У черкаських онлайн-ЗМІ майже відсутня джинса
Менш ніж третина відсотка новин у черкаських онлайн-ЗМІ – джинса. Неналежно маркованої реклами – пів відсотка.
Такими є результати вересневого моніторингу Інституту масової інформації, метою якого був аналіз матеріалів з ознаками політичної чи комерційної замовності в стрічках черкаських онлайн-медіа, неналежно маркованої реклами, контрагітації, а також визначити замовників політичної джинси.
Аналізувалися новини із сайтів 18000, “Прочерк”, Змi.ck.ua, “Провсе” та “Вичерпно”, опублікованих з 4 до 8 вересня 2023 року включно. В означений період у стрічках видань з’явилося 618 публікацій. Найбільше, 145, – на 18000. Найменше, 105, – на Змі.ck.ua.
З добірки проаналізованих новин джинсою виявилася лиш одна публікація, яка, втім, з’явилася на чотирьох з п’яти сайтів, проте в різному статусі. Ідеться про матеріал “Андрій Стріхарський: Для порятунку річки Рось потрібні конкретні рішення та відповідні кроки”. В ньому йшлося про засідання Міжвідомчої робочої групи з розроблення плану дій щодо оздоровлення та відновлення однієї з річок регіону. Співголовою групи є депутат-мажоритарник від 196-го одномандатного виборчого округу на Черкащині, представник партії “Слуга народу” Андрій Стріхарський. Окрім нього в засіданні брали участь посадовці та активісти, а головував міністр довкілля Руслан Стрілець. Однак найбільше уваги в статті приділено саме Андрієві Стріхарському, округом якого протікає згадана річка.
Нагадаємо, що джинса – це матеріал, який спрямований на поліпшення або ж створення позитивного іміджу політичних партій, окремих політиків або людей, торговельних марок або окремих товарів, державних структур, благодійних фондів, релігійних організацій, не позначений як реклама зрозумілим для переважної більшості людей чином. Отже, цей матеріал містить ознаки замовності на сайті “Прочерк”, який без жодних позначок посилається на пресслужбу депутата. Також цей матеріал є на сайті “Провсе”, де він ніяк не маркований і не містить посилань на джерела.
У стрічці 18000 цей же матеріал марковано як рекламу, а на сайті “Вичерпно” його опублікували з позначкою “Іміджева інформація”. Згідно з методологією ІМІ, реклама, яка подається у вигляді журналістського матеріалу і позначена без використання слів “Реклама” або “На правах реклами” безпосередньо на матеріалі або поруч з ним так, щоб споживач інформації міг побачити таку позначку без додаткового пошуку інформації, вважається маркованою неналежним чином.
Окрім того, маркована як “Новини компанії” реклама мережі магазинів з’являлася на сайті “Провсе”. А на сайті Змі.ck.ua з позначкою “Новини партнерів” вийшов іміджевий матеріал про збір на БПЛА, ініційований однією з торговельних марок підприємства, яке належить родині політиків.
Отже, частка джинси у вересневій добірці новин, які підлягали моніторингові становила 0,3%. Її замовником став політик всеукраїнського рівня, народний депутат від партії “Слуга народу” Андрій Стріхарський. Частка маркованої неналежним чином реклами – 0,5%. Цікаво, що в березневому моніторингу новин про політику в стрічках черкаських онлайн-медіа кількість джинси так само становила третину відсотка. Тоді взагалі не було джинси в добірках новин зі стрічок “Прочерка”, 18000 та Змі.ck.ua. Натомість по одній “джинсовій” публікації було в добірках зі стрічок сайту “Вичерпно” та “Провсе”. На “Вичерпно” вийшов фоторепортаж “Гуманітарна допомога й авто: черкаські військові в Бахмуті отримають підсилення”, де фігурує депутат черкаської міської ради від партії “Слуга народу”. А на “Провсе” було опубліковане інтерв’ю з депутатом-мажоритарником від 197-го округу, представником партії “Слуга народу” Віталієм Войцехівським.
Зазначимо, що загалом такі показники є досить низькими, проте сумлінні медіа зобов’язані взагалі уникати такої практики.
Захар Колісніченко, регіональний представник Інституту масової інформації в Черкаській області
Help us be even more cool!