33 "джинсові" матеріали виявили експерти в донецьких виданнях
До моніторингу включено тижневик «Панорама», «Донецкие новости», газети «Жизнь», «Салон Дона и Баса», «Донбасс», а також Інтернет-видання «Остров», «КІД» та «Ура-інформ Донбасс».
Оцінювання матеріалів здійснювала експертна група, до складу якої увійшли власкор всеукраїнської газети «Голос України» Ліна Кущ, оглядач всеукраїнської газети «Свобода» Анатолій Науменко, журналіст та письменник Євген Ясенов, редактор журналу «Статус. Економічні відомості. Донбасс» Олена Самойленко та доцент кафедри журналістики філологічного факультету ДонНУ Олена Тараненко.
Експерти визначили 33 матеріали, що надруковані з порушенням журналістських стандартів.
В переглянутих виданнях статтей, не позначених як рекламні (без слова «Реклама» (або позначки ®), було:
- в тижневику «Панорама» - 12;
- в газеті «Жизнь» - 6;
- в газеті «Салон Дона и Баса» - 4;
- в тижневику «Донецкие новости» - 3;
- в газеті «Донбасс» - 0;
- на сайті «Ура-інформ. Донбасс» - 7;
- на сайті «КІД» - 1;
- на сайті «Остров» - 0.
Найбільшими покупцями газетних площ в жовтні виявилися:
- Асоціація «Строительный Альянс Донбасса» - 9 матеріалів;
- Партія регіонів – 4;
- Гіпермаркет меблів «Margo» - 2.
Під час обговорення члени експертної групи зазначили, що деякі комерційні статті надруковані навіть з логотипами компаній або політичних партій, але відсутня відповідна редакційна позначка, що вказує на рекламу. Тому було б доцільно редакторам внести до вихідних даних газети фразу про те, що матеріали, надруковані з логотипами, вважаються рекламними. До списку матеріалів «з порушеннями» не потрапило, але досить сумнівним видалося інтерв’ю з народним депутатом Б.Колесниковим «У нас есть рецепт по выходу нашей страны из кризиса», з посиланням на інтернет-видання «Острів», передруковане одразу в декількох газетах («Жизнь», «Донбасс», «Донецкие новости»). Лише в тижневику «Донецкие новости» це інтерв’ю містило символ, яким позначається рекламний матеріал. Газета «Жизнь» від 09.10.08 вийшла з вкладкою «Донбасс – детям Южной Осетии!»: на двох шпальтах надруковано слова подяки від народного депутата Б.Колесникова мешканцям Донецької області, хто відгукнувся на заклик Партії регіонів і взяв участь у збиранні гуманітарної допомоги дітям Південної Осетії, список прізвищ цих людей, а також детальний фоторепортаж з відправки вантажу. Експерти розцінили цей матеріал як недоцільне використання газетної площі.
В Інтернет-виданні «Ура-информ. Донбасс» експерти виділили матеріали від корпорації «Іліташ-тур», яких за місяць розміщено 7 в рубриці «Суспільство». В кінці кожного з них надрукована довідка про корпорацію, види діяльності та т.п. Матеріали виглядають цілком комерційними, але ніяк спеціально не позначені.
В газеті «Салон Дона і Баса» до «чорного списку» потрапили матеріали, пов’язані з інформацією від Асоціації «Строительный Альянс Донбасса». З одного боку, ці комерційні статті зверстані іншим чином, що дещо відрізняє його від решти журналістських матеріалів, а також вони всі надруковані в рамочці. З іншого ж боку, виникає питання: чи помітить це читач? Іншу верстку, шрифти чи тонку рамочку? Крім того, у вихідних даних зазначено, що рекламні матеріали позначаються лише значком ®.Help us be even more cool!