ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

На згадки про жінок-військовослужбовиць в медіа припадає лише 5% - дослідження ІМІ

15.10.2021, 11:22
by Fredi Maria
by Fredi Maria

У цьому році 14 жовтня офіційно має назву “День захисників і захисниць України”. До цього в назві йшлося лише про чоловіків. Сьогодні близько 57 тисяч жінок проходять службу і працюють в Збройних Силах України. Переважна більшість з них мають боєздатні посади: командирки взводів, загонів, рот, заступниці командирів батальйонів. Водночас до 10 000 жінок вже прийняли участь в ООС та мають статус учасника бойових дій, з яких більше 200 нагороджені вищими державними нагородами. Однак в медіа згадки про жінок-військовослужбовиць трапляються в край рідко - до 5% від загальної кількості матеріалів. У той же час, згадки про чоловіків-військовослужбовців трапляються практично в кожному матеріалі.

Такими є результати аналізу 10 сайтів загальнонаціональних телеканалів, проведеного ГО "Інститут масової інформації" у жовтні 2021 року*.

ІМІ провів дослідження, аби з'ясувати, скільки загалом інформації на новинних сайтах було присвячено темі конфлікту на сході, а також які джерела використовують медіа для інформування аудиторії про війну. Також було досліджено, які основні теми матеріалів, в яких згадують військових, ветеранів АТО та ООС.  Дослідження показало, що найбільше про військових та зону ООС згадували такі медіа: “Подробности” (Інтер) - 15.4% від загальної кількості матеріалів, що стосувалися цієї теми;  “Суспільне”, “5 канал”, “ТСН” - по 14%; 24 канал - 13.2%.  Цікаво, що в моніторинговий період не було зафіксовано жодної згадки про ООС, військових на сайті телеканалу, який належить Рінату Ахметову - “Україна 24”.

 

ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

Майже в половині матеріалів в медіа, які стосувалися ООС та військових, джерелом інформації були власні кореспонденти 42.6% (від загальної кількості джерел). Такий великий відсоток ексклюзивних матеріалів пов'язаний з тим, що редакції телеканалів, на відміну від редакцій інших типів медіа, часто мають власних кореспондентів, які системно висвітлюють тему війни - або замовляють матеріали в місцевих журналістів - регіональних кореспондентів, які живуть поряд із зоною ООС. 

Найчастіше власні матеріали було зафіксована на сайтах ТСН,  Подробности та 5 каналу. 

На жаль, експерти ІМІ помітили, що журналісти телеканалів працювали в кадрі або без належного захисного спорядження (тобто без бронежилету чи каски) або з неправильно одягненим спорядженням, яке у разі обстрілів може не надати необхідного захисту медійникам в зоні ООС. Детальніше про технічне забезпечення журналістів на війні можна почитати на сайті проєкту J-Mama.

У 37.5% матеріалів журналісти в якості джерела посилалися на прес-центр ООС. В моніторинговий період він був єдиним офіційним джерелом саме оперативного інформування про те, що відбувається на сході країни. Ці матеріали стосувалися обстрілів проросійських бойовиків по українських позиціях та поранень українських бійців. Найчастіше це джерело інформації у своїх матеріалах використовували Еспресо, Прямий та 5 канал.

У 5.9% джерелом інформації були інші офіційні структури (Міністерство оборони, ГУР та  СБУ). Матеріали, які мали ці джерела інформації стосувалися активізації сил та техніки російських бойовиків. Ще 5.1% матеріалів були передруковані з інших медіа, а у 4.4% матеріалів журналісти брали новини з соціальних мереж (найчастіше - з фейсбуку).

У  порівнянні з попередніми моніторингах ІМІ, які стосувалися висвітлення зони ООС саме в онлайн-медіа, джерела новин телеканалів серйозно відрізняються. В інтернеті минулого року найчастіше моніторингову тему коментували українські політики 24%, силовики 16%, міжнародні організації 12% та президент України 8%. 

 ГЕНДЕРНЕ РОЗМАЇТТЯ: ВІЙСЬКОВИЙ VS ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВИЦЯ

Що стосується гендерного розмаїття, то на згадки про жінок-військовослужбовиць в досліджуваних медіа припало лише 5% від загальної кількості згадок про військових. Найбільше таких матеріалів у моніторинговий період було зафіксовано на  сайті Суспільного. Жінки, які згадувалися в матеріалах про війну та ООС, мали наступні посади: бойова медикиня, інструкторка з тактичної медицини, військовослужбовиця ЗСУ, прес-офіцерка.

Що стосується чоловіків-військовослужбовців, то згадки в  матеріалах про них фігурують практично в кожному матеріалі. 

 ЯКІ ТЕМИ ВИСВІТЛЮВАЛИ?

Дослідження показало, що найчастіше медіа готували матеріали, які стосувалися обстрілів та поранень військових в зоні ООС. Матеріалів на цю тему було 64% від загальної кількості тем. Здебільшого журналісти при підготовці матеріалів на цю тему брати інформацію від прес-служби ООС. Фактично, це щоденні сводки про обстріли українських позицій. З урахуванням того, що кілька редакцій відправили в зону ООС своїх журналістів, вони також готували матеріали про обстріли. В сюжетах також було досить добре чути, як ведеться обстріл українських позицій.

6,6% матеріалів стосувалися життєвих історій та загалом образу військових. Найбільше таких матеріалів було зафіксовано на сайті 24 каналу. Редакція ще на початку жовтня запустила серію матеріалів у спецпроєкті "Ціна мирного неба". В цьому проєкті журналісти готували історії про воїнів-добровольців, матерів загиблих АТОвців, історії кіборгів, капелана та військової медсестри. В моніторинговий період потрапило кілька таких історій:

А також журналісти Суспільного підготували людські історії про воїнів, які зараз проходять службу на Сході. 

Окрім цього журналісти ТСН та 24 каналу підготували матеріали про мотивуючі  життєві історії родини, яка усиновила дітей з інтернату та надихаюча історія ветерана АТО з інвалідністю, який здолав марафон на візку: 

5.1% матеріалів стосувалися активізації російських військових сил поблизу лінії розмежування та запуск ворожих безпілотників над українською територією. Джерелом цієї інформації була українська розвідка та Міноборони. Окрім того, українська розвідка  повідомляла, що у автівках, які перевозять майно  для підготовки до зимового періоду, до передових підрозділів приховано завозиться додаткове озброєння і боєприпаси, прибувають диверсійно-розвідувальні підрозділи.

Також згадки про військових та ветеранів АТО траплялися у матеріалах, які стосувалися криміналу (3.7%).  У моніторинговий період було помічено два інформаційних приводи, які широко розійшлися: перший - з ветеранів АТО вимагали хабар за проходження військово-лікарської комісії та отримання статусу інваліда: 

Другий інформаційни привід - на АТОвця накинулася п'яна група чоловіків та побила його, згодом цих чоловіків було знайдено та вони просили вибачення за хуліганські дії. На 24 каналі не заблюрено обличчя цих чоловіків, а також зазначено їхню національність у заголовку: Стоячи на колінах: роми, які побили ветерана АТО, публічно вибачились . На ТСН зробили перепост з телеграм каналу, де зазначено, що напад здійснили “цигани”:

По 3.7%  припало на матеріали,  які  стосувалися армії та навчання військової майстерності .

Окрім   цього журналісти готували матеріали, які стосувалися пам'яті загиблих військових - 2,9% від загальної кількості матеріалів. В цих матеріалах йшлося про встановлення меморіальної дошки загиблому військовослужбовцю Дмитру Бортніку та  про те, що про загиблого АТОвця Максима Яровця презентують фільм про  події на сході України .

В моніторинговий період медіа також готували популярний та клікабельний контент (2.9%), який чудово буде індексуватися пошуковими системами - привітання з Днем захисників та захисниць України. 

А також контентмейкери ICTV підготували матеріали, які найчастіше будуть гуглити українці чи працює пошта та банки.

Також в медіа траплялися згадки, які стосувалися військового параду до Дня захисників та захисниць України, який вперше проведуть  У Сєвєродонецьку. Цій темі було присвячено 2.2%. 

 *Дослідження контенту проводилось у 10 інтернет-медіа загальнонаціональних телеканалів: Прямий, 5 канал, Перший незалежний, Україна 24, Суспільне, Подробности, ТСН, 24 канал, Еспресо, ICTV. Моніторинг проходив 4-10 жовтня 2021 року та включив в себе згадки про військових, ветеранів АТО та ООС.  

Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!