ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

"Единая Россия", нещасний Ахметов, святий Медведчук. Фейки та маніпуляції в українських медіа

29.12.2021, 16:06
Ілюстрація: Pixabay
Ілюстрація: Pixabay

Експерти Інституту масової інформації проаналізували новини 22 загальнонаціональних медіа, які виходили 1–2 грудня*, і виявили там 20 фейків і 488 маніпуляцій. Попередня хвиля моніторингу фейків та маніпуляцій відбулася 7–9 вересня 2020 року. Проте, на відміну від попереднього дослідження, нинішнє не охоплює гороскопів, коментарів астрологів, тарологів, місячних календарів та іншої побутової магії, яка не має нічого спільного з новинами, але публікується в медіа. Із ними кількість фейків була б у кілька разів більшою.

Основні теми фейків – політика (вісім новин) та війна (чотири новини). Два фейки поширив самопроголошений президент Білорусі Олександр Лукашенко, ще два стосувалися псевдонаукових порад про здоров’я, по одному – медреформи, цін та підробленого масла.

Із 488 маніпуляцій більшість теж стосувалася політики (48%). А також олігарха Ріната Ахметова та його бізнесу – ДТЕК, "Метінвест" тощо – (13%), комерції та бізнесу, здебільшого це немаркована реклама (11%), економіки, фінансів, податків, цін (9%), війни (3%), ковіду та здоров’я (3%), піару ініціатив президента Володимира Зеленського, таких як Велике будівництво чи Велике озеленення (3%).

 

Дослідження охоплювало кількісно-якісний контент-аналіз матеріалів на предмет фейків та дезінформації. Метою дослідження було виявити, які наративи дезінформації поширюються в національних українських медіа та які технології використовуються для їхнього поширення.

ОГЛЯД ФЕЙКІВ

"Контрабанда зброї для мігрантів"

Почнімо з Лукашенка. На ТСН вийшла новина "Лукашенко заявив, що його хотіли вбити зі зброї, яку Україна постачала контрабандою". Сайт цитує державне білоруське агентство БелТА, яке, своєю чергою, цитує слова Лукашенка російському пропагандистові Дмитру Кисельову. Білоруський диктатор каже, що Україна "контрабандою переправляла зброю мігрантам на польсько-білоруський кордон" і що зброю хотіли використати "безпосередньо для його усунення та терористичних актів". Він додав, що навіть трапився випадок перетину зброї з окупованих територій України через російсько-білоруський кордон.

Аналогічну новину під заголовком "Лукашенко звинуватив Україну у постачанні зброї для терактів" публікує 24 канал. 

Обидва видання додали до новин бек, який не стосується теми новини безпосередньо: що Лукашенко вважає Крим російським, що українські військові просили Путіна "врятувати" Крим і таке інше. Але звинувачення України в нелегальному постачанні зброї дуже серйозне, хай навіть новинарі, які ставили його собі на сайт, вважають Лукашенка разом з його заявами недоумкуватим. У цьому разі слід було звернутися по коментар до відповідних державних органів, а не випускати голу новину в сподіванні на раціоналізм аудиторії.

Загалом українські медіа полюбляють писати новини зі слів Лукашенка без спростувань і адекватного бекграунду. Наприклад, "Українська правда" поставила новину "На польсько-білоруському кордоні вже море могил мігрантів – Лукашенко", де він каже, що "на польсько-білоруському кордоні з'явилося безліч безіменних могил біженців, але польська влада нібито приховує цю інформацію". Ні підтвердити, ні спростувати цю інформацію, перебуваючи в київському офісі, неможливо. То, може, не варто й писати таке, посилаючись на, м’яко кажучи, ненадійне джерело?

"Там масла досхочу, але фальшивого"

"Обозреватель" з посиланням на Держпродспоживслужбу в Кіровоградській області написав новину про фальсифікат масла: у продукції з етикеткою ТОВ "Богодухівський молзавод" використовували рослинні жири. Новина цілком адекватна, якби не один абзац, який редакція додала від себе: "За різними оцінками, в Україні більша частина масла – фальсифікат. Використовувати виключно молочні жири в процесі виробництва дорого, тому виробники заради економії додають дешеві рослинні жири". 

Казати, "що більша частина масла – фальсифікат" можна, лише маючи неспростовні докази. Редакція їх не наводить, як і фахівців, на чиї оцінки посилається, тому ми кваліфікуємо таке повідомлення як неправдиву інформацію.

Гола пропаганда 

РБК-Україна та "Цензор.нет" із посиланням на російське державне інформаційне агентство ТАСС публікують заяву очільника міністерства закордонних справ РФ Сергія Лаврова, в якій він начебто цитує щось, що сказали лідери західних країн. А саме нібито лідери Німеччини й Франції Ангела Меркель і Еммануель Макрон пообіцяли особисто Путіну, що Україна не ухвалить закон про перехідний період на окупованих територіях. Закон, який потрібен Україні для реінтеграції окупованих територій і в якому не зацікавлена Росія. 

До нинішньої редакції законопроєкту про перехідний період є запитання у Венеційської комісії: вона рекомендує вдосконалити й конкретизувати документ. Але жодних заяв Меркель або Макрона, де вони щось обіцяють Путіну на тему України, нам знайти не вдалося. Згадані редакції опублікували слова Лаврова, навіть не спробувавши їх перевірити, тобто поширили нічим не підкріплену інформацію в інтересах Росії.

Ще одне пропагандистське повідомлення опублікували "Вести". Вони цитують прессекретаря російського президента Дмитра Пєскова, який називає війну на Донбасі "внутрішнім конфліктом України". Так Пєсков відреагував на заяву українського президента про необхідність прямих переговорів з РФ. "Война на Донбассе является внутриукраинской, мы знаем о попытках представить Россию как участницу этого конфликта. Это не так", – цитують "Вести" Пескова. І додають, що "Песков назвал конфликт на Донбассе гражданской войной, которая была спровоцирована "известными событиями 2014 года".

Маємо аж два фейки: "громадянська війна" і "до війни призвела Революція гідності". Навіть запаковані в цитату пропагандиста вони не перестають бути фейками. В таких випадках відповідальні ЗМІ нагадали б про затриманих в Україні російських десантників, Євгена Єрофеєва та Олександра Александрова з тольятинської бригади ГРУ РФ, російського єфрейтора Віктора Агєєва, зрештою, про привезений з Росії зенітно-ракетний комплекс "Бук", яким над Донбасом збили "боїнг" влітку 2014 року.

Ще одна голослівна "новина": "Подразделения украинской армии доходят до фашизма – Лукашенко", – пишуть "Вести". "Сейчас она (армія. – Ред.), мягко говоря, очень националистична, если не сказать больше. Хотя почему "если"? Там уже некоторые подразделения, части и руководители до фашизма доходят. Я это вижу, может быть, больше, чем кто-то другой, поскольку это у меня здесь рядом, под боком", – каже диктатор. А видання цю заяву копіює, поширюючи чергове кліше російської пропаганди.

"Західне соцопитування" фейкової контори

За звітний період ми виявили шість новин, написаних на основі так званого "західного соцопитування". "Західним" його робить лише назва контори: міжнародний дослідницький центр BURI-Україна (The Belgium-Ukraine Research Institute, Бельгія). У міжнародного дослідницького центру немає притомного сайту, зате є історія вкидання фейкових соціологічних даних на користь низки проросійських політиків. Про що не раз попереджали, наприклад, "Тексти", які саме відстежують фейкові соціологічні контори. А також "Стопфейк" та Фонд "Демократичні ініціативи".

Фейкову соціологію опублікували znaj.ua, "Перший незалежний", "Вести" і "Політека". З неї ми дізналися таке:

До речі, дослідження справжніх соціологів, як-от групи "Рейтинг", станом на початок грудня показувало, що розрив між "Слугою народу" та ОПЗЖ становить 6% серед усіх респондентів і майже 7% серед тих, хто визначився. Розділяє їх у рейтингу щонайменше "Європейська солідарність".

"120 тисяч матеріалів про репресії проти Медведчука"

Znaj.ua передрукував матеріал каналу "112 Україна", в якому сказано, що "провідні зарубіжні видання світу з початку лютого видали 120 969 публікацій із критикою української влади, яка переслідує голову політради "Опозиційної платформи – За життя" Віктора Медведчука, його дружину Оксану Марченко та незалежні телеканали "112 Україна", NewsOne і ZiK". Усі 120 тисяч публікацій нам не показують, лише на 112 є посилання на деякі з них, де просто констатується факт підозри Медведчукові або інші новини на цю тему. Критики української влади там не видно. Хоча всі медведчуківські ЗМІ могли б наштампувати 120 тисяч таких повідомлень максимум за тиждень. 

"МВФ закриває українські виші"

"Перший незалежний" зробив новину із заголовком "У Харкові протестують студенти проти рішення МВФ про приєднання ХНУСА до ХНУМГ ім. Бекетова". Сайт посилається на відповідний матеріал видання "Вести", який у нас кваліфіковано як маніпуляцію. Але ПН генерує власний заголовок про "рішення МВФ" щодо українських вишів. І народжує фейк. МВФ, він же Міжнародний валютний фонд, не може ухвалювати жодних рішень щодо внутрішніх справ України. "Як відомо, цього року навесні МВФ виділив 200 млн доларів на аудит університетів. Тоді в уряді заявляли, що в їхніх планах не ліквідація навчальних закладів, а укрупнення університетів", – ідеться в новині. 

200 мільйонів доларів на підвищення якості освіти збирається виділити Україні не МВФ, а Світовий банк – це різні структури (про це можна почитати в поясненні Міністерства фінансів). За ці гроші Міністерство освіти і науки впродовж п’яти років втілюватиме проєкт "Удосконалення вищої освіти в Україні заради результатів". Серед цілей проєкту є вдосконалення мережі закладів вищої освіти. Але це крок до реформи роздутої системи вишів, а не "закриття університетів на вимогу МВФ". Проте "Перший незалежний" не встояв перед спокусою примножити наратив російської пропаганди про зовнішнє управління Україною з боку МВФ.

"Черговий медичний геноцид"

Після відставки міністерки охорони здоров’я Уляни Супрун стихли й щоденні заяви її критиків про "медреформу, яка вбиває". Але в сайту "Вести" ентузіазм ще лишився. Цього разу хтось на ім’я Алла Дуніна написав великий матеріал про "геноцид українського народу", до якого призводить медреформа. Розповідає, що "реформу провалено", а "українські лікарі їдуть на будівництво до Польщі". Наводить водночас історію аж одного лікаря-отоларинголога, який був змушений виїхати до Польщі через низьку зарплату і там помер після відриву тромбу. Але є нюанс: реформа спеціалізованої ланки, тобто поліклінік, де працюють, зокрема, отоларингологи, почалась у квітні 2020 року. А герой тексту виїхав із країни два роки тому, тобто у 2019-му. 

"Как считает Олег Панасенко, систему Семашко можно было и надо было оставить, лишь изменив принцип финансирования. К тому же эта система признана лучшей в мире", – цитує авторка експерта. Ким визнана, нам, звісно ж, не скажуть. А зміна принципу фінансування медичних послуг і є наріжним каменем медреформи. Лікарням перестали платити з бюджету за факт їхнього існування та кількість ліжко-місць, тепер виплати залежать від конкретних послуг, наданих конкретним пацієнтам. Крім того, медзаклади автономізувалися і мають змогу самостійно встановлювати зарплати всім членам колективу. Тож із запитаннями про її підвищення медикам треба йти не до міністра чи президента, а до свого головлікаря. "Вести" цього не пояснюють.

В інших двох матеріалах газета публікує коментар остеопата, який залякує людей "перекосом таза" (ні професія остеопата, ні "перекіс таза" не мають нічого спільного з доказовою медициною в Україні). І пропонує абсолютно абсурдний та не підкріплений науковими посиланнями перелік ситуацій, у яких людям начебто не можна пити воду.

"Експерти хапаються за голову"

"Політека" вирішила позалякувати аудиторію так: "Україні загрожує дефіцит: популярні продукти можуть рекордно подорожчати в 2022 році". І додала в підзаголовку:  "Експерти хапаються за голову". Експертом виявився фігурант бази псевдоекспертів, політолог Дмитро Співак, який озвучив свій прогноз в ефірі "Україна 24" (нам теж цікаво, чому економічні питання коментує політолог). Жодних обґрунтувань у новині немає.

І проста лаконічна чорнуха: "У Зеленського психічний зрив – нардеп Качний", – пишуть "Українські новини". Так, народний депутат від фракції ОПЗЖ Олександр Качний, коментуючи пресмарафон Президента України Володимира Зеленського, припустив, що Зеленський перебуває в стані гострої фази нервового розладу. І сказав це Качний в ефірі 5 каналу. Наскільки нам відомо, в Олександра Сталіноленовича (так, це його справжнє по батькові) немає відповідної освіти й компетенції ставити медичні діагнози.

ФЕСТИВАЛЬ ДЖИНСИ Й ПОЛІТИЧНОГО ПІАРУ. МАНІПУЛЯЦІЇ В УКРАЇНСЬКИХ МЕДІА

Майже половина маніпуляцій, виявлених за звітний період, стосувалася політиків та їхнього піару (48%). Деякі медіа одночасно ставили політичну рекламу різних таборів. Наприклад, на сайті "Обозреватель" виходить "цінний" коментар представника розколотого Опозиційного блоку Вадима Новинського про те, що "президент має ще два роки, щоб добитися миру на Донбасі". Того ж дня: "П’ятий Президент, лідер партії "Європейська Солідарність" Петро Порошенко жорстко розкритикував проєкт Державного бюджету на наступний рік". І закликав закласти гроші на пенсії та зарплати. Що в першій новині, що в другій – нічого, крім популізму і порожньої критики влади.

На ТСН – так само, але навпаки. Представник депутатської групи "За майбутнє" Тарас Батенко, коментуючи пресконференцію президента, пишається українською свободою слова, яка в Росії неможлива, і закидає в інфопростір необхідність другого терміну Зеленського. Бо все, що він наобіцяв, "неможливо реалізувати за один".

Там само колишній народний депутат Сергій Лещенко закликає українців пишатися тим, що в нас мінімальна зарплата вища, ніж у Росії.

Політолог Володимир Фесенко розхвалює ініціативу президента про економічний паспорт українця і його турботу про майбутні покоління, хоча сам уявлення не має, як це працюватиме.

Ще один піар партії "За майбутнє" та її лідера Ігоря Палиці в жанрі "влада повинна", цього разу – подбати про пенсіонерів. Варто нагадати, що народні депутати, навіть від групи "За майбутнє", і є влада, тож мають усі інструменти, щоб дбати про українців без пустопорожніх джинсових заяв.

На "Цензор.нет" вийшла ціла вервечка критичних до влади коментарів устами колишнього секретаря РНБО Олександра Турчинова, колишнього міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, колишнього прем’єр-міністра Арсенія Яценюка (усі колись були представниками партії "Народний фронт"), колишнього президента і нинішнього лідера партії "Європейська солідарність" Петра Порошенка. І не зовсім чітке послання представника ОПЗЖ Іллі Киви під заголовком "Якщо ти сидиш в обісраних штанах, то неважко зрозуміти, що ти обісрався", – Кива про реакцію Зеленського на плакат "Ні – політичним репресіям!". ВIДЕО".

Також "Цензор" притяг у новини пост ексміністра оборони Анатолія Гриценка, який, на його думку, вдало жартує про президента, що "полетів у космос", і депутатів, які "чогось навживалися під куполом". І критичний щодо бюджету коментар колись президентського однопартійця, а тепер самостійного політика Дмитра Разумкова, де йому не подобається геть усе.

РБК-Україна піарить народного депутата від ОПЗЖ Ігоря Абрамовича, тоді Петра Порошенка, тоді "УДАР Віталія Кличка", а тоді ставить чорнуху на київську владу (яка теж Віталій Кличко) устами псевдоексперта.   

"Гордон" піарив експрем’єра та лідера політичної партії "Українська стратегія" Володимира Гройсмана, колишнього керівника Луганської та Закарпатської областей Геннадія Москаля, який звинувачує Давида Арахамію в корупційній змові, але не наводить доказів, міського голову Києва Віталія Кличка, вже згаданого тут Авакова, Новинського та нардепа від ЄС Олексія Гончаренка. Також було приємно бачити джинсу головної лікарки Миколаївського обласного центру лікування інфекційних захворювань, депутатки Миколаївської обласної ради від партії "Наш край" Світлани Федорової. Яка, крім того, є фігуранткою Барометру свободи слова Інституту масової інформації, бо обматюкала журналістів замість відповісти на запит про інформацію.

Також помічено джинсу адвокатів міського голови Одеси Геннадія Труханова, проти якого розслідують кримінальну справу через зловживання (тут і тут).

"Еспресо" піарить ЄС новиною "Чому презЕдент бреше українському народу": "Європейська Солідарність" у Раді показала Зеленському плакати про "вагнергейт" і тисячі померлих від ковіду".

"Політека" – Новинського і заодно церкву Московського патріархату, яка "проти дискримінації, а не проти вакцин". А ще – політичну партію "Національний корпус", якій, вочевидь, нормально рекламуватися там, де рекламується путінська "Єдіная Россія" (про це пізніше). Джинса Нацкорпусу тут і тут.  

Також "Політека" аж завалена "новинами" без змістового навантаження, які генерують фігуранти бази псевдосоціологів. Працює це так: кілька балакучих голів заводять собі ютуб-канали, починають вважати себе журналістами, запрошують одне одного в гості й говорять про все на світі. А "Політека" пише з цього новини. Наприклад, Руслан Бізяєв в ефірі програми "Що далі" з Вікторією Панченко розповів, "як відбувається боротьба з олігархами". А потім уже у свою програму під назвою "Культ особистості" запросив іншого "експерта" Віктора Скаршевського, де той розповів щось про інфляцію чи багаторазове підвищення цін на газ та електрику, не спираючись ні на що, крім власних страхів перед МВФ.

Аналогічна ситуація на znaj.ua: стрічка новин майже ідентична з "Політекою".

"Перший незалежний" такий незалежний, що може дозволити собі ставити заяви партії ОПЗЖ від власного імені, наче (?) її пресслужба. Власне, інших новин, крім джинси ОПЗЖ, там майже немає. Ще Олексій Кучеренко від "Батьківщини" розповідає традиційні байки про зубожіння, ціни на газ і вплив МВФ.

"Українські новини" піарили Турчинова, Кличка, Юрія Бойка (ОПЗЖ), Світлану Федорову ("Наш край"), Новинського, Авакова, Сергія Льовочкіна (ОПЗЖ), адвокатів Труханова і голову МВС Дениса Монастирського.

Телеканал "Прямий" попри драматичне "розставання" з власником Петром Порошенком не перестав піарити ні його самого, ні депутатів від ЄС, ні дружніх політиків та блогерів-політологів. Усе заради мети: безперестанна критика президента.

Бенефіс Ахметова

Та чи інша форма піару самого Ріната Ахметова, його фонду чи його бізнесів (ДТЕК, "Метінвест" тощо) була в більшості досліджуваних ЗМІ. Справжнє ахметівське царство – сайт "Сегодня", який з ранку до ночі тільки тим і займається, що рекламує власника.

Наприклад, у новині "Очима дитини: онлайн-музей "Голоси мирних" збирає історії свідків війни на Донбасі" ми дізнаємося, що музей створив Фонд Ахметова:

 

  • Запобігання гуманітарній катастрофі на Донбасі завдяки роботі Фонду Ріната Ахметова також увійде в історію подолання подій на сході країни, врятувавши понад мільйон людей.

 

А тут фонд передає медикам 200 швидких, там само ми дізнаємося, що "пік захворюваності на коронавірус пройдено завдяки кисню Групи "Метінвест" Ріната Ахметова". 

Тут експерт Українського інституту майбутнього лобіює інтереси Ахметова в зеленій енергетиці. Так, Андрій Прокіп каже, що "дискримінаційна політика влади у зеленій енергетиці закриває Україну для іноземних інвестицій", а бекграунд новини пояснює, що 13 листопада уряд заблокував виплату боргів перед "зеленими" інвесторами з коштів цільових "зелених" єврооблігацій під державні гарантії. 15 листопада виплати отримали всі компанії, крім однієї – ДТЕК. Слідом хвилею пройшла дуже "цінна" для читача заява ДТЕК про те, що "на ініціаторів процесу блокування платежів для ДТЕК чекає позбавлення волі". Про те, що влада без кінця дискримінує підприємства Ахметова, можна почитати на дуже багатьох сайтах, і новини ці слово в слово повторюють одна одну.

Також з новин ми дізналися, що "у "ДТЕК Енерго" стурбовані безвідповідальними та панічними заявами окремих політиків стосовно роботи Луганської ТЕС", але так і не знайшли, що це за політики й що вони заявляли. Цю заяву поставили "Сегодня", "Цензор.нет", РБК-Україна, "Політека", "Перший незалежний", znaj.ua.

24 канал, посилаючись на сюжет 5 каналу, повідомив нам таке: "Допомога від "Запоріжсталь": директор Запорізької інфекційної лікарні висловлює вдячність":

 

  • "Метінвест" став одним із перших компаній, яка одразу вирушила на допомогу медикам.

 

Так, 5 канал зняв цілий сюжет про те, як бізнес допомагає лікарням із киснем, але бізнес представляють чомусь лише підприємства "Метінвесту".

Під час моніторингового періоду вийшло розслідування "Схем" про прорив колектора на Бурштинській теплоелектростанції, яка належить ДТЕК. Це потенційно небезпечне для довкілля явище. Як написали журналісти, інспекцію на територію ТЕС туди не пустили, але незалежна хімічна експертиза, яку замовив Центр продидії корупції, виявила в рідині з місця затоплення перевищення припустимої норми токсичного елементу – миш’яку. Що робить ДТЕК: розсилає по ЗМІ власну заяву про те, що на ТЕС усе нормально. І ЗМІ її ставлять без жодних запитань чи бодай коментарів розслідувачів. Заяву опублікували "Обозреватель", РБК-Україна, "Гордон", "Політека", "Сегодня" і znaj.ua,  

Святий репресований Медведчук

Якщо вірити деяким новинним сайтам, то влада тільки тим і займається, що репресує Віктора Медведчука. І не хоче вірити його мудрим порадам щодо припинення війни. Кілька прикладів нижче.

"Політека":

"Вести":

"Перший незалежний": 

Це далеко не всі новини про Медведчука і сайти, які їх публікували. Найцікавішим на цю тему є останній розділ нашого тексту.

"Нумо дружити з партією Путіна"

Частина новин про Медведчука – це не просто піар його особисто, його партії чи його бачення відносин з Росією. Іноді це пряма реклама провладної російської партії "Единая Россия".

Так, ось Медведчук робить заяву про братній російський народ на конференції, присвяченій  20-річчю з дня заснування партії "Єдина Росія", а "Політека" його цитує.

"Сегодня в России отмечается 20-летие партии "Единая Россия". Виктор Владимирович Медведчук сегодня поздравил эту партию, членов ее и граждан России, которые отдавали свои голоса за эту партию, с победой, с достижениями, которые за 20 лет Россия приобрела", – розповідає псевдоаналітик Олексій Калініченко в ефірі телеканалу "UkrLive", передають "Вести".

Також на "Вестях" хтось на ім’я Кирило Ковальчук пише таке:

"И пока Зеленский нагнетает обстановку, заявляя о войне с Россией, Медведчук даже под домашним арестом пытается улучшить отношения между странами. Сегодня, к примеру, он поздравил правящую партию "Единая Россия" с 20-летним юбилеем. И сказал очень важную вещь: "Сотрудничество "Оппозиционной платформы – За жизнь" и "Единой России" – это фундамент, который сохраняет узы между нашими народами…"

"Перший незалежний" не шифрується і пише новину із заголовком "Медведчук: ОПЗЖ і "Єдина Росія" прагнуть відновити співпрацю братніх народів". 

І ще одну: "Віктор Медведчук: Команда "Єдиної Росії" зіграла величезну роль в тому, що Росія стала одним з центрів сучасного світопорядку".

А також уже знайому заяву Медведчука про політику русофобії, де також згадується ЄдРо.

І просто пряму рекламу путінської партії: "Єдина Росія" проводить Міжнародну міжпартійну відеоконференцію "глобальні виклики XXI століття: міжпартійний вимір".

У порівнянні з цим у znaj.ua дуже скромний заголовок: "ЗМІ: "Єдина Росія" провела міжнародну міжпартійну відеоконференцію "Глобальні виклики XXI століття – міжпартійний вимір". Щоправда, в самій новині джерело не ЗМІ, а безпосередньо пресслужба партії.

Приєдналися й "Подробности", люб’язно повідомивши читачам таке: "Команда "Единой России" сыграла огромную роль в том, что Россия стала одним из центров современного миропорядка – Виктор Медведчук".

Отже, всього за 1–2 грудня на п'яти українських новинних сайтах вийшло дев'ять новин, які так чи інакше піарять провладну партію країни-агресора.

 

Моніторинг охопив 22 національних онлайн-медіа: "Обозреватель", ТСН, "Цензор", РБК, УП, "Гордон", 24 канал, НВ, "Сегодня", "Кореспондент", "Ліга", "Фокус", "Еспресо", "Політека", "Суспільне", "Вести", "Перший незалежний ТВ", "Українські новини", "Прямий", "КП в Украине", "Знай", "Подробности". 

З методологією моніторингу можна ознайомитися на сайті ІМІ.

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду "Відродження" в межах проєкту Мобілізація зусиль для вирішення викликів у медіасфері України. Матеріал відбиває позицію авторів і необов’язково збігається з позицією Міжнародного фонду "Відродження".




Liked the article?
Help us be even more cool!