ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Джинса в онлайн-медіа. Моніторинговий звіт за 3-й квартал 2020 року

17.09.2020, 13:30
Фото - pinterest.ru
Фото - pinterest.ru

Лише 11 з 50 найвідвідуваніших інформаційних сайтів не містили матеріалів з ознаками замовлення.

Такі результати моніторингу 50 найпопулярніших сайтів за рейтингом Similarweb, проведеного ІМІ.

70% матеріалів з ознаками замовлення мали політичний характер, що зумовлено наближенням місцевих виборів. Натомість замовних матеріалів економічного характеру в період моніторингу виявлено лише 15%, 8,5% припадає на матеріали лобістського чи антилобістського  характеру. На матеріали іміджевого спрямування – 6,5% матеріалів.

7,5% замовних матеріалів політичного характеру становить антипіар.

Основним замовником політичної джинси стала партія “Опозиційна платформа – За життя”, на її піар припадає 55% матеріалів із загальної кількості політичної заказухи.

15% матеріалів з ознаками замовлення припало на кандидата на посаду очільника київського міського голови Андрія Пальчевського та його партію “Перемога Пальчевського”.

Третьою політсилою, що ввійшла до трійки найактивніших замовників політичної джинси, стала партія експрезидента Петра Порошенка “Європейська солідарність” (8,5%).

7% замовних матеріалів становить піар партії “Батьківщина” та її лідерки Юлії Тимошенко.

Матеріали з ознаками замовлення політичного характеру 

Тож замовні матеріали політичного характеру експерти ІМІ розділили на 

піар та антипіар, на антипіар припало 7,5% замовних матеріалів політичного спрямування. Найбільше таких матеріалів спрямовано проти чинного мера Києва Віталія Кличка.

ОПЗЖ 

Понад половину замовних матеріалів припадає на піар партії “Опозиційна платформа – За життя”.

Більшість із них було розміщено на сайтах телеканалів, пов'язаних з Віктором Медведчуком: сайти 112 каналу, Newsone та ЗІК. Медіавласник використовує підконтрольні йому канали для просування інтересів політичної сили, до якої він входить.

Тож цілком прогнозовано, що головним спікером у матеріалах на користь ОПЗЖ став той же таки Віктор Медведчук:

Окрім підконтрольних Медведчуку сайтів, матеріали про ОПЗЖ зафіксовано на ресурсах: “Знай.юа”, “Українські новини” (https://ukranews.com/), “Багнет”, “Подробности”, “Коментарі” (comments.ua), from-ua, “Апостроф” (https://apostrophe.ua/), “РБК-Україна”, “Кореспондент”, “Політека”, vesti.ua, golos.ua.

На просування і захист інтересів Віктора Медведчука та партії працює пул експертів і коментаторів.

Наприклад, політичний аналітик, очільник Союза молодых сил Віталій Романченко заявляє, що “Медведчук прав, альтернативы “Минским соглашениям” нет”, а політиний активіст і блогер Михайло Чаплига засуджує нібито погрози Зеленського на адресу Медведчука і вказує на його слабкість та неспроможність щодо Путіна: “Зеленский уже озвучивал угрозы в адрес Медведчука, но сразу замолчал после того, как ему ответил сам президент РФ Владимир Путин”. Медіаексперт Сергій Салівон виправдовує Медведчука з історією купівлі, зі слів Саакашвілі, ним каналу ICTV: “Саакашвили и Пинчук запустили версию про Медведчука, чтобы скрыть продажу ICTV российскому олигарху”.

Андрій Пальчевський

Друге місце за кількістю розміщеного немаркованого піару посів кандидат на посаду київського міського голови Андрій Пальчевський: на його матеріали припадає 15% замовних матеріалів.

Найбільше матеріалів на його користь розміщено на сайтах “Хвиля”, “Знай.юа” та “РБК-Україна”.

Пальчевський розповідає про свою безстрашність та критикує головного конкурента – чинного мера Володимира Кличка: “Пальчевский назвал рецепт своего бесстрашия”, “Андрей Пальчевский указал на ошибки в инфраструктуре столицы и работе нынешнего мэра Киева Владимира Кличко”. Також він коментує ситуацію з рівнем захворюваності на коронавірусну інфекцію (“Пальчевский усомнился в статистике Степанова по коронавирусу”), кредити МВФ (“Пальчевский: Кредитами МВФ правительство перекрывает лишь небольшой дефицит бюджета”) і, як колись Королевська, теж  має мрію (“Андрій Пальчевський: "Вірю, що ми можемо зробити Україну великою”).

Своїх кишенькових експертів має і цей політик. Так, політолог Петро Олещук заявляє: “Рейтинг новой политсилы “Перемога Пальчевского” является весомой заявкой на формирование собственной фракции в Киевском городском совете”. Ще один політолог, Анатолій Октисюк, стоїть на сторожі інтересів кандидата в мери й запевняє, що “Перемога Пальчевського” зможе перенести свій високий київський рейтинг на всю Україну”.

Петро Порошенко та партія “Європейська солідарність”

На експрезидента та його партію припадає 8,5% замовних матеріалів. Цей показник здебільшого забезпечив Порошенку сайт його Прямого каналу. Як і інші медіавласники, Петро Порошенко активно впливає на редакційну політику свого каналу для просування своїх інтересів та інтересів своєї партії.

Проте варто зазначити, що якщо на каналах Медведчука, власне, переважно просувають самого Медведчука, то на Прямому Порошенко віддає першість іншим членам ЄС:

Порошенко не зраджує своїм меседжам “Армія, віра, мова”: “Порошенко – під Радою: Державну мову в Україні атакують на догоду Кремлю”, “Порошенко нагадав про 25-ту річницю всеукраїнської прощі до Зарваниці”.

Комерційна джинса

На матеріали з ознаками замовлення комерційного характеру припало лише 15% загальної кількості замовних матеріалів.

В умовах карантину активно розміщують свої матеріали фірми, що займаються доставленням, інтернет-сервіси, магазини:

Цікаво, що пандемія привела на ринок ще одних замовників джинси – фармакологічні компанії:

Лобізм та антилобізм

На цю категорію замовних матеріалів припадає 8,5%. Такі матеріали переважно лобіюють ухвалення або ж неухвалення тих чи інших законопроєктів. У моніторинговий період це були матеріали за ухвалення проєкту закону про гральний бізнес:

а також законопроєкту №3658 щодо зеленої енергетики:

та проти нього: 

Іміджева джинса

На цей тип замовних матеріалів припадає 6,5% джинси. Це переважно фонди політиків чи політично афілійованих осіб.

Висновки 

Політики-медіавласники активно використовують свої ЗМІ в просуванні власних політичних інтересів. 

На період виборчої кампанії політики запасаються кишеньковими експертами та коментаторами.

Пандемія внесла свої корективи і в замовлення економічної джинси.

Політики та політично афілійовані особи використовують свої фонди для власного піару.

Політичні та економічні структури використовують джинсу для лобізму чи антилобізму певних законопроєктів.

Моніторинг проводився з 13 до 17 липня 2020 року включно. Аналізувалися всі новини в стрічці, що вийшли в моніторинговий період. Досліджувалися 50 найпопулярніших видань за рейтингом Similarweb:Pravda.com.ua, Korrespondent.net, Strana.ua, Tsn.ua,

Rbc.ua, Obozrevatel.com, 24tv.ua, Censor.net.ua, Nv.ua, Gordonua.com, Politeka.net, Znaj.ua, Liga.net, Unian.net, vgolos.com.ua, 112.ua, Segodnya.ua, Gazeta.ua, Glavcom.ua, Zaxid.net, vesti.ua, Unn.com.ua, Radiosvoboda.org, Ukranews.com, Espreso.TV, telegraf.com.ua, Ukrinform.ua, golos.ua, Kp.ua, Apostrophe.ua, Bykvu.com, zik.ua, Slovoidilo.ua, Hvylya.net, Hromadske.ua, From-ua.com, prm.ua, Interfax.com.ua, Podrobnosti.ua, Zn.ua, Newsone.ua, Fakty.ua, suspilne.media, Comments.ua, Focus.ua, antikor.com.ua, Ictv.ua, Bagnet.org, enovosty.com, bbc.com/ukrainia.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews Network. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews Network.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!