ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Найбільше згадок про жінок – у новинах про війну і кримінал: дослідження регіональних медіа

08.03.2024, 10:00
Ілюстрація ІМІ
Ілюстрація ІМІ

Жінки в регіональних медіа найчастіше коментують тему війни і її наслідків: на неї припало 23% всіх коментарів експерток, які потрапили до моніторингової вибірки. Цей показник збільшився на 5% у порівнянні з минулим роком, коли присутність жінок-експерток у медіа серйозно впала.

Однак зберігається тенденція щодо переважної присутності в медіа вузької категорії жінок-військових, а саме спікерок, які дають зведення з фронтів. Основною спікеркою в цій темі в регіональних новинах була керівниця Об’єднаного координаційного пресцентру Сил оборони півдня України Наталія Гуменюк. 

Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене у 20 регіонах України в лютому цього року*.

На другому місці були згадки про жінок у кримінальній тематиці: 15% згадок стосувалися кримінальних чи надзвичайних подій, які переважно коментували речниці обласних управлінь поліції. Ще 14,7% коментарів жінок стосувалися соціальної тематики: ця тема вже традиційно вважається “жіночою”: торік на неї припало 22% коментарів експерток.

Представленість жінок у регіональних медіаПредставленість жінок у регіональних медіа. Щоб збільшити, тисніть на зображення

У темі економіки, політики й навіть культури жінки-експертки були представлені поодиноко. Так, на економічну тематику припало лише 6% усіх експертних коментарів від жінок, а на політику і культуру – по 4% загальної кількості згадок про експерток.

Водночас чоловіків-експертів у політичній тематиці було вдвічі більше – 8%, тоді як у темі економіки експертів-чоловіків було менше за жінок: 5% загальної кількості експертів.

Найменше згадок про жінок-експерток було в тематиці спорту (2% загальної кількості згадок експерток у новинах) і шоубізу (0,3%). Втім, варто зауважити, що ці новини загалом займали невелику частку в регіональних онлайн-медіа.

Ядро експертних коментарів від жінок уже другий рік перебуває в тематиці війни і її наслідків. Водночас переважну більшість коментарів про війну дають чоловіки. Великий розрив у коментуванні цієї теми експертками й експертами залежить від непропорційного розподілу чоловіків і жінок, які обіймають ключові посади в ОВА й органах місцевого самоврядування, а також тенденції замикання на собі коментування з будь-яких питань з боку керівників ОВА і місцевих / районних / селищних рад.

Загалом кількість експерток у новинах регіональних онлайн-медіа становила 24,5%, що на 5,5% більше в порівнянні з першим роком повномасштабного вторгнення. Водночас кількість героїнь у регіональних новинах не змінилась і становить 25% загальних згадок героїнь і  героїв у новинах регіональних онлайн-медіа. 

До повномасштабного вторгнення загальна кількість експерток у новинах становила 28% експерток і 29% героїнь відповідно.

Цікаво, що найбільше жінок як експерток залучали медіа Вінниці (56% коментарів у медіа припало на жінок, і 44% – на чоловіків), Кропивницького (55% експертних коментарів від жінок), Тернополя (47%), Сум (46%) і Житомира (45%). Найменше експерток зафіксовано в онлайн-медіа Харкова (7,5%) і Луганська (лише 6% коментарів від жінок проти 94% коментарів від чоловіків). Зауважимо, що в донецьких медіа, які минулого року мали тільки 2% експерток у регіональних новинах, наразі цей показник становить 17% експерток.

Моніторингове дослідження також оцінило баланс згадок про жінок і чоловіків у медіа як героїнь та героїв матеріалів. На жінок, як і торік, припадає 25%, а на чоловіків – 75% згадок у медіа. Найбільше матеріалів про жінок як героїнь писали в донецьких (37%), херсонських (35%), черкаських (30,5%) і запорізьких регіональних онлайн-медіа (30% загальної кількості героїнь / героїв у медіа регіону). Найменше героїнь було в онлайн-медіа Кропивницького (17,5%), Полтави (17%) і Чернівців (15% загальної кількості героїнь / героїв у медіа регіону). 

За результатами моніторингу, в регіональних новинах жінки найчастіше виступали героїнями в кримінальній хроніці (33% загальної кількості героїнь), де їх переважно зображували як жертв злочинів. Утім, частка кримінальних новин стосувалася жінок як суб'єктів злочинів, зокрема коли жінки виступали як колаборантки й зрадниці України. У воєнній тематиці, на яку припало 23% згадок героїнь, зберігається тенденція згадок про жінок як про постраждалих від війни, родичок, матерів загиблих.  Також велика частка новин на тему війни, у якій зафіксовано 34% героїв-чоловіків, стосується загибелі, поховань чи вшанувань чоловіків-героїв.

Дослідження зафіксувало випадки сексизму в регіональних новинах. 13 випадків (або 0,3 загальної кількості новин) використання стереотипів, дискримінаційної лексики щодо жінок зафіксовано в медіа Миколаєва, Вінниці (по три випадки відповідно), Дніпра (два випадки), Запоріжжя, Одеси, Хмельницького, Черкас і Чернігова (по одному випадку відповідно). Зокрема, медіа публікували фото жінок у купальниках як рекламу карпатських чанів, писали про “животик Джамали”, “бабер (жінок. – Авт.) з гібридним виттям”, Тіну Кароль без макіяжу і жінок-водійок, учасниць ДТП тощо.

Крім того, поширеним у новинах стало використання негативного стереотипу “ухилянт” щодо чоловіків: його використовують у новинах, де є будь-яка згадка про чоловіків, які намагаються перетнути кордон, тоді як “ухилянт” – це людина, яка ухилилися від отримання повістки та не завірила своїх даних у військкоматі. Зазвичай у регіональних новинах це не уточнювалося.

*У межах дослідження проаналізовано 5 тисяч публікацій (по 50 перших публікацій у кожному медіа) починаючи з 5 лютого 2024 року в 100 регіональних онлайн-медіа 20 регіонів України (Волинь, Вінниця, Дніпро, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Кропивницький, Луганськ, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Суми, Тернопіль, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувались аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси. 

Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості в новинах експерток / експертів, героїнь / героїв, а також тематичне розподілення експерток / експертів, героїнь / героїв у регіональних новинах. Усього в проаналізованих регіональних новинах виявлено 340 експерток і 1034 експерти, а також 1289 героїнь і 3822 герої.

Liked the article?
Help us be even more cool!