ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Стоп-слова російської пропаганди: аналіз "новин" про Україну в онлайнах РФ

08.05.2020, 12:01
Фото – kmfoundation.org
Фото – kmfoundation.org

У стрічках новин російських медіа є популярним такий анекдот: "Эпидемия в России закончится тогда, когда в ток-шоу начнут обсуждать Украину, а не коронавирус". Однак, попри всі жарти й попри те, що зараз весь світ максимально сконцентрований на боротьбі з COVID-19, Україна не зникала з порядку денного пропагандистських медіа. Фейки, маніпулятивні наративи та знецінювальні "мемчики" активно не тільки поширюються, а й створюються популярними російськими онлайн-медіа.

Експерти ІМІ проаналізували, що писали про Україну найпопулярніші російські онлайн-ЗМІ у квітні 2020 року. Як виявилося, найбільше про Україну згадує пропагандистський ресурс "РИА Новости", у якого майже третину контенту (!) присвячено іншій країні. Так, неначе своїх проблем у Росії немає. 

У листопаді минулого року експерти ІМІ досліджували, які меседжі поширюють російські пропагандисти у своїх медіа. Тоді найпопулярнішими темами були відведення військ на Донбасі, газ та "мочилово" Зеленського, якого пропагандисти зненацька активно пов'язували з Порошенком. Зараз найпопулярнішими темами в російських новинах про Україну є політика, міжнародка (якщо так можна назвати надимання щік у контексті згадок про нормандський формат) і коронавірус. 

УКРАЇНСЬКІ ПОЛІТИКИ

Найбільше уваги топові російські онлайн-медіа приділяли українським політикам. Майже кожен четвертий матеріал (26,3% загальної кількості згадок про Україну *) стосувався українських парламентарів.

Одна з улюблених тем пропагандистських ресурсів – факапи українських політиків. Під час тогорічного моніторингу було зафіксовано, як російські медіа смакували й висвітлювали українських політиків недолугими й такими, що конфліктують, б'ються та замовляють повій під час роботи в Раді. Дані останнього моніторингу свідчать, що "флешмоб з мочилова" триває. Цього разу в російських медіа акцентували увагу на тому, як нардеп від "Слуги" Микола Тищенко під час стріму в соцмережі назвав річницю аварії на Чорнобильській АЕС "святом": "Хотел бы напомнить, что 26-го будет праздник, очень большой, очень важный, – это трагедия, Чернобыльская катастрофа".

Ну з ким не буває, обмовився Тищенко, хотів назвати "пам'ятна дата", але забув... якби ж це був найбільший гріх "слуги".

Ще одне мочилово полетіло в бік нардепа від ЄС Володимира В’ятровича. Росмедіа звинуватили політика в тому, що він начебто організував (після форуму, присвяченого Голодомору) фуршет на 400 осіб, але гостей було лише 200. Мовляв, це було ще під час його роботи в Інституті національної пам'яті. Так само, зі слів російських медіа, В'ятровича звинуватили в привласненні 500 тисяч гривень (18,4 тисячі доларів).

Усе б нічого, звикли, що громадських активістів та проукраїнських діячів мочать у соусі "соросят" проросійські сили. До мочилова приєднався і так званий політолог Олексій Якубін. 

Цього експерта можна знати з ефірів на проросійському каналі "112", а також за інформацією бази псевдоекспертів-соціологів "Текстів": пан Якубін кілька років фігурував як керівник сумнівної компанії "Z&B Global", яка за чотири роки випустила всього три опитування, водночас часто фігурувала в піарних матеріалах на підтримку Вадима Рабіновича.

Ну зрозуміло, пропагандистські медіа знайшли свого однодумця, він зробив свою "брудну справу" проти В’ятровича. На цьому все? Ніт! Давайте ще одного "експерта", щоб було більше.

Так, працівники російського сайту взяли коментар на політичну тему про В’ятровича в "українського адвоката" Кирила Барашкова, але є маленьке питання щодо його компетентності. Річ у тім, що пан Барашков... надає послуги з укладання шлюбу з іноземцями за 24 години (експрес-пакет послуги коштує 330 євро). Хоча, можливо, він людина дійсно різнобічна і є компетентним і в політиці, і в експрес-шлюбах з іноземцями, чому ні? 

Також російські медіа згадували про Зеленського. На адресу Президента закидали тексти та емоційні заголовки з вагонами оціночних суджень та маніпуляцій:

Через карантин природа в т.зв. "ДНР" так очистилася, що Пушилін, самопроголошений керівник "республіки", уже навчає Зеленського проукраїнської політики:

Насамперед Пушилін каже про те, що підпис Зеленського під "земельним законом" має антиукраїнський характер. "Кієвская власть", тобто Зеленський і команда,  вчиняє "истребление народа, финансовое рабство, а теперь и продажа земли – это далеко не все методы, на которые способен киевский режим". 

Російські медіа також активно поширювали фейки про те, що начебто Міністерство фінансів України випустило документ, яким заборонило українським посадовцям використовувати слова: дефолт, технічний дефолт, реструктуризація, репрофайлінг, скасування націоналізації Приватбанку, компроміс із колишніми власниками Приватбанку, рецесія і деякі інші.

Ця "деза" пішла з інформаційного ресурсу "Українські новини", який розмістив документ "Рекомендації з комунікацій на тему державного боргу України". Цей документ не має ні дати, ні підпису, ні будь-якої іншої інформації. Лише логотип англійською мовою Мінфіну, який можна легко завантажити в мережі, щоб створити фейковий "ексклюзив". Цього документа також немає на офіційному сайті міністерства. 

Традиційно проросійські політики ОПЗЖ ніколи не критикуються в російських медіа, а, навпаки, здається, лишаються єдиними, хто працює в Раді, турбуються про українські землі та прагнуть примирення на Донбасі:

А також вимагають закрити злощасні "біолабораторії США", що, до речі, також є фейком:

Російські медіа активно просувають наратив про те, що все іноземне, а особливо американське, обов'язково приноситиме лише біду для України. Цю ж версію просуває і ОПЗЖ. На сайті партії опублікували емоційну заяву про те, що діяльність американських лабораторій в Україні функціонує безконтрольно, тому українці "могут оказаться заложниками биологических экспериментов". Страшно, правда?! Та не дуже, бо це пахне фейками. Журналісти проєкту Stopfake уже не раз спростовували фейки на цю тему: на сайті організації можна ознайомитися зі спростуваннями за 2016, 2017 роки, а також зі свіженьким за 2020 рік.

Тему біолабораторій розхитував і експрем'єр-утікач Азаров:

МІЖНАРОДНА ТЕМАТИКА

На другому місці за популярністю в матеріалах про Україну була міжнародна тема: їй присвячено 16,2% загальної кількості новин про Україну.

Російські медіа надимали щоки й заявляли про "публічну прочуханку" Україні, вимагали виконання "домашнього завдання".

Експерти ІМІ виловили ще один наратив – про те, що "дефіцит довіри" до України матиме Грузія, якщо до влади прийде Саакашвілі. Здається, тільки лінивий про це не написав:

Уже традиційно в Росії шукають шляхи знецінення України. Так, у росмедіа йшлося про те, що "украинская продукция не востребована на европейских рынках, а российский рынок для нее во многом потерян":

ЗДОРОВ’Я

Третьою за популярністю темою в російських медіа про Україну була тема здоров'я, яка також охоплювала матеріали про коронавірус, – 14,4% (із загальної кількості новин про Україну).

У Росії активно рахували кількість хворих на коронавірус в Україні:

Водночас з’являється новина про те, що Общественники Украины обратились к России за помощью в борьбе с COVID (РИА). З відкритих джерел відомо, що головою цією ГО є Галина Гладка. Але в мережі немає жодної згадки про те, що голова цієї ГО робила раніше: якісь заяви чи ініціювала будь-що, навіть немає інформації про неї на сайті організації. Однак ця пані на російських медіа просить про допомогу для боротьби з коронавірусом в Україні. І просить гумконвой.

Зі свого боку сайт РИА не єдиний, хто поширив цю інформацію. Варто звернути увагу, що на офіційному сайті немає жодної інформації заяви чи новини про "зов о помощі". У такому разі можна припустити, що російські медіа за допомогою проросійської контори "Енергія миру" зробили традиційний для себе "ексклюзив": самі вигадали новину, самі організували, самі написали.

До речі, в українських медіа цю новину не опублікували, та й узагалі єдина згадка про цю ГО була торік на сайті Сегодня, і та з плашкою PR. 

Російські медіа поширювали ще один коронавірусний фейк: Украинский город остался без скорой помощи из-за коронавируса ("Лента.ру"). Згодом виявилося, що цю новину також поширила низка українських ЗМІ. Щоправда, спростування опублікували в локальному медіа. Хоча хто вже зверне увагу на спростування, коли зрадонька відбулася.

Також не обійшлося без "аналітики й медичної експертизи" від проросійського політика Юрія Бойка (ОПЗЖ):

КРИМІНАЛ

Четверта за популярністю тема про Україну в російських медіа – це тема криміналу та надзвичайних ситуацій (10,4% загальної кількості новин, що стосувалися України).

На прикладі цієї новини можна продемонструвати яскраве знецінення української армії, військових та України загалом.

Більшість новин на тему криміналу на НС стосувалися пожеж у чорнобильській зоні, в цих новинах не було зафіксовано маніпуляцій про Україну (в моніторинговий період).

Однак у новині про пожежу неподалік військового арсеналу в Балаклії, де загорівся сухостій, знайшлося місце для зрадоньки щодо українських військових. Так, бекграунд з негативними меседжами про постійні "факапи" українських військових був більший за розміром, ніж саме повідомлення про пожежу.

Також були згадки про експрезидента-втікача Януковича:

Усе б нічого, але річ у тім, що не обійшлося без згадок про Сороса. 

Наприклад, адвокатське об'єднання "Авер Лекс", яке працює над захистом прав Януковича, каже про те, що Луценко персонально контролює групу прокурорів, які навмисно саботують розслідування проти правоохоронців і фальсифікують справи щодо майдану. На додаток активно співпрацюють з Адвокатською дорадчою групою, яка, зі свого боку, "персонально отримує кошти" від Сороса:

До речі, наратив про "соросятство" пішов від проросійських політиків, які в такий недолугий спосіб "викривають" незалежних громадських активістів. Незалежні ГО часто існують на кошти від іноземних донорів. Не завжди цим донором є Джордж Сорос, однак кого це хвилює. 

ЩО ТАМ З ГАЗОМ? 

Темі газу присвячено 7,6% матеріалів із загальної кількості новин про Україну. Поштовхом до написання новин про газ стало інтерв'ю голови Оператора газотранспортної системи України Сергія Макогона на РБК.

Макогон заявив, що не бачить причин для Газпрому продовжувати транзит газу через Україну після 2025 року, і зазначив, що українська сторона готова до сценарію "нульового" транзиту.

А також кілька матеріалів з дезінформаційним та маніпулятивним контентом:

ЩО ЩЕ?

Темі війни було присвячено 6,1% загальної кількості новин про Україну. У російських медіа рахували кількість обстрілів від українських військових:

Також пропагандистські медіа всіляко знецінювали своїми меседжами українську армію:

"Оказалось, в среде украинских военных-контрактников, изъявивших желание отправиться на Донбасс, не на шутку "разгулялся" туберкулез. Причем в открытой форме". У росмедіа так упевнено кажуть про туберкульоз, неначе їхні працівники вміють встановлювати діагнози через монітор та заряджати воду на добробут. Цю "битву екстрасенсів" продовжують працівники порталу "Газета.ру", які за допомогою екстрасенсорних здібностей зробили експрес-тест на наркотики й відтворили, що відбувалося (якщо, звісно, це відбувалося).  

Ще одна чутлива тема – окуповані території. Про Крим зафіксовано 5%, про "ДНР" / "ЛНР" – 3,6% матеріалів із загальної кількості новин про Україну. Кажуть, що все нове – це давно забуте старе. Десь за цим принципом і працюють на RT, адже як інакше в них з'явився цей матеріал:

Річ у тім, що пропагандисти опублікували новину п'ятирічної давності, яка, здавалось би, не має жодної актуальності. Однак насправді це ще одна нагода для маніпуляторів акцентувати увагу на тому, що саме "обстріл ЗСУ спричинив загибель мирних жителів Донбасу".

***

Чому все-таки варто досліджувати російські наративи? Є кілька пояснень: цифри досліджень Internews показують, що українські користувачі продовжують відвідувати російські онлайн-медіа. Майже кожна третя особа, що споживає російський контент, каже, що це потрібно для альтернативного погляду, тобто балансу. Уже кожна п'ята особа говорить, що цікавий контент. І ми майже віримо, що цікавий, щоправда, впевнені, що він шкідливий для психічного здоров'я. Також ще одна з причин – українські політики з проросійськими поглядами (ОПЗЖ) тісно контактують з російськими пропагандистськими медіа. 

* Моніторинг проходив із 27 до 30 квітня 2020 року. Оглянуто 10 популярних російських онлайн-медіа (за статистикою Liveinternet.ru): РИА, Russia Today, "Московский комсомолец", "Российская газета", Lenta.ru, Gazeta.ru, "Известия", РБК, "Комсомольская правда", ТАСС. Вибірка становила 278 матеріал, що стосувався України.

** Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews Network.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!