Медійне затишшя перед політичною бурею в Одесі
15 липня Верховна Рада України прийняла постанову 3809 про призначення чергових місцевих виборів на 25 жовтня 2020 року. За це рішення проголосували 326 народних депутатів. Згідно з проєктом постанови, на неділю, 25 жовтня цього року, призначаються чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних, міських голів. Враховуючи, що рішення прийняте лише за кілька місяців до виборів, одеські осередки політичних партій та незалежні висуванці тільки розпочали процес формування штабів. Відповідно ці процеси позначилися й на присутності політичної реклами в місцевих ЗМІ – вона практично відсутня.
Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані у межах моніторингу п’яти одеських новинних вебсайтів, який з 6 по 10 липня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 795 новин стрічки сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Одесская жизнь». Знайдені лише три матеріали з ознаками прихованої політичної реклами, або мовою журналістів – «політичної джинси».
Методологія дослідження охоплювала аналіз кількості новин з ознаками замовлення в регіоні, визначення замовників такої реклами та виокремлення контрагітації. Слід відзначити, що новин з використанням елементів “чорного піару” за вказаний період зафіксовано не було. Основні встановлені замовники джинси в одеських медіа пов’язані з місцевою політикою та бізнесом.
Звісно, що у медіа є право розміщувати рекламні статті та новини, але їхні публікації мають виходити відповідно до закону. Реклама, в тому числі політична, має бути чітко відокремленою від іншої інформації незалежно від форм та способів розповсюдження таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Всі новини з елементами політичної пропаганди мають маркуватись надписами «Реклама» чи «На правах реклами».
Дві новини з ознаками схованої політичної реклами були зафіксовані на сайті «Думська». В матеріалах «Бізнесмен Сергій Варчук про проблему затонулого танкера: «Справжніх експертів довгий час не залучали взагалі» (суспільство)» та «За сприяння Василя Єремії біля 122-ї одеської школи оновили розмітку (політика)» йдеться про діяльність двох місцевих політиків, але структура та виклад основної суті новин підпадають під ознаки політичної джинси або, в цьому випадку, – неналежного маркування. В заголовках цих новин вказані рубрики – «суспільство» та «політика», хоча ж наразі такі позначки нормативно не встановлені.
Один з методів фіксування політичної джинси базується на аналізі контенту новин. На приклад один і той же текст про політиків або політичну партію присутній в різних медіа. Подібна ситуація склалася з вищезгаданим інтерв’ю одеського політика Сергія Варчука. Той самий матеріал під іншим заголовком опублікований також на сайті «048» — «Сергій Варчук: «Проблема« Делфі» роздута. І вирішити її можна було давно!». Тут також присутнє неналежне маркування. Замість «політичної реклами» вказано, що це «політична новина».
Медіа-юрист Максим Ратушний в статті «Де шукати замовну політичну рекламу в Одесі» коментує, що відповідно до закону в рамках контролю за дотриманням законодавства про рекламу здійснює свої повноваження центральний орган виконавчої влади. «Такий орган державної влади має право ухвалювати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння у рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її, – пояснює експерт. – У випадку з порушеннями законодавства про рекламу в Одесі цим опікується Державна інспекція з питань захисту прав споживачів в Одеській області».
Враховуючи, що в чинному українському законодавстві онлайн медіа не описані, а їх діяльність не регламентована жодним чином, то склалася ситуація, при якій притягнути до відповідальності за публікацію джинси практично неможливо. Але, як відомо, Верховна Рада наразі розглядає новий закон у сфері регулювання медійних відносин. За словами медіаюриста Інституту масової інформації Алі Сафарова, сама по собі джинса, тобто прихована реклама, і надалі буде регулюватись законом «Про рекламу». «Однак законопроєкт «Про медіа» 2693-д надає саме Національній Раді з питань телебачення і радіомовлення право притягати до відповідальності за порушення встановлених Законом України «Про рекламу» вимог та обмежень щодо порядку поширення (розповсюдження) реклами суб’єктами у сфері медіа, у тому числі друкованих медіа та онлайн-медіа. Такі порушення вважаються значними порушеннями, і тягнуть за собою накладання штрафу Нацрадою», — зауважує Алі Сафаров.
В новому законі вказані досить значні санкції за порушення правил маркування або публікації скритої реклами:
— у сфері аудіовізуальних медіа застосовується штраф у розмірі 10 відсотків від розміру ліцензійного збору для ліцензіатів або від 5 до 50 мінімальних заробітних плат на день вчинення порушення для реєстрантів;
— у сфері друкованих медіа застосовується штраф у розмірі від 5 до 10 розмірів мінімальних заробітних плат на день вчинення порушення;
— у сфері онлайн-медіа застосовується штраф у розмірі від 5 до 10 розмірів мінімальних заробітних плат на день вчинення порушення.
У відкритих джерелах можна знайти досить велику кількість аналітики, присвяченої прийдешній виборчій кампанії, більшість з цих матеріалів схиляються до думки, що ці вибори будуть досить бурхливими та брудними, особливо в місцевих медіа.
Тому починаючи з серпня, а особливо у вересні, в одеських медіа очікується потужна хвиля замовної політичної пропаганди без належного маркування.
Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!