Загальна кількість політичної та комерційної джинси в дніпровських онлайн-медіа трохи збільшилась, як порівняти з минулим роком.

Цьогорічний відсоток політичної та комерційної джинси становить 7% у порівнянні з 6,3% у 2024 році. Дніпровські медіа розмістили 18 публікацій з політичною джинсою (або трохи більш ніж 3% загальної кількості новин) і 21 новину, або майже 4% публікацій, з комерційною джинсою. Також медіа розміщували матеріали з неналежно маркованою рекламою (1,3%) та контрагітацією (0,4% загальної кількості новин).

Такі результати моніторингу із 6 до 10 жовтня включно п’яти найвідвідуваніших онлайн-медіа Дніпра: “Наше місто”, “Інформатор Дніпро”, 056.ua, “Дніпро Вечірній” та “Дніпро Інфо”. Загалом було проаналізовано 547 новин.

Основні герої політичної джинси

З 18 матеріалів, які мали ознаки політичної замовності, вісім розмістили на сайті “Наше місто”. Основними героями цих новин стали місцевий депутат (два повідомлення), міський голова Дніпра та комунальні служби й підприємства (шість повідомлень). Одна з новин про депутата міськради Сергія Пустового стосувалася встановлення електропідіймача в одній з багатоповерхівок міста: по суті, депутат міськради пропіарився на ветерані з інвалідністю.

Ще одна публікація була про фотозону в одному з парків міста. Крім “Нашого міста”, ідентичну новину з однаковими фото також без маркування розмістив і сайт 056.ua. Втім, зауважимо, це єдина новина з ознаками політичної замовності, що була виявлена під час моніторингу новин видання 056.ua

Із шести інших повідомлень, що мають ознаки політичної замовності, головним героєм публікацій був міський голова Дніпра Борис Філатов і його команда. Ось тут він коментує рішення Верховної Ради (подібна новина з’явилася й на сайті “Дніпро Вечірній”), а тут його заступник Андрій Денисенко розповідає, наскільки важливо для міста підтримувати ветеранів, у цій новині також заступник мера передає військовим ударні дрони, подяки й медалі від імені громади та, звісно, Бориса Філатова. Ще три новини були фактично присвячені роботі апарату міськради та комунальним службам. Одна “новина” розповідає про роботу управління соцзахисту Дніпровської міської ради, фактично є компліментарним матеріалом, де задля піару також використано нещастя пересічних громадян. 

Ще два матеріали стосувалися роботи комунальних служб, що фінансуються з бюджету, який наповнюється податками громадян. Утім, у новинах про благоустрій у дворах – в одному стелили нове асфальтне покриття та облаштовували зелену зону, в іншому косили траву та відновлювали дорожню розмітку – це подається як великий дар і благословення від міського голови й комунальних служб, а не обов’язкове і стандартне виконання обов’язків міських служб.

Але піарили не тільки Філатова. Видання “Інформатор Дніпро” вже традиційно, третій рік поспіль, продовжує піарити міського голову Кам’янського Андрія Білоусова. Три з п’яти виявлених матеріалів з ознаками політичної замовності в цьому медіа описували його благодійну та професійну діяльність.

Ще дві новини стосувалися візиту нардепа Дмитра Кисилевського на одне з підприємств міста, відкриття сучасного реабілітаційного відділення та відвідин його вже колишнім головою ДніпроОВА Сергієм Лисаком.

У стрічці новин видання “Дніпро Вечірній” з’явилася лише одна новина, фактично коментар з ознаками політичної замовності, від народного депутата від партії “Батьківщина”, дніпрянина Михайла Соколова. Він ділився власною думкою щодо необхідності підсилення захисту ВПО. 

“Дніпро Інфо” також опублікувало політичну джинсу однопартійниці та землячки Михайла Соколова, народної депутатки Юлії Тимошенко щодо проєкту бюджету на 2026 рік.  

А ще тут розмістили коментар голови обласної ради Дніпропетровщини стосовно заяви очільника Миколаївської області Віталія Кіма, яка має сумнівну цінність і суспільну значущість, щодо строків закінчення війни.

Комерційна джинса Дніпра: спіруліна, компанії, гідравлічні фільтри та ретроавтомобілі

Лідером за кількістю комерційної джинси також стало “Наше місто”: з 21 повідомлення 10 опублікувало саме це медіа. Тут публікували замовні тексти про благодійність та допомогу війську, що містили пряму рекламу харчової компанії; два матеріали про послуги “Дніпроводоканалу”: про послуги з повірки лічильників та вчасність оплати послуг; матеріал про роботу правозахисної групи; “новину” про святковий ювілейний концерт Віктора Павліка; матеріали про гідравлічні фільтри для техніка, де одразу в текст вставлено гіперпосилання на сайт замовлення; пару статей про дитячий зір, дуже схожих за змістом, опублікованих в один день з різницею в чотири години, та дві майже ідентичні статті про сучасні потреби у кваліфікованих психологах з гіперпосиланнями, до яких саме навчальних закладів варто вступати. 

Друге місце в рейтингу за кількістю комерційної джинси посіло медіа “Дніпро Вечірній” з вісьмома публікаціями з ознаками комерційної замовності. Тут під виглядом звичайних статей продавали спіруліну, кліматичну техніку, рекламували магазин із продажу апаратів для приготування кави, показували топи бюджетних авто для роботи в таксі та блогових онлайн-платформ із відповідними посиланнями на комерційні сайти. Ще три повідомлення стосувалися тортів дніпровського кондитера.

Третє місце за кількістю комерційної джинси має “Інформатор Дніпро” з двома матеріалами: про підтримку та допомогу притулку для тварин від бізнес-групи “Інтерпайп” Віктора Пінчука і про колекцію ретроавтомобілів місцевого бізнесмена, що релокувалася до Львівської області. Матеріал на ідентичну тематику вийшов і на сайті “Дніпро Інфо”, що стало єдиною комерційною джинсою в цьому медіа в моніторинговий період. На сайті 056.ua в період моніторингу комерційної джинси не виявлено.

Неналежно маркована реклама та контрагітація

Цьогорічний моніторинг виявив у двох медіа сім матеріалів з неналежно маркованою рекламою. Серед них – три матеріали “Нашого міста” з позначками “Партнерський матеріал” про презентацію книги від дніпровської пивоварні, як і в медіа “Інформатор Дніпро”, підтримка “Інтерпайпом” притулку для тварин та матеріал, як носити сережки-кафи.

Чотири інші новини були опубліковані на сайті 056.ua під різними маркуваннями: презентація книги дніпровських пивоварів, як і в “Нашому місті”, була опублікована з плашкою “Пресреліз”; виграш студента в миттєвій лотереї та вебінар від онлайн-школи – з плашкою “Новини компаній”; вибір військових спецтоварів – як “Партнерський спецпроєкт”.

Щодо контрагітації, замовних матеріалів проти певної особи, компанії тощо, то тут абсолютним лідером став сайт “Наше місто”. Обидва контрагітаційні матеріали опубліковано саме тут. В одному з них секретар Дніпровської міськради Олександр Санжара звинуватив журналістів “Слідства.Інфо” в підготовці замовного матеріалу в інтересах громадської діячки Марії Барабаш, яка очолює ГО “Спротив”, і Олександра Петровського, який офіційно позиціює себе як підприємець, меценат, голова благодійного фонду. Також у коментарі “Нашому місту” посадовець указує на “порушення базового стандарту журналістики – права посадовця на відповідь”, хоча такого стандарту в журналістиці не існує. У другому матеріалі йдеться про черговий виток багаторічного конфлікту між міським головою Дніпра та гендиректором обласної лікарні ім. І. І. Мечникова. Цього разу Тимофій Потеряйло, дніпровський тінейджер, який відомий тим, що першим з’являється на місцях прильотів, “оприлюднив шокуючі історії про порушення та зловживання у лікарні Мечникова”. 

Катерина Лисюк, регіональна представниця Інституту масової інформації в Дніпропетровській області