ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

"Суботня пошта" та "Львівська газета" - перші по розміщеню "джинси" серед друкованих видань Львівщин

05.10.2008, 01:00
Львівські газети «Суботня пошта" та "Львівська газета" стали рекордсменами за кількістю матеріалів, які зроблені з порушенням журналістських стандартів. Про це свідчать результати моніторингу наявності “джинси” (замовних матеріалів) у львівських друкованих ЗМІ та інтернет-виданнях у період від 25 вересня по 30 жовтня 2008р. провели члени ГО “Центр “Журналістський правозахист” та експертна група.Експерти: Олег Онисько, журналіст, екс-редактор газет "Поступ" та "Львівська газета"

Борис Потятиник, журналіст, викладач факультету журналістики ЛНУ ім І. Франка,

Анатолій Романюк, журналіст, відомий політолог

визначили:

20 матеріалів в друкованих ЗМІ опубліковано з порушенням журналістських стандартів.

Найбільшими покупцями інформації без грифу «реклама» були:

- газета «Суботня пошта» - 5;

- газета «Львівська газета» - 4;

- газета"Експрес" - 4;

- газета «Ратуша» - 2;

- газета «Новий погляд - 2;

газета "За вільну Україну" - 2

 

газета "Високий замок" - 1

Аналіз і тенденції:

Як каже Анатолій Романюк: «Часто в публікаціях експертами називають тих, хто жодного стосунку до експертів не має Люди, які дають оцінку заангажовані і вже тривалий час працюють на певні політичні структури. Є ще один цікавий нюанс - інколи посилання при передруках на певні ЗМІ є недостовірними, тобто, у вказаних газетах чи електронних ЗМІ подібні публікації ніколи не з’являлись".

Експерт Борис Потятиник зазначив цікаву тенденцію: друковані ЗМІ подають відверто замовні піар-матеріали від влади під рубрикою "офіційно", вважаючи, що цього цілком достатньо для визначення їх "рекламності". У львівських ЗМІ на 90 відсотків домінує політична реклама.

Експерт Олег Онисько, аналізуючи появу деяких коментарів, відзначив, що інколи особи, які коментують певні речі, не мають до них жодного стосунку. Нині у Львові ісує цілий перелік рубрик під якими ховають рекламу: "офіційно", портрет фірми", "особливий погляд", "точка зору","позиція". Появу джинси редактори іменеджери пояснюють необхідністю пошуків шляхів виживання ЗМІ в умовах кризи і подорожчання енергоносіїв та поліграфічних послуг.

Звіт за результатами моніторингу інтернет-видань за період з 1 по 30 жовтня

У рамках моніторингу здійснювався перегляд аналітичних матеріалів, розміщених на чотирьох сайтах  http://portal.lviv.uа, http://vgolos.com.ua, www.zik.com.ua, www.zaxid.net. Мета моніторингу, з’ясувати чи носять тексти відверто рекламний, замовницький характер, завуальований під звичайні журналістські, редакційні матеріали.

Сайт www.zik.com.ua:

Проаналізовано 15 аналітичних статей сайту, розміщених упродовж жовтня. Теми статей, виклад матеріалу, використання думки експертів,  застосування стилістичних прийомів, дає змогу стверджувати, що прихованої реклами матеріали не несуть. Сумнівними хіба що є три матеріали, головним героєм яких є мер Львова Андрій Садовий (або ж його оточення) http://www.zik.com.ua/ua/news/2008/10/24/155083, http://www.zik.com.ua/ua/news/2008/10/14/153481http://www.zik.com.ua/ua/news/2008/10/01/151801. Теоретично можна припустити за стилем викладу та використанням лексичних та стилістичних засобів (іронія, сатира, тощо, приклад заголовку «Мантри Садового») систематичністю подання таких статей, що редакція розміщує матеріали, які висвітлюють мера у негативному світлі на замовлення його суперників («Політична джинса»). З другого боку, редакція може мати власну точку зору на події, які відбуваються у міській раді і доносити до читача ті негативні тенденції, які на її думку відбуваються у міській владі. У цьому випадку редакції варто було б подавати думку кількох осіб, дотичних до тієї чи іншої теми статті.

Сайт http://vgolos.com.ua : Проаналізовано 36 статей сайту. Як і у випадку із ЗІКом, впадає в око систематичне розміщення статей, де у негативному світлі зображено мера міста А.Садового чи його оточення.  При чому за місяць таких  матеріалів є сім: http://vgolos.com.ua/articles/8270.html, http://vgolos.com.ua/articles/8340.htmlhttp://vgolos.com.ua/articles/8311.html, http://vgolos.com.ua/nagolos/8251.html, http://vgolos.com.ua/nagolos/8267.html, http://vgolos.com.ua/nagolos/8291.html, http://vgolos.com.ua/articles/8239.html Негативне ставлення до керівництва містом журналісти на сайті підкреслюють вже заголовками, до прикладу: «Мутний Садовий», «Львівська облрада перемножила мера Львова на нуль», «Садового у відставку! Садового у відставку?». В одній із статей також подано цитату про думку у журналістських колах стосовно замовного характеру статей, без стверджень і спростувань: «…в журналістському середовищі існує думка, що «Інтернет-видання «Вголос» опосередковано контролює лідер місцевої «Пори» Петро Адамик і Володимир Квурт». Залишимо це твердження «Коментарів» без коментарів. Але навіть попри те, що нас можуть звинуватити в упередженості, все-таки висловимо свою думку». Ще дві статті свідчать про політичні симпатії сайту і наштовхують на думку, що розміщення окремих матеріалів на тему політичну є замовним. З одного боку, це матеріал «Невдала афера депутатЄЦа Хвойницького», в якому звинувачується депутат міськради Хвойницький (партія «Єдиний центр»), який «найбільший жаль він має до депутатів з фракції БЮТ, які ніби-то «не встигли прочитати статут». В іншій статті навпаки у позитивному ключі подається позиція якраз представника БЮТ Йосипа Хром’яка, який виступає експертом по такій темі як «Стратегія розвитку Львівщини». Те, що в одному випадку редакція захищає БЮТ,  а в другому надає можливість висловити свої позиції в інтерв’ю з нейтральними і передбачуваними запитаннями, вказує на те, що редакція, можливо, має симпатії до однієї з політичних сил. В іншому випадку, було б подано думки кількох експертів. Особливу увагу треба звернути на використання фото до статей на цьому сайті. Вони підбираються, щоб ще яскравіше підкреслити настрій матеріалу.  

Сайт http://portal.lviv.ua: Було проаналізовано 21 аналітичний матеріал на сайті. На відміну від попередніх сайтів, де, зокрема, статті про мера Львова подавалися безапеляційно в одному ключі, сайт http://portal.lviv.ua оприлюднюючи подібний матеріал, подає кілька коментарів різних експертів, що дозволяє впевнитися, що матеріал не є замовним. Тим легше на цьому фоні (коли до кожної аналітики подаються кілька експертних оцінок) виявити  на сайті «джинсу». Замовний характер вгадується у двох матеріалах:«Людмила Козак: «Виборів ми не чекаємо, але організаційно до них готові» (http://portal.lviv.ua/chronicle/2008/10/06/152815.html) та «Універсальний альпініст» (http://portal.lviv.ua/chronicle/2008/10/06/164241.html).

Перша може мати замовний характер від окремої політичної сили, де у нейтральному ключі подано виключно її позицію.

Найбільш красномовний рекламний характер носить третя стаття «Універсальний альпініст», де у виключно позитивних тонах розкривається життєпис бізнесмена-мультимільйонера Віталія Антонова. При чому на «сусідніх сайтах» друкувалися чимало негативну в його бік. І заголовок і підтексту вельми схвально подає особу мультимільйонера, наприклад «Щоб перевірити надійність партнерів, мультимільйонер Віталій Антонов тягне їх у гори…».І далі по тексту. Підсилює відчуття заможності тексту і той факт, що на сайті розміщено банер з рекламою АЗС «ОККО»--одного з бізнес-структур героя статті.

Сайт www.zaxid.net:

Аналіз 17аналітичних  статей наявність джинси не виявив.

Проведений аналіз вказує, що сьогодні на теренах Львівщини домінує саме політична “джинса”(замовні матеріали). Це зумовлено наближенням виборів, вливання певними політструктурами готівкових коштів у ЗМІ і бротьба ЗМІ за виживання в умовах загальної економічної кризи. Для самозаспокоєння керівники ЗМІ ховають матеріали за рубриками “офіційно”, “портрет фірми”, “позиція”, “особливий погляд”, “точка зору” або приховують джинсу на інших сторінках під рубрикою “проблеми”. Дуже важко визначити промоматеріали в електронних ЗМІ, бо тут просто відсутня така рубрика - позначка як “реклама”. Довести “джинсовість” деяких матеріалів вельми важко: інколи враження про “джинсовість” складається просто через непрофесіоналізм журналістів, в ішому випадку – через звичайну заангажованість видання. Інформація про оплату замовних матеріалів носить закритий або конфіденційний характер.

Проект проходить за сприяння Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Моніторинг друкованих видань буде продовжуватися і надалі.

Президент ГО ”Центр

“Журналістський паравозахист”

Менеджер проекту “Прозора

журналістика”

у Львівській області                                                Микола САВЕЛЬЄВ

 

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!