ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Фейки та маніпуляції накрили одеський медіапростір перед місцевими виборами

Фото – Детектор медіа
Фото – Детектор медіа

Перед місцевими виборами 2020 року в Одеській області стрімко зріс рівень медійного впливу опозиційних медіа та політиків в інформаційному просторі. Певні політики та ЗМІ, маючи на меті власні інтереси, маніпулюють інформацією, поширюють відверті фейки, які спрямовані на руйнування довіри в мешканців Півдня України до процесів євроатлантичної інтеграції та західних демократичних і фінансових інституцій. Відбувається мобілізація проросійського електорату з ностальгічними настроями. Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані в межах дослідження одеського інформаційного простору за підтримки британського фонду Thompson Reuters у партнерстві з Інститутом масової інформації*.

Були виявлені 10 політичних заяв з ознаками дезінформації та фейку, у 20 новинах знайдено маніпуляції із заголовками чи змістом, 15 повідомлень мали ознаки прихованої чи хибно маркованої реклами, або, мовою журналістів, джинси.

Виявлено тенденцію: більшість із наявних прикладів дезінформації поширюється в контексті повідомлень про нову коронавірусну інфекцію та сферу охорони здоров'я взагалі, що відповідає основним медійним трендам сьогодення й інформаційному запиту з боку суспільства. З вересня в регіоні розпочав мовлення телеканал "Odesa.Live", активізував свою діяльність сайт "Одесит.юа", ідеологічно пов'язаний з чинним мером Одеси, провокаційнішою стала стрічка новин сайту "Таймер".

Фейки і дезінформація: про що та від кого 

Основним медійним трендом в Одеській області у вересні став стрімкий вхід опозиційних політичних партій і політиків в інформаційний простір регіону. Кілька гучних заяв з ознаками дезінформації спричинили резонанс не лише в Одесі, а й на всеукраїнському рівні. Крім того, відбулися маніпуляції зі статистикою, поширювалися фейки стосовно співпраці з МВФ та навіть вигадана цитата американського президента. Деякі ЗМІ ретранслювали російську позицію щодо подій у Білорусі. Протягом зазначеного періоду використовувалися як старі, так і нові канали комунікації.

Нещодавно в деяких українських медіа повідомлялося, що засновник телеканалів "112", "NewsOne" і "Прямий" Олексій Семенов готується запустити мережу міських телеканалів у мегаполісах країни. У столиці телеканал має назву "Kyiv.live". Нардеп від "Опозиційної платформи – За життя" Вадим Столар заявив, що буде інвестором цього задуму. Судячи зі схожої назви нового одеського телепроєкту, а також з відсутності поки що свого телеканалу в політиків місцевого осередку ОПЗЖ, можна дійти висновку про спорідненість вищезазначених медіа та тотожність спонсорів.

Перед місцевими виборами відбувається мобілізація електоральної бази з антизахідною риторикою

Контент-аналіз цього нового ЗМІ показав, що значну кількість коментарів і новин присвячено діяльності народних депутатів з Одеської області Миколи Скорика та Тетяни Плачкової. Під час моніторингу встановлено випадки відвертих фейків і маніпуляцій з боку вищезгаданих політиків. Найскандальніший приклад дезінформації пов'язаний з одеситом та нардепом від ОПЗЖ Миколою Скориком, який на своїй сторінці у фейсбуці нещодавно заявив, що співробітники Українського науково-дослідного протичумного інституту імені Мечникова заразилися COVID-19 під час роботи зі зразками коронавірусу, та, за словами політика, "дотепер неясно: ці роботи вони проводили за завданням МОЗ чи Пентагону?".

Після такої заяви заступник головного санітарного лікаря Одеської області Сергій Дементьєв пояснив, що в цій лабораторії проводять дослідження зразків, відібраних в осіб з підозрою на вірус, а власне згадане зараження відбулось із занесенням інфекції одним із працівників з дому (зараження від родичів) і не пов'язане з роботою вірусологічної лабораторії.

Також у своєму пості Микола Скорик згадує, що на базі цього інституту створено Центральну референс-лабораторію міністерства оборони США, та, за його словами, абсолютно незрозуміло, з якими зразками там експериментують. "Адже повзуть чутки, що вірус мутує. І не виключено, що заразилися вони новим, ще більш небезпечним для життя людини підвидом", – натякає політик, по-перше, на штучне походження вірусу. По-друге, це повідомлення перебуває в контексті однієї з теорій змови, яка вказує на нібито американський слід у походженні вірусу. По-третє, перед місцевими виборами відбувається мобілізація електоральної бази політика та його партії ОПЗЖ з антизахідною риторикою – через залякування, створення атмосфери страху через нібито відсутність контролю з боку влади.

Згідно з результатами моніторингу, спостерігається тенденція до створення штучного протиставлення Одещини та заходу країни

Саме такі інструменти інформаційного впливу політик використовує в іншій дезінформації: "Замість зміцнення медицини ("Зе-команда". – Прим. автора) продовжує закривати лікарні та виганяти лікарів, тому що цього вимагає МВФ". У цьому разі невиправдане судження про вплив МВФ на закриття лікарень в Україні подано в такий спосіб, щоб спричинити недовіру та негативне сприйняття цієї фінансової інституції незалежно від тематики новин, у яких є про неї згадки.

Використовуючи тему здоров'я, яка, по своїй суті, є дуже чутливою для будь-якої людини, поширювала фейки й інший нардеп ОПЗЖ від Одещини, Тетяна Плачкова. У коментарі для одного місцевого медіа політикиня зазначила, що "рівень фінансування медицини цього року набагато гірший, ніж минулого, хоча тоді епідемії не було". Як свідчать показники бюджету 2020 року, витрати на медицину вищі, ніж у 2019 році, – навіть враховуючи його секвестр весною цього року.

Зі свого боку сайт "Одесит.юа" поширив фейк, оскільки в назві своєї новини зазначив, що Одеська область посіла друге місце в країні за кількістю інфікованих, проте саме в тексті повідомлення можна порахувати, що Одещина четверта згідно з такою статистикою.

За результатами моніторингу, спостерігається тенденція до створення через фейки та маніпуляції штучного протиставлення Одещини та заходу країни. Підкреслює це серія новин, присвячених скандалу із забороною брати участь у дитячому Євробаченні співакові Максиму Ткачуку. На сайті "Таймер" узагалі з використанням мови ворожнечі опубліковано новину "Мер Одеси підтримав переслідуваного бандерівцями співака-сироту з Волині". Сам Геннадій Труханов у своєму повідомленні у фейсбуці заявив, що усунення хлопця від участі в конкурсі перебуває виключно в політичній площині, та запросив молодого співака до Одеси виступити під час святкування Дня міста 2 вересня, де Ткачуку подарували квартиру.

Посилення російського впливу на інформаційний простір виявилося й у новинах про протести в Білорусі. Новина сайту "Таймер" "Близько 200 українських радикалів перебувають у Білорусі й чекають підкріплення" базується на заяві МЗС РФ, а повідомлення "Лукашенко: Україна керує протестними акціями в Білорусії" ретранслює позицію Олександра Лукашенка щодо ролі України в ескалації політичної ситуації в Білорусі.

Коментуючи події в Білорусі, відвертий фейк поширив на своїй сторінці у фейсбуці й Микола Скорик, який процитував нібито Дональда Трампа: "Коли ви капітулюєте перед натовпом, ви отримуєте не свободу, а фашизм. І це відбувається всюди". У відкритих джерелах, окрім російських ЗМІ, така цитата Президента США відсутня.

Маніпуляції: заголовки новин та недоречні порівняння

Більшість із них стосувалися невідповідності назви новини її змісту, перебільшень, оцінювань, які подавалася як фактаж, і політичної джинси. Серед основних тем можна виокремити коронавірусну інфекцію, місцеву політику та мовне питання. Маніпуляцію, а саме розбіжність між заголовком і змістом новини, виявлено в зазвичай політично нейтральному медіа "048". У новині "В Одесі нікому працювати з коронавірусними хворими" йдеться про відкриття вакансій і пошук лікарів та медсестер, але аж ніяк не про те, що в місті взагалі немає медпрацівників.

Цей випадок можна зарахувати до штучного роздмухування ситуації з новою коронавірусною інфекцією, яке медіа використовують для інтенсифікації свого трафіку.

Маніпулювали в повідомленнях з коронавірусною тематикою й кореспонденти видання "Таймер". У новинах "Одеська область і Галичина – в МОЗ назвали найбільш "коронавірусні" регіони країни" та "Одеська область випередила Галичину з розповсюдження коронавірусу" згадуються показники рівня інфікування в різних регіонах країни, проте в заголовках порівнюється саме Одещина та кілька регіонів Західної України, які фігурують під єдиним топонімом "Галичина", хоча вже саме в тексті новин ідеться про те, що показники в Києві та Харківській області ще вищі, ніж на півдні та заході країни. Крім того, відчувається певна тенденційність у використанні історичних назв і тенденції до протиставлення Одещини Західній Україні, з огляду на те що суть новин узагалі не відповідає їхнім заголовкам.

Окремо слід зазначити, що сайт опублікував маніпулятивну новину під назвою "Денисенко-Філарет називав COVID-19 божою карою за гомосексуалізм, але захворів сам", вочевидь іронізуючи над ситуацією.

Ще одна новина, яка перебуває в контексті виявленого конструювання штучного протиставлення на рівні "Одещина – Західна Україна", знову ж таки вийшла на сайті "Таймер": "Львівський активіст позбавив російську мову в Одесі статусу регіональної". У ній ставиться акцент саме на регіональній належності позовника до суду, роздмухується негативне сприйняття Львова та підкреслюється емоційне відчуття того, що одеситів через вирок суду позбавили мови та самоідентифікації. Ще емоційнішого забарвлення та впливу набуває ця новина під час згадки про дітей: "200 тисяч школярів стали вчитися українською мовою замість російської". У новині присутній коментар "уповноваженого із захисту української мови Тараса Кременя".

Коронавірус, мовне питання та права людини – основні теми маніпуляцій у місцевих ЗМІ

Такий інформаційний кейс активізував проросійськи налаштовані політичні партії та політиків, які зробили серію заяв. Микола Скорик у своєму пості маніпулює нібито встановленим фактом, що це рішення "продавила" чинна центральна влада, яка наразі, очевидно, перетинається з електоральним полем ОПЗЖ в Одесі й тому отримує свою частку фейків з боку нардепа.

Продовжує інформаційно бити по новій адміністрації і сайт "Таймер". Назва новини "У Зеленського поскаржилися на вибірковість російських санкцій" спрямована на маргіналізацію та приниження українського Президента на тлі рішень російського уряду: нібито він жаліється на вживані в РФ санкції. Хоча в самому повідомленні немає й натяку на жалощі: навпаки, є згадка про те, що ці санкції мають пропагандистський характер. Поширює це медіа й фейк щодо експрезидента Грузії: "Саакашвілі спостерігав за побиттям і тортурами ув'язнених – екссоратник Порошенка". Ця новина спирається лише на коментарі Давида Жванії. Інших доказів журналісти не надали.

У контексті конструювання міжрегіонального протиставлення поширюється оціночне судження Андрія Пальчевського в коментарі з ознаками політичного замовлення сайту "Одеса-медіа": "До речі, ви звернули увагу, що в першу чергу традиційно російськомовні області вимагають від Банкової дотримання інтересів українців?". Лексика цієї заяви містить мову ворожнечі.

Маніпулює в цьому ж напрямі й сайт "Одесит.юа", який у своїй новині, присвяченій святкуванню Дня міста, зазначив, що співака Максима Ткачука не допустили до дитячого Євробачення через виконання пісні "Смуглянка", хоча офіційно це не так. Як розтлумачили в НТКУ, відмова в реєстрації відбулася через нещодавню участь Максима Ткачука в музичних конкурсах під егідою РФ та за її фінансування, а не через виконання певної пісні. Слід зазначити, що маніпуляція відбувається саме за допомогою підміни понять, де фігурує нібито зняття з конкурсу артиста з Волині через нещодавнє виконання відомої пісні часів війни, і спрямована на консолідацію проросійських виборців завдяки ностальгії за СРСР, ярликам "я / він свій", що зазвичай використовують деякі місцеві політики у виборчих перегонах.

Маніпуляційна новина на сайті "Одесит.юа"

Одна з найголовніших встановлених передвиборчих тенденцій – збільшення кількості немаркованої політичної реклами, яка часом містить маніпулятивні заяви політиків. Таких повідомлень виявлено 15. Як це притаманне українській політичній культурі, місцеві політики перед виборами відкривають дитячі майданчики та освітні заклади, відвідують школи, де роблять політичні заяви, але ЗМІ не маркують таких повідомлень як рекламу, хоча наявні всі її ознаки.

Дослідження виявило тенденцію до збільшення кількості порушень стандартів достовірності наданої інформації, пов'язаних з бажанням редакцій ЗМІ підвищити популярність своїх медіа. З одного боку, ці повідомлення виглядають невразливо, бо ніби не публікуються на замовлення, але з іншого – надмірна емоційність чи розбіжності заголовку та змісту новини впливають на психічний стан читачів.

Різні дослідження вказують на те, що 60% людей звертають увагу лише на назви новин. Тому важливо, щоб медіа в гонитві за рейтингами не маніпулювали свідомістю громадян. Серед прикладів таких новин можна виокремити повідомлення "Посольство США вимагає притягнути до відповідальності нападників на учасників "Одеса-прайд-2020", де в тексті новини йдеться про "звернення" та "заклики", але аж ніяк не про "вимоги". У подібних повідомленнях украй важливі точне передання думки та правильне використання лексики, бо заміна одного терміна може створити в читачів ілюзію відсутності суверенітету ухвалення рішень у всій країні взагалі.

Кілька медіа регіону написали серію новин про відставку одного із сільських голів в Одеській області із заголовками "Болградський район: Ленін переміг сільголову", "Через любов односельчан до Леніна в Одеській області звільнився голова сільради", "У Болградському районі пам'ятник Леніну "скинув" сільського голову". Але заголовки цих повідомлень і зміст новин так і не спромоглися передати сутність того, що ж таки трапилося в цьому селищі. Можна зробити висновок, що журналісти зосередилися на тому, щоб зробити назву новини комічнішою, але аж ніяк не розібратися в перебігу подій.

Подібні маніпуляційні повідомлення, як і відверті фейки в заявах політиків, мають свою доволі широку аудиторію, вони поширюються в соціальних мережах, збирають десятки вподобань та репости з боку інших ЗМІ, тому дуже важливо вчасно встановлювати дезінформацію та сповіщати журналістів про неприпустимість публікації неперевірених новин.

Висновки та майбутні очікування

Дослідження виявило основні тенденції одеського інформаційного простору, які, ймовірно, розвиватимуться і надалі:

 

  • Використання теми коронавірусної інфекції та сфери охорони здоров'я в політичній пропаганді й під час формування фейків та дезінформації.
  • Формування негативного уявлення про західні фінансові інституції.
  • Маніпуляції зі статистикою та цитування вигаданих фраз.
  • Конструювання штучного міжрегіонального протиставлення.
  • Формування в регіоні негативного ставлення до політичних протестів у Білорусі. "Затягування" України до конфлікту.
  • Використання мовного питання у виборчій пропаганді.
  • Маніпуляції з назвами новин та розбіжність назв і змісту повідомлень.
  • Збільшення кількості політичної джинси з маніпуляційними заявами політиків та кандидатів на виборні посади.
  • Інформаційний тиск на провладну партію та Президента з боку проросійських політичних сил.

 

Рекомендації:

  • Перевіряти заяви політиків у соціальних мережах перед їхньою публікацією в медіа. Такі заяви можуть містити неправдиві факти, перекручені цифри. Потрібно додавати бекграунд із підтвердженням або спростуванням такої інформації.
  • Шукати першоджерела цитат і робити власний переклад з мови оригіналу. Дослідження виявило, що маніпуляції і неточності часто містилися в перекладах з іншомовних медіа.
  • Відповідальніше ставитися до заголовків та змісту новин.
  • Уважно опрацьовувати статистику, особливо показники щодо кількості інфікованих. Інформацію про показники варто перевіряти в таких джерелах: Міністерство охорони здоров'я України та Офіційний інформаційний портал Уряду
  • Маркувати політичну рекламу в зрозумілий для аудиторії спосіб.
    Уникати мови ворожнечі.
  • Обережно ставитися до оціночних суджень.
  • Формувати згуртованішу регіональну спільноту журналістів, які могли б самостійно фільтрувати джинсу і фейки на місцевому рівні та контролювати одне одного.

*Дослідження охопило період із 31 серпня до 6 вересня 2020 року включно. Загалом було проаналізовано 1848 повідомлень у стрічках новин сайтів "Думська", "048", "Одеса.Онлайн", "УСІ", "Таймер", "Бессарабія інформ", "Пушкінська", "Одесит.юа", "Одеса-медіа", "Топор" та чотирьох телеканалів – "Думська ТВ", "Odesa.Live", 7 канал, "Перший міський". До моніторингу також потрапили кілька десятків дописів місцевих політиків у соціальних мережах.

З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.

** Проєкт реалізується ГО "Інститут масової інформації" і фінансується Фондом Thomson Reuters у межах програми підтримки незалежних ЗМІ в країнах Східного партнерства за підтримки Міністерства закордонних справ і в справах Співдружності націй Великої Британії.

Павло Колотвін, проєкт INFOCRIME Одеса

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!