ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Вінницький мер і його медійний рейтинг: як джинсують регіональні медіа напередодні виборів

 
 
Передвиборчі журналістські жнива проходять у Вінниці здебільшого на одному полі. Безумовним джинсовим лідером у Вінниці став діючий міський голова Сергій Моргунов. Іноді його особистість для місцевих ЗМІ була важливішою, ніж, власне, сама подія, яку він відвідав. Особливо відзначилось у прихильності комунальне підприємство-телеканал «ВІТА», яке нахвалює Моргунова у кожному третьому сюжеті. 

Загалом серед 425 новин, виявлено 11 матеріалів із не належно маркованою рекламою, а також 37 матеріалів з ознаками замовності, із них один – із ознаками контрагітації. Фейків в матеріалах із ознаками замовності і неналежно маркованій рекламі не виявлено.

Для моніторингу бралися новинні повідомлення із сайтів десяти онлайнових версій ЗМІ (20 хвилин, 33 канал, Вежа, Вінниця.Інфо, ВІТА, Власно, Місто, Місто над Бугом, Реал, Суспільне:Вінниця) протягом 5-7 жовтня 2020 року. Під час моніторингу до уваги брались новини, друковані та аудіовізуальні, які розмістили онлайн ЗМІ у своїх стрічках на сайтах. Аналізувалася кількість матеріалів із ознаками замовності, неналежно маркована агітація, фейки/маніпуляції в таких матеріалах, а також визначалися основні замовники джинси.

Отже, частка новин з ознаками політичної замовності (разом із неналежно маркованою політрекламою) склала 11%. У пропорційному співвідношенні - 47 до одного - позитив переміг негатив. При цьому, основним замовником джинси стала діюча міська влада - згадок по неї в джинсі і неналежно маркованій агітації - 61%. На другому місті - “Батьківщина”, 16,7% з-поміж всіх згадок в матеріалах із ознаками замовності. ЄС, СН і ОПЗЖ мають по 6,25%.

Звичка піарити як друга натура

Найбільше в аналізованих медіа було позитиву про мера Вінниці Сергія Моргунова та його однопартійців. Вийшов цікавий парадокс. Загалом, вінничани давно звикли, що новини із сайту мерії чи з особистої сторінки мера розносяться різними ЗМІ. Ба більше, іноді відповідні департаменти самі просять поставити новини з сайту мерії на інформаційний сайт. А суспільно важливі і цікаві новини – то сайти самі забирають, без нагадувань. Із посиланням, звичайно. Хоча, тут теж можливий нюанс, адже функціонуючи за кошти місцевих платників податків, множачи та виготовляючи це на техніці, яка придбана бюджетним коштом, навряд чи мерія може виступати за авторські права – адже результати її роботи належать громаді міста.

І такі інформаційні приводи – щодня. То мерія напише, то мер. А то і одночасно. І ЗМІ про це переповідають, а іноді й просто копіпастять з сайту.
Але діючий мер став кандидатом. І фактично, ЗМІ так і продовжили тиражувати за звичкою його повідомлення. І хоча законодавство не передбачає того, аби на час ведення виборчої кампанії, міський голова не виконував свої службові повноваження, все ж це питання хорошого тону. Та тим не менш, саме подібні згадки і розцінювались як джинса. Чому? Тому що є сайти, які не загострювали увагу на постаті міського голови.

А вийшли статті про те, що Сергій Моргунов пообіцяв до кінця жовтня (в акурат під вибори?) відкрити нову муніципальну ПЛР-лабораторію. Власне, такий матеріал вийшов в онлайн новинах комунальної радіостанції «Місто над Бугом», на сайті «Вежа», «20 хвилин»«Місто» та інших. А от сайт «Реал» не став славити мера в ліді чи в заголовку і навів його цитату наприкінці матеріалу. Так само обійшлись без нагадувань про неоціненну роль мера у Вінниці, а закцентували питання на відкритті лабораторії і журналісти сайту «Вінниця.Інфо». Натомість сайт «33 канал» взагалі вважає, що ключовим є те, що новину повідомив Сергій Моргунов, а не те, що лабораторію відкриють: «Сергій Моргунов повідомив, що у Вінниці незабаром запрацює нова муніципальна ПЛР-лабораторія».
Ще один подібний приклад – створення «Центру освіти для дорослих». І знов на першій ролі у багатьох ЗМІ – саме Сергій Моргунов, який радо підписує угоди, роздає коментарі і залишається кандидатом у міські голови. Таке мало місце на сайті «Місто над Бугом»«Вежа»«Місто».

Також на сайті «Вежа» ще одна «новина від Моргунова», про новий розклад роботи молочної кухні.
«Реал» у матеріалі про те, що троє кандидатів знялися з виборів, натомість з якогось дива зазначає, що «фаворитом перегонів» є Сергій Моргунов і що він балотується від «Української стратегії Гройсмана». Інші ЗМІ при висвітленні цієї теми не писали про фаворитів.

Крім активних згадок Моргунова відзначився «33 канал», коли посилався на пости іншого кандидата в мери, Сергія Борзова, діючого голову ОДА. Власне, його пост – це ледь не вся «новина».
Сайт «Місто» подає подобу звіту депутатки-кандидатки від партії Гройсмана Наталі Панчук, який вона вирішила зробити саме зараз, ще раз нагадуючи вінничанам про те, як за них дбає міська влада, до якої і входить політикиня, очолюючи «квартальні комітети». Також журналісти сайту розповідають вінничанам, як міська влада і благодійники печеться про ремонти в школах.
Ще одна із «паркетних» новин сайту «Місто» - про те, як всенародний улюбленець, мер Моргунов завітав на 60-річчя технічного університету. Але на таких темах пальму першості сумлінно тримає комунальне телебачення…

Особисто-комунальні трубадури

З тих матеріалів, які комунальний телеканал «Віта» розмістив на своєму сайті як новини за 5-7 жовтня, 35% виявилися джинсою. А точніше – оспівуванням чеснот мера та його команди у міськраді.

Власне, про те, що під вибори запустять у Вінниці ПЛР-лабораторію «Віта», як і інші ЗМІ відзняла свій сюжет. Але одного сюжету мало – їх у «Віти» цілих два. І в основі матеріалу не сама лабораторія, а те, що Моргунов проінспектував діагностичний центр.
Не обійшлося і без класичного «паркету» - мер завітав на 60-річчя політеху. І навіть розповіли про це двічі.

Знову мер на першому плані – він дає старт проекту освіти «для дорослих». І теж про це розповіли двічі
Навіть у новині про те, що у Вінниці відкрили додаткові ліжка для хворих на Ковід, не забули згадати про те, що Моргунов запустив програму «вінничани важливі». І як не дивно, повторили двічі. Натомість вінницьке «Суспільне» цілком змогло обійтись і без згадки про дбайливого мера.

Взагалі, коли у Вінниці ковід буде переможено, варто знати, що це заслуга мера Моргунова. Принаймні, так нам розповідає телеканал «Віта», для якого схоже, настав час, аби його  перейменувати у «Сергій»: «мер слідкує за ситуацією і вже завдяки його дорученням»… Так і хочеться написати «ковід відступив». Але ні, натомість у сюжеті з’являється ще й «фаховий медик», секретар міськради Павло Яблонський, який розповідає про ремонти у лікарнях.

А ось у Вінниці волонтери відкрили спеціальну кімнату знайомства собаки і людини у муніципальному притулку. Здавалося б, до чого тут мер і міська влада? Та ні, виявляється наприкінці сюжету просто необхідно додати, що «міські управлінці завжди йдуть назустріч європейським практикам». І повторити це два рази.
Аби Псой Короленко працював на «Віті», його відома пісня про «приспів два рази» була б, мабуть, просто девізом телеканалу.

Ще мер Моргунов розповідав про сільські школи у майбутній Вінницькій ОТГ. І тільки Сергій Моргунов знає, про що мріють жителі сіл поблизу Вінниці.
Але не вся слава тільки меру. Дещо дісталось і його однопартійцям, кандидатам у депутати від «стратегій Гройсмана». Вінницький канал розповідає про турнір у Брацлаві, який організували кандидати Марина Остапенко та Ярослав Хребтій.

Нинішнього голову ОДА та конкурента Моргунова на виборах Сергія Борзова «Віта» на заходах не помічає. Наприклад, минулий Зе-губернатор Владислав Скальський, який тепер йде за списками «стратегії» не виходив з ефірів телеканалу. А цей – забутий, наче і немає. На противагу такому, сайт «Вежа» без проблем згадав про присутність Борзова на церемонії прощання із загиблими у авіакатастрофі на Харківщині.

Але це ще не джинсове пекло. Бо в період моніторингу просто не вийшов сюжет про депутата міськради, звичайно, кандидата від Гройсмана, який розповідає, як допомагає району і пів-програми виправдовується за «Лексус». І таке «Віта» подає навіть без маркування. 

Зауважимо, що за останні п'ять років, з 2015 по 2020 роки, роботу каналу "ВІТА" профінансували з вінницького бюджету на майже 75 мільйонів гривень, а радіо "Місто над Бугом" - на майже 20 мільйонів гривень. Загальна сума складає 95 мільйонів гривень. 
При тому, що у міській програмі телепередачі у стилі «кисельов-тв» визначені не як такі, що мають хоча б донести погляд влади на проблеми, ні, а такі, що «дозволяють представникам влади побачити проблему з позиції пересічного вінничанина і запропонувати варіанти її вирішення». Дуже ЗМІшно.

Маркуй мене повністю

Єдиним сайтом, де ідеально промарковано політичну рекламу виявився сайт «Вежа». У матеріалах так і написано на самому початку – «Політична реклама». Разом з тим, «Вежа» виявився і єдиним сайтом із контрагітацією. І так, редакцію можна зрозуміти, її обурює антиукраїнська політика ОПЗЖ, але під час моніторингу це все ж є порушенням стандартів. У матеріалі про «розборки» кримінальних елементів у Вінниці йдеться: «Пізніше стало відомо, що йдеться про Ігоря Горлачова – нині кандидата в депутати Вінницької міської ради від проросійської партії “Опозиційна платформа “За життя”)». 

А ось сайт «20 хвилин», що комерційну, що політичну джинсу маркує як «Новини компаній» або “Прес-служба N”. На це щоразу звертають увагу під час моніторингів. Але чесно називати політичну рекламу такою «20 хвилин» не береться. Більш того – це вже не за політику – під «Новини компаній» сайт розміщує відверто маніпулятивні і однобокі матеріали на захист скандальних забудовників.

Сайт «Власно» також далекий від ідеалів маркування політичної реклами. Вони сором’язливо ставлять наприкінці такого матеріалу «три зірочки» (добре, що не три ікси – хоча, тоді б було зрозуміліше). Оскільки сайт перейшов у володіння нардепа Олега Мейдича від “Батьківщини”, тому й не дивно, що там переважно реклама цієї партії. За три дні - шість матеріалів із “трьома зірочками” від партії Тимошенко.

А от сайт «33 канал» взагалі ніяк не маркує політичну рекламу. Тому підбірка їхньої політичної реклами цілком віднесена до джинси. До речі, тут серед вінницьких сайтів виявилось найбільше реклами ОПЗЖ за період моніторингу. І це при тому, що редакторка видання воює проти «регіоналів», судиться із членами цієї партії і буквально плює на них.
Політичної джинси за період моніторингу не виявлено у матеріалах сайту «Вінниця.Інфо» та «Суспільне:Вінниця». Сайт «Власно», який раніше подавав чимало міських нових цього разу обійшовся малою кількістю, проте без джинси. У стрічці «Власно» багато новин – всеукраїнські, або й світові. Тобто, не власні.

Антон Булгаков, регіональний представник ІМІ у Вінницькій області

Матеріал було підготовлено ГО "Інститут масової інформації" за підтримки Міжнародного фонду "Відродження". Матеріал відображає позицію авторів і не обов'язково збігається з позицію Міжнародного фонду "Відродження"


 
Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!