Понад 43% журналістів вважають, що стан свободи слова в Україні погіршився, – опитування ІМІ
43,4% опитаних ІМІ журналістів вважають, що стан свободи слова в Україні погіршився у 2022 році. Водночас 30,2% не змогли відповісти на це запитання, ще 21,1% журналістів вважають, що стан свободи слова не змінився, а для 5,3% респондентів він навіть покращився.
Такими є результати анонімного кількісного онлайн-опитування журналістів методом анкетування, проведеного Інститутом масової інформації 12–26 грудня 2022 року **.
Найголовнішими проблемами, пов’язаними зі свободою слова, медійники вважають російську агресію щодо України та її наслідки для медіа та журналістів (про це зазначили 82,5% опитаних журналістів). На другому місці – проблеми з доступом до інформації та закриття реєстрів, що значно ускладнило роботу медіа (63,2% опитаних). На третьому місці – перешкоджання, проблеми з акредитацією та доступом до об'єктів (про це згадали 57,5% респондентів) *.
Далі йдуть обмеження, що стосуються виробництва та поширення контенту у воєнний час (48,2% опитаних) і кіберзлочини – DDoS-атаки, фішинг (38,6% опитаних). Сума відповідей не дорівнює 100%, оскільки респонденти могли обрати кілька відповідей.
Медійників також попросили визначити основні виклики, з якими зіткнулася медіасфера 2022 року. Виявилося, головним викликом для журналістів є все ж економічні та фінансові труднощі – про це зазначили 75,4% опитаних ІМІ журналістів (для порівняння: у 2021 році економічні виклики вказали як актуальні тільки 49% журналістів). На другому місці – складні умови роботи та побуту, пов'язані з постійними відімкненнями електрики й зв'язку (про це зазначили 67,3% респондентів); на третьому – психологічне виснаження, неможливість відпочити, постійний стрес (63,3% опитаних журналістів).
Безпекові виклики, постійні загрози обстрілів розділили четверте місце серед викликів разом зі зростанням популярності телеграм-каналів з маніпуляціями, дезінформацією (про них згадали 54,4% опитаних). Ще 31,1% опитаних як виклики згадали про проблеми в комунікації з державними органами. І 29,9% вказали про звуження спектра тем та неможливість якісно працювати із запитами та реєстрами.
Про актуальність фінансових викликів свідчить і те, що 61,3% опитаних журналістів вказали, що їхній фінансовий стан погіршився у 2022 році. Водночас у 27,3% опитаних журналістів фінансовий стан не змінився, а 11,4% мали навіть покращення у фінансовому стані, хоча серед таких респондентів частина зазначила, що їм довелося покинути журналістику і знайти іншу роботу.
*Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька відповідей.
**Дослідження проводилося методом кількісного анонімного онлайн-опитування за простою випадковою вибіркою серед потенційних респондентів – журналістів і редакторів. Усього отримано 229 відповідей від медійників з усіх регіонів України. З них 64,9% жінок, 35,1% чоловіків. Максимальна похибка становить 5%. Дослідження проводилося протягом 12–26 грудня 2022 року.
Help us be even more cool!