Залякування на брифінгу у губернатора, піар нардепа та бізнесменів на благодійності: як писали про коронавірус у полтавських онлайн-медіа
Полтавські ЗМІ почали писати про коронавірусну інфекцію та карантин більше, аніж під час попереднього моніторингу ІМІ. Причиною збільшення кількості новин про COVID-19 стало поява та постійне зростання хворих на коронавірус. Уже традиційно спікери у новинах – представники місцевої влади. Лідерами серед них стали голова Полтавської Олег Синєгубов і секретар Полтавської міськради та виконувач обов’язків міського голови Полтави Олександр Шамота.
Такими є результати моніторингу Інституту масової інформації, проведеного у квітні 2020 року. Під час дослідження з 6 до 10 квітня включно було промоніторено новини головної стрічки новин п'яти полтавських сайтів: "Полтавщина", Poltavske TV, ОКІА Новини Полтавщини, Сайт новин Полтави 0532.ua, "Зміст". Усього було промоніторено 1011 новин.
Метою моніторингу було проаналізувати кількість новин про коронавірус та кількість і якість заяв, пов'язаних із коронавірусом від місцевих представників влади, бізнесу та громадського сектору. Ще однією метою моніторингу було дослідити кількість піар-матеріалів, джинси на темі covid-19.
Хто писав про коронавірус найбільше
За період моніторингу було зафіксовано 410 новин про коронавірус, що складає 40,6% від загальної кількості новин на п’яти проаналізованих сайтах. Найбільше новин про коронавірус зафіксовано на сайті ОКІА «Новини Полтавщини» – 171 новин (або 42% від загальної кількості новин про коронавірус), найменше - на «Полтавщині», 45 новин (або 11% від загальної кількості новин про коронавірус).
Хто спікери
Традиційно онлайн-медіа продовжують, в основному, користуватися офіційною інформацією, озвученою місцевою владою. Загалом показник публікацій, де спікерами виступають представники місцевої чи обласної влади Полтавщини, складає 199 новин. Це - трохи менше половини від загальної кількості новин про коронавірус. Найчастіше сайти публікували коментарі Олега Синєгубова, голову Полтавської ОДА та Олександра Шамоти, секретаря Полтавської міськради, в.о міського голови.
Керівник області щодня проводить онлайн-брифінг, за яким слідкують полтавські журналісти і використовують потім його повідомлення для інформування про ситуацію щодо коронавірусу на Полтавщині, а Олег Синєгубов щодня оновлює інформацію на своєму Телеграм-каналі. Керівник міста Олександр Шамота також щодня подає офіційну статистику щодо кількості інфікованих корона вірусом та стосовно режиму карантину у Полтаві тощо.
Також серед лідерів, чиї коментарі використовували сайти, – медичні працівники. Таких новин було 62 (15,12% від загальної кількості новин про коронавірус). Коментували у медіа ситуацію щодо коронавірусу в основному керівники управлінь та департаментів охорони здоров’я Віктор Лисак та Вікторія Лоза. Найбільше публікацій, в яких спікерами виступили керівники профільних медичних установ, зафіксовано на ОКІА “Новини Полтави” – 22 новини (або 5,4% від загальної кількості новин про коронавірус). Окрім полтавського міського та обласного керівництва управління та департаменту охорони здоров’я, сайти використовували коментарі керівників районних управлінь охорони здоров’я. Також серед спікерів були представники МОЗ, зокрема, сайти використовували коментарі заступника міністра охорони здоров’я Віктора Ляшка. Щодо керівництва полтавських лікарень, то головні лікарі розповідали в ЗМі не про те, що як почуваються пацієнти із коронавірусом, а дякували бізнес-компаніям за допомогу у придбанні захисних костюмах чи іншого обладнання. При цьому на жодному із промоніторених сайтів не було новин, в яких спікерами виступали не керівники, а рядові медичні працівники, які безпосередньо брали участь у лікуванні пацієнтів із коронавірусом.
Не офіційними повідомленнями єдиними: як політики не забували попіаритися
Не обійшлося без піару на темі коронавірусу. Загальний показник таких новин склав 4,4% від загальної кількості новин про коронавірус.
Поряд із тим, що щодня Олександр Шамота, секретар Полтавської міськради та в.о міського голови, інформує про ситуацію щодо коронавірусу в місті, не оминув можливості похвалитися на «Полтавщині», що «…за підсумками наради з Президентом Володимиром Зеленським прийнято низку важливих для місцевого самоврядування рішень». Також скористався нагодою розповісти як він як керівник міста турбується про полтавців, і що “карантин має захищати людей від інфекції, а не обмежувати права”.
А депутат Полтавської міськради Олександр Кудацький похвалився на сайті 0532.ua, що «лідер «Рідного міста» Олександр Удовіченко разом з членом своєї команди, керівником Полтавського заводу медичного скла Олександром Кудацьким передали міським лікарняним закладам обладнання на загальну суму майже 1,5 мільйони гривень» і що «команда Олександра Удовіченка діє».
Намагалися не втратити шансу прозвітуватися про добрі справи та додати собі плюсиків у політичну карму і народні депутати. Наприклад, «Полтавщина» без належного маркування опублікувала матеріал про те, що «Народний депутат від 147-го округу на Полтавщині, голова депутатської групи «Довіра» Олег Кулініч повідомив про допомогу, надану закладам охорони здоров’я округу у зв’язку з пандемією коронавірусу».
А на сайті ОКІА «Новини Полтавщини» нардеп розповідав про те, що «підтримка з боку соціально відповідального бізнесу, волонтерів та і просто всіх, хто має змогу її надати – надзвичайно важлива для медиків зараз, і про це ні на хвилину не варто забувати» і повідомив, що завдяки йому «у Миргороді працівники Станції екстреної медичної допомоги отримали засоби індивідуального захисту».
Інформуючи про ситуацію щодо коронавірусу під час брифінгу у голови Полтавської ОДА, який спільно проводили голова Полтавської ОДА Олег Синєгубов, голова Полтавської обласної ради Олександр Біленький, секретар Полтавської міської ради Олександр Шамота, вочевидь, настільки намагалися продемонструвати свою турботливість про жителів області, що навіть можна говорити про метод залякування, як у новині «Якщо ми хочемо дожити до Різдва, повинні на Великдень лишитися вдома» - брифінг в ОДА».
Благодійність як метод реклами бізнесу
Найбільшу кількість піару та джинси зафіксовано на «Полтавщині» – 9 новин (або 2,2% від загальної кількості публікацій про коронавірус), найменше на сайті 0532.ua та Poltavske TV – по одному випадку (або 0,2%).
2,4% від загальної кількості піар-матеріалів, опублікованих сумарно на всіх проаналізованих сайтах, стосуються піару бізнесу. Зокрема, «Полтавщина» написала, що «СП ПГНК займає активну соціальну-відповідальну позицію, допомагаючи громадам Полтавщини», і що «Полтавська газонафтова компанія допомагає Полтавському регіону в боротьбі з корона вірусом», при цьому матеріал був позначений не як рекламний, а як «партнерський проект». Також це видання писало про те, що «…ТОВ «Глобинський переробний завод» передав у тимчасове користування Полтавському обласному лабораторному центру Міністерства охорони здоров’я України прилади: Термошейкер для мікропробірок TS-00 Biosan та Термостат типу Dray-blok ТDВ-120. Досі це обладнання використовувалося для аналізу вмісту ГМО у сої, а тепер буде допомагати медичним працівникам у Полтаві швидше і безпечніше проводити дослідження на наявність COVID-19». При цьому у коментарях зазначено, що «…є підприємства, які орендують більше землі, ніж «Астарта», але не дали зовсім нічого».
Також були публікації про місцеву мережу магазинів «Аврора», де, за словами гендиректора мережі Тараса Панасенка, як опублікувало poltavske.tv, продавали сертифіковані захисні маски власного виробництва. На момент, коли у Полтаві в аптеках маски стали дефіцитом і їх продавали за завищеними цінами, саме «Аврора» стала єдиним магазином, де купити їх можна було за собівартістю.
Інна Поперешнюк, співзасновниця «Нової Пошти», як написав «Зміст», посприяла, щоб «полтавські лікарні отримали нові комплекти засобів індивідуального захисту та медобладнання від «Нової пошти». Також це видання писало про те, що ROZETKA спільно із партнерами запускає проект доставки продуктів, посилаючись на слова співзасновника компанії Владислава Чечоткіна. А в іншій публікації видання пише про те, що «співзасновник Monobank Олег Гороховський разом з Володимиром Яценком та Євгеном Черняком запустили збір коштів для лікарів, які захворіли на коронавірус», співзасник Монобанку говорить про те, що «ми вже готові допомогти 850 лікарям, медсестрам і медбратам, санітарам і санітаркам, які заразилися, виконуючи свій обов'язок».
Один із цікавих нюансів, коли бізнес у ЗМІ хвалить керівник області, а не медіа. У новині «У Полтаві закупили ще один апарат для проведення ПЛР-тестів на коронавірус» «Зміст» пише, що «Обладнання придбала мережа супермаркетів АТБ. Наразі апарат перебуває в Полтавському обласному лабораторному центрі. Про це сказав очільник Полтавської ОДА Олег Синєгубов під час брифінгу».
Що ще, окрім піару
Якщо раніше полтавські медіа, публікуючи різноманітні рейтинги, робили акцент на політичних рейтингах, то через карантин акценти дещо змістилися із політичних на розважальні. Зокрема, комунальне видання ОКІА «Новини Полтавщини» опублікували дослідження «Рейтингу», що Через карантин українці почали більше дивитися новин, частіше купувати онлайн, радіти та займатися сексом» та новину про хвору на коронавірус тигрицю Надю. Цей сайт був також єдиним з усіх промоніторених, де інформували про ситуацію із коронавірусом в окупованому Криму.
Надія Труш, представниця ІМІ в Полтавській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!