ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Де шукати замовну політичну рекламу в Одесі. Інфографіка

Щомісячно одеські друковані та онлайн-ЗМІ продукують сотні новин, серед яких трапляються матеріали з ознаками замовної політичної реклами, або на мові журналістів – «політичної джинси». Звісно, що у медіа є право розміщувати рекламні статті та новини, але їхні публікації мають виходити відповідно до закону.

Реклама, в тому числі політична, має бути чітко відокремленою від іншої інформації незалежно від форм та способів розповсюдження таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. Всі новини з елементами політичної пропаганди мають в тому числі маркуватись надписами «Реклама» чи «На правах реклами».

Відповідно до моніторингів Інституту масової інформації, рівень «політичної джинси» у публікаціях відомих та авторитетних місцевих ЗМІ, які досліджувалися протягом останніх 6 місяців 2016 року, досить невеликий, та склав у середньому 4%.

Показники низькі, проте за кожним відсотком криються кілька повідомлень, кожне з яких – порушення вимог законодавства, у зв’язку з чим може бути застосовано досить серйозну санкцію – штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян!

Медіа-юрист Інституту масової інформації Максим Ратушний розповідає, що відповідно до закону в рамках контролю за дотриманням законодавства про рекламу здійснює свої повноваження центральний орган виконавчої влади. «Такий орган державної влади має право ухвалювати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння у рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її, – пояснює експерт. – У випадку з порушеннями законодавства про рекламу в Одесі цим опікується Державна інспекція з питань захисту прав споживачів в Одеській області».

Слід відзначити, що рівень політичної джинси поступово зменшується. Протягом всього 2016 року цей показник не перевищував 5% від загальної кількості новин в онлайн та друкованих ЗМІ. Причому як і в минулому, так і в цьому році, кількість джинси однакова як в традиційних так і нових медіа, що може свідчити про однаковий фаховий рівень кореспондентів та редакторів у цих виданнях.

Експертка ІМІ Олена Голуб зауважує, що кількість матеріалів з ознаками замовлення в ЗМІ Одеси є трохи нижчою середнього показника по досліджуваних регіонах, проте пов’язує це з великою кількістю ЗМІ загалом в Одесі. «Тобто відбувається розпорошення замовних матеріалів. По-друге, ці показники пов’язані з тим, що в одеських політиків велика кількість кишенькових ЗМІ, де вони активно впливають на редакційну політику. Тому розміщувати «джинсу» в інших медіа в міжвиборчий період вони вважають за зайве» - відмічає Олена Голуб.

У рамках всеукраїнського дослідження було встановлено, що найактивнішими замовниками прихованої політичної реклами в регіонах є місцеві чиновники та політики. Одеса не стала винятком. Матеріали з ознаками реклами публікувались в інтересах керівництва одеської мерії, деяких народних депутатів та місцевих бізнесменів з високими політичними амбіціями. Друковані ЗМІ більше використовує у своїх політичних інтересах обласна державна адміністрація. І це зрозуміло, основна аудиторія газет проживає за межами великих міст.

Також Олена Голуб наголошує, що сподіватися на те, що місцеві політики вже доросли до того, аби переходити на інший рівень комунікації з виборцями, та будуть відмовлятись від джинси, завчасно і найближчі вибори, на її думку, це продемонструють.

Але сам факт використання скритої реклами є аморальним та демонструє ставлення політиків та чиновників до населення, оскільки вони прекрасно розуміють, що громадяни не розбирається де реклама, а де незалежна аналітика та журналістська праця. Звісно є в цьому і провина редакторів ЗМІ, які за гроші продають свою репутацію та довіру.  І деякі дослідження підтверджують ці тези. Згідно з опитуваннями, лише 47% українців здатні самостійно відрізнити «джинсу» від реальних новин.

Павло Колотвін, регіональний представник ІМІ у Одеській області, для сайту "Інформер"Матеріал підготовлено в рамках проекту «Мережа медіа-спостерігачів», який виконує ІМІ за підтримки Freedom House та МЗС Норвегії  
Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!