Матеріали зі скандальних сесій міської ради, розбори декларацій політиків, нові призначення і хвалебна політична джинса – це, попри війну, дедалі частіше з’являється в рівненських новинах. Разом з тим украй рідко в новинних стрічках можна натрапити на авторські тексти. Частіше тут можна побачити іміджеві публікації на кшталт “мер будує туалет”, “депутат спостерігає за зорями”, “в.о. мера навчає сина боксу”. 

З 10 до 24 серпня включно ми проаналізували стрічки п’яти найпопулярніших рівненських онлайн-видань (“Радіо Трек”, “Рівне вечірнє”, “Рівненські новини”, “Рівне 1” та “Рівне медіа”) на вміст новин про політику і політиків. Ми подивилися на джерела інформації таких новин, з’ясували, чи в усіх новинах дотримані журналістські стандарти, а також чи є в медіа політична джинса. 

Джерела новин про політику 

Стрічки рівненських медіа дедалі більше схожі одна на одну, а політики в них найчастіше фігурують у сповнених офіціозом матеріалах пресслужб. У журналістських колах такі тексти з іронією іменують “паркетом” – і саме їх найбільше. За результатами аналізу новин, 46% повідомлень, у яких фігурують політики, належать до “паркету”. Серед цих матеріалів переважна більшість містить посилання на офіційні органи влади. У Рівному це здебільшого Рівненська обласна державна адміністрація. Набагато рідше джерелами таких новин стають пресслужби інших органів влади.

Приблизно 20% новин посилаються на соцмережі самих політиків у Facebook чи Telegram, партійні сторінки у Facebook, рідше – на новинні пабліки. Втім, здебільшого відсутні прямі посилання на ці соцмережі, що є порушенням журналістського стандарту достовірності.

Ще 18% матеріалів, у яких ідеться про політиків чи їхню діяльність, не містять жодних джерел інформації. Це суперечить стандарту достовірності, що передбачає наявність чітко визначених і надійних джерел для кожного факту в матеріалі.

Крім того, 8% політичних новин містять некоректні посилання на джерела, наприклад формулювання на кшталт “Про це повідомив голова громади Владислав Сухляк”. Водночас відсутні посилання на конкретний матеріал, у якому прозвучала ця інформація, або ж зазначення платформи (телеграм-канал, Facebook тощо). Це може створити враження, що політик безпосередньо коментував подію редакції, хоча насправді це не так.

І нарешті, лише 8% новин політичного спрямування є власною роботою медіа. За період аналізу таких матеріалів було всього п’ять. Чотири з них – зі скандальної сесії з Рівнеради 15 серпня з побиттям її учасників, яку журналісти здебільшого висвітлювали однобоко. Ще один матеріал повідомляв, що підозрюваний у корупції колишній в.о. міського голови Костополя Давид Дідух служитиме в одній зі штурмових бригад. А “Рівне вечірнє” досліджувало статки депутатів-мільйонерів.

Джинса і фейк про сутичку в міській раді 

Крім джерел політичних новин, ми дослідили, до яких маніпуляцій вдавалися журналісти, висвітлюючи політичні теми або повідомляючи про політиків, з’ясували, наскільки по-різному вони можуть подавати інформацію про ту саму подію і яка політична джинса фігурує в стрічках. 

Найгучнішою місцевою політичною подією серпня стала сутичка підприємців місцевого ринку “Дикий” з депутатами Рівненської міськради. Це стало приводом для багатьох маніпуляцій не лише під час сесії, а й у медіа. Для початку трохи контексту. 

15 серпня під час сесії Рівненської міської ради виникла суперечка між підприємцями та депутатами через земельні ділянки на вулиці Здолбунівській. Депутати мали вирішувати, чи продовжувати оренду частини ділянок для ринку, де підприємці облаштували парковку. Люди заявили, що біля їхніх кіосків без попередження невідомі вирили траншею та погрожували знесенням торговельних місць. Підприємці побоювалися, що на орендованій ними землі місто хоче звести платну парковку, тому влаштували страйк. Представники влади під час сесії пояснили роботи аварійним ремонтом кабелю. Також Суспільному, яке висвітлювало ці події, вдалось отримати підтвердження проведення ремонтних робіт у Рівнеобленерго. 

Однак чи не більше уваги за саму проблему отримав інцидент: під час розгляду питання на сесії міськради про оренду між мітингувальниками й депутатами почалася суперечка, депутати почали виходити із зали. “Обурені люди вимагали, аби обранці рівнян залишилися для голосування. Почалася штовханина, під час якої один з торговців отримав удар головою в обличчя”, – розповіло “Рівне вечірнє” і продемонструвало відео з тих подій. Виявилось, що учасником бійки був депутат від “Свободи” Володимир Валявка, який головою вдарив чоловіка. 

Зрештою питання про оренду, заради якого прийшли мітингувальники, депутати так і не розглянули: забракло голосів присутніх, які залишилися в залі. Згодом Рівненська міськрада повідомила на фейсбук-сторінці, що в засіданні довелося оголосити вимушену перерву, адже мітингарі спричинили бійку. 

“За свідченнями очевидців, у деяких з тих, хто з порушенням проник у сесійну залу, могла бути зброя. Поліція не змогла перешкодити їх проникненню у сесійну залу, тож засідання Рівнеради довелось зупинити”, – йшлося в повідомленні. 

Після ознайомлення з цією заявою природно виникає запитання: як під час воєнного стану комусь вдалося принести зброю до будівлі органу місцевого самоврядування? Саме це питання мало б виникнути в працівників сайту “Рівненські новини”, який опублікував новину із сенсаційним заголовком: “На засідання міської ради у Рівному увірвались люди зі зброєю”. 

“Рівненські новини” винесли в заголовок неперевірену інформацію. Скриншот: сайт “Рівненські новини”

Як “доказ” про зброю сайт послався на Суспільне, якому приписав слова, які насправді належали Рівненській міській раді. Отже, “Рівненські новини” поширили неперевірену інформацію без достатніх доказів. Заголовок, очевидно створений задля клікбейту, вводив читачів в оману і міг вплинути на громадську думку. Крім того, таке подання порушило професійні стандарти достовірності та точності.

Вочевидь, щоб висвітлити цю заплутану історію максимально професійно, журналісти мали б отримати позицію кожної зі сторін, а також самостійно перевірити інформацію. Серед медіа спроби розкрити істину робив сайт “Радіо Трек”. Натомість те, що було в інших, – вибіркове висвітлення фактів і маніпуляції. 

Так, маніпулятивний матеріал і сюжет про подію з ознаками прихованої політичної реклами опублікував телеканал “Рівне 1”. Текст, до якого, власне, додано сюжет, починається з неправдивого твердження: “На сесії міської ради мали розглядати питання про передачу ділянки ринку на баланс Рівненського ШЕУ (шляхово-експлуатаційного управління. – Авт.)”. Насправді Рівненська міська рада мала розглянути проєкт рішення щодо передання ділянок трьом підприємцям ринку, а не місцевому КП. 

Далі автори наповнили матеріал співчуттям до торговців: у ньому висвітили лише коментарі учасників мітингу і дали детальне пояснення позиції підприємців із зануренням в історію їхньої боротьби за ринок. Водночас головною героїнею матеріалів стала депутатка Рівненської міськради від “Батьківщини”, за сумісництвом директорка ринку “Дикий” Олена Нездюр. Вона не лише переповідала події й висловлювала побоювання про те, що в ринку заберуть ділянки, а й сипала звинуваченнями в бік влади. Натомість балансувальних коментарів влади в сюжеті та тексті не було. 

Матеріал “Рівне 1” має ознаки політичної замовності, де головною героїнею є депутатка від “Батьківщини” Олена Нездюр. Скриншот: сайт “Рівне 1”

Другий сюжет “Рівне 1” демонстрував крихти балансу, скромно оповідаючи словами ведучої, що на місці проведення робіт “нібито був ремонт електромережі”. Однак відеоряд містив маніпуляції: телеканал однобічно демонстрував звинувачення депутатки-директорки ринку Олени Нездюр на адресу міської влади. Промовистою була вставка, де підприємці одностайно відхилили пропозицію в.о. мера Віктора Шакирзяна про безкоштовну оренду ділянок ще на рік і натомість проголосували за пропозицію своєї начальниці Нездюр. У чому полягала ця пропозиція, в сюжеті так і не розповіли. 

Крім того, в сюжеті не було повної картини події, зокрема відсутні пояснення посадовців, які, як відомо з матеріалу “Четвертої влади”, пояснювали причини риття траншеї на ринку під час сесії. 

Протилежну, але також маніпулятивну тактику у висвітленні ситуації обрали інші медіа. “Віктор Шакирзян: Поведінка представників ринку “Дикий” на сьогоднішній сесії міської ради – неприпустима” – це заголовок сайту “Рівненські новини”. У новині, яка має ознаки політичної замовності, висвітлено лише позицію Віктора Шакирзяна, який стверджує, що адміністрація ринку поширює неправдиву інформацію та провокує конфлікти серед підприємців. Таке подання, без висвітлення позиції адміністрації та мітингарів, також створює інформаційний вакуум і нерозуміння, чому люди вийшли на протест. Хоча сайт міг додати посилання на матеріали, де скромно, але все ж розкрито позицію мітингарів. 

Таку саму заяву Шакирзяна про ”неприпустиму поведінку” опублікував сайт “Рівне медіа” разом з маніпулятивним відео з фейсбук-сторінки посадовця. На ньому він та його заступник Артем Ганущак під супровід драматичної музики доносять свої думки, а настрої людей пояснюють “накручуванням певного депутата”. 

Публікація про Віктора Шакирзяна з ознаками політичної замовності. Скрин: сайт “Рівне медіа”

Натомість сайт “Рівне вечірнє” теж опублікував цю заяву Шакирзяна, але додав контекст, збалансувавши слова посадовця позицією мітингарів. У такому вигляді заява посадовця вже не видавалася політичною боротьбою з мітингарями. 

Також сайт “Рівне вечірнє” з посиланням на рівненський телеканал “Сфера” опублікував кволе “пояснення” депутата від “Свободи” Володимира Валявки про те, чому він ударив головою одного з протестувальників. Виявилось, що його спровокувала російська мова. 

Цій новині бракує балансу як мінімум у вигляді згадки про те, що агресія депутата має наслідки, адже потерпілий звернувся із заявою до поліції, яка тепер розслідує побиття. 

На прикладі висвітлення цих подій ми бачимо, як політики, використовуючи різні медіа, прагнуть схилити громадськість на свій бік. Таке нехтування стандартами та маніпулятивність подання може призвести до викривлення суспільної думки. 

Іміджеві публікації й “відбілювання” політиків

У квітні ІМІ писав про повернення в політику підозрюваного в корупції мера Здолбунова Владислава Сухляка. Нагадаємо, рік тому Сухляка разом зі спільниками затримали за підозрою у вимаганні більш ніж 11 тисяч доларів хабаря. Тоді фото з викладеними купюрами, які вилучили поліцейські під час розслідування, облетіли медіа. Втім, зараз поновлений на посаді рішенням суду мер Здолбунова стабільно з’являється в медіа, які вже, здається, про все забули.  

Сайт “Рівне вечірнє” опублікував дивну новину “Сухляк будує на пляжі вбиральню (ВІДЕО)”. Якщо читача зацікавить ця новина, то він дізнається, що в заголовку трохи прибрехали, адже встановленням туалету займається не особисто Сухляк, а працівники місцевого комунального підприємства. Зрозуміти суспільну важливість цієї новини складно. Хіба вона покликана показати, що мер Здолбунова – господарник, і стати черговим нагадуванням про нього, але, звісно, без згадок про корупцію.

Ймовірна джинса посадовця, якого спіймали на корупції, Владислава Сухляка. Скриншот: сайт “Рівне вечірнє”

Інша новина на “Рівне вечірнє” повідомляла читачу про те, як Владислав Сухляк випробував свої сили за кермом маленького перегонового автомобіля на картинговій трасі. І знову – ані суспільної важливості, ані згадок про корупцію. 

Новина про мера Здолбунова на картингу має ознаки замовності. Скриншот: сайт “Рівне вечірнє”

Проте звинуватити “Рівне вечірнє” в систематичному відбілюванні Сухляка не можна, адже нам трапилася публікація, де про корупційну справу таки згадали – у новині про отримання ним надбавки за вислугу років. 

Натомість про корупційні епізоди вже ексміністра агрополітики Віталія Коваля, який у 2019–2023 роках очолював Рівненську ОДА і був звільнений з посади міністра в липні 2025-го, медіа так і не згадали. Нагадаємо, торік журналісти Слідства.Інфо з’ясували, що міністр Віталій Коваль мешкав у квартирі тещі на 170 квадратних метрів у столичному житловому комплексі преміумкласу. Натомість теща, ймовірно, не мала офіційних прибутків на її придбання. Як повідомляла “Четверта влада”, 8 травня 2025 року Спеціалізована антикорупційна прокуратура подала позов до Вищого антикорупційного суду, яким хоче стягнути на користь держави 9,3 мільйона гривень, або частку квартири тещі Коваля. Перед цим ВАКС арештував цю квартиру та квартиру ексміністра в Києві. 

22 серпня три рівненські сайти – “Рівне вечірнє”“Рівне медіа” і “Рівненські новини” – повідомили про повернення Коваля на Рівненщину, опублікувавши майже ідентичні новини без посилання на джерело про те, що Коваль очолив Рівненське обласне об’єднання організацій роботодавців “Роботодавці Рівненщини”. До цього моменту згадана організація востаннє з’являлася в новинах у 2018 році. Тож припускаємо, що новина з’явилася в інфопросторі лише з метою нагадати про Віталія Коваля, а отже має іміджевий характер і ознаки політичної замовності.

Новина про повернення Віталія Коваля на Рівненщину має ознаки політичної джинси. Скриншот: сайт “Рівне медіа”

Незмінним героєм іміджевих публікацій є вже згаданий у цьому тексті в.о. міського голови Віктор Шакирзян. Нагадаємо, ІМІ вже писав про феномен логотипа “Віктор Шакирзян”, який є піар-стратегією політика і який використовувався навіть на відео з церемоній прощань з полеглими воїнами. А ще про те, що сайт “Рівне медіа” фактично став майданчиком піару Віктора Шакирзяна, який ретранслює контент із його соцмереж без жодного журналістського оброблення. У серпні на сайті також з’явилися відео з логотипом політика, наявність якого вказує, що перед вами – прихована реклама, навіть якщо йдеться про чергову перевірку стану лікарні чи участь в акції на підтримку військовополонених. 

У серпні ми також укотре переконалися, що команда піарників Віктора Шакирзяна тримає курс на формування позитивного іміджу мера-господарника, який розуміє простих людей. До переліку образів посадовця цього місяця додали нові. Так, “Рівне медіа” використало публікацію Шакирзяна про його боксерське тренування із сином у Facebook і подало її як політичну джинсу, де політик водночас постає турботливим батьком і активним спортсменом. 

Повідомлення про тренування Віктора Шакирзяна із сином є черговим іміджевим матеріалом про політика. Скриншот: сайт “Рівне медіа”

Іноді відбувається так, що паркет від пресслужби опиняється в новинах без належного журналістського оброблення і перетворюється на звичайну джинсу. Саме так трапилося з повідомленнями, як голова Рівненської ОДА Олександр Коваль отримав “Марку незламності” за підтримку переселенців. Очевидно, що ця новина не має суспільної важливості, а натомість змальовує посадовця в позитивному світлі. 

Повідомлення з ознаками прихованої політичної реклами очільника Рівненської ОДА. Скриншот: сайт “Рівне 1” 

Аналогічно піар політика мають новини про те, як посадовець вітав новонароджених дітей і дарував їм подарунки або як селищний голова Рокитного Григорій Таргонський вітав чоловіка з 90-річчям. 

На завершення додамо ще один матеріал з ознаками прихованої політичної реклами, який повідомляє читачам, що перший заступник голови Рівненської облради Микола Кучерук спостерігає за зорями. Принаймні один раз він про це написав на власній фейсбук-сторінці.

Новина про зорі й першого заступника облради Миколи Кучерука з ознаками прихованої політичної реклами. Скриншот: сайт “Рівне вечірнє”

Така політична картина спостерігалася в рівненських медіа наприкінці серпня. Нагадаємо, що ми проаналізували ті політичні новини, в яких виявили маніпуляції. Окремі з них, ймовірно, створено ненавмисно, як-от компліментарні новини про Олександра Коваля чи Миколу Кучерука. Втім, інші, як-от маніпулятивне висвітлення конфлікту в міській раді, очевидно мають на меті перетягнути читача на бік когось з опонентів. Сподіваємося, аудиторія помічатиме такі маніпуляції й намагатиметься знайти істину в інших, якісніших медіа.

Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області