ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

"Каша Штайнмаєра". Українці не можуть зрозуміти з новин суть формули

Фото – пресслужба Офісу Президента України
Фото – пресслужба Офісу Президента України

У чому суть так званої "формули Штайнмаєра"? Чи вигідна вона Україні та чи давала Україна згоду на неї? Українські сайти давали суперечливу інформацію у своїх новинах щодо цих запитань.

Таким є основний висновок дослідження Інституту масової інформації.

Переважна більшість новин про "формулу Штайнмаєра" подавалися медіа нейтрально. Проте кожна п'ята містила негативну оцінку цієї формули.

Дослідження охопило період 12–18 вересня: від моменту заяви Володимира Зеленського про розгляд "формули Штайнмаєра" в нормандському форматі до дня засідання тристоронньої контактної групи в Мінську.

Досліджувалися стрічки новин таких 16 загальноукраїнських сайтів: obozrevatel.com, segodnya.ua, 24tv.ua, tsn.ua, strana.ua, pravda.com.ua, rbc.ua, unian.com, gordonua.com, nv.ua, liga.net, ukrinform.ua, znaj.ua, tyzhden.ua, newsone.ua, 112.ua.

За цей період на сайтах вийшло 204 новини, в тексті яких згадувалася "формула Штайнмаєра". Якщо про формулу йшлося лише в беку, то ця новина не бралася до уваги.

Переважно новини щодо "формули Штайнмаєра" подавалися нейтрально. Проте 41 повідомлення (20,1% всіх) мали негативні оцінки. Найбільше новин з негативними оцінками вийшло на сайті "Обозреватель" – дев'ять повідомлень, або 47,37% всіх новин, у яких ішлося про "формулу Штайнмаєра".

Новин з позитивною оцінкою формули було лише 20, або 9,8% загальної кількості. Майже всі вони – з оцінюванням голови ОБСЄ Мірослава Лайчака, який 14 вересня виступив на форумі YES українського олігарха Віктора Пінчука.

"У нас є принцип, як читати Мінськ, – це план Штайнмаєра, і я вважаю, що це гарний ґрунт (для виконання Мінських домовленостей)", – наводить слова Лайчака "Українська правда".

"Я лично поддерживаю "план Штайнмайера", потому что это то, чего нам не хватало: интерпретация, как нам выполнить Минские договоренности, потому что мы много раз видели и слышали, что у двух сторон разная интерпретация", – цитує "Обозреватель" уривок з інтерв’ю Лайчака "BBC Украина".

Як видно з інфографіки, найменше уваги цій темі приділили сайти tyzhden.ua та newsone.ua. Обидва сайти на дали жодної новини про засідання тристоронньої групи в Мінську 18 вересня.

Найактивніше тему висвітлював сайт strana.ua – 20 новин за вказаний період.

Зафіксовані порушення

Найбільше порушень (маніпуляції, оцінні судження) у новинах про "формулу Штайнмаєра" зафіксовано на сайті znaj.ua. Із 12 новин 10 містили порушення.

Наприклад, новина за 13 вересня має заголовок "Зеленський оголосив, коли зустрінеться з Путіним", а в тексті новини наводиться інформація з Telegram-каналу "Команда Зеленського" без відповідного посилання і виокремлення прямої мови Зеленського.

Новина за 16 вересня має заголовок "У Зеленського назвали головну умову повернення Донбасу: сподобається не всім", а в тексті новини йдеться про заяву спецпредставника США Курта Волкера.

18 вересня сайт znaj.ua маніпулятивно повідомив, що Україна погодилася на особливий статус і "формула Штайнмаєра" набирає чинності. Хоча першоджерелом для цієї новини є заява міністра закордонних справ Вадима Пристайка, що він особисто дав згоду на формулу 2 вересня на зустрічі радників лідерів країн нормандського формату. Про вступ у дію формули в заяві не йшлося.

Другим за кількістю порушень став сайт strana.ua. Порушення зафіксовано в кожній четвертій новині – у п'яти з 20.

Так, ціла низка оцінних суджень містилася в новині за 13 вересня "Это не зрада". Почему в Киеве впервые заговорили о выполнении формулы Штайнмайера по Донбассу". Ось кілька прикладів: "Из чего можно было сделать вывод, что она неудобна для Киева", "на самом деле очевидно, что победят в "ЛДНР" силы, ориентированные на особый статус и окончательное выполнение Минска-2", "вполне можно предположить, что вместе с новациями по децентрализации в Конституции будет закреплен и особый статус Донбасса".

Ця новина більше схожа на публікацію. Проте розміщена вона в стрічці новин та не містить автора статті, тому сприймається та оцінюється як новина.

Схожа ситуація і з новиною за 15 вересня "В игру вступают США. Почему министр иностранных дел Украины отрекся от "формулы Штайнмайера", в якій також міститься низка маніпуляцій та оцінних суджень. Ось приклади: "Однако после поднявшейся волны возмущений от националистов и порохоботов, представители власти начали объяснять, что их не так поняли", "То есть Курт Волкер – не лучшая компания для обсуждения, как выполнять Минские соглашения", "Очевидно лишь, что в хрупкие попытки украинской власти найти взаимопонимание с РФ и Европой быстро вмешались американцы".

Окрім znaj.ua та strana.ua порушення зафіксовано в одній новині сайту 24tv.ua.

У новині за 16 вересня "Якщо Україна погодиться на формулу Штайнмаєра, то отримає бомбу швидкої дії, – ексрадник Путіна" для ілюстрації заяви ексрадника Путіна Андрія Ілларіонова редакція використала зображення ядерного вибуху.

Чи погодилася Україна на "формулу Штайнмаєра"?

Однією з суперечностей у висвітлені теми "формула Штайнмаєра" стало питання, чи погоджувалася / підписувала Україна цю формулу.

Серед усіх новин можна виділити п'ять груп повідомлень:

1) заява Пристайка, що з формулою погодився Порошенко ще у 2016-му;

2) заява самого Порошенка, що Україна з формулою не погоджувалася;

3) заява Пристайка, що він особисто дав згоду 2 вересня на зустрічі в Парижі радників лідерів країн нормандського формату;

4) заяви представників ОБСЄ та російської сторони, що в Мінську представники України відмовилися підписувати формулу;

5) заяви інших осіб щодо того, погоджувалася Україна на цю формулу чи ні.

Так, заяву Пристайка про Порошенка дали 11 із 16 сайтів, і лише один з них, "Обозреватель", згодом зробив новину із заяви Порошенка, що "никогда украинская сторона не соглашалась с формулой Штайнмайера".

Окрім "Обозревателя", цю заяву Порошенка поширили ще два сайти – rbc.ua і ukrinform.ua. І лише tyzhden.ua та 112.ua не давали новини про Порошенка.

18 вересня заяву Пристайка про погодження формули радниками поширили всі 16 сайтів.

Щодо подій у Мінську, то сайти робили новини із заяв представників Росії та спецпредставника ОБСЄ Мартіна Сайдіка, які казали, що формула не погоджена. Натомість позиція України в новини потрапила з фб-допису прессекретаря Леоніда Кучми. У дописі йшлося, що Україна не проти формули, але має умови для її виконання (у наведеній таблиці це позначено знаком "?").

 

Порошенко

погодився

Порошенко

не погоджувався

Пристайко

погодився 2.09

Мінськ

не підписали

інші

obozrevatel.com

+

+

+

?

Єлісєєв

Безсмертний

segodnya.ua

+

 

+

+

Кравчук

24tv.ua

+

 

+

+

Ілларіонов

tsn.ua

+

 

+

+

 

strana.ua

+

 

+

+

Представник ЛНР

pravda.com.ua

+

 

+

?

 

rbc.ua

 

+

+

+

 

unian.com

+

 

+

?

 

gordonua.com

+

 

+

+

 

nv.ua

 

 

+

+

 

liga.net

+

 

+

+

Єлісєєв

Кравчук

ukrinform.ua

 

+

+

?

Єлісєєв

Безсмертний

Кравчук

znaj.ua

+

 

+

 

 

tyzhden.ua

 

 

+

 

Єлісєєв

newsone.ua

+

 

+

 

 

112.ua

 

 

+

+

 

У новинах із заявами Кравчука, Безсмертного, Єлісєєва та Ілларіонова йдеться, що Україна не погоджувала "формулу Штайнмаєра". І лише сайт "Страна" зробив новину з посиланням на заблокований в Україні російський ресурс tass.ru, в якій була заява представника т.зв. "ЛНР", що в Мінську українська сторона відмовилася підписати "формулу Штайнмаєра".

 Про що формула?

Жоден документ не містить розписаної "формули Штайнмаєра". Сам німець жодного разу публічно не пояснював, у чому суть його формули. Через це навколо неї багато суперечок, чи не кожен зацікавлений трактує цю формулу по-своєму.

У цій ситуації медіа важливо чітко вказувати джерела, які трактують формулу.

Дослідження виявило, що 61% новин містили в собі трактування "формули Штайнмаєра". У кожній третій новині ця формула подавалася в беках.

Водночас від новини до новини навіть на одному сайті формула в беках могла змінюватися. Тож навіть у читача якогось окремого сайту за вказаний період дослідження не могло скластися єдиної думки щодо цієї формули.

Найбільш суперечливо про саму формулу в кількох новинах написав сайт "Сегодня". Наприклад, у новині за 13 вересня в беку нагадують з посиланням на Павла Клімкіна, що насправді "формули Штайнмаєра" не існує. А далі наводиться власна інфографіка, чим "формула Штайнмаєра" відрізняється від "плану Мореля".

 

Інфографіка сайту "Сегодня"

 Висновок

З новин українських сайтів читачі не могли сформувати цілісного враження про "формулу Штайнмаєра". Основна причина – відсутність офіційного тексту формули, суперечливі заяви офіційних осіб України та сторін, які беруть участь у мінському процесі.

Для читачів окремих сайтів "каша" погіршувалася маніпуляціями та оцінними судженнями (сайти "Страна" та "Знай") або недостатньою увагою до однієї з важливіших тем (сайти "Тиждень" та "Ньюзван").

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!