Донецькі експерти зафіксували 33 "джинсові" матеріали
Більш ніж удвічі, в порівняні з минулим місяцем, збільшилась кількість матеріалів з очевидними порушеннями журналістських стандартів у Донецьку. 33 матеріали , що містили в собі ознаки прихованої реклами визначили експерти.
Такі висновки моніторингу проведеного Донецьким прес-клубом у жовтні 2009 року у рамках проекту «Моніторинг дотримання журналістських стандартів та підвищення медіаграмотності широкого кола українських громадян» у партнерстві з ІМІ та за підтримки громадської організації Internews Network «У-Медіа».
Оцінювання матеріалів в Донецьку здійснювала експертна група, у складі якої доцент кафедри журналістики філологічного факультету ДонНУ Олена Тараненко, оглядач всеукраїнської газети «Свобода» Анатолій Наумов, власкор всеукраїнської газети «Голос України» Ліна Кущ, заступник головного редактора інтернет-видання «Острів» Ярослав Колгушев та незалежний журналіст, викладач кафедри журналістики Олена Самойленко.
За результатами обговорення матеріалів, що вийшли в жовтні 2009 р., експерти розподілили статті наступним чином:
33 матеріали з ознаками прихованої реклами:
«Донецкие новости» - 15 публікацій,
«Панорама» - 13,
«Донбас» - 5,
«Салон» - 0.
- «Донбасс», 8.10, статтю «Свинину европейского качества начали производить в Донецкой области» (матеріал про запуск нового комплексу компанії «АПК-ІНВЕСТ» і позитивна характеристика його м’ясної продукції: є спроба подати матеріал як соціально значущу інформацію, зроблено наголос на інформприводі, але в тексті наводиться адреса магазину. Публікації з цього ж приводу містять й інші газети в цей же період).
- «Донбасс», 13.10, статтю «Виктор Янукович занялся бизнесом» (PR-матеріал, не позначений як рекламний);
- «Донбасс», 13.10, публікацію «Сергей Тигипко: «Нам надо оздоровить систему здравоохранения» (PR-матеріал, не позначений як рекламний);
- «Донбасс», 22.10, «Сергей Тигипко: «Нам надо выбирать между коммунальной реформой и коммунальной катастрофой» (PR-матеріал, не позначений як рекламний);
- «Донбасс», 27.10, статтю «Твоя лучшая подруга – сем лет с тобой!» (матеріал про акції на честь 7-ї річниці мережі магазинів «Єви»);
- «Панорама», 8-14.10, матеріал «Диктатура не нужна» (лідер «Фронта змін» А. Яценюк відповідає на питання журналістів в Івано-Франківську (!), PR-матеріал).
- «Панорама», 8-14.10, рубрика «Регион», публікацію «Отец, не оставляй Донбасс!» (PR-матеріал, надрукований без будь-яких позначок; в цей же час виходив такий самий і в інших газетах, позначений як рекламний).
- «Панорама», 8-14.10, статтю «И вырос сад от «Киевстар» (ніби матеріал про соціальну акцію компанії щодо висадки дерев в інтернаті № 1, якби не 6 згадувань назви компанії «Київстар» в невеличкому тексті).
- «Панорама», 8-14.10, матеріал «Инновационные решения для мясных продуктов» (рекламна стаття про запуск проекту «АПК-ІНВЕСТ» і ТМ «М’ясна весна» - про цю ж подію є матеріали в цей же період в інших газетах);
- «Панорама», 15.10-21.10, рубрика «Элита Украины», статтю «Сергей Тигипко: «Пора вывести чернозем с черного рынка» (PR-матеріал).
- «Панорама», 15.10-21.10, матеріал «Донецкая интеллигенция поддержала Юлию Тимошенко» (PR-стаття про збори представників інтелігенції Донецька на підтримку кандидатури Ю.Тимошенко на пост президента).
- «Панорама», 15.10-21.10, публікацію «Выручать Украину готовы» (інтерв’ю з головою міської організації Партії регіонів О.Бобковим про переваги кандидата в Президенти В.Януковича).
- «Панорама», 15.10-21.10, статтю «Вместе с Януковичем шагают донецкие регионалы к победе» (PR-матеріал про 20 конференцію обласної організації ПР і висування В.Януковича кандидатом у Президенти).
- «Панорама», 22-28.10, статтю «Сергей Тигипко: «В политике нет места эмоциям» у рубриці «Точка зрения» (PR-матеріал).
- «Панорама», 22-28.10, публікацію «Юрий Костенко: «Собственниками земли должны стать крестьяне, а не олигархи, которые ее никогда не будут ценить» (PR-матеріал, інтерв’ю з лідером УНП, але без автора).
- «Панорама», 29.10-04.11, рубрика «Реалии», статтю «Виктор Янукович: «Нынешняя власть продемонстрировала, что не может работать» (PR-матеріал без будь-яких позначок, не підписаний ніким).
- «Панорама», 29.10-04.11, статтю «Виктор Янукович: «Европейский уровень жизни украинцев – наша конечная цель!» у рубриці «События» (такий самий матеріал в іншій газеті позначено як рекламний).
- «Панорама», 29.10-04.11, матеріал «Украине нужен рулевой» (PR-стаття про з’їзд Народної Партії та висування її лідера В.Литвина кандидатом у Президенти. Без підпису автора).
- «Донецкие новости», 1-7.10, статтю «Сергей Тигипко: «Союзник у Украины только один – эффективная экономика» (PR-матеріал з посиланням на сайт політика).
- «Донецкие новости», 1-7.10, матеріал «Архаисты и новаторы» (позитивна стаття про діяльність А.Яценюка).
- «Донецкие новости», 1-7.10, статтю «Киевстар» бьет все рекорды по качеству» (рекламний текст про екскурсію по call-центру у Дніпропетровську (!).
- «Донецкие новости», 1-7.10, матеріал «В Донецкой области строится крупный агропромышленный комплекс» (рекламна стаття про проект компании «АПК-ІНВЕСТ», в цей же період подібні статті містяться й в інших газетах).
- «Донецкие новости», 8-14.10, публікацію «Отец, не оставляй Донбасс!» (немаркована стаття про В.Януковича, яка в інших ЗМІ позначена як платний матеріал).
- «Донецкие новости», 8-14.10, статтю «Большая Европа – ответ новому мировому порядку» (позитивний матеріал про європейське бачення України А.Яценюка).
- «Донецкие новости», 15-21.10, матеріал «Хит-парад народных вопросов» (позитивна стаття про зустрічі А.Яценюка з мешканцями західних областей).
- «Донецкие новости», 15-21.10, статтю «В «Садочке» собрали новый урожай» (рекламний матеріал про акцію «У «Садочку знову свято – подарунків в нас багато!» без жодних позначень).
- «Донецкие новости», 15-21.10, матеріал «Производители водки внедряют сверхзащиту от подделок» (рекламний текст, в якому згадуються назви компаній «Национальные алкогольные традиции», «Баядера», «Алкопак», самої горілки «Цельсій», а також арт-студії «НАТ»).
- «Донецкие новости», 15-21.10, статтю «Сергей Тигипко: «Помогите малому бизнесу, и он вытащит страну из кризиса» (PR-матеріал без жодних позначень, в іншій газеті позначений як платний).
- «Донецкие новости», 15-21.10, публікацію «Спрашивайте – отвечаем. Мобильная связь» (інтерв’ю з директором Східного територіального управління МТС-Україна С.Шийкою містить позитивну характеристику пакетів послуг оператора).
- «Донецкие новости», 22-28.10, матеріал «Сергей Тигипко: «Нужно сменить налоговые приоритеты» (PR-стаття без позначок);
- «Донецкие новости», 22-28.10, публікацію «Совершенствование классики от Nemiroff» (рекламна стаття без жодних маркувань).
- «Донецкие новости», 22-28.10, статтю «Этажи оптимизма» (рекламна стаття про переваги бізнес-центру «Столичный» без жодних позначень).
- «Донецкие новости», 28.10-04.11, матеріал «Это действительно была всенародная победа!» (інтерв’ю з С.Тігіпком в якості голови Громадського комітету зі святкування 65-річчя Визволення України ).
Та 30 матеріалів з неналежним маркуванням
«Донецкие новости» - 18 матеріалів,
«Салон» -12,
«Донбас» - 0,
«Панорама» -0.
- «Салон», 02.10, статтю «Сергей Тигипко: «Хочу восстановить машину власти» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 09.10, статтю «Сергей Тигипко: «Для выхода из кризиса нужны политическая воля и программа создания качественных рабочих мест» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 13.10, матеріал «Красна гора» - надежная стена и хорошая цена!» (маркований значком «PR»);
- «Салон», 13.10, статтю «Сергей Тигипко: «Сотрудничество в современном мире гораздо выгоднее конфронтации» (маркований значком «PR»);
- «Салон», 16.10, статтю «Сергей Тигипко: «Помогите малому бизнесу, и он вытащит страну из кризиса» (матеріал, позначений як PR);
- «Салон», 16.10, публікацію «Сергей Тигипко: «Правительство должно снять коррупционную нагрузку со строительной отрасли», «Украине не нужен второй Чернобыль» (марковані значком «PR»);
- «Салон», 16.10, статтю «Как ни крути: подделывать «Цельсий» не позволит эксклюзивный колпачок» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 20.10, статтю «Пламенный привет земли, «собирающей огонь» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 20.10, вкладка «Бізнес» статтю «MATRIX: среди лидеров года» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 20.10, публікацію «АХА – мировой лидер в страховании» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 30.10, публікацію «Ассоциация «САД» остается верной традициям: компания провела корпоративный субботник» під рубрикою «Бизнес наводит порядок» (позначено «PR»);
- «Салон», 30.10, матеріал «Золотые» предложения от ПУМБ» (маркований значком «PR»);
- «Донецкие новости», 1-7.10, статтю «Донецкая областная дирекция НАСК «Оранта» - 5 лет на рынке услуг» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 1-7.10, матеріал «Виктор Янукович: «Я восстановлю законность на территории Украины» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 8-14.10, статтю «Пенсионная программа – надежность, экономия, удобство» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 8-14.10, публікацію «Колбасные изделия ТМ «Ильич-продукт» - без ГМО» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 8-14.10, статтю «Кому кризис в радость?» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 8-14.10, статтю «Тарифы на мобильную связь падают!» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою в рубриці «Новости брендов»);
- «Донецкие новости», 8-14.10, публікацію «Получить кредит в «Кредитмаркет» - просто» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 15-21.10, шпальта «АХА – мировой лидер в страховании» (матеріали про страхову команію на всю сторінку позначені відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 15-21.10 статтю «Донецкие «регионалы» шагают к победе вместе с Януковичем» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 22-28.10 публікацію «Виктор Янукович: «Нужно думать не о выборах, а о стране и людях» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 22-28.10 статтю «MATRIX: среди лидеров года» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 29.10-04.11, матеріал «Дешевые окна – дорогое удовольствие…» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 29.10-04.11, статтю «Магазин правильного электропитания» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 29.10-04.11, матеріал «Не жди весны – это очень дорого» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 29.10-04.11, публікацію «Виктор Янукович: «Европейский уровень жизни украинцев – наша конечная цель!» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 29.10-04.11, статтю «SMS-ки и ММС-ки по 12 копеек – дешевле только даром!» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 29.10-04.11, публікацію «MATRIX: праздник скорости и драйва» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 29.10-04.11, публікацію «42% автомобилистов Донецкой области заправляются на АЗС под ТМ «Параллель» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою, розміщено під рубрикою «Новости брендов»).
Також експерти відзначили цікаву річ, яка з’явилася в газеті «Салон» від 23.10 (матеріал «Лидеры роста популярности среди новых политиков») та від 30.10 (стаття «Прогнозы президентских выборов в зеркале социологии»), - публікації про дані соцопитувань марковані значком «PR», яким редакція у вихідних даних позначає платні матеріали. Залишається замислитися, хто є замовником цих текстів.
Help us be even more cool!