Особливості роботи журналістів на редакційному авто
Автомобіль є особливо актуальним засобом пересування в умовах карантину, коли громадський транспорт може не працювати або працювати безсистемно і несвоєчасно. Тож зрозуміло, що автомобілі активно використовуються, зокрема, в журналістській діяльності. Як убезпечити журналіста від зайвого клопоту під час користування редакційним автомобілем? Ми не плануємо занурюватися в тонкощі та особливості податкового й бухгалтерського обліку відрядження на службовому автомобілі, зосередившись саме на журналістові, його безпеці та уникненні правових негараздів.
Окрім власне технічно справного і комплектного автомобіля редакція, відправляючи журналіста у відрядження, має надати йому також пакет документів.
За загальними положеннями, передбаченими пунктом 2.4 Правил дорожнього руху, "водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі:
а) посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії;
б) реєстраційний документ на транспортний засіб…
ґ) чинний страховий поліс (страховий сертифікат "Зелена картка") про укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів або чинний внутрішній електронний договір зазначеного виду обов’язкового страхування у візуальній формі страхового поліса (на електронному або паперовому носії), відомості про який підтверджуються інформацією, що міститься в єдиній централізованій базі даних, оператором якої є Моторне (транспортне) страхове бюро України. Водії, які відповідно до законодавства звільняються від обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів на території України, повинні мати при собі відповідні підтвердні документи (посвідчення)".
Нагадаємо, що, відповідно до пункту 2.4 ПДД, на вимогу поліцейського водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих правил, а також показати для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1.
Інших документів, як-от маршрутні листи, накладні на товар тощо, чинним законодавством України не передбачено, тож вимагання їх з боку поліцейського буде незаконним.
Цілком зрозуміло, що журналіст повинен мати водійські права відповідної категорії для використання автомобіля редакції (з категоріями можна ознайомитися в Положенні про порядок видачі посвідчень водія та допуску громадян до керування транспортними засобами).
Зазвичай журналіст-водій відряджається на звичайному легковику, тож йому досить водійських прав категорії В. Проте бажано про всяк випадок зазирнути в реєстраційний документ автомобіля: як саме він позначений у цьому документі. Бо в деяких випадках мініфургони, мікроавтобуси, пікапи тощо реєструються під час узяття на облік транспортного засобу в МВС не як легковики, а як легкі вантажівки (С1) або легкі автобуси (D1). У такому разі журналіст, що сідає за кермо цих автомобілів з водійськими правами категорії В, наражається на небезпеку притягнення до відповідальності за порушення правил дорожнього руху і керування автомобілем без належних підстав.
У реєстраційному документі (в побуті ми його називаємо техпаспортом) власником транспортного засобу зазначено юридичну особу – редакцію засобу масової інформації, яка відрядила журналіста. Якщо під час реєстрації автомобіля на редакцію до реєстраційного документа було вписано прізвище журналіста, який є водієм, – тоді журналіст може користуватися транспортним засобом без додаткових документів. Проте зазвичай такого немає, тож журналісту треба мати додатковий документ, який підтвердить правомірність використання автомобіля юридичної особи. У разі, коли журналіст працює з редакцією на підставі трудового договору, таким документом може бути завірена керівником копія наказу про відрядження журналіста, в якому буде зазначено, що відрядження відбувається на конкретному автомобілі (із зазначенням марки автомобіля і реєстраційного номера). Може бути інший документ, наприклад копія наказу керівника про передання в користування для виконання своїх посадових обов’язків зазначеного автомобіля (також з указуванням його марки та реєстраційного номера). Зрештою може бути й виписана директором довіреність на використання автомобіля журналістом, проте довіреність становить додаткові проблеми, пов’язані з оподаткуванням, тому наразі зазвичай не використовується.
У разі, якщо журналіст є фрілансером та (або) працює з редакцією на умовах цивільно-правового договору, документом, що підтверджує правомірність використання автомобіля, може бути договір оренди або суборенди автомобіля, укладений між журналістом та редакцією. Також бувають випадки оформлення довіреності на автомобіль.
У будь-якому разі журналіст має переконатися, що в нього окрім реєстраційного документа на автомобіль є документ від редакції, який підтверджує його право керувати саме цим автомобілем протягом саме цього відрядження. Тож варто перевірити правильність написання прізвища журналіста, реєстраційного номера автомобіля, дати відрядження тощо.
Ще одним документом має бути страховий поліс, так зване ОСАГО. Відповідно до Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", договір страхування укладається саме на транспортний засіб, а не на конкретного водія. Тож журналісту, вирушаючи у відрядження, треба лише переконатися в наявності в документах чинного страхового поліса на автомобіль.
Вирушаючи у відрядження, варто пам’ятати також, що, відповідно до статті 121 Кодексу законів про працю України, працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку зі службовими відрядженнями. Це право поширюється виключно в разі оформлення трудового договору між журналістом та редакцією. Якщо журналіст надає редакції послуги на умовах цивільно-правового договору, компенсації, пов’язані з використанням автомобіля, мають бути врегульовані в такому договорі. Проте журналіст у будь-якому разі має зберігати всі чеки з автозаправок, квитанції за паркування та інші документи, що свідчать про витрати на автомобіль у зв’язку з відрядженням, – інакше з виплатою компенсацій можуть виникнути проблеми.
Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, на якій надають консультації досвідчені медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" в межах проєкту "Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України". Матеріал відбиває позицію авторів і не обов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду "Відродження".
Стаття публікується на сайті з безпеки для журналістів Jmama
Help us be even more cool!