ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Лише 28% українських онлайн-медіа мають прозорі редакційні політики – дослідження ІМІ

06.10.2021, 15:00
Фото - dreamstime.com
Фото - dreamstime.com

Лише 28% провідних загальнонаціональних онлайн-медіа оприлюднили редакційні політики на свої сайтах. Зокрема, це такі медіа як: “Українська правда”, РБК-Україна, НВ, Ліга, Радіо Свобода, Суспільне, Бабель, Обозреватель, 24 канал, УНІАН, Телеграф, Главред, “Экономические новости” та Depo.ua. 

Інститут масової інформації продовжує публікувати результати свого дослідження прозорості 50-и найпопулярніших українських онлайн-медіа. Першу частину дослідження (щодо оприлюднення контактних даних редакції, імен керівника та власника) читайте тут

Дослідження встановило, що 33 видання, які увійшли до вибірки (а це 66 %) взагалі не оприлюднили (або не мають) редполітик і ще троє (6 %) оприлюднили часткові формулювання. 

Порівняно з минулим роком, покращили свою прозорість, оприлюднивши редакційні політики на сайтах, такі видання: НВ, Ліга, Суспільне, Обозреватель, 24 канал, УНІАН, Телеграф.

Редакційна політика - це опис того, як медіа створює контент, тобто як на практиці бачить утілення професійних стандартів журналістики (повноти, збалансованості інформації, відокремлення фактів від коментарів, перевірки джерел та посилання на них, неупередженості, виправлення помилок в матеріалах та ін.). Не можуть вважатися описом редполітики твердження “ми є незалежним медіа”, “ми пишемо про жінок/чоловіків/культуру”, “намагаємося сприяти демократії / боротьбі з корупцією” і т.п., оскільки дані твердження відповідають на питання яким є це медіа або для чого воно працює, але не на питання як саме воно створює контент з професійної точки зору. Незалежність медіа від зовнішніх впливів ще не гарантує неупередженості його матеріалів. Теоретично медіа може задекларувати, що його редполітикою є Кодекс етики українського журналіста чи, умовно, редакційні настанови ВВС, але поки що жодного такого прецеденту не було. Очевидно, що в кожного медіа є своя специфіка, яка відображається в редакційній політиці, якщо така є, і тоді вона в кожного індивідуальна. Припускаємо, що в окремих медіа редполітики наявні, хоч і не оприлюднені, але нами досліджувалася саме їхня прозорість, відповідно, всі медіа без оприлюднених редполітик отримували “0” балів. Якщо було оприлюднено повноцінну редполітику - “1” бал, а в разі, коли оприлюднено на сайті лише якісь мінімальні формулювання - “0,5”.

Звертаємо увагу, що від року до року ІМІ досліджує не список одних і тих же 50 онлайн-медіа, а 50 найпопулярніших новинних онлайн-медіа, що продукують власний новинний контент. Тобто досліджуються топ-медіа, а від року до року певні медіа можуть випадати зі списку, а певні додаватися.

Минулого року повністю прозорих в частині редполітики медіа було лише 8 з 50-и (тобто 16 %), а в частині мінімально сформульованих редполітик (частково прозорими) були 2 медіа (4%). Жодних редполітик не було оприлюднено минулого року у 80% досліджуваних медіа, що явно більше на теперішні 66 %. Тобто відбувається покращення ситуації з прозорістю редполітик, але воно може бути зумовлене двома факторами: як підвищенням прозорості конкретних медіа, так і тим, що аудиторія може віддавати перевагу більш прозорим онлайн-медіа, роблячи їх популярнішими, що спричиняє їхнє потрапляння в наше дослідження.

У низки медіа редполітика нібито наявна, проте насправді її немає. Наприклад, на сайті Zaхid.NET є окрема сторінка щодо редакційної політики, але її наповнення не є редполітикою за змістом відповідно до її сутності, яку ми описували в цьому тексті вище. Українська служба ВВС на своєму сайті містить короткий опис редполітики, який відсилає до низки документів на основному сайті, тобто британського офісу ВВС, де все викладено англійською мовою, але при цьому ще й низка посилань не працюють. З огляду на це, українська служба ВВС отримала 0,5 бала за прозорість редполітик, як і минулого року. 

Нагадуємо, що досліджувалися такі 50 найпопулярніших медіа за даними Similar Web: Pravda.com.ua, Korrespondent.net, Rbc.ua, Censor.net.ua, Nv.ua, Gordonua.com, Liga.net, Zaxid.net, Unn.com.ua, Radiosvoboda.org, Espreso.TV, Ukrinform.ua, Bykvu.com, Slovoidilo.ua, Hromadske.ua, Zn.ua, suspilne.media, Babel.ua, Tsn.ua, Obozrevatel.com, 24tv.ua, Politeka.net, Znaj.ua, Unian.net, vgolos.com.ua, Segodnya.ua, Gazeta.ua, Glavcom.ua, vesti.ua, Ukranews.com, telegraf.com.ua, golos.ua, Kp.ua, Apostrophe.ua, Hvylya.net, From-ua.com, prm.ua, Interfax.com.ua, glavred.info, Fakty.ua (сайт газети), Comments.ua, Focus.ua, antikor.com.ua, Ictv.ua, Podrobnosti.ua, Bagnet.org, enovosty.com, www.bbc.com/ukrainian, racurs.ua, depo.ua. Не включалися в дослідження популярні сайти, якщо вони були агрегаторами, які не розміщують власних новин, іноземними медіа або доступ до них було заблоковано як санкції на підставі указу президента.

Надалі ми також розповімо про прозорість провідних онлайн-медіа в частині їхніх фінансів та зазначення джерел запозичення / авторів фото в матеріалах.

Liked the article?
Help us be even more cool!