ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Барометр за березень 2004 року

01.04.2004, 12:00
[b]Загиблі та зниклі журналісти -1[/b]
[b]03-03-2004[/b] о 6 ранку у ДТП загинув генеральний директор Полтавської ТРК „ЮТА” Георгій Чечик. ДТП сталася у Пирятинському районі (Полтавська область) поблизу села Велика круча на автомагістралі Київ-Харків. Про це „Українським новинам” повідомив представник ДАІ. За наданими даними, автомобіль „Опель”, в якому їхав пан Чечик, виїхав на зустрічну смугу і зіткнувся з автомобілем „Газель”. Тоді оперативна група заявила, що Чечик направлявся в Київ, але не доїхав.
56-річний Георгій Чечик близько 12 років очолював ТРК „ЮТА”, що здійснювало цілодобове мовлення на 100,6 FM.
Нагадаємо, що у лютому він заявив про те, що на ТРК чиниться тиск з боку міської влади. 11-03-04 у Полтаві відбулася зустріч представника держдепартамента США Юджина Фішеля із президентом Полтавського медіа клубу Людмилою Кучеренко та родиною загиблого в автокатастрофі генерального директора полтавської ТРК „ЮТА” Георгія Чечика, зокрема з сестрою та сином журналіста – Юрієм Чечиком. Представника держдепу цікавив розвиток подій навколо ТРК з самого початку, з часів, коли у міської мерії та телеканалу були нормальні cтосунки. Крім того, Юджин Фішель висловив бажання зустрітися з журналістами Пирятинської ТРК, які були на місці події і мають записи звідти, а також інтерв’ю з водієм „Газелі”, в яку врізалося авто журналіста, Анатолієм Мироновим, який прийшов до тями у лікарні, - повідомила Людмила Кучеренко.
Також пан Фішель взяв для вивчення копії документів, що стосувалися оренди приміщення, в якому знаходилася редакція радіокомпанії „Полтава плюс”. 12-03-04 Із запитом щодо розслідування обставин загибелі в автокатастрофі директора полтавської ТРК “ЮТА” Георгія Чечика до міністра МВС Миколи Білоконя звернуся депутат Микола Томенко. Також 12-03-03 Комітет захисту журналістів звернувся до президента Кучми з листом, у якому зокрема наголосив на необхідності прискіпливого ставлення до розслідування загибелі Георгія Чечика.
[b]Нові елементи розслідувань загибелі журналістів- 2[/b]
[b]02-03-2004[/b] Генеральний прокурор Геннадій Васильєв заявив, що Юрій Вередюк, якого раніше обвинувачували в убивстві журналіста Ігоря Александрова, до смерті журналіста не причетний. За його словами, розслідування кримінальної справи про убивство Александрова буде завершене в найближчі дні і після ознайомлення з ним обвинувачуваних буде передане до суду. Васильєв сказав, що в справі Александрова проходять 10 обвинувачуваних.
Нагадаємо, Александров помер від сильних побоїв у липні 2001 року. На початку жовтня 2001 року ГПУ перший раз заявила, що розкрила убивство Александрова і знайшла його убивцю. Їм був названий Юрій Вередюк. У травні 2002 року суд виправдав Вередюка. 19 липня Вередюк помер, судмедексперти встановили, що його смерть не була насильницькою.
[b]23-03-04[/b]До Києва з першим візитом прибула Міжнародна експертна група спеціалістів в області фоноскопії, які в рамках справи про вбивство Георгія Гонгадзе будуть досліджувати записи майора Мельниченка в частині причетності вищих посадових осіб України до зникнення журналіста. Як повідомив ІМІ один з членів цієї групи, литовський спеціаліст Дернардес Шална, експерти перебували в Києві з 23 по 25 березня. За його словами, крім нього, до складу комісії з дослідження записів майора Мельниченка, входять два спеціалісти з Росії та три співробітники Київського науково-дослідницького інституту судових експертиз, зокрема, лабораторії з фоноскопічних досліджень. “Саме вони керують процесом та володіють більш детальною інформацією”, - зазначив литовський криміналіст.
У розмові з кореспондентом ІМІ Дернардес Шална відзначив, що для дослідження записів відведений термін до кінця серпня 2004 року. На цей період заплановано ще три зустрічі, найближча - у травні. За словами литовського спеціаліста, члени комісії, поки що, не бачили предмет дослідження. “Особисто мені невідомо, що ми будемо досліджувати - оригінали чи копії”, - додав пан Шална. Під час перебування міжнародної експертної групи у Києві відбулася зустріч із слідчим Генпрокуратури з особливо важливих справ. І лише він може надавати якусь інформацію, оскільки я, як іноземний експерт, підписав відповідні документи про нерозголошення секретної інформації та відповідатиму за українськими законами”. За словами Дернардаса Шални, дослідження “плівок Мельниченка” проводитиметься на техніці, яку закуповує українська сторона. Він також повідомив, що частина апаратури, яку замовляли в Америці, Литві та Росії вже почала надходити. Литовський спеціаліст сказав, що власну апаратуру він не привозитиме.
За словами прес-секретаря Генерального Прокурора Оксани Соколової, як тільки результат буде готовий, його буде оприлюднено. “А участь будь-яких громадських організацій, журналістів, на жаль, не передбачена чинним законодавством. Тому будь-яке рішення, яке буде прийнято під тиском, чи на прохання громадських організацій буде прийнято всупереч законодавству, що є недопустимим у цій справі, тому для дотримання усіх норм законодавства саме у цій справі, експертиза буде відбуватись чітко у відповідності із діючим законодавством України”, - сказала вона. 26-03-04 У розмові з кореспондентом ІМІ Олександр Жир – екс-голова комісії з розслідування справи Гонгадзе, зокрема, зазначив, що він не знає, „експертизу чого збирається робити пан Васильєв”.
-Усі матеріали, що були досліджені американцями знаходяться під моїм контролем і нікому не передавалися. Сам підхід, який застосовує Геннадій Васильєв свідчить про проведення популістської гри у цій справі, - додав Олександр Жир. - Предмет дослідження мені невідомий, оскільки існують міжнародні вимоги вивчення записів, зроблених у цифровому форматі. Ці вимоги добре відомі Генеральній прокуратурі України і робити експертизу без записуючого пристрою та іншого, неприпустимо. Пристрій на якому проводився запис також знаходиться під моїм контролем, - додав він.
Що стосується експертів, які приїхали до Києва для проведення експертизи, то і в НДІ судових експертиз, і в Генпрокуратурі кореспондентам ІМІ відмовились повідомити їх імена. В російській спілці криміналістів при МВС РФ також відмовились давати будь-які коментарі посилаючись на те, що самі не знають імен експертів.
[b]Арешти і затримання - 0[/b]
[b]Нові елементи про арешти і затримання – 0[/b]
[b]Побиття, напади, залякування - 4[/b]
[b]03-03-04[/b] в Кіровограді троє озброєних ножами невідомих ввечері напали на заступника редактора газети „Зоря” Олену Ткаченко поблизу її помешкання. Після погроз та катування, в журналістки відібрали ключі від квартири, яку було пограбовано пізніше. Погрожуючи ножами, в Олени забрали прикраси та гроші, які вона мала при собі. Дізнавшись від жертви, що у неї вдома нікого немає, забрали ключі та вивезли з квартири на таксі майно. Потерпіла отримала струс мозку та чисельні тілесні ушкодження. Зранку Олена Ткаченко звернулася до правоохоронців. Міліції допомогло те, що Олена Ткаченко запам’ятала імена нападників. Двоє виявилися сусідами, а третій жителем центральної частини міста. Як повідомив ЦГЗ УМВС Кіровоградської області, по гарячих слідах встановлені особи злочинців, двох з них упродовж першої доби після скоєння злочину затримано.
У редакції кіровоградської районної газети “Заря” не схильні пов’язувати напад на заступника редактора Олену Ткаченко із професійною діяльністю. Нагадаємо, що напад на Олену Ткаченко стався 3 лютого близько десятої вечора, коли вона поверталася додому. Вийшовши з маршрутного таксі, до її помешкання залишалося15-20 метрів, коли ззаду підбігли троє молодиків і, погрожуючи, потягли Ткаченко до розташованого поряд стадіону.
[b]05-03-2004[/b] На околиці селища Сімеїз (Південний берег Криму) знімальні групи російського «Першого каналу» і українського телеканалу «Інтер» зазнали нападу кримських татар. За словами кореспондента телеканалу «Інтер» в Криму Юрія Першикова, знімальні групи корпунктів у Криму спільно прибули в Сімеїз, аби зняти сюжет про земельні проблеми на Південному березі Криму. У момент, коли оператори проводили відеозйомку того, як робітники споруджують загорожу навколо території місцевого аквапарка, раптом з’явилося близько 15 кримських татар, озброєних палицями. Вони почали бити робітників і телеоператорів.
Внаслідок нападу оператор «Першого каналу» Вадим Телічев отримав серйозні тілесні ушкодження, його телекамеру повністю розбили, дісталося й операторові „Інтера” Денису Погорєлому. Юрій Першиков припустив, що нападники є жителями селища кримських татар, яке з’явилося на околицях аквапарку в результаті самозахоплення. Він також підкреслив, що бити оператора нападники припинили тільки після команди одного з представників регіонального меджлісу кримських татар, який сказав «Досить з нього». На місце події прибули співробітники правоохоронних органів. Телічев звернувся в місцеву поліклініку для медичного огляду. 09-03-2004 кореспондент телеканалу „Інтер” у Криму Юрій Першиков повідомив ІМІ, що після інциденту правоохороні органи Криму відмовляються від коментарів щодо розслідування справи про побиття операторів телеканалу «Інтер» та «Першого каналу» (Росія).У розмові з кореспондентом ІМІ Юрій Першиков розповів, що у оператора Першого каналу Вадима Тєлічева серйозні ушкодження, але органи судово-медичної експертизи відмовляються засвідчити стан його здоров’я. Правоохоронні органи також не коментують цю ситуацію.
Начальник Алупкінського РОВД Юрій Буян повідомив кореспонденту ІМІ, що 06-03-04 за фактом нападу на працівників ЗМІ порушено кримінальну справу за статтею 296, ч. 2 (Хуліганство у складі групи). На питання про затримання „хуліганів” пан Буян зазначив, що правоохоронні органи, для того, „щоб не квапити події, зайняли вичікувальну позицію” . „Ми плануємо затримання приблизно за тиждень”, -зазначив він. 22-03-2004 Кримінальну справу про побиття кримськими татарами телеоператорів „Першого канала (Росія) та „Інтера” переведене з Алупкінського міського відділу у слідче управління Головного управління МВС України у Криму. За словами начальника управління, генерала міліції Миколи Паламарчука ця справа переведена через резонансність. Також він зазначив, що слідство ведеться об’єктивно і для його подальшого успіху створена спеціальна слідчо-оперативна група, яку очолює Олена Барановська. 27-03-04 Київський районний суд Сімферополя обрав запобіжний захід - утримання під вартою - Куртсєїту Аблуллаєву, підозрюваному в організації хуліганських дій.
[b]07-03-04[/b] у Тернополі в ніч з 6 на 7 березня невідомі скоїли напад на редакцію газети “Тернопіль вечірній”. Як повідомили в редакції газети, зловмисники кинули цеглини в вікна головного редактора та його першого заступника. Цегла влучила в раму одного з вікон та побила скло в іншому кабінеті. На думку першого заступника головного редактора газети Святослава Півторака, цілком можливо, що це був не просто хуліганський вчинок, а спланована акція, метою якої було попередити або залякати творчий колектив часопису. За словами Святослава Півторака, видння займає активну суспільно-політичну позицію. Зокрема, останнім часом у ній вміщувалися критичні публікації щодо дійяльності місцевої влади та податківців. Близько двох тижнів тому було опубліковано матеріал "Податковий терор може залишити Тернопільщину без хліба". Також матеріали журналістів газети публікувалися у мережевих медіа.
Крім того, пан Півторак повідомив кореспонденту ІМІ, що раніше на адресу редакції та її працівників жодних погроз не надходило. Він зазначив, що наразі Тернопільське міське відділення міліції розслідує факт пошкодження редакційного приміщення газети "Тернопіль вечірній". Треба зазначити, що видання Тернопільської міської ради, активно підтримує блок “Наша Україна”. Головний редактор видання Василь Томин є прес-секретарем обласного штабу блоку “Наша Україна”, а його перший заступник Святослав Півторак очолює прес-службу обласної організації Української народної партії. 22-03-04 до редакції надійшов офіційний лист за підписом голови Тернопільського міського відділу міліції про те, що кримінальну справу відкрити немає можливості через відсутність складу злочину, повідомив головний редактор видання Василь Томін. Але 25 березня до редакції знов завітали представники міліції з повідомленням, що прокуратура ініціювала порушення кримінальної справи. Наразі жодних офіційних листів про це керівництво газети не отримувало, як не отримувало й погроз. Василь Томін запевнив, що газета не змінила принципів роботи і продовжує публікацію критичних матеріалів з приводу діяльності місцевої влади, податкової тощо.
[b]Нові елементи про побиття напади та залякування - 1[/b]
[b]04-03-04[/b] Прокуратура Дзержинського району Кривого Рогу (Дніпропетровська область) порушила кримінальну справу за фактом нападу на позаштатного кореспондента газет "Металург" і "Червоний гірник", завідувача фотолабораторією державного гірничо-металургійного комбінату "Криворіжсталь" Станіслава Лебединського. Про це "Українським Новинам" повідомив представник центра громадських зв'язків Управління Міністерства внутрішніх справ у Кривому Рогу. "Був напад на журналіста і прокуратура порушила справу", - сказав він. За даними міліції, 23 лютого біля будинку номер 12 по вулиці ХХІІ партз'їзду двоє невідомих напали на Лебединського і відібрали фотоапарат, куртку і речі. Зараз він перебуває у лікарні з переломом щелепи і струсом мозку. Прокуратура порушила кримінальну справу за статтею "Пограбування”.
[b]Перешкоджання виконанню журналістських обов’язків - 6[/b]
[b]01-03-2004[/b] керівництво радіо "Континент" поширило заяву про те, що 01-03-04 після оприлюднення інформації про те, що радіостанція “Континент” 100,9 FM розпочинає мовлення програм радіо “Свобода” на своїй частоті, - о 18:02 було включено так звані “глушилки”, що перешкоджають передачі сигналу радіо “Континент” на деякі райони міста Києва. У заяві керівництво радіостанції “Континент” оголосило протест діям влади, які перешкоджають інформаційній діяльності радіостанції, яка транслює неупереджені новини українських служб “Бі-Бі-Сі”, “Голосу Америки”, радіо “Свобода”, “Німецької хвилі”, “Польського радіо” та Громадського радіо. Це є грубим порушенням конституційних прав громадян на отримання інформації.” - йдеться в заяві. Колектив радіо "Континент" звернувся до Президента України як до гаранта Конституції вжити заходів для забезпечення безперешкодної діяльності засобу масової інформації.
Генеральний директор радіо “Континент” Сергій Шолох пізніше повідомив у інтерв’ю газеті «Україна молода», ніби люди, близькі до соціал-демократичної партії, примушували його працювати в інтересах цієї партії, відмовитись від трансляції радіо «Свобода» та в обмін на це пропонували посприяти з розв’язанням проблем. Пізніше співбесідники Шолоха заперечили сутність розмови. Але сам Шолох вирішив за краще поїхати за кордон.На захист радіостанції висловилися Міжнародна федерація журналістів, Репортери без кордонів, Комітет захисту журналістів та Держдепартамент США .
Нагадаємо, що справа радіостанції “Континент” знаходиться на розгляді в Європейському суді з прав людини. Керівництво радіо оскаржує позбавлення ліцензії на мовлення, ухвалене Національною Радою з питань телебачення і радіомовлення. Останнє рішення національного судочинства по “Континенту” ухвалювалося влітку минулого року. Але тоді ані Укрчастотнагляд не прийшов демонтувати антени, ані судові виконавці не завадили “Континенту” мовити далі. Саме співпадіння в часі між підписанням угоди зі “Свободою”, яку перед тим було практично витіснено з FM-діапазону, та закриттям “Континенту” і спричинило хвилю протестних листів з боку міжнародних структур.
[b]02-03-2004[/b]Серед неакредитованих представників ЗМІ Харківщини на Всеукраїнську нараду з проблем машинобудування, на яку прилетів до Харкова Президент України Леонід Кучма, опинилася кореспондент „Радіо „Свобода” у Харкові Вікторія Маренич. Вона розповіла кореспонденту ІМІ, що нарада мала відбутися у залі Харківського тракторного заводу, як це буває завжди. Але 1 березня на прес-конференції у обласній адміністрації керівник прес-служби Ніна Марченко повідомила журналістам, що нарада відбудеться на заводі ім. Малишева, який за словами пані Маренич, не має жодного відношення до сільськогосподарського машинобудування і зал, де прийматимуть ЗМІ там менший. До того ж Вікторія Маренич була обурена тим, що акредитацію довго не оголошували, а потім заявили, що термін закінчений.
-На події першого дня перебування у Харкові отримали акредитацію лише ті програми, що мають ефіри у цей день, 2 березня, а також державні канали, наприклад телепрограма „Губернія” обласного телебачення, що висвітлює діяльність губернатора і створена для нього, - зазначила кореспондент „Свободи”. Пані Маренич додала, що керівник прес-центру Ніна Марченко порадила журналістам телеканалів, яким було відмовлено в акредитації, взяти відео у програми „Губернія” і не хвилюватися. Редактор київської служби "Радіо "Свобода" Ганна Герман зазначила, що вперше чує цю інформацію. "У нас ніколи не було проблем з акредитацією, а якщо й були, то Адміністрація Президента завжди йшла на зустріч", - повідомила вона.
[b]05-03-04[/b] кореспондента УНІАН Олексія Янкового без вагомих підстав не допустили на відкрите розширене засідання колегії Міністерства фінансів України, не дивлячись на те, що кореспондент акредитувався своєчасно і у встановленій формі. Як пояснила оператор служби першого віце-прем'єр-міністра України Миколи Азарова Ольга Колісніченко, списки акредитованих журналістів були передані прес-секретарю прем'єр-міністра України Віктора Януковича Тарасу Аврахову, який і вніс до них зміни, виключивши кореспондента УНІАН з переліку акредитованих журналістів.
Керівництво і колектив агентства УНІАН висловив сподівання, що те, що сталося, є прикрою помилкою. Прес-служба Мінфіну звинувачувала кореспондента УНІАН у роздуванні ситуації навколо недопуску на відкрите розширене засідання колегії Міністерства фінансів України, яке відбувалося у приміщенні Кабінету міністрів. За словами керівника прес-служби міністерства Олександра Романюка сталася суто технічна проблема, оскільки представники двох ЗМІ - УНІАН та ICTV - подали свої заявки на день раніше за 15 –20 хвилин до закінчення часу, відведеного для акредитації. Через це їхні прізвища не потрапили до передостаннього списку, який було передано прес-секретарю прем'єр-міністра України Віктора Януковича Тарасу Аврахову. Кінцевий список було направлено слідом, але його чи то не відкрили, чи то не побачили нові прізвища журналістів.
-У даному випадку ми не розуміємо, навіщо технічну помилку намагаються перетворити на те, що Мінпаливенерго, немов би, приховує якусь інформацію. У розмові з кореспондентом ІМІ, керівник прес-служби підкреслив, що за весь час Мінфін не відмовив жодному журналісту в акредитації. “А УНІАН є тим інформаційним агентством , якому ми завжди йшли на зустріч і надавали інформацію, яка їх цікавила”, - додав він. Крім того, Олександр Ромасюк звинуватив керівництво інформагентства у перекручуванні фактів, наведених у розповсюдженій ними заяві. А саме, що прес-службою Кабміну були внесені зміни списків, виключивши кореспондента УНІАН з переліку акредитованих журналістів.
[b]13-03-2004[/b] зникли з ефіру закарпатська телекомпанія „М-Студіо” та радіостанція „Закарпаття-ФМ”. Це сталося суботу 13 березня о півдні. Відключення від ефіру відбулося на забезпечення судового позову, який Державна податкова інспекція Ужгорода подала до Господарського суду Закарпатської області. У позові було висунуто вимоги про розірвання угоди між Культурно-мистецьким центром „Барва”, що є засновником медіа та Закарпатським обласним телерадіопередавальним центром (ЗОТРПЦ), про надання послуг на які мали угоду ці ЗМІ. Треба зазначити, що договір про надання послуг між „Барвою” та ЗОТРПЦ було укладено ще у 2002 році. Проте наразі ЗОТРПЦ є податковим боржником. Передавальний центр має сплатити податків на суму понад 850 тис. грн. З 2001 його майно перебуває у податковій заставі.
Юристи „Барви” твердять, що Культурно-мистецький центр укладав з ЗОТРПЦ угоду про оренду передавальних потужностей для трансляції програм телекомпанії "М-Студіо" та радіостанції "Закарпаття-ФМ", тому позов податкової є неправомірним, оскільки вони укладали договір не про оренду держмайна,а про надання з боку ЗОТРПЦ послуг з трансляції програм вказаних ЗМІ. Проте, на думку виконавчої служби юстиції майно ЗОТРПЦ є цілісним майновим комплексом, що перебуває у державній власності. Воно не може бути приватизоване і не може передаватися в оренду приватним структурам. Крім того, керівництво ЗОТРПЦ не могло укласти згаданої угоди, бо майно передавального центру перебуває у заставі. Наразі передачі телестудії та радіо не виходять в ефір і коли вийдуть – невідомо.
[b]10-03-04[/b]журналістів закарпатської ТРК «М-Студіо» не пустили на сесію обласної ради. Про це ІМІ повідомив директор ТРК Іван Маняк. До засідання не допустили журналіста Костянтина Левіна та оператора Іштвана Коцаника.
Представники облради мотивували дії тим, що такого каналу як «М-Студіо» не існує. «Проте, пан Маняк зауважив, - що дії працівників облради не є правомірними, оскільки ТРК має всі документи, у тому числі й ліцензію на мовлення.»
На питання про оскарження цього факту Іван Маняк зазначив, що наразі у судах розглядається стільки справ ТРК, що «ми з них не вилазимо», тому недопущення працівників нашого ЗМІ на засідання облради –дрібниця. Нагадаємо, що трансляція программ ТРК «М-Студіо» припинилося у ніч з 12 на 13 березня. Раніше ТРК була відключена від передавачів Закарпатзької РТПЦ на підставі того, що остання є податковим боржником, а її майно занходиться у заставі.
[b]23-03-04[/b] у Мукачеві на знімальну групу програми журналістських розслідувань "Закрита зона", прем"єра якої запланована на 15 квітня на "5 каналі", здійснено напад. Як повідомив "Українській правді" автор програми Володимир Ар’єв, вони разом з оператором Олександром Проніним зайшли до Мукачівської міської Ради, щоб отримати коментарі від посадових осіб щодо подій, які відбуваються навколо виборів мера Мукачева.
За словами Ар’єва, коли він з оператором чекав в коридорі начальника управління освіти, який пообіцяв дати їм інтерв’ю, до них підійшов невідомий, який назвався депутатом міськради із вимогою пред’явити посвідчення працівників мас-медіа. Журналісти показали документи, але він сам назватися відмовився. Депутат почав погрожувати телевізійникам викинути їх з приміщення мерії, казав, що вони "заважають працювати людям". Після цього депутат пішов у приймальню мукачівського міс
Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!