ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Хто проти Садового? У львівських онлайн-медіа стартувала виборча кампанія

На 25 жовтня в Україні призначено місцеві вибори. Про що це свідчить? Про те, що липень і подальші місяці заповідаються бути дуже гарячими. Адже і місцеві, і загальноукраїнські політичні сили будуть намагатися завести свої команди у місцеві ради та вибороти посади міських голів. І це, безперечно, вплине на контент медіа. На телебаченні, в друкованих та онлайн-виданнях вже розпочався парад кандидатів. Львів — не виключення. 

Ми проаналізували контент п’яти інтернет-видань, популярних у регіоні (Zaxid.net, Вголос, Твоє місто, Львівський портал та Варта1) з 6 по 10 липня, щоби зрозуміти, кого з політиків піарять, а проти кого застосовують прийоми контрагітації. За цей час ЗМІ опублікували 1500 новин, з яких лише дев’ять можна назвати такими, що містять ознаки замовності (це менше 1%). Дві з них стосувалися кандидата в мери Ігоря Васюника, один — осередку “Європейської солідарності”, ще один — координаторів “Варти”, зокрема Валерія Веремчука. Чотири публікації із ознаками замовності були спрямовані проти чинного мера Андрія Садового, в одному критикували представників “Голосу”, зокрема Наталію Піпу. Якщо говорити про позитивні матеріали з ознаками замовлення, половина стосувалася партійних осередків, половина — конкретних кандидатів, але це поодинокі матеріали. В цілому ж про політиків писали значно більше, іноді на межі порушення стандартів. У місцевих медіа було чимало контрагітації, що вписується в редакційну політику окремих видань. Цікаво і те, що загальноукраїнські політичні сили майже не піаряться в місцевих медіа — чи то ще зарано, чи то їх не дуже цікавить місцевий політичний простір.

Моніторинг засвідчив, що місцеві політики включилися у виборчу кампанію. Це видно і з білбордів у місті, і з телевізійних ефірів, і з контенту інтернет-видань. Діючого мера в медіапросторі майже не видно, натомість активізувалися політики, що збираються поборотися за посаду міського голови. Зокрема, Ігор Васюник, який ще в червні заявив, що балотуватиметься. Одна з фішок його кампанії — ідея про безкоштовний громадський транспорт у Львові, про що він невпинно нагадує і на білбордах, і в новинах “Львівського порталу”. Цілий лонгрід про перспективи безкоштовного транспорту, якщо львів'яни оберуть міським головою саме Васюника, подано і у розділі новини, і як статтю. 

На тому ж ресурсі політик висловився про можливий продаж львівської залізничної лікарні, нагадав про власні заслуги в тому, що заклад досі функціонує та звернувся до Наглядової ради “Укрзалізниці” з закликом припинити руйнувати лікарні залізниці. Жодної конкретики в матеріалі, жодної іншої інформації чи коментарів не було. 

Також був помітний піар координаторів “Варти”. В червні представники громадської ініціативи “Варта” оголосили про те, що на базі фейсбук-спільноти “Варта1” буде організовано політичну партію “Варта”, що вочевидь боротиметься за представництво в міській раді Львова. Партію ще не зареєстровано, втім її координатори Валерій Веремчук та Ігор Зінкевич активно присутні в медійному просторі, зокрема в стрічках новин інтернет-видання varta1.com.ua. Так, на сайті пропіарили соцмережі спільноти “Варта1”. Аргументація логічна: “це спільнота активних та небайдужих людей, які надалі не залишаються осторонь важливих подій у місті та країні й намагаються інформувати Вас про найголовніші та найоперативніші події. Час не стоїть на місці, тому задля Вашої зручності ми створили акаунти у різних соціальних мережах, щоб Ви могли слідкувати за оперативними новинами з життя нашого міста та України вцілому”. З огляду на те, що спільнота йде в політику, можна передбачити, що ці канали використовуватимуть для передвиборчої кампанії. Згадали про діяльність Веремчука як депутата, зокрема те, що він приєднався до заклику скликати позачергову сесію. А новина про допомогу львівським лікарням виглядає як піар, хоч в тексті Веремчук позиціонується як волонтер, керівник «Народної Самооборони» Львівщини та координатор «ВАРТИ». Цитують в матеріалі і Ігоря Зінкевича, який наголосив, що “наш принцип — допомагати лікарям не лише в час епідемії, а завжди. Дякую колезі Валерію Веремчуку, волонтерам, які не стоять осторонь проблем наших лікарів”. В новині про добре діло координатора “Варти” немає позиції медиків, хіба що згадки про те, що, за словами очільника Львівської клінічної лікарні швидкої медичної допомоги Олега Самчука, матеріальна база закладу потребує оновлення. Це все дає підстави говорити про ознаки замовності цього матеріалу. 

А “Вголос” передрукував допис у фейсбуці нардепа від “Європейської солідарності” та, вочевидь, кандидата в мери Львова Олега Синютки, в якому той компліментарно висловився про діяльність фракції в міськраді: “Добре, що депутати від “Європейська Солідарність” у Львівській міській раді не дають міській владі залазити в бездумні борги, а по суті-розкрадати кошти”. Нардеп пише про майже ідеальну партію, яку можуть обрати львів'яни — це і є весь інформаційний привід новини, що також свідчить про можливу замовність.

Чимало матеріалів спрямовані проти чинного мера Львова, Андрія Садового. Вони зосереджені на “Вголосі”, для якого критика мера — звична редакційна політика. Значну частину матеріалів зі шпильками в бік Садового “Вголос” зробив на основі виступів гостей “Народного толк-шоу” на каналі НТА. Привід був помітний — 7 липня під час програми ведучі заявили про тиск з боку міської влади і вийшли в ефір зі зв’язаними ланцюгами руками. В ефірі токшоу показали сюжет про боротьбу за приміщення колишнього клубу “Пікассо”, який трактували “як використання мером Львова Андрієм Садовим адмінресурсу, щоби тиснути на незручні ЗМІ”. НТА планували організувати в приміщенні молодіжний телецентр, проте міська адміністрація заявила про власні плани на нього та організувала перевірки. Міську владу і безпосередньо Садового з цього приводу розкритикували гості цього і іншого проєкту каналу “Говорить великий Львів”, зокрема Любомир Мельничук зі “Свободи”, письменниця Лариса Ніцой тощо. Гості цих програм згадували меру і інші гріхи, зокрема, співпрацю з олігархами.

Критикували мера і в місцевому осередку “Укропу”, де заявили, що Садовий неправильно діяв під час карантину, не мав жодної стратегії і діяв на догоду громаді, не взяв на себе відповідальності і сам порушував правила. Новина, що складається з одного критичного коментаря депутата, не відповідає стандартам і містить ознаки замовності. Аналогічні зауваження є і до коментаря Маркіяна Лопачака з критикою дій мера, подана як повноцінна новина. 

Яскравими зразками контрагітації є матеріали, в яких критикуються дії Андрія Садового як міського голови у питанні вирішення сміттєвої кризи. Мовляв, краху зазнали наміри міської влади збудувати сміттєпереробний завод і власне саме Садовий винен в тому, що за три його мерські каденції господарка міста була занедбана. Ще в одній публікації повідомили, що місцеві мешканці виграли суд і будівництво “заводу” буде зупинено, а медіа, що належать меру, поширюють неправдиву інформацію. Позиції другої сторони в цій контрагітації очевидно немає. 

Вголос трохи поагітував за ВО “Свободу”, розмістивши в розділі новини фрагмент інтерв'ю з лідером гурту “Гайдамаки” Олександром Ярмолою, який назвав керівників “Свободи”, зокрема Андрія Іллєнка та Руслана Кошулинського, “дуже притомними” та такими, що можуть принести користь. 

Крім Садового, є у “Вголосу” й інші політики, ставлення до яких підкреслено критичне. Хоча в матеріалі зазначено, що з депутаткою намагалися зв'язатися, заголовок “Не хоче казати правду? Журналісти не змогли поспілкуватися з нардепкою “Голосу” Піпою про скандальне голосування у Раді” є маніпулятивним. Очевидне упереджене ставлення до депутатки від “Голосу” Наталії Піпи і порушення стандарту відокремлення фактів від коментарів. Те, що депутатка не взяла слухавки, коли їй телефонували ведучі “Народного толк-шоу” на телеканалі НТА, позиціонували як небажання спілкуватися. Крім того, в новині зазначили, що медійники хотіли поспілкуватися з кількома нардепами-львів'янами з “Голосу”, “аби дізнатися, чому вони так голосували, чому голосували синхронно з ОПЗЖ. Складається враження, що хтось комусь за щось був винний, бо для львів’ян це стало шоком, бо їхня позиція у плані ЗНО є дещо іншою від позиції окремих депутатів”, але дзвонили лише Наталії Піпі і з цього зробили висновки про те, що вона приховує правду. Закиди до депутатки були помічені на ресурсі і раніше (її називали “аферисткою” та “Гретою Тунберг по-львівськи”), тому можна говорити про упередженість у ставленні до окремої політикині. 

Марина Довженко, регіональна представниця Інституту масової інформації (ІМІ) у Львові.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО “Інститут масової інформації” та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.


Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!