Батальйон телега. Як "проходить мобілізація" в анонімних телеграм-каналах
У топ-100 українського сегмента телеграму не вистачає лише прогнозів Ванги, мольфарів та магічних інструкцій щодо мобілізації, а так у цьому величезному анонімному світі присутнє майже все: накручування аудиторії, джинса, фейки та російська пропаганда. Втім, не вистачає якісної аналітики того, що насправді відбувається із законопроєктом про мобілізацію та зрозумілих експертних коментарів компетентних людей. Маніпуляції на тему мобілізації експлуатують чутливість та вразливість українців, оскільки тема стосується майже кожної родини.
За даними Google Trends, на другому році повномасштабного вторгнення найвищий пік запитів українців у пошуковику щодо мобілізації припав на другу декаду грудня 2023 року. Сплеск запитів трапився після пресконференції президента Володимира Зеленського, а саме після його слів про те, що Україні необхідно підготувати до мобілізації 450–500 тисяч людей.
Цифри показують популярність пошукового терміна відносно найвищої точки на графіку для певного регіону та періоду часу. 100 – це пік популярності терміна. 50 – популярність терміна вдвічі менша, 0 – було замало даних про цей термін.
Втім, найбільше жахіття все ж таки криється в анонімних телеграм-каналах з топ-100 українського сегмента. Лише за грудневими даними 2023 року помітно, що перший пік “новин” у найпопулярніших телеграм-каналах в українському сегменті почався за два дні до заяви Зеленського і тривав до кінця року. Другий пік трапився внаслідок масового цитування головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного про те, що мобілізація відбуватиметься в кілька етапів. А потім бачимо, що тема мобілізації перед самим Новим роком “пішла на канікули”.
“Жахіття мобілізації” та інші лякалки
Істерія та жахалки навколо мобілізації – штучно розкачані історії в анонімному телеграмі. Вони публікуються хаотично, без чіткого розкладу публікацій. Більшість публікацій містить емоційну лексику та фейки, за які потім ніхто не вибачається, спрямовані на хайп та накручування аудиторії. Тема мобілізації чутлива, а отже є благодатним ґрунтом для збору переглядів на “сенсаціях” та накручування аудиторії.
Тема роботи ТЦК та “пакування в бусік” – одна з поширених в анонімних телеграм-каналах. Вони перепощують відео, де начебто представники “військкоматів” силоміць затягують чоловіків у мікроавтобуси проти їхньої волі. Ясна річ, що тексти до таких відео розповідають про обман з боку ТЦК, про те, як чоловіки намагаються втекти, та супроводжуються емоційною лексикою.
Чи дійсно в діях представників ТЦК є правопорушення, мають з'ясовувати правоохоронці. Втім, пости в анонімних телеграмах виносять власні емоційні судження і лише лякають аудиторію та налаштовують на негативне ставлення до мобілізації в Україні.
Крім анонімних вкидів, телеграм-канали також рознесли недостовірну інформацію від нардепа Євгенія Шевченка, відомого проросійськими поглядами, а також тим, що був прихильником пропагандиста Анатолія Шарія та фігурантом кримінальної справи за статтею про державну зраду. На початку січня 2024 року Шевченко у своєму телеграмі опублікував пост із посиланням на інформацію від жителів Білої Церкви про те, що місцевого чоловіка нібито силоміць доправили до ТЦК, після чого він помер уже в лікарні. На додачу депутат написав, що цією справою займається СБУ, а медіа начебто замовчують тему. Згодом Шевченко видалив пост, а в новому написав, що не було звернень від родини “загиблого”. На думку Шевченка, родичі мали особисто до нього звертатися? Втім, нардеп ще й додав, що не збирається замовчувати ситуацію, оскільки він не довіряє українським правоохоронцям.
Ясна річ, що українські анонімні телеграми встигли розкидати пости своїми мережами, посилаючись на нардепа. Втім, уже за кілька годин, коли стало відомо, що це відвертий фейк, адміни каналів почали зачищати пости, деякі редагували та вносили уточнення, що це фейк. Проте правки внесли не всі. На деяких телеграм-каналах фейк так і залишили висіти в стрічці.
Примітно, що Євгеній Шевченко в січні вкинув фейк, який, здавалось би, вже помер у грудні попереднього року. Вигадка про нібито смерть українця після доправлення до ТЦК вже гуляла мережами, але її спростував військовослужбовець Анатолій Штефан. Попри це за ожилий фейк вхопилися російські пропагандисти й почали порівнювати українські ТЦК з гестапо.
Наступний кейс: анонімні українські телеги запустили фейк про те, що повістки українцям уже роздають у Варшаві. На відео зображені чоловіки у військовій формі та в цивільному одязі, а також автівка з чорним військовим номерним знаком. Начебто військовий каже: “Я прошу вас покинути межі Польщі та з'явитись у вашому ТЦК”.
Центр протидії дезінформації навіть опублікував пост зі спростуванням фейку та заявив: “Ворожі TG-канали поширюють інформацію про те, що працівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки почали роздавати повістки українцям у Варшаві. Як доказ пропагандисти поширюють відео, на якому чоловік у військовій формі нібито “виписує повістку” українцю”.
Втім, такі “жартівливі” пости з начебто роздаванням повісток спочатку з'явилися в українських анонімних телеграмах, що входять до топ-100, 9 січня, а до російського сегмента потрапили вже наступного дня – 10 січня. Російські пропагандисти посилаються на проросійський сайт “Страна”. Тому, ймовірно, щоб виявити фейки, ЦПД треба ще охопити моніторингом і найпопулярніші телеграм-канали в українському сегменті, оскільки саме з них беруть частину свого контенту російські пропагандисти.
Місце щасливих росіян
Росіяни намагаються знеособити працівників українських ТЦК, тому вигадали називати їх “людоловами”, коли перепощують з анонімних телеграмів відео начебто сутичок з військкомами.
Лексему “людолови” теж запустили не просто так. На думку експертів ІМІ, росіяни в такий спосіб намагаються викликати в читачів негативні асоціації зі словом “людоЕД”.
Також фейк підхопив російський пропагандистський канал “Легитимный”, що видає себе за український. Адміни групи постійно поширюють контент, спрямований на дестабілізацію в Україні, підхоплюючи будь-які зручні інфоприводи. Тож і цей фейк про ТЦК не пройшов повз них – адміни-пропагандисти опублікували звернення до українців, що потрібно виїжджати за кордон усілякими шляхами або сісти за ґрати. Вони намагалися просувати твердження, що такі варіанти кращі, ніж “оказаться неудобной калекой” або ж стати одним з безвісти зниклих. Крім того, пропагандисти скористалися приводом заявити, що “беспредел будет только усиливаться”, а тому на українців начебто чекає кріпацтво, а не мобілізація.
Очевидно, що такі дезінформаційні жахалки створено для нагнітання та дестабілізації ситуації в Україні, що є частиною російського плану війни, спрямованого на дискредитацію процесу мобілізації в Україні.
Як телеграми заробляли на темі мобілізації?
Власникам анонімних телеграм-каналів будь-який інфопривід, навіть кризовий, може приносити гроші. Серед популярних способів – накручування мережі тг-груп та публікація замовних постів на користь певних політиків чи бізнесу. ІМІ вже публікував детальний розбір того, як саме заробляють телеграм-канали.
Відверті фейкові повідомлення, поширені з метою нарощування аудиторії, зафіксовано щонайменше на 10 каналах, що мають понад 3 млн аудиторії і входять до топ-100 українського сегмента.
Адміністратори таких каналів розміщували однакове неправдиве повідомлення про те, що “у дев'яти областях України ТЦК відмінили мобілізацію”, а натомість “в інших 15 областях буде набір буде збільшений рівно в чотири рази”. Дізнатися, які саме області входять до першого чи другого переліку, можна, лише приєднавшись до запропонованих закритих груп.
Один з каналів “Херсонської області” з цієї мережі також розкручували у фейсбуці на фейковій сторінці Укренерго, де начебто повідомляли про “відключення світла у Херсоні”. Ясна річ, що ніякого відключення світла тоді не очікувалось і це було лише ще одним способом накрутити кількість переглядів телег за допомогою чутливої теми.
Лідеркою за кількістю згадок у постах з ознаками замовних у моніторинговий період стала Юлія Тимошенко. Політикиня намагалася запевнити аудиторію, що вона розуміється на темі мобілізації і тому пропонує свою концепцію “справедливої мобілізації”. Тимошенко пропонувала підняти військовим заробітну плату, новобранцям навчатися щонайменше пів року, а також звільнити від мобілізації чоловіків до 27 років, жінок, освітян, багатодітних, вагітних та людей із вразливих шарів населення. Ще нардепка запевняла, що її план можна реалізувати хоч сьогодні й у разі згоди влади вона готова надати пропозиції з правками для законопроєкту. Популістичні пропозиції Тимошенко опублікували щонайменше в 13 телеграм-каналах.
Кількома днями раніше піарники Тимошенко закинули в анонімні телеги її заяву щодо того, що законопроєкт про мобілізацію є шкідливим та небезпечним, тому, за словами анонімних телеграмів, “лідерка опозиції вщент розгромила законопроєкт”.
Водночас телеграм-канали поширювали твердження Юлії Тимошенко стосовно того, що мобілізувати слід “силовиків”, які “лютують та кошмарять бізнес”.
Тож Тимошенко все ще намагається шукати у світі анонімних телег своїх прихильників серед аматорів популістичних меседжів. Утім, питання, наскільки ефективно це працює на прихильність до неї.
Емоції та розкручування власних каналів
До топ-100 українського сегмента також увійшов тг-канал медіа “ТСН”. Канал з аудиторією майже 1 мільйон щодо мобілізації вживає такі лексеми, як “жорстка”, “скандальна” та “гостра”. Так за допомогою емоційної лексики адміни цього ресурсу намагаються привертати увагу читачів. Утім, такі підводки не мають нічого спільного з журналістикою, оскільки це порушує стандарт стосовно відділення фактів та коментарів. Автори не мають додавати власні судження та емоції щодо певної ситуації, оскільки в такий спосіб можуть спотворювати інформацію та маніпулювати думкою аудиторії.
Окрім того, адміністратори анонімних телеграмів також намагалися збирати думки аудиторії щодо мобілізації. На одному з каналів пропонували безальтернативні варіанти відповідей, які містили лише негатив та емоції.
Щодо інших подібних регіональних телеграм-груп, то більшість із них перейшли на новий формат і вже позиціюють канал як новинну стрічку, хоча у своїх назвах усе ще зберігають формулювання “Повістка *назва міста”*.
Адміни таких каналів можуть розміщувати рекламу серед контенту, що має високий показник залученості аудиторії. Також вони можуть продати канал за добру ціну, а вже нові власники робитимуть з нього чергову стрічку “новин”, або використовувати його активно залучену аудиторію в інших своїх цілях. Такі нішеві групи мають попит на ринку, оскільки в них зібрана аудиторія, прив'язана до контенту.
Тож у світі анонімного телеграму настільки багато неякісної інформації на будь-яку чутливу тему, що практично неможливо знайти якісну на ту ж тему. Адміністратори розміщують джинсу, щоб заробити, або ж розміщують емоційні пости, щоб читачі репостили серед своїх близьких, що працює на накручування переглядів та подальшу монетизацію.
Тим часом тема мобілізації в телегах висвітлюється переважно в негативному контексті, водночас емоційно та з елементами залякування. Що зрештою дискредитує ТЦК зокрема та армію загалом. Звісно, це грає на руку ворогові – російські пропагандисти стежать за контентом в українському сегменті та знаходять нові й нові приводи для поширення антиукраїнського негативу не лише серед своєї аудиторії, а й з прицілом на міжнародних партнерів України для її дискредитації.
Аналітики ІМІ неодноразово наголошували, що є кілька факторів, що відрізняють якісну журналістику від рівня анонімних телеграм-каналів. Насамперед це прозорість та відповідальність. У медіа, яке зареєстроване, має фізичну редакцію, фахову команду та розуміння про етичні й журналістські стандарти, у разі можливого поширення неточностей або фейку опублікують спростування та перепросять аудиторію. Натомість, як бачимо, в анонімному світі телеграму можна одним натиском видалити, відредагувати або просто ігнорувати відверті фейки й жодним чином не відповідати за недостовірний або брехливий контент.
ІМІ рекомендує українцям читати матеріали відповідальних медіа, що ввійшли до білого списку. Ці медіа також представлені в телеграмі та пропонують якісний, достовірний контент без порушень журналістських стандартів.
Яна Машкова, медіаекспертка Інституту масової інформації
Help us be even more cool!