводить на думку про можливі джерела фінансування сайту не пише нічого поганого про владу Львова

Моніторинг інтернет - ресурсів провела  Ірина Бреза

 

 

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!