Тимошенко, "Метінвест" і пухкі пиріжки: чим джинсують запорізькі медіа і чому це погано
Найбільший показник комерційної джинси серед регіональних медіа має Запоріжжя. Кожен 20-й матеріал так чи інакше під виглядом журналістських новин просував якийсь продукт чи бренд. На цьому тлі політична джинса у вигляді єдиної, навіть дещо неочікуваної джинси від Юлії Тимошенко видавалася радше спонтанністю, ніж традицією. Ще 3% матеріалів у новинних стрічках онлайн-медіа були неналежно маркованою рекламою. Такі результати моніторингу п'яти онлайн-медіа на наявність у новинах політичної і комерційної джинси, контрагітації, неналежно маркованої реклами й джинсовиків-замовників. Аналізувалися 061.ua, “Перший Запорізький”, ЗаБор, “Акцент”, “Вгородє”. Всього аналізовані медіа розмістили 5,6% джинси, 0,3% контрагітації і 3% неналежно маркованої реклами. Це майже стільки само, скільки було минулого року. Але є нюанси.
Комерційна джинса – вибір редакцій
Найбільше матеріалів з ознаками комерційної замовності розмістив сайт “Акцент” – кожна десята новина була джинсою, яка просувала ті чи інші бренди й товари. Іноді – трохи незрозумілою для запоріжців мовою, зокрема індонезійською. Так, у новині від 4 вересня йшлося про фармацевтів і “відділення Індонезійської фармацевтичної експертної асоціації (PAFI) у місті Куалатунгкал”, яке “продовжує відігравати важливу роль у забезпеченні того, щоб фармацевти цього регіону мали відповідні знання та навички”.
Серед замовних матеріалів були й тексти від “Запоріжгазу”: про розіграш послуг технічного обслуговування газової мережі та обладнання для споживачів, які не мають заборгованості за розподіл газу, і створення для споживачів нових особистих кабінетів.
Також стандартними на цьому сайті є оголошення про продаж або оренду комерційної нерухомості чи бізнесів. Такі новини публікуються зазвичай у рубриці “Новини, Суспільство”. За п’ять днів моніторингу ми знайшли три такі публікації: про продаж військового магазину, оренду частини гуртожитку і продаж бізнесу з виробництва чипсів.
Ще один блок комерційної джинси на сайті – здоров’я і харчування. Частину замовних новин про це опубліковано російською. Ми знайшли тексти про “майбутнє урології”, медичну процедуру від дніпровської клініки (без посилання на її ліцензію від МОЗ), рекомендації, як “поліпшити посмішку”, від київської стоматологічної клініки (те саме) і про “вітаміни для дітей” з рекомендаціями від мережі аптек, яка ці вітаміни й продає. Родзинкою цього списку стала комерційна джинса про “секрети пухких пиріжків” з посиланням на львівського виробника дріжджів.
Також розміщував джинсу і сайт “ЗаБор”. Можна сказати, вже традиційно тут публікували комерційну джинсу від “Метінвесту”. У матеріалі від 3 вересня йшлося про те, що “група Метінвест у межах ініціативи Сталевий Фронт Ріната Ахметова створила для Міністерства оборони України, в координації з Медичними силами “Схід”, перший у країні підземний стабілізаційний пункт для порятунку життів захисників на передовій”.
А вже через день на сайті з’явилася публікація про те, що “Метінвест – лідер бізнес-інвестицій в Україну за час повномасштабної війни”.
Крім “Метінвесту”, джинсував ЗаБор і на темі ігрових приставок із вшитим посиланням на інтернет-магазин, де можна їх купити, про переваги “тренажерів Кегеля для жіночого здоров’я” з інтернет-магазину інтимних товарів і ще переваги “сферичних, торичних та мультифокальних контактних лінз” з відсиланням на черговий інтернет-магазин із продажу лінз. Всього на сайті опублікували 7% комерційної джинси з усієї кількості новин.
Ще дві комерційні джинси опублікували на сайті “Вгородє”: про освітній кемп, у якому брали участь старшокласники з Херсонської і Миколаївської областей. У тексті, зокрема, розповідається, що “головний партнер кемпу вважає, що діти – майбутнє України”, і саме тому компанія їх підтримує. А ще на сайті розмістили матеріал про комплекс будинків на природі для відпочинку. Заради справедливості скажемо, що матеріал був позначений плашкою “пресреліз”, однак у вихідних даних на сайті немає інформації щодо того, як позначаються рекламні рубрики.
На відміну від минулого року не було джинси на сайті “Перший Запорізький”. Останні матеріали про “Метінвест”, які сайт систематично публікував протягом тривалого часу, датовані 2023 роком. Нагадаємо, торік на сайті ми зафіксували майже 7% комерційної джинси. Частина її стосувалася “Метінвесту” і “Запоріжсталі”, яка належить Рінату Ахметову. Також сайт публікував нині заборонену і як реклама джинсу про казино. Цього року нічого подібного немає. Ба більше, всі публікації рекламного спрямування належно промарковано. І це дуже хороші новини.
Неналежне маркування – поки все стабільно
Стандартною залишається ситуація з неналежним маркуванням реклами в 061.ua. “Новини компаній” – основна рекламна рубрика на цьому сайті: 10% матеріалів були неналежно марковані. Під час минулого дослідження кількість таких публікацій була такою самою. У рекламній рубриці розміщувалися тексти про жіноче взуття, таксі, плитоноски, Грузію – країну для інвестицій, новий випуск журналу, школи англійської мови й Метінвест, залитий сонцем.
Втім, на сайті не публікувалася ні політична, ні комерційна джинса, що, власне, доволі давно є свідомим вибором запорізької редакції.
Політична джинса від Тимошенко
Єдиний випадок політичної джинси ми зафіксували на сайті “Акцент”. У тексті йшлося про те, що “Юлія Тимошенко домоглася системних змін у лікуванні поранених захисників і захисниць України”. Щоправда, новина була про те, що “поранені українські воїни, які отримують медичну допомогу у будь-якому медичному закладі, зможуть харчуватися за стандартами НАТО”. Джерело публікації – фейсбук-сторінка Тимошенко. Звісно, до тексту додано її світлину і коментар, що це було її “пріоритетним напрямком роботи”. До речі, такі самі тексти з’явилися ще на запорізькому сайті “Горожанін-Інформ”, який не підпадає під моніторинг, а ще починаючи з кінця серпня його розмістили медіа в інших українських регіонах, зокрема Чернівцях, Сумах, Полтаві, Вінниці.
Замість висновків
У порівнянні з тогорічним дослідженням загальна ситуація з джинсою і неналежно маркованою рекламою в запорізьких онлайн-медіа майже не змінилася. Хіба що стало менше політичної джинси. Кількість комерційної джинси й неналежно маркованої реклами залишилися фактично на тому самому рівні. Як і медіа, які їх розміщують. Втім, якісні зміни в маркуванні реклами на “Першому Запорізькому” дають надію, що й інші ЗМІ рано чи пізно також підтягнуться під вимоги закону. Тим паче що зміни до Закону “Про медіа” працюють уже майже рік. Тож нагадати собі, чому погано розміщувати джинсу і які наслідки від її розміщення, можна в аналізі закону від ІМІ тут.
Наталія Виговська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Запорізькій області
Help us be even more cool!