ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Ахметов щодня. Як йому створюють образ рятівника та благодійника

22.01.2024, 12:35
Дмитро Баркар
Ілюстрація ІМІ. Фото: сайт фонду Ріната Ахметова
Ілюстрація ІМІ. Фото: сайт фонду Ріната Ахметова

У провідних онлайн-медіа України виявлено понад 600 згадок про компанії та фонди Ріната Ахметова протягом місяця. Це робить його абсолютним лідером серед бізнесменів за присутністю в інформаційному просторі України. Такий результат складається з двох основних факторів. Перший – це лідерство серед замовників комерційної джинси. Другий – це ДТЕК, найбільше підприємство енергетичної галузі, що входить до складу корпорації SCM і яке постійно звітує про свою діяльність. До таких висновків приводять результати проведеного ІМІ дослідження популярних українських онлайн-медіа 1 грудня 2023 – 9 січня 2024 року.*

Матеріали з ознаками замовних, кінцевим вигодонабувачем від яких є Рінат Ахметов, здебільшого стосуються діяльності його благодійних фондів та корпорації "Метінвест". В обох випадках ідеться переважно про іміджеві матеріали, спрямовані на покращення репутації структур Ахметова та його особисто. Як фонди, так і корпорація заради своїх інтересів експлуатують тему війни та її наслідків. 

Публікації щодо фондів повідомляють про благодійність, спрямовану на цивільних громадян України, які постраждали від бойових дій та російських обстрілів. Використовуються найдрібніші приводи нагадати про себе, часто неспівмірні з розмірами фондів та масштабами наслідків війни. Втім, у таких матеріалах обов’язково згадується прізвище Ахметова – найчастіше в заголовках. 

Публікації на користь "Метінвесту" охоплюють ширший спектр тем. Більшість таких матеріалів також присвячено благодійності. Вони розповідають про матеріальну допомогу підрозділам Сил оборони з боку корпорації. Часто наводяться конкретні суми витрачених на військове устаткування коштів – йдеться про мільйони в кожному випадку. У таких матеріалах читачам також нагадують, чиєю власністю є "Метінвест". Менша частина матеріалів на користь корпорації мають лобістський зміст і просувають її бізнес-інтереси, розповідаючи про плани та проєкти "Метінвесту".

Оскільки найбільшим підприємством в енергетичній галузі України є ДТЕК, що входить до SCM Ахметова, певна частка присутності в медіа бізнесмену забезпечена за замовчанням. Окремі матеріали щодо діяльності цього підприємства все ж мають ознаки замовних. Втім, значна їхня кількість публікується за вибором редакцій. Адже в умовах війни, коли енергетичні об’єкти стали пріоритетними цілями для російських ракетних та дронових атак, а питання роботи електромереж стало тісно пов’язаним просто з виживанням, медіа складно уникнути згадок про ДТЕК. Часто інформація від цього підприємства є суспільно важливою, і її поширення є виправданим. Що лише полегшує піарникам роботу на покращення репутації Ахметова.

Він сам або пов’язані з ним структури присутні в медіа щодня. Якщо представленість Ріната Ахметова в онлайн-медіа співвіднести з результатами дослідження ІМІ щодо кількості згадок про публічних осіб, то можна побачити, що конкуренцію йому може скласти хіба що президент Володимир Зеленський. Водночас спектр тем, з якими пов’язані згадки про Ахметова, є чи не ширшим. Загалом з його медійних виявів може складатися образ не просто найбагатшої людини, а особи, невіддільної від української дійсності. Бізнесмена змальовують і як постачальника благ цивілізації, і як рятівника постраждалих цивільних, і як помічника військових. Тож сумі цих іпостасей навряд чи є конкурент у медіапросторі України.

ДТЕК

Серед згадок про компанії та фонди Ріната Ахметова в моніторинговий період 59% становлять публікації, що посилаються на повідомлення ДТЕК або стосуються роботи цього підприємства. Більшість із них можна вважати суспільно важливими, адже йдеться про пошкодження мереж та припинення енергопостачання внаслідок негоди або російських обстрілів, а також про відновлення електропостачання. Відповідно, сплеск згадок про ДТЕК відбувся в перший тиждень січня – після наймасовішої ракетної атаки російської армії на мирні території України. 

Втім, кількість повідомлень про відновлення пошкоджених мереж на порядок більша, ніж кількість матеріалів про аварійні відключення. Окремі такі публікації видаються дещо надуманими та мають ознаки замовних, особливо коли йдеться не про відновлення роботи мереж, а лише про початок відповідних робіт.

Водночас ще частина публікацій, де згадується ДТЕК, видаються просто відвертою джинсою. Серед таких – повідомлення про інвестиційні проєкти компанії, про зустрічі керівника компанії із західними політиками та інші іміджеві матеріали.

Скриншот ІМІ з РБК-Україна

Фонди Ахметова

Серед усіх згадок структур Ріната Ахметова 20% становлять матеріали з ознаками замовних, що розповідають про діяльність його фондів. Звісно, благодійність явище позитивне і особливо необхідне в тяжку воєнну годину. Але, на диво, діяльність жодної благодійної організації в Україні не висвітлюється так широко, як починання фондів Ахметова. Водночас як інформаційні приводи подекуди використовують далеко не масштабні акції. Окремі видання намагаються видати за новини повідомлення про найменші витрати цих фондів, що не йдуть у жодне порівняння із загальними обсягами та можливостями структур Ріната Ахметова.

Крім того, матеріали на користь фондів Ахметова повідомляють не лише про надану ними допомогу українцям, постраждалим унаслідок воєнних дій, а й навіть про поки нездійснені наміри.

Скриншот ІМІ із сайту "Гордон"

Разом з тим очевидною є обов’язковість згадки прізвища благодійника. Тим часом одноманітність таких публікацій є додатковою ознакою джинси. 

Чи знецінює наполегливе вихваляння саму благодійність? Про це можна сперечатися. Водночас однозначний неприємний посмак залишає беззастережна експлуатація теми війни, травм і втрат, завданих нею українцям, заради створення іміджу покровителя для найбагатшого громадянина України.

Водночас серед публікацій на користь фондів Ахметова є і такі, що можна зарахувати до шкідливого контенту, як, наприклад, реклама психологічних порад від співачки.

Скриншот ІМІ із сайту "Гордон"

Зрештою залишається питання: що коштує дорожче – благодійність фондів Ахметова чи її регулярне висвітлення?

"Метінвест"

Група компаній "Метінвест" також широко присутня в провідних онлайн-виданнях. Матеріали на її користь становлять понад 18% з усіх, присвячених структурам Ріната Ахметова. Значна їхня частина також базується на експлуатації теми війни та благодійності. Втім, вони мають свою специфіку. "Метінвест" вкладається в матеріальну допомогу Силам оборони України, що обходиться помітно дорожче, ніж благодійність для цивільних. Схоже, саме тому в багатьох публікаціях про це називаються конкретні суми витрат.

Хай би які великі цифри називалися, все ж за ними важко сховати факт експлуатації трагічних для країни подій заради покращення репутації конкретної особи. Як-от у повідомленнях про плани "Метінвесту" розробити концепцію будівництва житла та об’єктів інфраструктури в Бахмуті. Чи буде можливою реалізація такого проєкту, а якщо буде, то коли і чи справді вона буде актуальною? Відповідей на ці запитання наразі немає, натомість піар "Метінвесту" на темі Бахмута вже є.

Скриншот ІМІ з "Фокуса"

Втім, "Метінвест" опікується не лише покращенням репутації на тлі війни, а й просуванням своїх бізнес-інтересів, що також відбивається на сторінках онлайн-видань. Тут і звітування про досягнення виробництва, і заяви про плани та наміри групи компаній, і безпосередньо лобістські матеріали.

Решта 3% матеріалів, пов’язані з Рінатом Ахметовим, – це згадки особисто про нього, а також кілька публікацій, де згадуються "Укртелеком" та київський ЦУМ. Про його бізнес-об’єкти пишуть також у зв’язку з благодійними проєктами. Крім того, поширено коментар "Укртелекому" щодо збоїв у роботі оператора стільникового зв'язку "Київстар" через  хакерську атаку в грудні.

"Укртелеком" про самого ж Ахметова згадує в контексті світового рейтингу найбагатших людей, укладеного американським виданням.

Скриншот ІМІ із сайту 24 каналу 

Найменше згадок про структури Ріната Ахметова в моніторинговий період виявлено на сайті Zaxid.net. Тут лише три новини. У них ідеться про ДТЕК у зв'язку: з наслідками масованого ракетного обстрілу Києва, з обстрілом росіянами Ладижинської ТЕС та із судовим процесом у справі "Роттердам+". Кожну з цих публікацій можна вважати суспільно важливою.

Найбільше публікацій на користь Ахметова та його власності розміщено на сайті РБК-Україна. Загалом у моніторинговий період їх 100, водночас більшість мають ознаки замовних. У 46 матеріалах ідеться про ДТЕК, у 35 – про фонди Ахметова, у 17 – про "Метінвест", в одному – про "Укртелеком". Ще одна публікація, єдина з усього масиву моніторингу, розповідає про плани корпорації SCM щодо відновлення нині окупованого росіянами Маріуполя. 

На другій позиції за кількістю матеріалів на користь компаній та фондів Ріната Ахметова – Obozrevatel. У моніторинговий період на цьому сайті 86 таких публікацій, більшість із яких мають ознаки замовних. На Obozrevatel розміщено найбільше серед усіх досліджених онлайн-медіа матеріалів, присвячених групі компаній "Метінвест", – 20.

Третім за кількістю згадок про структури Ріната Ахметова є сайт "Гордон". З 83 матеріалів більшість мають ознаки замовних. 44 з них (найбільше серед усіх видань) присвячено фондам Ахметова.

Найбільше згадок про ДТЕК (59) на сайті "Суспільне", більшість матеріалів, де згадується ДТЕК, є суспільно важливими, оскільки стосуються пошкоджень мереж та інших об’єктів енергопостачання внаслідок російських атак або негоди. Про інші компанії та фонди Ахметова в моніторинговий період на сайті Суспільного згадок немає. Вочевидь таку кількість матеріалів щодо ДТЕК можна пояснити загалом великою кількістю новин на цьому сайті, зокрема регіональних. 

Загалом присутність Ріната Ахметова, його фондів та компаній у різних онлайн-медіа є нерівномірною. Очевидною є прихильність окремих видань, тоді як інші практично ігнорують Ахметова. Втім, узагалі він та його структури згадуються в інтернет-виданнях щодня. 

*Моніторинг проведено в період 1 грудня 2023 – 9 січня 2024 року у 22 популярних інтернет-медіа: "Бабель", Суспільне, Громадське, ZN.UA, "Українська правда", "Еспресо", Укрінформ, Liga.net, NV, LB.ua, РБК-Україна, Цензор.Нет, Інтерфакс-Україна, ТСН, "Кореспондент.net", Zaxid.net, "Фокус", УНІАН, "24 канал", "Гордон", Telegraf, Obozrevatel. 

Інститут масової інформації (ІМІ) – медійна громадська організація, яка працює з 1995 року. ІМІ відстоює права журналістів, аналізує медіасферу та висвітлює пов’язані з медіа події, протидіє пропаганді та дезінформації, забезпечує медіа засобами захисту для відряджень до зони бойових дій під час російсько-української війни починаючи з 2014 року. 

ІМІ робить єдиний в Україні моніторинг свободи слова та список якісних і відповідальних онлайн-медіа, документує медійні злочини Росії у війні проти України. ІМІ має представників у 20 регіонах України та мережу хабів "Медіабаза" для безперебійної підтримки журналістів. Серед партнерів ІМІ – "Репортери без кордонів" та Freedom House, організація входить до мережі Міжнародної організації із захисту свободи слова (IFEX).

Liked the article?
Help us be even more cool!