У чернігівських онлайн-медіа останні два роки, згідно з дослідженнями Інституту масової інформації, чітко простежується тенденція до зменшення кількості джинси та неналежно маркованої реклами. Водночас на четвертому році повномасштабного вторгнення дивно бачити розміщення рекламних матеріалів російською мовою на сайті прикордонного регіону.

У жовтні 2025 року ІМІ провів моніторинг регіональних онлайн-видань на наявність джинси, неналежно маркованої реклами та контрагітації. Із 6 до 10 жовтня включно ми переглянули стрічки новин п’яти онлайн-видань: “Город.CN”, “Челайн”, “Час Чернігівський”, “Суспільне Чернігів” і 0462.ua. Всього онлайн-медіа опублікували 457 матеріалів, з яких 0,4% становила комерційна джинса та 0,2% – неналежно маркована реклама. Водночас медіа не розміщували політичної джинси чи контрагітації.

Для порівняння: за результатами моніторингу вересня 2023 року, комерційна і політична джинса становила 6%, ще 2% текстів були неналежно маркованою рекламою, 0,3% – контрагітація. За результатами 2024 року, вже 0,7% становили матеріали політичної контрагітації, 0,5% – неналежно маркована комерційна реклама, 0,2% – комерційна джинса.

На такі тенденції впливають два основних чинники. По-перше, це норми Закону “Про медіа” – чернігівські сайти, які офіційно зареєструвалися в Нацраді з телебачення та радіомовлення, почали маркувати рекламні матеріали відповідно до законодавства. По-друге, відсутність виборчого процесу в Україні в умовах воєнного стану, бо саме під час виборів різко зростає кількість політичної джинси в медіа.  

Мережева реклама

Серед усіх видань, які неналежно позначають комерційну рекламу рубрикою “Новини кампаній”, залишається сайт 0462.ua.


На сайті 0462.ua продовжують неналежним чином позначати комерційну рекламу. Скриншот: 0462.ua

Сайт 0462.ua входить до Чернігівської медіагрупи, але є частиною мережі CitySites.

Проєкту ІМІ “Infocrime Чернігів”, який на постійній основі відстежує найпопулярніші медіа та телеграм-канали Чернігівщини на предмет фейків, у Чернігівській медіагрупі повідомили, що неналежним чином позначені матеріали, які розміщені напряму власником мережі CitySites. Рекламні матеріали, які розміщує чернігівська редакція, маркуються відповідно до законодавства.

Особливості маркування рекламних матеріалів на чернігівських сайтах

У більшості рекламних комерційних публікацій сайт “Челайн” формально дотримується правил, розміщуючи позначку “Реклама”, але робить це в спосіб, найменш помітний для читача. Так, відповідне маркування розміщується не на початку тексту, щоб сповістити про рекламний зміст матеріалу, а наприкінці.


На сайті “Челайн” позначення комерційних матеріалів розміщуються наприкінці тексту. Скриншот: “Челайн”

Водночас за період моніторингу на “Челайні” розмістили один комерційний матеріал, який не був позначений як рекламний, про приїзд коміка Василя Байдака з концертом до Чернігова.

Для порівняння: видання “Час Чернігівський” коректно розміщує комерційні рекламні матеріали, вміщуючи позначку “Реклама” на початку тексту.

 
На сайті “Час Чернігівський” позначку “Реклама” розміщують на початку тексту. Скриншот: “Час Чернігівський”

Російськомовна реклама на чернігівському сайті

Сайт “Город.CN” на постійній основі розміщує марковані комерційні статті російською мовою.
 
У прикордонному Чернігові айфони рекламують російською мовою. Скриншот: Город.CN.

Це, говорить юрист Інституту масової інформації Володимир Зеленчук, є порушенням законодавства. “Мовою реклами в Україні є державна. Загалом мовний закон допускає розповсюдження реклами мовами відповідних національних меншин чи спільнот у населених пунктах, у яких традиційно проживають особи, які належать до національних меншин чи спільнот, або в яких такі особи становлять значну частину населення. Водночас це положення не застосовується до мови національних меншин чи спільнот, що є офіційною мовою держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом”, – розповів він.

За словами юриста, мова реклами є складником її змісту, а тому відповідати за відповідне порушення рекламного закону, по суті, має замовник реклами, а не саме медіа. Водночас до онлайн-медіа є вимога розміщувати українськомовну версію сайту за замовчуванням.

Також сайт “Город.CN” у період дослідження розмістив рекламний матеріал із сюжетом місцевого телеканалу “ТІМ” про відкриття нового екомагазину без позначки “Реклама”. У сюжеті самого телеканалу матеріал марковано як рекламний. 

У підсумку бачимо, що зареєстровані онлайн-медіа чернігівського регіону загалом намагаються дотримуватися законодавства, позначати рекламні матеріали та не займатися “джинсуванням”. Утім, ситуація може змінитися після закінчення воєнного стану й активізації політичних процесів у країні.

Павло Пущенко, представник Інституту масової інформації в Чернігівській області