Маніпуляції та відверті фейки в інформаційному просторі Кіровоградщини
Маніпулятивні звинувачення політичних опонентів, складнощі з термінологією та фактологічні помилки – такі короткі підсумки тижневого моніторингу інформаційного простору Кіровоградської області на предмет фейків та маніпуляцій. І це при тому, що радикалізм, мова ненависті та навіть наявність відвертих спекуляцій є нехарактерними для нашого регіону, рівновіддаленого від прикордонних територій та впливу пропаганди.
У межах проєкту “InfoCrime”, реалізованого за підтримки Thompson Reuters, ми опрацювали тижневий доробок 14 популярних інтернет-видань області*. Загалом до моніторингу потрапило понад 2 тисячі матеріалів, аналіз яких спонукає до думки: журналісти регіону припускаються використання маніпуляцій та фейків у новинних чи публіцистичних матеріалах внаслідок власних помилок та недогляду або ж надаючи майданчики для публікації немаркованої політичної реклами, кількість якої з наближенням місцевих виборів тільки зростатиме.
Загалом тема місцевих виборів фігурувала в 45% матеріалів з елементами маніпуляцій, та у 25% текстів, що містили фейки. Особливістю регіону можна назвати й вельми високий відсоток дезінформації, поширеної через помилки або свідоме перекручування фактів з боку журналістів. Таких матеріалів виявилося майже 47% із загального числа новин з наявними фейками / маніпуляціями.
Пальчевський, тендери і Велике будівництво
З наближенням місцевих виборів у медійному просторі країни, і Кіровоградська область тут не виняток, побільшало маніпулятивних матеріалів. Немаркована реклама, якої ми налічили трохи менш ніж половину всіх “відмічених” текстів, “пришвидшення” за програмою Великого будівництва, якого насправді не було, та банальне бажання журналістів видати бажане за дійсне, не надто розбираючись у специфічній термінології.
Як ми вже згадали, найбільше (5 з 11) матеріалів з маніпуляціями стосувалися місцевих виборів та були, по своїй суті, звичайною політичною рекламою. Зокрема, матеріали "Всеукраїнська партія "Перемога Пальчевського" всерйоз і надовго – Андрій Пальчевський" і "Андрій Пальчевський наполягає на введенні муніципальної надбавки до пенсій" видання “Кіровоград 24” не містять жодного маркування, хоча є політрекламою кандидата на посаду Київського міського голови Андрія Пальчевського та його іменної політичної сили.
Ще однією доволі поширеною маніпуляцією, розтиражованою медіа з подачі Служби автомобільних доріг України, стали матеріали про буцімто прискорення робіт на ділянці дороги Кропивницький – Кривий Ріг, внаслідок чого об’єкт завершать до кінця поточного року. Відповідна дорога є частиною траси Н-23, ремонт якої був анонсований у програмі Президента України "Велике будівництво". У матеріалах CBN "Темпи прискорюють: дорогу Кропивницький – Кривий ріг здадуть до кінця року" та "Підрядники прискорюють ремонт дороги Кропивницький – Кривий Ріг – Запоріжжя” від "Без купюр" підрядну організацію "Онур Конструкціон Інтернешнл" представляють читачеві як фірму, яка за власним бажанням докладає більше зусиль, ніж потрібно, що сприяє, по суті, перевиконанню поставлених завдань. Насправді, відповідно до підписаного між приватниками й замовником договору, ремонтні роботи на відповідній ділянці й мали завершитися до кінця року, тож жодних додаткових навантажень компанія не зазнає.
Трапляються в матеріалах місцевих ЗМІ й маніпуляції, спрямовані на покращення іміджу чинного керівництва міста. Водночас журналісти не лише припускаються фактологічних помилок, а й використовують маніпулятивні заголовки. Прикладом такого матеріалу є новина "Місцева влада Кропивницького найбільше інвестувала в капітальний ремонт доріг" від видання “Кіровоград 24”. У самому заголовку медійники вдалися до узагальнення, зосередивши увагу читачів на тому, що місцева влада щось робить найкраще / найбільше, а отже, заслуговує на довіру та позитивне сприйняття. У самому ж тексті журналісти вивели Кропивницький на перше місце за показником витрат на проведення капітальних ремонтів дорожньої мережі міста. Насправді ж за відповідним показником місто займає друге місце, а всього в дослідженні вивчається більш ніж пів десятка різноманітних параметрів, у яких позиції обласного центру Кіровоградської області далекі до першої трійки.
Ну і звісно ж – помилки журналістів, що призводять до неправильного трактування першоджерела інформації. Сплутавши очікувану вартість закупівлі із сумою угоди, підписаної внаслідок проведених торгів, журналісти видання "Прожектор" своїм матеріалом "На Кіровоградщині збираються реконструювати школу за понад 8 мільйонів гривень" ввели в оману читачів, закцентувавши увагу на сумі, що може бути суттєво зменшена після тендеру.
Фейки як результат помилок журналістів
Три чверті виявлених під час моніторингу фейків потрапили до новинної стрічки ЗМІ області внаслідок неуважності та вільного трактування з боку журналістів інформації, отриманої в першоджерел. Так, матеріал видання "Голос громади. Новини Олександрійщини" "На Кіровоградщині виявили понад 90 кг неякісних ковбас" є, по суті, копіпастом новини, оприлюдненої Держпродспоживслужбою в Кіровоградській області. От тільки в інформації, поданій першоджерелом, йшлося про ковбасну продукцію вагою 83,2 кг (а не 90, як у заголовку новини) та молоковмісну продукцію загальною вагою 10 кг. Фейк з'явився через фактологічну помилку журналістів.
Інший фейк виявлено в матеріалі "Цьогоріч у Кропивницькому – рекордна кількість першокласників" від видання "Рідний край". Твердження, закладене в назві матеріалу, не лише ніяк не пояснюється в самій новині, а й не відповідає дійсності. За інформацією, яку озвучила безпосередньо начальниця управління освіти Лариса Костенко, за останні кілька років кількість першокласників, навпаки, зменшилась.
Єдиний випадок "політичного фейку" було зафіксовано в матеріалі видання "Рідний край" – "Андрій Табалов. Треба багато чого зробити, і разом нам вдастся успішно розбудувати наш край". Джерелом неправдивої інформації тут є безпосередньо сам секретар міської ради Кропивницького Андрій Табалов та, зокрема, такі його слова: "Наприклад, фракцiя "Самопомiч" складалася з трьох людей. Нинi такої фракцiї немає, i всi її депутати перейшли до трьох iнших фракцiй. Партiї "БПП" також зараз не iснує. Одна депутатка вже встигла побувати у фракцiї "Голос", а потiм знову повернулася до "Європейської солiдарностi". Iз фракцiї Ляшка троє людей "розбiглися" по рiзних фракцiях".
Йдеться про депутатські фракції, що діють у міській раді, і, як нам вдалося з’ясувати, висловлювання пана секретаря, яке опубліковали журналісти, не відповідає дійсності. Зокрема, за інформацією офіційного сайту ради та власне самих депутатів, фракції "Самопоміч" та Радикальної партії Олега Ляшка продовжують функціонувати, а фракції "Голос" у міській раді взагалі не існує.
Інформпортали, що мають редакції поза межами обласного центру, менше маніпулюють
Серед іншого до списку сайтів, статті яких проаналізовано, потрапили видання міст обласного значення Кіровоградської області – Олександрії, Світловодська та Знам’янки. Проаналізувавши їхній контент, ми виявили цікаву тенденцію. Усі ці видання цілком очікувано зосереджені на новинах власного міста. Більша половина публікацій є передруками офіційних пресрелізів, повідомлень із сайтів органів місцевого самоврядування або офіційних повідомлень державних установ різного рівня. З огляду на це журналісти обачніші в трактуванні поданої інформації та часто не надто видозмінюють навіть заголовки. Ілюстративними для цієї тенденції є новини видання "Komora.info" ("За минулу добу на Кіровоградщині ліквідовано 26 займань у екосистемі") чи "Голос громади. Новини Олександрійщини" ("Підприємця з Кіровоградщини оштрафували на 17 тис. грн за недотримання карантинних вимог). Обидва матеріали використовують мінімально змінену інформацію, отриману від офіційних джерел, що відповідає загальній тенденції для подібних видань.
Оцінювання маніпуляцій, прогноз і рекомендації на передвиборчий період
Першоджерелом значної частини дезінформації на Кіровоградщині є переважно самі журналісти. Вони припускаються помилок, неточностей і узагальнень, що спотворюють подану ними інформацію. У зв’язку зі збільшенням кількості інформприводів ми прогнозуємо й збільшення кількості помилок та маніпуляцій. Виправити ситуацію може відмова від практики гонитви за щоп’ятихвилинним наповненням стрічки новин інформацією, у якій немає часу розбиратись.
Спостерігається збільшення навколополітичних публікацій – як маркованих відповідно до чинного законодавства, так і замаскованих під новинні матеріали. З огляду на старт офіційної виборчої кампанії ми прогнозуємо збільшення кількості як маркованої, так і прихованої, немаркованої політичної реклами.
Особливу увагу журналістам варто звертати на озвучені політиками, членами їхніх команд та "лідерами думок" тези, перевіряючи їх на наявність прихованих маніпуляцій.
Що ж до "коронавірусних фейків", збільшення їхньої кількості варто очікувати в період після офіційної заяви МОЗ про старт в Україні другої хвилі поширення COVID-19. Суттєвого зростання маніпуляцій на цю тему, однак, очікувати на Кіровоградщині не варто.
У непростий передвиборчий період радимо журналістам довіряти лише надійним джерелам інформації. Перевіряйте отримані дані на достовірність. Шукайте підтвердження фактів від двох-трьох не пов’язаних між собою джерел.
Відмовляйтеся від клікбейтних заголовків та новин, що складаються з одного речення. Завжди намагайтеся подати читачеві не лише факт / подію, але й фідбек. Це підвищить довіру аудиторії до вашого видання та вбереже від публікації беззмістовної інформації.
У новинних матеріалах уникайте узагальнень, емоційних епітетів і безпідставних звинувачень чи вихвалянь. У передвиборчий період від якісної роботи журналістів як ніколи залежить подальша популярність видання та довіра нього аудиторії.
*До вибірки потрапили всі матеріали, що вийшли в 14 популярних виданнях протягом 31 серпня – 6 вересня. До переліку проаналізованих видань потрапили: "Гречка" (https://gre4ka.info), CBN (https://cbn.com.ua), "Точка доступу" (https://dostyp.com.ua), "Без купюр" (https://www.kypur.net), DOZOR (https://dozor.kr.ua), Перша електронна газета (https://persha.kr.ua), Прожектор (https://projektor.com.ua), "Рідний край" (https://rk.kr.ua), АкулаMedia (http://akulamedia.com/), Кіровоград24 (https://kirovograd24.com/), "Олександрійський тиждень" (http://ot.kr.ua), "Голос громади. Новини Олександрійщини" (https://golosgromadu.info), "Світловодськ" (https://svetlovodsk.com.ua), Komora.info (https://komora.info).
З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.
** Проєкт реалізується ГО "Інститут масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у межах програми підтримки незалежних ЗМІ в країнах Східного партнерства за підтримки Міністе́рства закордонних справ і в справах Співдружності націй Великої Британії.
Павло Лісниченко, проєкт INFOCRIME.Кропивницький
Help us be even more cool!