Яка ситуація з доступом до інформації в Миколаєві
З початком повномасштабної війни миколаївські медіа, які до 24 лютого 2022 року насамперед займалися контролем роботи місцевої влади, зосередили свою увагу на фіксації воєнних злочинів РФ та наслідків майже щоденних обстрілів міста. Звичайно, що питання роботи влади, використання бюджетних коштів, можливої корупції тощо відійшли на другий план. Влада максимально зменшила обсяги публічної інформації, яку публікує на своїх офіційних сайтах, помітно поменшало публічних заходів та можливостей для спілкування місцевих медіа з представниками влади Миколаєва та області.
Проте після деокупації в листопаді 2022 року Херсона та частини Миколаївщини обласний центр опинився в безпечнішій ситуації, за цей час до Миколаєва повернулася значна частина жителів та з'явилася потреба у висвітленні соціально-політичної ситуації. На сьогодні ситуація з доступом та публічністю влади в Миколаєві перебуває в перехідному періоді від фактично повної закритості до тієї відкритості, які можлива в умовах воєнного часу.
На останній інформаційний запит, який надіслали до Миколаївської обласної військової адміністрації, ми отримали відповідь про відтермінування на 20 днів. Ми запитали в голови ОВА Віталія Кіма щодо рівня зарплат керівництва адміністрації, проте в ОВА попросили більше часу на підготування відповіді, посилаючись на "великий обсяг інформації".
У запиті ми просили надати інформацію про зарплату, фактично отриману начальником та заступниками Миколаївської обласної військової адміністрації в період з 1 лютого 2022 до 1 травня 2023 року, вказавши окремо розмір окладу, премій та всіх надбавок у розрізі кожного місяця.
Станом на час публікації в Миколаївській ОВА не відповіли по суті, але надали проміжну відповідь з відтермінуванням розгляду запиту, посилаючись на статтю 20 Закону "Про доступ до публічної інформації". Ця стаття передбачає, що строк розгляду запиту може бути продовжений до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. У Миколаївській ОВА повідомили, що "запитувана інформація стосується надання великого обсягу інформації і потребує часу для опрацювання". Проміжну відповідь на запит підписав перший заступник начальника ОВА Георгій Решетілов.
Разом з тим, повідомили в Миколаївській ОВА, відповідаючи на інший запит регіональної представниці ІМІ, протягом лютого – грудня 2022 року Миколаївська ОВА отримала 141 запит. Із січня до 16 травня 2023 року включно загалом розглянуто та опрацьовано 85 запитів на публічну інформацію, з них у січні – 19 запитів, лютому – 24 запити, березні – 22, квітні – 13, травні – 7.
У Миколаївській ОВА повідомляють, що в запитах на публічну інформацію питали про соціальний захист, надзвичайні ситуації, житлову політику, освіту, охорону культурної спадщини, воєнний стан, діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
"За результатами опрацювання запитувана інформація була надана запитувачам у встановлені чинним законодавством строки", – йдеться у відповіді керівника апарату обласної військової адміністрації В’ячеслава Боня.
У межах підготовки цього матеріалу ми поспілкувалися з миколаївськими медійниками. Журналісти повідомили, що не стикалися з проблемами в отриманні відповідей на їхні запити до Миколаївської ОВА, на відміну від міськради Миколаєва, де відповідь на запит щодо зарплат керівництва міста місцеве видання "Nikcenter" отримало через суд.
Проте є деякі проблеми й у публічності Миколаївської обласної військової адміністрації.
Попри те що головними ньюзмейкерами протягом 2022 воєнного року були та досі залишаються голова обласної військової адміністрації Віталій Кім та Миколаївський міський голова Олександр Сєнкевич, які спілкувалися з громадою безпосередньо в соціальних мережах, місцевим медіа залишалося лише транслювати їхні заяви, втративши в такий спосіб роль посередника між аудиторією та спікером і майже позбавившись можливості поставити свої запитання.
У січні журналісти видання "НикВести" запитали Сєнкевича та Кіма, чи не планують вони публічно відзвітувати за роботу протягом минулого року, тобто провести пресконференцію. На це Миколаївський міський голова Олександр Сєнкевич пообіцяв провести таку пресконференцію в березні. Однак цього так і не відбулося. Щоразу у відповідь на запитання щодо планів проведення пресконференції в пресслужбі Сєнкевича називають нову орієнтовну дату, востаннє обіцяли, що зустріч з медійниками відбудеться в травні, проте цього так і не відбулося з невідомих причин.
Голова ОВА Віталій Кім, відповідаючи на питання журналістів НикВести в січні, сказав, що більша частина його роботи у 2022 році мала "секретний" характер і йому треба добре подумати, що він може озвучити публічно. Проте наприкінці травня Миколаївська ОВА все ж почала роботу з налагодження комунікації з місцевими медіа. Посадовці організували проведення серії брифінгів, яку відкрив голова Миколаївської ОВА Віталій Кім. Віталій Кім протягом години спілкувався з миколаївськими журналістами та відповів на запитання щодо старту нового навчального року, розмінування на деокупованих територіях Миколаївської області, ситуації з водопостачанням в обласному центрі, планів повоєнної відбудови та навіть висловив своє ставлення до виборчої кампанії, яка відбудеться після війни.
Водночас дуже мало інформації можна знайти на сайті Миколаївської ОВА. Зокрема, відсутня інформація щодо керівництва та апарату обласної адміністрації, деяких структурних підрозділів. Зважаючи на те що до початку повномасштабної війни ця інформація була в загальному доступі, то можна припустити, що це пов'язане з безпековими питаннями.
У розділі "Розпорядження голови" документи не публікувалися з березня 2022 до лютого 2023 року. З початку поточного року на офіційному сайті представлено лише чотири розпорядження. Останнє датоване 18 квітня 2023 року.
Варто також зазначити щодо ситуації з доступом до проєктів рішень обласної та міської рад. На офіційному сайті Миколаївської міської ради публікуються всі проєкти рішень сесії, виконавчого комітету, частково – розпорядження міського голови, як це було і до повномасштабного вторгнення.
Дещо інший вигляд має ситуація з публічністю Миколаївської обласної ради, де зміст рішень ради можна побачити через певний час після їхнього ухвалення, і то не всі. Наприклад, на сайті є розділ з архівом рішень облради, де публікуються рішення ради. Приміром, на сторінці рішень облради, засідання якої відбулося 9 березня 2023 року, можна лише частково можна ознайомитися з рішеннями ради.
Наприклад, станом на 31 травня відсутні документи щодо рішення про внесення змін до Статуту Комунального підприємства "Миколаївська обласна варта", про внесення змін до Комплексної програми соціального захисту населення "Турбота" на період до 2023 року включно, затвердження звіту про виконання обласного бюджету Миколаївської області та резервного фонду за 2022 рік.
Катерина Середа, регіональна представниця ІМІ в Миколаївській області
Help us be even more cool!