64% національних онлайн-медіа опублікували на своїх сайтах або повноцінні редакційні політики, або принаймні фрагменти таких політик. Це на 14% більше, ніж 2024 року. Такими є результати дослідження прозорості 50 топових українських онлайн-медіа, яке провели експерти Інституту масової інформації в жовтні-листопаді 2025 року. Дослідження охоплювало сайти, обрані експертами на основі моніторингів ІМІ та даних Similarweb* (переважно з урахуванням популярності медіа).

Редакційна політика – це документ медіа, який пояснює способи його роботи з інформацією під час створення матеріалів, зокрема щодо перевірки даних, забезпечення повноти, балансу тощо, а також особливостей створення матеріалів на вузькоспеціалізовані складні теми (щодо неповнолітніх, вразливих груп населення, про злочини, суїциди та ін.). Наразі Закон України “Про медіа” вимагає редакційних статутів лише від лінійних медіа (ч. 2 ст. 35). Але світова практика медійної прозорості й професійних стандартів вимагає редполітик від усіх типів медіа. Інститут масової інформації також вважає, що редакційну політику варто мати й застосовувати на практиці кожному відповідальному онлайн-медіа, оскільки цей документ є показником того, що матеріали медіа створюються на основі чітких стандартів в інтересах аудиторії. 

25 з 50 досліджених медіа (50%) на власних вебсайтах розміщують повноцінні й доволі ґрунтовні редполітики. У 2024 році таких медіа було 44%, а 2023 року ще менше – 36%. Йдеться про такі видання: “Українська правда”, NV, Суспільне, Радіо Свобода, “Еспресо”, УНІАН, Obozrevatel, Новини.Live, 24 канал, РБК-Україна, “Фокус”, Liga.net, “Телеграф”, Укрінформ, “Главред”, LB.ua, Hromadske, “Українські новини”, “Слово і діло”, “Бабель”, 5 канал, “Новинарня”, Громадське радіо, “Букви” (орг), “Прямий”, “Слово і діло”. 

Редакційні політики онлайн-медіа у 2025 році. Інфографіка ІМІ

Видання, що оприлюднили фрагменти редакційних політик або розписали їх частково / неповно, ми розцінюємо як частково прозорі в плані редакційних політик. У 2025 році такими виявилися сім медіа (14%): Цензор.Нет, Zaxid.net, “Апостроф”, Gazeta.ua, “Рубрика”, Інтерфакс-Україна та “Тексти”. У 2024 та 2023 роках частково прозорих медіа було 6%. Zaxid.net, “Апостроф” та “Рубрика” були аналогічно оцінені нами й минулого року. За рік “Тексти” не вносили змін до опублікованих ними ще у 2023 році “Семи принципів Текстів”, однак цей текст містить деякі основи для можливого подальшого формування повноцінної редакційної політики, а тому цього року ми вирішили змінити оцінку медіа в досліджуваній частині прозорості. 

У 2025 році покращили свої показники прозорості такі видання: 

  • “Слово і діло” опублікувало повноцінну редполітику на окремій сторінці;
  • Цензор.Нет почав публікувати принципи формування редакційної політики видання; 
  • Gazeta.ua на окремій сторінці сайту з назвою “Редакційна політика” описала місію, цінності та професійні стандарти видання;
  • Інтерфакс-Україна в розділі “Про агентство” опублікувало посилання на “Інформаційний стандарт агентства Інтерфакс-Україна”, де вказують правила публікації матеріалів медіа.

Видань, які б погіршили свій показник прозорості редакційних політик, 2025 року, як і торік, не зафіксовано. Водночас звертаємо увагу, що вибірка досліджуваних 50 медіа з року в рік частково змінюється (зокрема, залежно від популярності медіа). Наприклад, цього року до вибірки потрапило Громадське радіо, яке на своєму вебсайті розміщує посилання на цілий редакційний статут медіа.

36% (18 з 50 досліджених) онлайн-медіа не оприлюднили жодних редполітик, тобто в цьому аспекті вони залишаються непрозорими.

*До моніторингу у 2025 році потрапили такі видання: “Українська правда”, УНІАН, Цензор.Нет, Obozrevatel, “Кореспондент.net”, Новини.Live, ТСН, 24 канал, РБК-Україна, NV, “Главком”, “Фокус”, ZN.UA, “Гордон”, Суспільне, Радіо Свобода, “Еспресо”, Liga.net, Zaxid.net, “Телеграф”, Newsyou.info, Знай.UA, “Апостроф”, Укрінформ, “Главред”, LB.ua, Gazeta.ua, “Інформатор” (юа), Hromadske, “Страна”, “Факти”, “Українські новини”, “Хвиля”, “Економічні новини”, “Рубрика”, “Слово і діло”, Forbes Ukraine, “Коментарі”, “Бабель”, 5 канал, Інтерфакс-Україна, “Новинарня”, Delo.ua, “Коротко Про” (kp.ua), “Тексти”, Громадське радіо, “Подробиці”, “Букви” (орг), “Політека”, “Прямий”. До вибірки традиційно потрапляють і вебсайти окремих теле- і радіоканалів, оскільки вони виступають самостійними інформаційними майданчиками, їхній телевізійний чи радійний контент у цьому дослідженні не розглядався.

**Дотримання редакційних політик на практиці в межах цього дослідження не перевірялося.