13% опитаних ІМІ журналістів змушені писати джинсу – дослідження ІМІ
13% опитаних ІМІ журналістів вказали, що їх змушують писати джинсу* в тих медіа, де вони працюють. Це на 5% менше порівняно з аналогічним опитуванням, яке проводив Інститут масової інформації у вересні 2020 року (нагадаємо, тоді 18% респондентів заявили, що вони змушені писати замовні матеріали).
Такими є результати анонімного кількісного онлайн-опитування журналістів методом анкетування, проведеного Інститутом масової інформації у вересні 2023 року**.
5% опитаних ІМІ журналістів вказало, що джинсою в їхніх медіа займається відділ маркетингу (або інший відділ). І 81% опитаних журналістів вказали, що принаймні вони особисто до джинси не дотичні.
Падіння рекламного ринку вплинуло і на ринок джинси. Зокрема, 66% опитаних медійників зазначили, що медіа, де вони працюють, не розміщує прихованої реклами взагалі. Для порівняння: у вересні 2020 року цей показник становив 50%, тобто кількість медіа, які ставлять приховану рекламу, скоротилася на 15%.
Помітною є тенденція і щодо зменшення політичної джинси в медіа. Так, лише 11% опитаних журналістів вказали, що їхнє медіа розміщує і політичну, і комерційну джинсу (у 2020 році таких було 25%). Тільки комерційну джинсу розміщують 11% респондентів (у 2020-му чистих "комерційників" було менше – 9%). Показовим є і те, що наразі лише 2% опитаних ІМІ медіа розміщують тільки політичну джинсу, тоді як у вересні 2020 року таких було аж 12%.
Незважаючи на суттєве зменшення політичної джинси, все ж досить високою є кількість медіа, які розміщують матеріали в інтересах власника/-ці або його / її партнерів: 7% респондентів опитування вказали про це.
Разом з тим зростає і показник кількості медіа, які можуть вижити без джинси, – 59% опитаних ІМІ журналістів зазначили, що їхнє медіа може вижити без джинси (для порівняння: у вересні 2020-го таких було 51%). Це може бути повʼязане зі збільшенням кількості грантових програм, які зʼявилися в Україні для підтримки медіа після повномасштабного вторгнення Росії в Україну.
Цікаво, що 66% опитаних ІМІ медійників вважають, що в медіа не має бути ніякого іншого маркування рекламних матеріалів, окрім як "Реклама" або "На правах реклами". Водночас 16% вважають нормальним маркування "PR", "R", "Партнерський матеріал" тощо. Ще 6% допускають маркування реклами словами "Новини компаній", "Вікно", "Актуально" тощо. І цілих 7% респондентів опитування заявили, що рекламу в медіа не потрібно маркувати ніяк.
*Джинса – це прихована реклама, яка подається в медіа під виглядом журналістського матеріалу і не позначена як реклама зрозумілим для аудиторії чином. Більше про це явище можна почитати за посиланням.
**Дослідження проводилося методом кількісного анонімного онлайн-опитування за простою випадковою вибіркою серед потенційних респондентів – журналістів і редакторів. Усього отримано 151 відповідь від медійників з усіх регіонів України. З них 58% жінок, 42% чоловіків. Максимальна похибка становить 5%. Дослідження проводилося протягом вересня 2023 року.
Help us be even more cool!