“У людей нет целостной картинки шагов Зеленського”, – казав в інтерв’ю Інтерфаксу головний комунікаційник Офісу Президента Кирило Тимошенко. Було це ще в серпні.
Тоді ж чиновник розповідав про розроблену стратегію комунікації, створення сторінок у соцемережах та телеграм-канали. Усе задля прямої розмови Президента з людьми.
Проте вже в жовтні на Банковій визнали – був брак з комунікаціями.
Заявив про проблеми з комунікаціями і сам Зеленський. Зокрема, у контексті протестів та “формули Штайнмаєра”.
“Я впевнений, що більшість людей, яка там була (на акціях “Ні капітуляції”. – Ред.), прийшла тому, що не було комунікації зі мною”, – цитував Президента Укрінформ з пресмарафону.
Саме провал з комунікаціями став однією з причин проведення пресмарафону.
ГО “Інститут масової інформації” дослідила так звану “пряму комунікацію Президента з народом”, яка відбувалася за допомогою соцмереж.
Дослідження було розділено на два періоди. Не випадково.
На перший період (16–29 вересня) припадають дві масштабні інформаційні кампанії. Перша пов’язана з “формулою Штайнмаєра”. У середині вересня Зеленський побіжно на брифінгу згадав цю формулу. Після цього два тижні щодо неї українці чули зі всіх медіа та соцмереж суперечливі заяви. Сам Зеленський мовчав.
Читайте: “Каша Штайнмаєра”. Українці не можуть зрозуміти з новин суть формули
1 жовтня Кучма підписав лист із “формулою Штайнмаєра”. Того ж дня виявилося, що офіційний Київ таки провалив інформаційний супровід однієї з найважливіших тем. Як наслідок – масштабна акція протесту на майдані та по всій країні.
Друга тема, яка припала на перший період, – це телефонні розмови Зеленського з Трампом. Американський Президент постав на порозі можливого імпічменту. А Україна зі своїм Президентом – потрапила чи не у всі світові ЗМІ. Зеленський знову-таки уникав коментарів на цю тему.
Провал з комунікаціями та прямим спілкуванням із суспільством без посередників, по суті, визнали і на Банковій. Як наслідок – 14-годинний пресмарафон Зеленського.
Але чи змінилося щось після цього в прямих комунікаціях?
Відповідь на це запитання і дає дослідження акаунтів у соцмережах Зеленського та Офісу Президента протягом другого періоду (30 вересня – 13 жовтня), і порівняння з першим.
Президентські соцмережі в цифрах
На офіційному сайті Президента зазначено дев’ять соціальних мереж, які використовує Зеленський та ОП.
|
Мережа |
Акаунт |
Кількість фоловерів* |
|
FB |
1 млн 17 тис. |
|
|
FB |
453 тис. |
|
|
|
141 тис. |
|
|
|
128 тис. |
|
|
telegram |
26 тис. |
|
|
telegram |
32 тис. |
|
|
youtube |
8 тис. |
|
|
|
8 млн 557 тис. |
|
|
|
5 тис. |
* Кількість фоловерів вказано на момент початку дослідження соцмереж
За увесь період дослідження у всіх цих акаунтах було опубліковано 512 постів.
З них 10,7% містили відео, 68,2% – світлини, 20,7% – звичайні дописи.
Отже, лише кожен 10-й пост у соцмережах від офіційних сторінок був з відео. Це перший показник, який свідчить про недотримання обіцяних комунікацій. Бо в серпні Кирило Тимошенко згадував результати дослідження, які вказували, що люди хочуть слухати Зеленського на відео. “Мы провели анализ и поняли, что люди не хотят смотреть президента на пресс-конференциях, в интервью телеканалам, СМИ, во время коротких пресс-подходов. Они хотят слушать его напрямую – в камеру, хотят прямого разговора с президентом”, – казав Тимошенко в інтерв’ю Укрінформу.
Ще один цікавий показник дослідження – 43,8%. Саме стільки постів містили заяви Зеленського. Це могли бути як заяви Президента на відео, так і прямі цитати або переказ його слів. Тобто пряма мова Зеленського становила менш ніж половину контенту.
Це кількісні показники. Щодо якості, то вона зводиться до банального: офіційні сторінки Офісу Президента – це такий собі “Урядовий кур’єр”, але не на папері, а в соцмережах. Ці пости – суцільна канцелярщина: Зеленський зустрівся, Зеленський відвідав, Зеленський підписав важливий закон.
Наслідок цього – низький рівень залучення аудиторії.
Це яскраво видно на прикладі твітер-акаунтів. В акаунтів Зеленського та Офісу Президента співмірна кількість фоловерів у цій соцмережі. Але середні показники лайків, репостів (ретвітів) та коментарів значно кращі в Зеленського, ніж в ОП. Можна припустити, що причиною є якраз те, що Президент свої твіти пише “людською мовою”, тоді як ОП займається вже згаданою “канцелярщиною”.
Таблиця: середні показники активності аудиторії у твітер-акаунтах Зеленського та Офісу Президента у двох періодах дослідження
|
|
період |
лайки |
репости |
коментарі |
|
|
|
1 |
1 635 |
246 |
363 |
|
|
|
|
2 |
1 840 |
174 |
404 |
|
|
1 |
75 |
22 |
25 |
|
|
|
|
2 |
82 |
20 |
44 |
Чи можна провал у комунікаціях у соцмережах покласти на Офіс Президента? І так і ні.
Чому так – описано вище.
Чому ні?
Бо сам Зеленський свої акаунти в соцмережах також використовував неактивно. В середньому ОП викладав по п’ять постів на день. Це при тому, що у вихідні (субота-неділя) соцмережі ОП “відпочивали”. Єдина відмінність – інстаграм. Там – лише один допис на день. Натомість акаунти самого Зеленського в соцмережах заповнювалися значно рідше: в середньому раз на два дні. Відмінність також інстаграм. Там – лише сім постів на чотири тижні.
|
|
Фоловерів |
Дописів |
|
соцмережі Зеленського |
9 743 428 |
45 |
|
соцмережі ОП |
620 755 |
465 |
|
співвідношення |
15,7 |
10,3 |
* У таблиці не враховано показників ютуба. Зеленський свого офіційного ютуб-каналу не має
Як видно, у самого Зеленського в соцмережах фоловерів у 15,7 раза більше, ніж у сторінок Офісу Президента. Натомість дописів Зеленського в період дослідження було в 10,3 раза менше, ніж в ОП.
Це свідчить про те, що Зеленський майже не використовує ресурсів своїх сторінок у соцмережах для прямих комунікацій. Майже 10 млн користувачів перебувають “на голодному пайку”.
І знову-таки про задекларований намір задовольнити бажання українців “слухати Президента напряму – в камеру”. За весь період дослідження Зеленський виклав лише два подібних відео.
Перше – 23 вересня із закликом звертатися до НАБУ, якщо українцям стає відомо про корупційні злочини.
Друге – 3 жовтня зі зверненням “зрада відміняється“.
Ці відео не були традиційними для Зеленського – записом на телефон, а робилися з професійною апаратурою в Офісі Президента. Проте і вони мали гарні показники перегляду у фейсбуці: 1 млн 50 тисяч перше і 318 тисяч друге.
Такі показники аудиторії могли б конкурувати з національними телеканалами. І не тільки інформаційними. Наприклад, прем’єра ток-шоу “Зворотний відлік” на Суспільному зібрала 1,2 млн глядачів, а аудиторія ток-шоу “Пульс” на медведчуківському 112-му телеканалі перевищила 2 млн.
Але знову-таки цю можливість Зеленський активно не використовує. По суті, він міг мати свій невеличкий інформаційний телеканал у соцмережах. Але не має.
Це було б не так критично для комунікацій Президента із суспільством, якби він не ігнорував медіа. І насамперед телеканали, які все-таки мають значно ширшу аудиторію за акаунти Зеленського в соцмережах.
І останнє з дослідження.
Проблеми з прямими комунікаціями були виявлені за результатами аналізу першого періоду дослідження. Коли Україна гуділа через “формулу Штайнмаєра”, а світ – від розшифрування телефонної розмови Трампа-Зеленського, офіційні акаунти в соцмережах Зеленського та ОП ці теми не згадували взагалі. Як і багато інших актуальних подій, які трапилися протягом першого періоду дослідження.
Чи змінилося щось у другому періоді дослідження?
Кількісні показники показують, що ОП не став активніше використовувати соцмережі. Дещо активнішим став акаунт самого Зеленського, але його відносне збільшення присутності в соцмережах все одно не перевищило 10 постів за два тижні дослідження.
|
Соцмережа |
Акаунт |
Період |
Дописів |
|
FB |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
10 |
|
FB |
1 |
77 |
|
|
|
|
2 |
73 |
|
|
1 |
10 |
|
|
|
|
2 |
3 |
|
|
1 |
69 |
|
|
|
|
2 |
63 |
|
telegram |
1 |
6 |
|
|
|
|
2 |
8 |
|
telegram |
1 |
74 |
|
|
|
|
2 |
73 |
|
|
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
6 |
|
|
1 |
16 |
|
|
|
|
2 |
20 |
|
youtube |
1 |
1 |
|
|
|
|
2 |
1 |
По суті, не змінилося і якісне наповнення соцмереж. Хіба кілька постів стосувались актуальних питань. Та й ті було зроблено на основі спілкування Зеленського з журналістами під час пресмарафону. А от пряма комунікація без посередників так і не стала якісною та своєчасною.
Висновки
Дослідження якісно та кількісно підтвердило проблеми Зеленського та Офісу Президента в прямих комунікаціях із суспільством. Ані Президент, ані його комунікаційники не використовують можливостей соцмереж для донесення суспільно важливої інформації, не роз’яснюють складних питань та не реагують активно на резонансні події.
І навіть після визнання браку комунікацій у сфері соцмереж нічого суттєво не змінилося, система лишається такою, як і була. Замість цього Зеленський пішов на 14-годинну розмову з журналістами.
Таким чином, проголошені діджиталізація Офісу Президента та стратегія Банкової для присутності в соцмережах залишаються або гарними словами Зе-чиновників, або свідчать про невідповідність ситуації та викликам, які стоять перед Зеленським.
Олексій Братущак