ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Тісні бікіні українських новин. Дослідження сексизму в онлайн-медіа

25.08.2021, 10:44
Яна Машкова
by Jean Jullien
by Jean Jullien

Здається, в українських медіа є челендж: вигадати найупоротіший заголовок з елементами сексизму, гіперболізації та повної нісенітниці.

Щорічно в цих перегонах виграє “Політека” та ТСН. Інші медіаучасники цих змагань дещо змінюють позиції в антирейтингу.

До моніторингу ІМІ обрано 25 українських онлайн-медіа, найпопулярніших за даними різних систем, та тих, що входять до регулярних моніторингів ІМІ як члени Медіаруху. Метою було виявити, скільки сексистських та дискримінаційних меседжів, а також огидних стереотипів просувають популярні медіа щодо жінок та чоловіків.

Спойлер: 28% медіа, які ввійшли до моніторингу, мали сексистські та принизливі дискримінаційні меседжі.

Цьогорічний антирейтинг за відсотковими показниками щодо дискримінаційних стереотипів та повідомлень стосовно жінок очолили: “Політека”  – 37,7%, ТСН – 26,3%, “24 канал” – 12,1% (із загальної кількості матеріалів, що ввійшли до моніторингу). Минулого року “Політека” та ТСН теж очолили рейтинг сексизму, але з дещо нижчими показниками (“Політека” – 31,7%, ТСН – 13,4%). Найчастіше медіа публікували принизливі повідомлення щодо жінок. Що стосується чоловіків, то дискримінаційні стереотипи щодо них трапляються майже у 80 разів менше, ніж стосовно жінок. В українських медіа лише 1,2% матеріалів мали сексистські стереотипи щодо чоловіків. 

Що таке сексизм та що не так з ним?

Сексизм це меседжі, новини, словосполучення та лексеми, які знецінюють і дискримінують осіб за гендерною ознакою.

Сексистські новини, які потрапляють на очі аудиторії, не мають нічого спільного з реальністю.  Це лише суб'єктивна думка автора (юридично це відповідальність медіа), яка не має нічого спільного ані з героїнями, про яких ідеться в тексті, ані з реальною атмосферою. Якщо розглянути матеріали, які публікують медіа, то чітко простежується, що текст писався за принципом “побачили в інстаграмі – допишемо своє”. Відомі жінки публікують фото у своїх персональних акаунтах у соцмережах. Жінки можуть бути в сукнях, у чадрі чи навіть оголені. Бо це їхнє тіло, їхній вибір, які фото публікувати. А ось уже  медіа ліплять сексизм до цих фото і публікують новини, висмоктані з пальця. Водночас жінки в жодному разі не розраховують, що автори сексистських медіа еротизовано описуватимуть деталі їхніх тіл та придумуватимуть принизливі словосполучення.

Окрім цього, медіа, які публікують дискримінаційні новини, порушують журналістські стандарти, етику журналістів та принижують жінок. 

Як розважаються медіа?

Схоже, що в сексистських редакціях працюють ігромани та поціновувачі російського шансону. Виникне запитання: “До чого тут ігроманія та шансон?” Є припущення, що в деяких медіа стоїть рандом-барабан, як у Якубовича з “Поле Чудес”, і перед тим, як вигадувати принизливі нісенітниці, в редакції крутять барабан, щоб випало якесь ключове слово: бікіні, міні, мінібікіні, груди, сідниці, осідлала, ліф, тісний, мокрий, звабливий, топлес, кішечка, глибоке, купальник, соски, пружні, мікротрусики, грайлива.

А як інакше можна обґрунтувати написання ось таких заголовків:

А щодо російського шансону, то все просто. Співробітників у редакції, напевно, змушували слухати шансон, щоб налаштуватися на блатний вайб, зокрема пісню Алегрової “Гуляй, шальная императрица”, а потім уже знайоме словосполучення вписалося в заголовок: 

Інших способів обґрунтувати набір такої нісенітниці нереально.

У якій редакції крихітні бікіні та як вони знецінюють жінок у медіапросторі?

Третина медіа (28%), які ввійшли до моніторингу, мали сексистські та принизливі дискримінаційні меседжі. У моніторинговий період найбільшу кількість дискримінаційних меседжів опублікували працівники сайту “Політека” (37,7%), на другому місці – ТСН (26,3%), на третьому – “24 канал” (12,1%), на четвертому  – “Корреспондент” (10,1%). Менше сексистських текстів було на “Сегодня” (5,3%), “Обозревателе” (4,9%), НВ  (3,6%).

98,8% сексистських матеріалів мають дискримінаційні наративи стосовно жінок. Щодо чоловіків таких матеріалів трапляється лише 1,2%. Найчастіше медіа просувають стереотипні повідомлення. Ось деякі приклади:

Щодо стереотипів, дискримінацій та сексизму, то антирейтинг очолює видання “Політека” – 37,7%. Здається, контент-план цього медіа складається лише з джинси та сексистських матеріалів. Щодо сексизму, то редакцію можна нагородити як антилідерів, оскільки всі можливі варіанти принизливих стереотипів та меседжів використано в цих новинах.

  • Ти жінка, а отже дружина, а потім уже особистість.

Українська співачка Камалія, яка одружена з мільйонером Мохаммадом Захуром, показала свого улюбленця” (Політека).

  • Ти жінка, а отже маєш бути факабельною красунею  нонстоп.

“Розповніла Джей Ло і Джолі без макіяжу приголомшили своїм непрезентабельним виглядом” (Політека).

  • Ти жінка, а отже ми ділитимемо всіх на стереотипи за кольором волосся. А потім уже згадаємо, як кого звати.
  1. “Блондинка Ірина Сопонару з “Жіночого кварталу” в купальнику подражнила формами в басейні: вишенька на торті” (Політека).
  2. “Брюнетка з “Жіночого кварталу” Адамчук розбурхала виглядом у сукні з великим вирізом: Мартусю, так красиво” (Політека).
  • Ти жінка, а отже ми осуджуватимемо тебе через твій вік.

“Сміливі пози 62-річної Мадонни в занадто коротких шортах викликали фурор: Ноги скрізь розсовувати обов'язково?” (Політека).

  • Ти жінка, а отже ми маємо право осуджувати тебе за твій одяг.  

“Зірка “Х-Фактора” і нової “ВІА Гри” переборщила з декольте на відпочинку в Туреччині: спокусливі фото” (Політека).

  • Ти жінка, а отже купальник маєш одягати лише вдома.

“Нікітюк у маленькому бікіні пустилась у всі тяжкі на пляжній вечірці: “Мама в домі” (Політека).

  • Ти жінка, а отже ти аксесуар до свого чоловіка: тобою можуть  мірятися, стверджувати, що чоловік “не додивився” за тобою.
  1. Засмагла Настя Каменських голяка в басейні здивувала шанувальників: Куди дивиться чоловік?” 
  2. Бен Аффлек на розкішній яхті потримався за сідниці Дженніфер Лопес: Шило на мило поміняв”.
  3. Ексхолостяк Макс Михайлюк і Гриша Решетник помірялися дружинами в коротких сукнях: Просто красуні!

На другому місці ТСН – 26,3% загальної кількості матеріалів, які ввійшли до моніторингу. Окрім типових сексуалізованих описів тіла, на ТСН приділяла увагу окремим його частинам. Наприклад, у ТСН сідниці називають п’ята точка. Редактори ТСН навіть створили тег #пятаточка на матеріали, де по-сексистськи описують жіночі сідниці.

До міжнародного тижня пропагування грудного вигодовування дітей редактори ТСН теж писали про груди. Хоча тема стосувалася не материнства та ГВ, а сексуалізованого опису жіночого тіла з акцентом на грудях та сосках. 

Також пройшлися темою того, що в гомо сапієнс є соски! І вони ними засвічують та виблискують. Які безсоромні (сарказм):

На 24 каналі – 12,1% загальної кількості матеріалів, які ввійшли до моніторингу.  Зашквар  сексизму пробрався до рубрики криміналу. В редакції вирішили ілюструвати матеріал про ДТП жінкою в купальнику. Може виникнути питання: “А що тут такого, вона ж модель?” Окей,  відповідаємо: а чому тоді інші випадки ДТП ілюструють фотографіями з місця ДТП, а саме цей випадок – героїнею в купальнику? Для балансу фото інших учасників ДТП треба публікувати з рибалки чи з караоке-бару.

Здається, в редакції 24 каналу є фетиш на жінок у білизні та купальниках. Журналісти, коли беруть фото з відкритих інстаграм-акаунтів відомих жінок, обов'язково подають ці фото із сексуалізованим описом. Що, своєю чергою, можна розцінювати як відвертий сексизм.

Такий багатообіцяльний заголовок і таке скромне фото в матеріалі? Здається, хтось гіперболізує і займається клікбейтом. Окрім цього, журналісти  24 каналу особливо не фантазували над заголовками, просто змінювали імена відомих жінок, а далі підставляли в шаблон: 

На четвертому місці в антирейтингу – “Корреспондент” (10,1% загальної кількості матеріалів, які ввійшли до моніторингу). В цьому медіа є три кити, на яких стоїть новинний контент-план: кримінал, надзвичайні ситуації та сексуалізація жінок. Якщо з криміналом зрозуміло, що там, то жінок не дуже поважають у цьому медіа. У матеріалі, який має “зріз дня” (що важливого сталося за день), на головне фото помістили оголене зображення української спортсменки, та й у самому тексті знайшлося місце для сексизму.

Такі матеріали “що цікавого сталося за день” зазвичай ілюструють “сексі-фотографіями” на топі. Може скластися враження, що контент розрахований на аудиторію початку 2000-х, коли з'явився перший інтернет і разом з ним безлімітне порно.

Окрім сексуалізації жіночих тіл у “Кореспонденті” грішать ейджизмом. Старшим пані, які займаються моделінгом, тут явно не респектують. Якщо моделям ледь 60, то автоматично переходять до категорії “пожилая”.

До чоловіків значно краще ставлення. Коли 81-річний Чак Норріс нагороджуватиме жінку чорним поясом з карате, то вона буде 83-річною старенькою, а він просто Чаком Норрісом. У тексті про вік Норріса нічого не сказано і про те, що він старий дід, теж. Подвійні стандарти: бо він чоловік, а отже “його вік – його мудрість”, а в жінки відразу “її вік – її старість”. 

У “Корреспонденті” простежуються поодинокі випадки бодішеймінгу в бік материнства та вагітності. Це із серії “народила не будь жирною”.

У медіа нав'язують стереотип: якщо маєш кілька зайвих кілограмів, то повинна соромитись і сидіти вдома. Ну а якщо вже так склалося, що маєш допологове тіло, демонструй.

  • “Отметим, что модель быстро пришла в форму после родов и без стеснения демонстрирует идеальную фигуру”  (Корреспондент).

Окрім цього, “Корреспондент” зневажливо публікує матеріали про вагітних, коментуючи їхній зовнішній вигляд.

  •  “Голое” фото пышнотелая модель опубликовала в Instagram” (Корреспондент)

У рекламному матеріалі з послуг лазерної епіляції жінкам нав’язують думку, що вагітність – це період відчуття “погрешності”.

“Красивой хочется быть всегда, а во время беременности женщина особенно остро чувствует любые “погрешности” в своем внешнем виде”.

Значно менше матеріалів з дискримінаційними та сексистськими меседжами в “Сегодня” (5,3%), “Обозревателе” (4,9%) та “Новом времени” (3,6%).

У новинах “Сегодня” класичний набір стартапера-сексиста: обговорюють жіноче тіло, зменшують розміри купальника та не забувають про “пишні груди”:

Редакція “Обозревателя” найчастіше у своїх заголовках акцентує на оголеності та сексуалізації жіночих тіл. Також не забували додавати нотки сексизму:

Ще працівники “Обозревателя” практикують передирання контенту з жовтого новинного сайту Daily Star. У моніторинговий період потрапили матеріали про жінок, які заробляють на стрімінговій платформі з платним контентом Only fans. У цих матеріалах максимально відразливо та з осудом подаються новини про жінок:

В іншому матеріалі теж присутні слова, які дискримінують та осуджують жінку.

У тексті наявні засуджувальні оцінки щодо материнства та її роботи, оскільки виділили текстом: “По словам стриптизерши, чтобы добиться успеха, нужно рисковать”, “Женщина считает себя “самой лучшей мамой”. У тексті героїню зрідка називають іменем, акцентують на слові “стриптизерка”, а також на тому, що героїня вважає себе “найкращою мамою”.

Видання “НВ” нарешті ухвалило редакційний кодекс, у якому зазначається, що редакція засуджує гендерні стереотипи та дискримінаційні висловлювання. Щоправда, цю політику ухвалили наприкінці місяця, тобто після моніторингового періоду. Тому, чи дотримується медіа цих політик, можна буде сказати лише в наступних моніторингах, а наразі маємо кілька дискримінаційних новин щодо жінок. Розберемося детально, наприклад, у  матеріалі Ничего нового”. Настю Каменских снова раскритиковали за откровенные фото.

Ну “нічого такого” дискримінаційного в заголовку,  однак якщо звернути увагу на те,  що  вписано в самому лінку, то розумієш, що диявол у деталях: /nastya-kamenskih-zasvetila-golye-yagodicy (“Настя Каменских засветила голые ягодицы”).

Те саме відбувається з іншими матеріалами: Ким Кардашьян впечатлила формами в “голом” бикини: фото – /kim-kardashyan-vpechatlila-formami-v-golom-bikini (“Ким Кардашьян впечатлила формами в голом бикини”).

Окрім цього, НВ поширює мізогінію та ворожнечу щодо інших жінок.

Ось такі матеріали є відвертими секситськими та дискримінаційними меседжами в бік жінок. Чи допоможе НВ редакційна політика, покаже час.

Що робити, якщо дратує сексизм, стереотипи та знецінення жінок у медіа?

  • Комісія з журналістської етики – орган саморегуляції роботи журналістів та редакцій, який дозволяє обговорювати та пропонувати шляхи розв'язання конфліктних ситуацій, базуючись на Кодексі етики українського журналіста. 
  • Медіачек – ініціатива, яку організували ІМІ та “Детектор медіа”. Скаргу можна залишити в електронній формі. Розгляд проводитиметься на предмет порушень законодавства, а також базових професійних стандартів журналістики та журналістської етики.

*Моніторинговий аналіз проводився в липні 2020 року у 25 загальнонаціональних інтернет-ЗМІ: Politeka.net, Tsn.ua, Obozrevatel.com, 24tv.ua, Korrespondent.net, nv.ua, segodnya.ua, Pravda.com.ua, Strana.ua, Rbc.ua, Censor.net.ua, Gordonua.com, Liga.net, Zaxid.net, Unn.com.ua, Espreso.TV, Ukrinform.ua, Bykvu.com, Slovoidilo.ua, Hromadske.ua, Interfax.com.ua, Zn.ua, suspilne.media, Radiosvoboda.org, Babel.ua. За моніторинговий день зібрано 247 матеріалів, які містять ознаки сексизму або дискримінаційні меседжі. 

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews Network.

Liked the article?
Help us be even more cool!