ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Гендерний баланс на тлі війни. Моніторингове дослідження в третьому кварталі 2023 року

25.09.2023, 12:00
Яна Машкова

Присутність жінок у публікаціях медіа протягом 19 місяців лишається меншою, ніж присутність чоловіків. Нині більшість матеріалів стосується війни та її наслідків, і в цих темах місця для жінок не завжди є досить.

ІМІ провів моніторингове дослідження гендерного балансу в українських онлайн-медіа. Результати дослідження показали, що станом на вересень 2023 року жінки як експертки найчастіше коментують економіку, бізнес, міжнародну тематику та погоду. Лише 16% експертних коментарів припадають на жінок-експерток, водночас чоловіки коментують у 84% випадків.

Експертки онлайн-медіа України

У третьому кварталі 2023-го жінки-експертки коментували 16% матеріалів, свідчать дані дослідження ІМІ. Це на 2% менше, ніж зафіксовано моніторингом у першому кварталі цього року. Найчастіше по коментарі до експерток звертається редакція “Суспільного” – 43% випадків. Значно менше експертні коментарі жінок цитують “Кореспондент.net” (7%) та “Гордон”  (8%). Найчастіше жінки коментують економіку – 16% усіх коментарів експерток. Також жінки коментують міжнародну тематику (13,3%), погоду (13,3%), кримінальну хроніку, ДТП і надзвичайні ситуації (12%) та теми, дотичні до війни (10,7%).

Найчастіше економічні коментарі експерток публікують РБК-Україна, УНІАН, “Кореспондент” та “Гордон”. У моніторинговий період здебільшого траплялись експертні коментарі першої віцепрем’єр-міністерки – міністерки економіки України Юлії Свириденко. Відповідні матеріали стосуються теми українського зерна, яке експортують через порти Хорватії. 

Окрім того, медіа поширюють експертну думку директорки-розпорядниці МВФ Крісталіни Георгієвої, яка коментувала вплив війни в Україні на світову економіку 

Також траплялися коментарі локальних експерток з фінансів щодо місцевих бюджетів:

У матеріалах, що стосуються міжнародної тематики, під час моніторингового періоду найактивніше цитували “Українська правда” та Цензор.Нет. Цю тему коментували іноземні політикині: президентка Косова Вйоса Османі, голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн, мерка данської столиці Копенгагена Софі Хесторп Андерсен, віцепрезидентка США Камала Гарріс та заступниця речника Пентагону Сабріна Сінгх. У їхніх коментарях ішлося не лише про локальні політичні рішення окремих держав, а й про питання міжнародного значення.

Коментарі експерток на тему погоди найчастіше траплялися на УНІАН, РБК-Україна та NV. Лідерка з кількості згадок – синоптикиня Наталка Діденко.

Найбільше матеріалів з експертними коментарями жінок опубліковано на “Суспільному”. Це пов'язане з кримінальною хронікою, ДТП та надзвичайними ситуаціями, щодо яких журналісти брали ексклюзивні коментарі в речниць поліції та прокуратури.

Серед матеріалів про війну лише 10,7% таких, де присутні коментарі експерток. Публікації, де жінки коментують воєнні події, зафіксовано на сайтах: ТСН, УНІАН, “Суспільне”, “Гордон”, Цензор.Нет, NV. Найпопулярнішими спікерками в матеріалах є заступниця міністра оборони України (нині вже колишня) Ганна Маляр та керівниця Об'єднаного координаційного пресцентру Сил оборони півдня Наталія Гуменюк. Вони коментували переважно контрнаступ та обстріли російською армію мирних територій України.

Експерти ІМІ також зафіксували, що жінки коментують поодинокі матеріали, які стосуються політики, освіти, прав людини, здоров'я та екології.

Героїні онлайн-медіа України

Присутність жінок як героїнь журналістських матеріалів становить 18,5%, водночас у 81,5% героями матеріалів є чоловіки. У порівнянні з попереднім дослідженням показник присутності героїнь зменшився на 4,5%. Найбільше матеріалів про жінок трапляються в таких медіа: ТСН (28%), Цензор.Нет (27%) та “Суспільне” (26%). Водночас найменший відповідний показник зафіксовано в новинах РБК-Україна (6%) та NV (4%).

Найчастіше жінок як героїнь згадують у матеріалах про шоу-бізнес, український та іноземний, – 25,4%. Тобто це кожна четверта новина, де йдеться про жінок. Традиційно найбільше згадок про селебріті публікує сайт ТСН та трішки менше УНІАН і “Кореспондент.net”.

Такі матеріали стосуються особистого життя жінок, пліток та лукізму, навіть коли йдеться про публічні заходи. Як раніше писав ІМІ, медіа продовжують дискримінувати жінок за гендерною ознакою, зокрема й засуджуючи їх за одяг та зовнішність.

Майже кожен шостий матеріал, де жінка була героїнею публікації, стосується кримінальної хроніки або нещасних випадків – 15,7%. Жінки в таких матеріалах представлені як коригувальниці, колаборантки або жертви злочинів. Найбільше матеріалів на цю тему підготували журналісти “Суспільного” та “Главкома”.

У матеріалах, що стосуються війни (14,9%), жінки згадувалися як родички загиблих військових або як постраждалі від наслідків обстрілів росіянами мирних територій України.

Серед політичних новин 12,7% таких, що розповідають про жінок. У моніторинговий період найбільше повідомлень стосувалися голови Антимонопольного комітету України Ольги Піщанської, яка подала до Верховної Ради заяву про звільнення.

Також трапляються згадки про першу леді України – Олену Зеленську.

Щодо міжнародної тематики, то героїні згадуються лише в 9% новин. У цих матеріалах трапляються поодинокі згадки про європейських лідерок, зокрема про голову Єврокомісії Урсулу фон дер Ляєн та прем'єрку Італії Джорджію Мелоні, які брали участь у G-20 на саміті G7 у Японії.

Згадки про жінок як героїнь також траплялися в матеріалах життєвих історій та в поодиноких випадках про суспільство, спорт, здоров'я та права людини.

*Дослідження контенту проводилось у вересні 2023 року в 10 загальнонаціональних інтернет-медіа: ТСН, “Українська правда”, NV, Цензор.Нет, “Главком”, РБК-Україна, “Кореспондент.net”, УНІАН, “Гордон”, “Суспільне”. 

⚡️ІМІ пропонує українським редакціям, які хочуть покращити дотримання гендерного балансу, самим порахувати, скільки в них експерток і героїнь, а скільки експертів і героїв. Впевнені, що результати їх дуже здивують. Також експерти ІМІ підготували поради для редакцій, які бажають покращити дотримання гендерного балансу: 10 рекомендацій для журналістів щодо гендерного балансу.

Liked the article?
Help us be even more cool!