УДАР, Тимошенко і реклама: хто публікує джинсу в чернівецьких медіа
У чернівецьких медіа майже відсутні замовні матеріали. Втім, у новини просочилася політична джинса від партії УДАР та Юлії Тимошенко. Про це свідчать дані чергового моніторингу, проведеного з 2 до 6 вересня 2024 року включно Інститутом масової інформації.
На наявність політичної, комерційної джинси, контрагітації та неналежно маркованої реклами досліджувалися новинні стрічки популярних онлайн-видань регіону: "Молодий буковинець", БукІнфо, АСС, "Чернівецький промінь" та 0372.
Загалом проаналізовано 579 новин, серед яких виявлено два замовних матеріали, що становить тільки 0,4% джинси, що вдвічі менше в порівнянні з тогорічним моніторингом. Цього року регіональні медіа не публікували контрагітації, комерційної джинси та неналежно маркованої реклами.
УДАР і Юлія Тимошенко готуються до виборів?
Під час моніторингу два політичних матеріали без відповідного маркування опублікував "Чернівецький промінь". Один з опублікованих матеріалів за час моніторингу: "УДАР Віталія Кличка" вимагає зняти політичну облогу Чернігова". Інформація базується на заяві пресслужби політичної сили та повідомляє, що "атаки політиків від влади на Чернігів та місцеве самоврядування руйнують фундамент демократії, заради якої українці б'ються сьогодні з ворогом". Інфоприводом новини стало блокування Чернігівської міськради силовиками, які, за словами пресслужби УДАРу, застосували силу та паралізували роботу всіх структурних підрозділів. Для Чернівців ця джинса має незрозумілу мотивацію, однак чернігівський УДАР уже традиційно піариться в Чернівцях. Зокрема, під час тогорічного моніторингу в цьому ж медіа публікували замовні матеріали про обшуки у в.о мера Чернігова Олександра Ломака. Щоправда, тоді матеріалів про політичну силу було більше й крім іншого обласного центру йшлося й про місцевий осередок.
Ще однією політичною джинсою на цьому ж сайті був матеріал "Юлія Тимошенко домоглася системних змін у лікуванні поранених захисників і захисниць України". На фото політикиня в лікарняній палаті спілкується з військовим. У тексті йдеться, що поранені українські воїни, які отримують медичну допомогу в будь-якому медичному закладі, зможуть харчуватися за стандартами НАТО і це можливо завдяки зусиллям та роботі очолюваної Юлією Тимошенко ТСК щодо лікування та реабілітації військових. Цю політичну джинсу розмістили на інших ресурсах, Politeka, Сorruptor, Presscenter, "Стіна", РІО тощо, які без гіперпосилання вказують першоджерелом новини фейсбук-сторінку Тимошенко.
Належне маркування
Чернівецькі медіа не публікували неналежно маркованої реклами, тоді як тогорічний моніторинг зафіксував два випадки неналежно маркованих матеріалів з позначкою "Новини компанії". Протягом цього року більшість чернівецьких видань зареєструвалася в Нацраді з телебачення та радіомовлення й тепер дотримується закону. Нагадаємо, відповідно до пункту 3 статті 8 Закону "Про рекламу", "інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами". Використання інших позначень, зокрема "Новини компаній", "Інформація від спонсорів" тощо, Законом України "Про рекламу" не передбачено".
Анна Соцька, комунікаційна менеджерка ГО "Має сенс", до якого входить інформаційний сайт 0372, розповіла представниці ІМІ, що позиція редакції – не приймати пропозиції й не публікувати джинсу на сайті. "Проте ми мали випадки публікації матеріалів від надавачів франшизи, яку ІМІ розцінює як неналежно марковану рекламу. Ми провели переговори з партнерами й дійшли до спільного рішення, що надалі всі рекламні матеріали будуть позначатися словами "Реклама" або "Спонсорований контент", про що ми зазначили в нашій редакційній політиці", – розповіла Анна Соцька.
Кількість джинси в чернівецьких медіа поки що зменшується. Значною мірою це пов’язане з відсутністю виборів. Щодо неналежно маркованої реклами медіа наразі дотримуються чинного законодавства. Про належне маркування і відповідальність за порушення Закону "Про медіа" детальніше можна ознайомитись у матеріалі ІМІ "Джинса та неналежне маркування реклами: відповідальність медіа".
Альона Чорна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області
Help us be even more cool!