Пропозиції ІМІ щодо внесення змін до Правил перетинання державного кордону медійниками

4 березня 2025 року Кабінет Міністрів постановою №244 вніс зміни до Правил перетинання державного кордону громадянами України (затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 1995 р. № 57) та врегулював питання перетину кордону чоловіками віком від 18 до 60 років, що провадять професійну діяльність у сфері стратегічних комунікацій, медіа та інформаційній сфері.
Інститут масової інформації, загалом позитивно сприймаючи факт правової визначеності в питанні перетину кордону військовозобов’язаними медійниками, ініціює низку змін до Правил перетинання державного кордону громадянами України (далі – Правил). Запропоновані зміни мають усунути ризики політичної, соціальної та територіальної дискримінації медійників під час отримання останніми дозволу на виїзд за межі України для участі в міжнародних заходах, які спрямовані на популяризацію та формування позитивного іміджу України у світових інформаційних ресурсах та національних інформаційних ресурсах іноземних держав, що сприятиме захисту її політичних, економічних та соціально-культурних інтересів, зміцненню національної безпеки та відновленню територіальної цілісності України.
Інститут масової інформації, керуючись зверненнями медійних організацій та українських медіа, виділяє такі положення чинної редакції Правил (редакція від 13.03.2025), що потребують змін:
1. Абзац перший пункту 2-22 Правил
У разі введення на території України воєнного стану пропуск через державний кордон громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років, що провадять професійну діяльність у сфері стратегічних комунікацій, медіа та інформаційній сфері, здійснюється уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби за умови виконання правил перетинання державного кордону та наявності в них підтвердних документів. Якщо такі особи перебувають у трудових відносинах, пропуск через державний кордон здійснюється в разі, якщо підприємство, установу, організацію у встановленому порядку визначено критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 27 січня 2023 року № 76 “Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час” (“Офіційний вісник України”, 2023 р., № 15, ст. 940).
2. Абзац 20-й пункту 2-22 Правил
Лист МКСК, а також звернення Держкомтелерадіо або обласних, Київської міської військових адміністрацій до МКСК надається на підставі:
- Документів, що підтверджують трудові, господарські або цивільно-правові відносини з відповідним суб’єктом у сфері стратегічних комунікацій, медіа та/або інформаційній сфері. У разі перебування в трудових відносинах також надається рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період або критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, завірене належним чином.
Зазначені положення Правил вимагають, щоб медіа (підприємство, установа, організація) обов’язково мало статус критично важливого, якщо його військовозобов’язаний працівник перетинає кордон для участі в міжнародних заходах. Натомість якщо медійник має не трудові, а господарські або цивільно-правові відносини з медіа, то наявність відповідного статусу в медіа не є обов’язковою.
По-перше, подібний підхід надає необґрунтовану перевагу такій формі співпраці журналістів з медіа, як, наприклад, цивільно-правовий договір (угода), а не трудовому договору, як найбільш захищеній законодавством про працю формі роботи, зокрема в питанні гарантій та компенсацій під час службових відряджень. Крім того, роботодавець сплачує більший обсяг податків за найманого працівника, ніж фізична особа – підприємець на спрощеній системі оподаткування з власного прибутку, з однакової для обох суми доходу.
По-друге, відповідно до Критеріїв, за якими здійснюється визначення підприємств, установ та організація, які мають важливе значення для галузі національної економіки в інформаційній сфері (затверджених наказом Міністерства культури та стратегічних комунікацій України від 07.02.2025 № 72) єдиною умовно універсальною підставою отримання статусу критично важливого для медіа є попереднє набуття статусу національного. Решта критеріїв можуть поширюватися лише на медіа, які є операторами критичної інфраструктури, які здійснюють виробництво контенту для телеканалів або їхню трансляцію на платформі “Єдині новини #UАразом”, є суб’єктами у сфері парламентського мовлення, аудіовізуальних медіасервісів іномовлення, суспільних аудіовізуальних медіасервісів, забезпечують діяльність іноземних медіа, виготовляють офіційні друковані видання органів державної влади та місцевого самоврядування тощо.
Натомість підстави набуття статусу національного для медіа є непрозорими та незрозумілими, адже загалом можуть застосовуватися лише до окремих форм юридичних осіб або в окремих сферах діяльності, відділено пов’язаних з медійною сферою.
Отже, закріплена Правилами умова набуття медіа статусу критично важливого створює невиправдану перешкоду, яку більшість медіа не можуть виконати, а також ставить працівників медіа за трудовим договором та працівників медіа за цивільно-правовим договором у нерівнозначні умови, тобто є дискримінаційною.
3. Абзац 11-й пункту 2-22 Правил
Лист, зазначений в абзаці третьому цього пункту, за підписом керівника, а в разі його відсутності – особи, яка виконує його обов’язки, надається: МКСК – у разі перетинання державного кордону на виїзд особами, які перебувають у трудових відносинах з підприємствами, установами та організаціями:
- що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, а також юридичними особами або фізичними особами – підприємцями, які провадять діяльність у сфері стратегічних комунікацій, медіа та інформаційній сфері за адресою зареєстрованого / задекларованого місця проживання (перебування), – на підставі звернення обласних, Київської міської військових адміністрацій до МКСК.
4. Абзац 13-й пункту 2-22 Правил
Лист МКСК, а також звернення Держкомтелерадіо або обласних, Київської міської військових адміністрацій до МКСК надається на підставі…
5. Абзац 25-й пункту 2-22 Правил
Документи подаються на адресу електронної пошти або засобами інформаційно-комунікаційних систем до МКСК не пізніше ніж за 10 робочих днів до дати перетинання державного кордону на виїзд, до Держкомтелерадіо або обласних, Київської міської військових адміністрацій – не пізніше ніж за 15 робочих днів до дати перетинання державного кордону на виїзд.
Наявність звернень від обласних та Київської міської військових адміністрацій до Міністерства культури та стратегічних комунікацій, як обов’язкова передумова видавання МКСК підтвердного документа для перетинання державного кордону журналістом, становить не лише загрози політичного тиску на медійників та ризики свободі слова, але й суперечить чинному законодавству.
Так, частиною четвертою статті 6 Закону України “Про медіа” визначено, що органом державного регулювання у сфері медіа, а також органом нагляду (контролю) у цій сфері є Національна рада з питань телебачення і радіомовлення.
Відповідно до частини п’ятої статті 6 Закону України “Про медіа”, повноваження інших державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері медіа визначаються виключно законами України.
Водночас у статті 4 Закону України “Про військово-цивільні адміністрації”, де визначено вичерпний перелік повноважень військово-цивільних адміністрацій, не міститься згадок про повноваження, до яких принаймні віддалено можна було зарахувати питання подання до МКСК звернень про перетин кордону працівниками медійної сфери.
На перший погляд такі повноваження закріплені в пункті 11 частини першої статті 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, де вказано, що військові адміністрації можуть регулювати в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів, роботу підприємств, установ, організацій і закладів культури та медіа. Однак досі такий порядок Кабмін не визначив, а подання звернень до МКСК є не так регулюванням роботи медіа, як перевіркою медіа або журналіста та підтвердженням його / їхньої репутації перед МКСК. Тим більше Нацрада може забезпечити дотримання принципу балансу думок та відсутності політичної заангажованості, оскільки вона є колегіальним органом, що формується за участю різних державних інституцій, на відміну від начальників обласних військових адміністрацій, які призначаються на посаду Президентом України.
Таким чином, вимога Правил щодо подання саме військовими адміністраціями звернень до МКСК щодо перетину кордону медійниками робить журналістів залежними від виконавчої влади та вже створює проблеми для регіональних незалежних медіа.
Отже, Інститут масової інформації пропонує внести до Правил перетинання державного кордону громадянами України, затверджених постановою Кабінету Міністрів від 27 січня 1195 року № 57, такі зміни:
У пункті 2-22:
- В абзаці першому слова “Якщо такі особи перебувають у трудових відносинах, пропуск через державний кордон здійснюється у випадку, якщо підприємство, установу, організацію у встановленому порядку визначено критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 р. № 76 “Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час” (“Офіційний вісник України”, 2023 р., № 15, ст. 940)” вилучити.
- Абзац 11-й викласти в такій редакції: “що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади – на підставі звернення обласних, Київської міської військових адміністрацій до МКСК”.
- Абзац 12-й викласти в такій редакції: “юридичними особами або фізичними особами – підприємцями, які провадять діяльність у сфері стратегічних комунікацій, медіа та інформаційній сфері за адресою зареєстрованого / задекларованого місця проживання (перебування), – на підставі звернення Національної ради з питань телебачення і радіомовлення або її представників в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі до МКСК”.
- Абзац 13-й викласти в такій редакції: “Лист МКСК, а також звернення Держкомтелерадіо, обласних, Київської міської військових адміністрацій, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення або її представників в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі до МКСК надається на підставі”.
- В абзаці 20-му слова “У разі перебування у трудових відносинах також надається рішення про визначення підприємства, установи, організації критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період або критично важливим для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань в особливий період, завірене належним чином” вилучити.
- Абзац 25-й викласти в такій редакції: “Документи подаються на адресу електронної пошти або засобами інформаційно-комунікаційних систем до МКСК або Мінцифри не пізніше ніж за 10 робочих днів до дати перетинання державного кордону на виїзд, до Держкомтелерадіо, обласних, Київської міської військових адміністрацій, Національної ради з питань телебачення і радіомовлення або її представників в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі – не пізніше ніж за 15 робочих днів до дати перетинання державного кордону на виїзд”.




Help us be even more cool!